خبرنگاران احترام به سلامت اجتماعی مردم هرمزگان با استفاده از ماسک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بندرعباس- خبرنگاران- بیش از هشت ماه است که ویروس کشنده کرونا زندگی مردم هرمزگان را همچون مردم دیگر نقاط این کره خاکی هدف قرار داده و آسیب های بسیاری به بخش های مختلف زندگی از سلامت جسم و روح گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و ورزش وارد نموده است.

خبرنگاران احترام به سلامت اجتماعی مردم هرمزگان با استفاده از ماسک

هنوز دارو و واکسن قطعی برای درمان این ویروس کشنده کشف نشده و کارشناسان بهداشتی و پزشکان تنها راه پیشگیری از ابتلا به آن را رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک عنوان می نمایند.

در حقیقت می توان گفت که با زدن ماسک هم خود و هم دیگران را از خطر ابتلا به این ویروس کشنده در امان نگه می داریم و به عبارتی با این کار به سلامت اجتماعی که سلامت دیگر بخش ها را به دنبال دارد، احترام می گذاریم.

اما متاسفانه همانگونه که شاهد برخی رفتارهای هنجارشکنانه از سوی برخی ها در رعایت قوانین هدایت و رانندگی که ضامن سلامت افراد است ، می باشیم در احترام به سلامت اجتماعی نیز با چالش روبرو می باشیم که نمونه شاخص آن بی توجهی به استفاده از ماسک در این شرایط کرونایی است.

با نگاهی به مراجعان مراکز خرید، بازارهای روباز، آرایشگاه ها و حتی مطب های پزشکان، متوجه دو گروه مردم می شویم؛ که گروهی هم در برابر سلامت خود و هم دیگران احساس مسوولیت نموده و ماسک می زنند و گروهی دیگر بی توجه به این موضوع، با صورتی بدون ماسک در این مکان ها حاضر شدند.

برخی از افراد به صرف اینکه سالم هستند و یا اینکه بدن آنها مقاوم بوده از زدن ماسک خودداری می نمایند اما غافل از اینکه در بین فوت شدگان افراد قوی هیکل وورزشکار بوده که بدلیل بی احتیاطی و نا آگاهی در معرض افراد بیمار قرار گرفته و بیمار شده و نهایت جان خود را از دست دادند.

اگرچه گفته شده استفاده از ماسک اجباری است و با متخلفان برابر قانون برخورد می گردد، اما واقعیت این است که این برخورد قانونی هنوز تاثیری نداشته و همچنان افرادی با نزدن ماسک به این اجبار و برخوردهای قانونی دهن کجی می نمایند؛ افرادی که با زندگی و سلامت خود سر جنگ و لجباری دارند و دانسته یا نادانسته با این اقدامشان دیگران را نیز قربانی این جنگ و لجبازی هایشان می نمایند.

استفاده از ماسک در هرمزگان روی شیب نزولی

استان هرمزگان در حال حاضر از نظر خطر ابتلا به کرونا در سطح هشدار به سرمی برد و متاسفانه طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این استان و براساس پایش آمارها، احتمال اوج گیری دوباره ویروس در این منطقه بسیار بالاست که بی توجهی برخی ها به استفاده از ماسک در این شرایط، می تواند شرایط را بسیار بدتر و دایره انتقال و شیوع این ویروس را گسترده تر کند.

تا چندی پیش هرمزگان از نظر استفاده از ماسک در سطح کشور حائز رتبه نخست بود اما در روزهای اخیر و بدون اینکه تغییری در شرایط استان از نظر آمار مبتلایان و فوتی های کرونا ایجاد شده باشد، استفاده از این سلاح تاثیرگذار در برابر کووید 19 روی شیب نزولی قرار گرفته که این زنگ خطری جدی برای سلامت استان است.

افراد بدون ماسک سلامت جامعه را تهدید می نمایند

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، گفت: معمولا در پاییز شاهد شیوع بیماری های تنفسی و آنفلوآنزا هستیم که سال جاری کرونا نیز به این چرخه اضافه شده و سلامت جامعه به شدت در خطر قرار گرفته است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: تاکید بر استفاده از ماسک از آن جهت است که بیشترین احتمال انتقال بیماری کرونا به وسیله انتشار قطرات تنفسی است و از همین رو ماسک می تواند سپری محکم در برابر این انتشار و به عبارتی حافظ جان ما باشد.

وی ادامه داد: هر روز و هر ساعت نسبت به لزوم استفاده از ماسک به منظور حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه از تریبون های مختلف اطلاع رسانی می گردد، ولی متاسفانه بازهم شاهد افراد بدون ماسک در مکان های عمومی و پرتردد هستیم که این افراد سلامت جامعه را به شدت تهدید می نمایند.

وی توضیح داد: متاسفانه در هفته گذشته و به دنبال کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک، 20 درصد آمار بیماران بستری در استان هرمزگان افزایش یافته و هم اکنون درصد موارد مثبت در آزمایش ها نیز به 35 درصد رسیده است.

این مقام مسوول گفت: در مدت سه هفته گذشته آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان کاهش یافته که نتیجه آن در دو سه هفته آینده با افزایش شمار بیماران بستری ها و فوتی ها خود را نشان خواهد داد و این موضوع بسیار تاسف بار است.

دکتر فرشیدی تاکید نمود: در شرایط فعلی که ویروس کرونا جان مردم را هدف گرفته ، همه ما نسبت به سلامت یکدیگر مسوول هستیم و باید با جدیت بیشتری پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

امکانات بهداشتی و نیروی درمانی هرمزگان محدود است

کادر درمان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا واقع شده است و ابتلای آنها به این ویروس و خروجشان از چرخه خدمت رسانی ، موجب اختلال در ارایه خدمات درمانی می گردد و از همین رو مردم می توانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی ضمن محافظت از خود و عزیزانشان، یاریگر نیروهای درمان در راستا مقابله با این ویروس نیز باشند.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز ، یک هزار و 158 نفر از کادر درمان و دیگر کارکنان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در این استان به این بیماری مبتلا شدند .

استاندار هرمزگان نیز ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، گفت: امکانات درمانی و نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان استان با توجه به شیوع کرونا محدود است و تجهیزات استان در حد معمول امکان ارائه سرویس دارد و اگر به شرایط دو ماه پیش برگردیم ، شرایط بسیار سختی هم برای مردم و هم برای کادر پزشکی به وجود خواهد آمد.

همتی گفت: پیش از این میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استقاده از ماسک در بین شهروندان هرمزگان بیش از این 80 درصد بود که اکنون این آمار با 20 درصد کاهش به 60 درصد رسیده است.

وی هشدار داد: اگر مردم به توصیه های بهداشتی توجه ننمایند، تعداد بیماران بستری و فوتی ناشی از کرونا در هفته های آینده افزایش پیدا خواهد نمود و به شرایط حاد 2 ماه گذشته و شرایط قرمز باز خواهیم گشت.

رییس ستاد مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان توضیح داد: اگر سازمان یا اداره ای مراجعان زیادی دارد و هنوز پیش بینی های لازم را برای خدمات رسانی با توجه به تجربه هشت ماهه گذشته ننموده و از ارائه خدمات امتناع می نماید، به صورت جدی با آن ها برخورد خواهیم کرد.

همه مردم در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کرونا ویروسی با رفتارهای غیرقابل پیش بینی است، گفت: همه ما در خطر ابتلا به این ویروس قرار داریم و با توجه به اینکه عملکرد کووید 19 در بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، نمی توان هیچ پیش بینی از شرایط فرد مبتلا داشت.

دکتر فاطمه نوروزیان توضیح داد : اگرچه استان هرمزگان از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی چهارمین استان کشور محسوب می گردد اما درصد رعایت بالا نبوده و تنها 52 درصد افراد این پروتکل ها را رعایت می نمایند.

وی با بیان اینکه احتمال اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان بسیار بالا است، اعلام نمود: بهترین راه عبور از پیک سوم شیوع کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمع ها است.

وی حضور در مکان های بدون تهویه مناسب، حضور در تجمع ها، استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی را از مهمترین عوامل افزایش ابتلا به کرونا بیان کرد و گفت: هر یک از شهروندان نقش بسیاری مهمی در جهت حفظ سلامت خود و دیگر افراد برعهده دارند و باید نسبت به حفظ جان خود و دیگران احساس مسوولیت داشته باشند.

با ماسک به جنگ کرونا برویم

کارشناسان بهداشتی همیشه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون برای مقابله با کرونا تاکید می نمایند؛ اما این شیوه نامه ها در صورتی که همه مردم اهتمام لازم نسبت به انجام آن را نداشته باشند، نمی تواند ما را از شر این ویروس منحوس در امان نگه دارد و شیوع آن در جامعه همچنان ادامه خواهد داشت.

برخی ها که معمولا نیست سر خودشان کلاه می گذارند و یا دیگران، از زمانی که استفاده از ماسک اجباری شده، آن را در جیب یا کیف خود قرار می دهند و تنها در مکان هایی که با تذکر روبرومی شوند ، از آن استفاده می نمایند و بعد از انجام کارشان دوباره ماسک را از روی صورتشان برمی دارند که همین افراد تهدید نمایندگان سلامت جامعه به ویژه زنان باردار، سالمندان، بیماران دیابتی، سرطانی، دیالیزی ، بچه ها و دیگر افراد هستند.

براساس تحقیقات اجرا شده و طبق نظر کارشناسان و متخصصان بیماری های عفونی، تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای کرونا کشف نگردد، این ویروس منحوس به جولان خود ادامه خواهد داد و در این شرایط تنها توصیه و شاید تنها راهی که بتواند ما را از ابتلا به کرونا محافظت کند، سپر کوچک اما قدرتمند و تاثیرگذار ماسک است.

البته ناگفته نماند که این سپر در شرایطی قدرتمند و تاثیرگذار خواهد بود که براساس استانداردها استفاده گردد ؛ نه اینکه یک ماسک را بارها و بارها استفاده کنیم و از آن انتظار محافظت داشته باشیم.

از آنجا که براساس یافته های علمی ممکن است حدود 80 درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت یا دارای علائم خفیفی باشند و حتی به ابتلای به کرونا هم شک ننمایند، استفاده از ماسک می تواند از آلوده شدن فرد سالم جلوگیری کند و با جلوگیری از انتشار ویروس توسط افراد بیمار بدون علامت یا بیمارانی که هنوز علایم بیماری در آنها ظهور ننموده است، از ابتلای دیگران به این بیماری پیشگیری کند.

آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا روز30 مهرماه 818 نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و دراین روز فوتی نداشته ایم.

در حال حاضر نیز 188 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان های استان هرمزگان بستری هستند که از این شمار 60 نفر در بخش مراقبت های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال 24 نفر از آن ها وخیم است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 312 بیمار دیگر مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید19 در کشور به 31 هزار و 346 نفر رسید و 31 استان همچنان در شرایط قرمز یا هشدار یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس اضافه نمود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (30 مهر 1399) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و 616 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و دو هزار و 340 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 545 هزار و 286 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا به امروز 438 هزار و 709 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 4861 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا به امروز چهار میلیون و 599 هزار و 554 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است.

لاری اضافه نمود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در شرایط قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در شرایط نارنجی و زرد قرار دارند.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42683

به "خبرنگاران احترام به سلامت اجتماعی مردم هرمزگان با استفاده از ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احترام به سلامت اجتماعی مردم هرمزگان با استفاده از ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید