جاذبه های گردشگری محله فهادان در یزد، تصاویر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شهر یزد به دلایل زیادی از جمله وجود جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و بعلاوه مکان های تاریخی متعددی که در بستر خود جای داده، همه ساله با استقبال شایانی از سوی عموم گردشگران ایرانی و غیر ایرانی روبرو می گردد و از مردمانی خونگرم و میهمان نواز همانند دیگر اقصی نقاط ایران هم برخوردار است. یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین محله های این شهر باستانی ایران که در این مطلب می خواهیم در مورد آن کمی صحبت کنیم، محله فهادان یزد نام دارد که بی شک سفر به یزد بدون بازدید از جاهای دیدنی محله فهادان نیمه تمام خواهد ماند. پس بهتر است که آدرس محله فهادان را به خاطر بسپارید تا هنگام سفر به یزد برای تماشای دیدنی های آن کمتر دچار مشکل شوید.

جاذبه های گردشگری محله فهادان در یزد، تصاویر

تاریخگردی در آدرس محله فهادان

فهادان، محله است باستانی که ارزش های تاریخی در گوشه گوشه آن کاملا هویدا بوده و می توان با چشم و دانشی نه چندان عمیق در خصوص جاذبه ها و مکان های قدمت دار هم متوجه بافت کهن موجود در آن شد. آنطور که در کتاب ها و اسناد مختلف تاریخی در خصوص محله فهادان یزد آورده شده، باید گفت قدمت آن از چندین هزار سال پیش شروع و تا عهد حکمرانان قاجار ادامه پیدا نموده است. محله فهادان یزد با گذشت زمان همچنان معماری اصیل و حال و هوای خشتی خود را حفظ نموده و پر از کوچه ها و دالان های تنگ و آجری هست. در این محله تعدادی از جاذبه های مهم تاریخی نه تنها استان یزد بلکه کل ایران نهاده شده که بازدید از تمامی آنان مستلزم داشتن وقت کافی برای شما جهانگردان عزیز است. جالب است بدانید محله فهادان از همان ابتدای شکل گیری خود تا عهد قاجاریان همواره محل اقامت و اسکان طیف نخبگان و ثروتمندان بازاری و دولتی بوده و شاید به همین دلیل است که نام آن را از کلمه فهد یعنی دانایی و سرشناسی گرفته اند و بر روی آن گذاشته اند. البته توجه داشته باشید که در طول تاریخ از عناوین دیگری هم برای این محله تاریخی و اصیل یزدی ها استفاده شده که از جمله آنان می توان به محله یوزداران و بعلاوه محله جنگل شهر یزد هم اشاره نمود. اکنون بد نیست کمی هم در خصوص جاهای دیدنی محله فهادان بدانید که در روزگاران پیشین همانند نواری مرزی سبب جدایی این محله قدیمی از سایر محلات شهر یزد می شده و آن را در فضای میان خود محصور می کردند. ناگفته نماند که محله فهادان یزد بطور کلی از دو دروازه قدیمی هم برخوردار است که یکی متعلق به سده هشتم هجری و دیگری هم مربوط به سده پنجم هجری هستند. حال در ادامه کمی در خصوص جاهای دیدنی محله فهادان صحبت خواهیم نمود. جهانگردان و مسافران علاقمند به بازدید از محله فهادان یزد توجه داشته باشند که مطابق با گزارشات بدست آمده در آدرس محله فهادان چیزی نزدیک به 25 شاهکار دیدنی و یا اثر جهانگردی به چشم می خورند که ما تنها در این مطلب به معرفی تعدادی از برجسته ترین و پر بازدیدترین جاذبه های موجود خواهیم پرداخت.

جاذبه های جهانگردی و مکان های تاریخی محله فهادان

مسجد چهل محراب

چهل محراب نام یکی از تاریخی ترین مساجد شهر یزد و بعلاوه کل کشور عزیزمان ایران است که نام آن را از وجود چهل کاشی محراب در آن گرفته اند. البته در حال حاضر از 40 کاشی محراب این مسجد تنها سه کاشی به جای مانده و مابقی کاشی ها یا در اثر گذر زمان نابود شده و یا به سرقت رفته اند. به گواهی تاریخ این مسجد که یکی از جاهای دیدنی محله فهادان به تعداد میرود، در سده هفتم هجری به وسیله خواجه شمس الدین محمد تازیکو ساخته شده و اکنون هم موقعیت مکانی آن درست جنب زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه واقع شده است. مسجد چهل محراب در معماری خود دارای شبستان، صحن، یک اتاق معروف به مزار آقا و بعلاوه سه غرفه کوچک بوده که قطعا بازدید از آن خالی از لطف برای شما جهانگردان و بازدیدکنندگان عزیز نخواهد بود. گفتنی است که این مسجد تاریخی در آبان سال 1378 از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت لاری ها

عمارت لاری ها یکی دیگر از جاهای دیدنی محله فهادان است. این خانه در سال 1286 هجری قمری به وسیله حاج محمد ابراهیم لاری ساخته شده و آنطور که در خصوص این بنا گفته می گردد، متشکل از 6 باب خانه مختلف است که در یک مکان گرد هم آمده اند. در خصوص طراحی فضاهای داخلی و بعلاوه معماری عمارت لاری ها اگر بخواهیم صحبت کنیم، بایستی آن را به دو بخش پیش از بازسازی به وسیله میراث فرهنگی ایران و پس از انجام عملیات بازسازی بر روی آن تقسیم نماییم. عمارت لاری ها با تمام فراز و فرودهای تاریخی خود، اکنون به نام یکی از شاخصه های جهانگردی و جهانگردی کل استان یزد به تعداد میرود که سالانه پذیرای جمع زیادی از مسافران و علاقمندان به این قبیل جاذبه های تاریخی است. این مکان با تمام مجذوب کنندهیت های بصری و ارزش های تاریخی خود در بهمن ماه سال 1375 به نام یک اثر ملی به ثبت رسید.

خانه عرب ها

یکی دیگر از خانه های تاریخی و فوق العاده دیدنی در آدرس محله فهادان، خانه عرب ها است که قدمت آن هم با توجه به سبک و سیاق معماری و بعلاوه نحوه چیدمان فضای داخلی، مربوط به دوره حکومت قاجاریه بر ایران دانسته شده است. خانه عرب ها که یکی از جاهای دیدنی محله فهادان به تعداد میرود، در ضلع شمال شرقی این شهر دوست داشتنی کشورمان نهاده شده و اکنون به نام یک موزه مجذوب کننده و جهانگرد پسند آماده استقبال از شما جهانگردان داخی و بعلاوه خارجی هست. از قلم نیفتد که نام خانه عرب ها هم در سال 1381 شمسی به لیست آثار ملی ایران افزوده شد.

خانه محمودی

خانه محمودی یکی از بناهای موجود در مجموعه خانه های متعلق به طایفه ای از تاجران موسوم به عرب زبانان بحرینی است که در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نهاده شده و مابقی خانه های دیگر این مجموعه همچنان تحت تملک مالکان اصلی خود هستند. خانه محمودی از قدمتی حدودا 130 ساله برخوردار است و بایستی آن را یکی دیگر از سازه های برجای مانده از دوران قاجارها در ایران تلقی کرد. این خانه در محله فهادان یزد که از سنتی ترین و تاریخ ترین بافت های شهری یزد به تعداد میرود، نهاده شده و در بهمن ماه سال 1375 هم از سوی سازمان آثار ملی ایران نام آن با تعداده 1842 به ثبت رسیده است.

زندان اسکندر

زندان اسکندر نام اصلی و شناخته شده تر این بنای تاریخی در محله فهادان یزد است که با مراجعه به سایر نوشته های مختلف تاریخی می توان با عبارت مدرسه ضیائیه هم که بر روی آن از ابتدا قرار داشته، روبرو شد. این جاذبه تاریخی هم همانند تعداد بیتعدادی از اماکن باستانی ایران در طول تاریخ شاهد ماجراهای بسیاری بوده و از نام های متعددی هم برخوردار بوده است. داستان نام نهادن زندان اسکندر بر روی این بنا به این جهت بوده که گویی پس از حمله وحشیانه اسکندر مقدونی به ایران و به پیروزی رسیدن وی، دستور به تبعید نفرات زیادی از رجال بانفوذ و خرمند ایرانی را به شهر فعلی یزد می دهد و در آن زندانی را ایجاد می نماید. با تمام این اوصاف چه این بنا را زندان اسکندر بنامید و چه مدرسه ضیائیه که در روزگاران پیشین مکانی جهت انتقال مفاهیم اخلاقی و عملی به اهل معرفت بوده، باید بدانید که این جاذبه تاریخی کشورمان در حال تخریب کامل بود که خوشبختانه با توجه به موقع سازمان میراث فرهنگی ایران، پس از به پیروزی رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد و اکنون نام آن همانند سایر جاذبه های قدیمی شهر یزد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شایان ذکر است که مراحل ساخت زندان اسکندر در سده هفتم هجری و به وسیله ضیاءالدین حسین رضی شروع شد و سپس به وسیله فرزندان او یعنی شرف الدین علی و بعلاوه مجدالدین حسن به خاتمه رسید.

بقعه دوازده امام

و اما آخرین مورد که در زمان دسترسی به آدرس محله فهادان باید آن را بشناسید، بقعه یا به عبارتی آرامگاه دوازده امام است. این مکان تاریخی که در فاصله ناچیزی از زندان اسکندر نهاده شده، به نام یکی از شاخص ترین جاذبه های تاریخی این مرز و بوم به تعداد میرود که گنبد آن، دومین گنبد شناسنامه دار ایرانی هم محسوب می گردد. بقعه دوازده امام در سده پنجم هجری یعنی درست در زمان حکومت سلسله سلجوقیان ساخته شده و چه به لحاظ بصری و چه از جهات تاریخی یکی از مهمترین جاذبه های جهانگردی و جهانگردی استان یزد قلمداد می گردد. بد نیست بدانید این جاذبه مجذوب کننده و فوق العاده تماشایی هم در سال 1313 خورشیدی به نام یک اثر ملی به ثبت رسید.

اقامتگاه های نزدیک به محله اصیل فهادان

اگر قصد اقامت در شهر دیدنی و مجذوب کننده یزد را نموده اید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که سعی در رزرو یک اتاق و یا یک سوئیت کوچک در یکی از خانه ها و یا عمارت های بازسازی شده این شهر را نمایید تا هم از نزدیک با اصالت بناهای شهر یزد بیشتر آشنا شوید و هم خود را شریک حال و هوای تاریخی هر کدام از این قبیل اماکن کنید. از جمله مکان های اقامتی شهر یزد که از نزدیکی مناسبی با مرکز تاریخی آن یعنی محله فهادان هم برخوردار است، می توان به هتل موزه فهادان و بعلاوه هتل داد یزد اشاره نمود. ناگفته نماند که در شهر جهانگردی یزد، هتل های مختلف الستاره زیادی هم در کنار میهمانخانه های سنتی به چشم می خورند که قطعا هر کدامشان می توانند با تامین نیازهای شما در طول مدت زمان اقامت در این نقطه از ایران، سبب ایجاد خاطرات خوشی شوند.

برترین زمان بازدید از محله فهادان

همانطور که می دانید یزد از جمله شهرهای کویری با اقلیم گرم و خشک در کشورمان است که شاید کمتر کسی حاضر به انجام سفر در فصل تابستان به این نقطه از ایران باشد. با اینکه هر کدام از فصل های طبیعت دارای مجذوب کنندهیت های خاصِ خود در شهر یزد هستند، اما عموما جهانگردان و مسافران بزد تمایل دارند تا برنامه مسافرتی خود را در نیمه دوم سال یعنی در فصل های پاییز و زمستان انجام دهند که لااقل شرایط آب و هوایی این استان بیابانی کمی قابل تحمل تر باشد. البته نباید فراموش کنید که سفر در فصل بهار و تابستان هم از حال و هوای منحصر به فردی برخوردار است و می توان با همراه داشتن لباس های کاملا نخی و نازک و بعلاوه استفاده از کلاه و عینک آفتابی در زیر خورشید سوزان این خطه، به گشت و گذار پرداخت و از نزدیک شاهد عملکرد بادیگرها بود.

کلام آخر

جهانگردان و علاقمندان بازدید از محله فهادان توجه داشته باشند که این محله اصیل و تاریخی سراسر با خانه های خشتی و کوچه پس کوچه های تنگ و باریک نمایان می گردد که بایستی به هنگام تردد در بین آنان و رسیدن به آدرس محله فهادان حسابی حواس خود را جمع نمایید. با اینکه محله فهادان از جمله بافت های قدیمی و دست نخورده شهر یزد است، اما شاید با توجه به اوضاع نه چندان مطلوب بعضی از بناهای موجود در این محله و بعلاوه عدم وجود مسیری مناسب جهت عبور وسایل نقلیه امدادی نظیر آتش نشانی و یا اورژانس بد نباشد که سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمان های ذی ربط کمی در جا به جایی و ایجاد چنین فضاهایی تدابیر مناسبی را اتخاذ کند. نکته دیگری که باید در خصوص این محله تاریخی یا بهتر است بگوییم مجموعه جهانگردی و جهانگردی فهادان بدانید این است که حضور در آدرس محله فهادان کاملا رایگان بوده و حتی بازدید از یکسری جاذبه ها و بناهای تاریخی موجود در آن هم برای همگان بدون هزینه تلقی می گردد، اما در بین تمام مجذوب کنندهیت های نهفته شده در این محله قدیمی، تعدادی موزه و جاذبه جهانگردی هم به چشم می خورند که بایستی جهت ورود و بازدید از آنان هزینه ورودی پرداخت کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62298

به "جاذبه های گردشگری محله فهادان در یزد، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری محله فهادان در یزد، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید