خانه دهدشتی اصفهان، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایران، سرزمینی از زیبایی هاست. جای جای این سرزمین در فصول مختلف سال بهار، تابستان، پاییز و زمستان بکر و ناب هست و مکان هایی دیدنی برای کشف شدن در دل خود جای داده است. سرزمین مادری مهربان و سخاوتمند ما، آغوشی گرم برای همگان دارد. استان اصفهان، تاریخ این سرزمین را حمل می نماید و به راستی که نصف دنیا برازنده آن است. شهر اصفهان، علاوه بر زیبایی های طبیعی که چشمان بینندگان را مجذوب خویش می نماید، زیبایی های تاریخی فراوانی دارد که در ادامه مطلب قصد داریم شما را با گوشه ای از این زیبایی ها آشنا کنیم. با ما در تور خانه دهدشتی اصفهان همراه باشید تا هرچه بیشتر شما را در زیبایی ها و تاریخچه خانه دهدشتی اصفهان غرق سازیم.

خانه دهدشتی اصفهان، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن رستوران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

اصفهان و دنیایی از زیبایی های چشم نواز

قبل از اینکه با تاریخچه خانه دهدشتی اصفهان آشنا شویم، شما را به سفری در شهر اصفهان که هر گوشه اش دنیایی از رازهای مگوست، می بریم. این شهر دنیایی دلفریب و زیبا در قلب ایران زمین است و پس از شهر تهران و شهر مشهد شهری پر جمعیت محسوب می گردد. اصفهان در سال های 1050 تا 1722 میلادی به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد و رونق فراوانی یافت. این شهر به دلیل دارا بودن معماری زیبا به نصف حهان شهرت دارد. از آثار تاریخی اصفهان می توان به منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، عمارت عالی قاپو اشاره نمود. اصفهان در بستر پر از برف زاگرس و در کنار زاینده رود قرار گرفته و از مراکز گردشگری، فرهنگی و مالی ایران محسوب می گردد. آب و هوای این شهر دیدنی، معتدل و خشک بوده و مقدار بارش باران و برف به نسبت، متوسط است. حداکثر درجه حرارت در تابستان 39 درجه سانتیگراد و در زمستان تا حداکثر 18- درجه سانتیگراد هست. مردم این شهر فارسی زبان هستند و اصفهانی لهجه آنان به حساب می آید. مذهب مردم، شیعه هست، ولی در بعضی مناطق، ارامنه و یهودیان هم حضور دارند. حال که با این شهر دیدنی آشنا شدید، به سراغ خانه دهدشتی اصفهان می رویم که دیدار با آن خالی از لطف نخواهد بود.

خانه دهدشتی، عمارتی تاریخی با معماری فوق العاده زیبا

خانه دهدشتی اصفهان از دیدنی های چشمگیر ایران و مرتبط با عصر قاجار است. این اثر ارزشمند در 20 اسفند 1385 به عنوان اثری مهم و تاریخی به ثبت دنیای رسید. خانه دهدشتی از خانه های قدیمی و سنتی است که امروزه برای عموم مردم ایران زمین، حکم یک آرزوی شیرین را دارد. حیاط خانه، حوض آب وسط آن و چند گلدان شمعدانی لحظاتی آرامش بخش را به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می بخشد. این بنای دیدنی بارها مرمت و نوسازی شده و در زمان حال تعدادی از اتاق های خانه به اقامت گردشگران اختصاص یافته اند. اتاق شاه نشین در این عمارت تاریخی به اتاق جلسات اختصاص داده شده و در سالنی سنتی با پنجره های کوچک و چوبی که در قدیم از شیشه ای رنگی برای آن استفاده می شد، پارادوکسی از میز و جایگاه های آینده دیده می گردد، ولی با این همه زیبایی، بعضی شیشه های خانه چنان سرد و بی روح هستند که گویی به این عالم تعلق ندارند. خانه دهدشتی دارای معماری مستطیل شکل است و بخش شمالی مهمترین قسمت آن محسوب می گردد. این قسمت شامل تالاری در میانه و دو اتاق سه دری در دو طرف است. فضاهای داخلی این بخش توسط درهای چوبی به یکدیگر اتصال دارند و به این ترتیب، فضای وسیعی را در این بین ایجاد می نمایند. قسمت وسط خانه دهدشتی اصفهان دارای ارسی زیبایی به سوی حیاط گگردده شده است و بخش جنوبی از سه اتاق سه دری ساخته می گردد. بین این سه اتاق دو دالان قرار گرفته است که به خانه مجاور راه دارد و ورود به خانه به وسیله دالان دیگر تامین می گردد. حوضخانه، مطبخ و یک حیاط خلوت در پشت اتاق های سه دری و پنج دری واقع هستند. حوضخانه با فضای مطبخ ارتباط دارد و مطبخ به نوبه خود به یک حیاط خلوت کوچک و زیبا دسترسی دارد. ستون های چوبی ایوان، دارای گچبری های بی نظیر و سر ستون های زیبایی هستند. گلخانه کوچکی نیز در حیاط دیده می گردد که اگر گل های زیبا و خوش عطر و بو در آن گذاشته می شد، جلوه ای زیباتر برای علاقمندان و گردشگران داشت. این عمارت با اینکه کهنه است، ولی تاریخی در بطن خود دارد که ارزش وقت شما را خواهد داشت.

دسترسی به خانه دهدشتی

به جهت دسترسی به خانه دهدشتی، پس از رسیدن به اصفهان بایستی به آدرس زیر سری بزنید و از بودن در این عمارت شاهانه و اتاق هایش که هر کدام داستانی دارند، لذت ببرید:

آدرس: شهر اصفهان، چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه کوچه دنیا نما، انتهای بن بست دهدشتی، پلاک 110

منبع: همگردی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20030

به "خانه دهدشتی اصفهان، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دهدشتی اصفهان، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید