خبرنگاران اصفهان گزارش می دهد؛ گذر فرهنگ و هنر چهارباغ عباسی بهاری تر از هرسال به استقبال مسافران نوروزی می آید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طرح پیاده راه سازی چهار باغ و تبدیل شدن این خیابان به گذر فرهنگ و هنر شهر اصفهان، سال جاری نوروزی متفاوت، شاداب تر را برای شهروندان اصفهانی و مسافران نوروزی رقم خواهد زد.

خبرنگاران اصفهان گزارش می دهد؛ گذر فرهنگ و هنر چهارباغ عباسی بهاری تر از هرسال به استقبال مسافران نوروزی می آید

به گزارش خبرنگار از ، اصفهان از دیرباز با پل های تاریخی و زاینده رود جاریش ، میدان نقش دنیا و معماری بی نظیر عالی قاپویش، مساجد با شکوه و گنبدهای فیروزه ای اش در میان شهرهای تاریخی ایران ودنیا شناخته شده بوده و همیشه مقصد گردشگران ایرانی و توریست های فرنگی از غرب و شرق بوده؛ اما شهرت اصفهان تنها در قدمت تاریخ و فرهنگ این شهر خلاصه نمی گردد.

شهر اصفهان به واسطه تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی هایی که چند دهه ای است مردم این شهر و استان را نگران نموده است، دیگر امکان رشد کشاورزی که به عنوان رکن اقتصاد در کشور محسوب می گردد را ندارد؛ به علاوه به واسطه وجود آلودگی و ناسالم شدن هوای شهر برای گروه های مختلف مجال توسعه صنایع سنگین برای این کلان شهر وجود ندارد؛در سال های اخیر برای رشد مالی در کشور، صنایع خلاق یا گردشگری خلاق به عنوان محور خلق ثروت مطرح شده است و برنامه های مختلف محرک توسعه که باعث افزایش جذب سرمایه گذار و در نهایت افزایش گردشگر در شهر اصفهان می گردد، شروع شده که پیاده راه سازی چهارباغ یکی از این برنامه ها است.

پیاده راه سازی چهارباغ منجر به توسعه و رونق کسب و کار شده و در چندماه اخیر گردشگران زیادی به این خیابان سر زده اند و از پیاده روی، دوچرخه سواری، خرید و یا لذت وعده غذایی دلچسب در کنار خانواده و یا دوستان را در زیر درختان سربه فلک کشیده این خیابان تجربه نموده اند.

طرح پیاده راه سازی چهار باغ یکی از طرح های محرک توسعه است

پیاده راه سازی چهارباغ یکی از طرح هایی است که با عنوان طرح های محرک توسعه شناخته می گردد؛ این طرح ها که با نام طرح پرچم نیز شناخته می گردد در مدیریت شهری و در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است ؛ در واقع شلیک اول از این طرح محرک توسعه شروع شده و به صورت دومینو حرکت های بعدی شکل می گیرد، به نحوی که منجر به جذب سرمایه گذاران و رونق محدوده می گردد.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان از ویژگی های این طرح و نتایجی که می تواند برای توسعه شهر داشته باشد برای ما می گوید.

کورش خسروی رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار از ، با بیان اینکه طرح هایی با عنوان طرح محرک توسعه مغفول مانده است، اظهار کرد: این طرح ها، طرح هایی هستند که مدیریت شهری با اجرا کردن آن یا ایجاد زمینه آن در هر کجای شهر،آن منطقه شهرت ملی یا بین المللی پیدا می نماید و باعث شکل گیری و جذب سرمایه گذاری در اطراف آن طرح می گردد.

خسروی در ادامه به دیگر ویژگی این طرح ها اشاره نمود و گفت: در منطقه ای که طرح محرک اجرا شده، دارای تفاوت فرهنگی، اجتماعی و مالی منحصر به فردی نسبت به قبل از اجرای آن طرح می گردد.

شهرت و جذب سرمایه گذاران در محدوده جلفا ماحصل طرح پیاده راه سازی در این منطقه

خسروی به چند طرح اجرایی شده در اصفهان که با موفقیت اجرا شده اشاره نمود و گفت: پیاده راه سازی میدان جلفا تا کلیسای وانک در منطقه 5 با بودجه ای کم که در چند سال قبل انجام شد، علاوه بر مشهور شدن آن منطقه،سرمایه گذاری در آن منطقه با راه اندازی رستوران و کافی شاپ و مراکز تجاری رونق کسب در بقیه مشاغل شدت گرفت.

وی اضافه نمود: بازسازی حمام سنتی و در کنار آن ارائه خدماتی که برای مردم تداعی نماینده خاطرات قدیم می تواندطرح های محرک توسعه باشد و باعث جذب گردشگر گردد.

وی با بیان اینکه یکی از معیار های تعریف طرح محرک توسعه طراحی با مشارکت مردم است، اظهار کرد: مردم می توانند با ارائه ایده های خود به مدیریت شهری در رونق بخشیدن و توسعه محله خود سهیم باشند

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان به دیگر معیارهای این طرح ها اشاره نمود و گفت: طرح های محرک توسعه باید دارای تاثیرات اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی در محیط اطرافش داشته باشد و هم چنین با تاثیرات مثبت مالی باعث جذب سرمایه گذار گردد.

خسروی با بیان اینکه ایجاد تحول در این طرح ها به عنوان اصل است، بیان نمود: این تحول به خصوص برای مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند، باید مورد توجه قرار گیرد و طرح محرک توسعه باعث تغییر و تحول و ایجاد رونق در منطقه گردد.

تاثیرات طرح پیاده راه سازی چهارباغ در رونق منطقه را از شهردار اصفهان جویا شدیم تا آینده ترسیم شده این گذر را آنالیز کنیم.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در گفت و گوی اختصاصی از ، با اشاره به نام گذاری چهارباغ عباسی به نام گذر فرهنگ و هنر اظهار کرد: نام گذاری چهارباغ با این هدف اجرا شده که هر گردشگری که در اصفهان حضورپیدا می نماید، یکی از مکان های دیدنی که انتخاب می نماید چهارباغ باشد.

وی ادامه داد: لازمه جذب گردشگر در این گذر این است که زیر ساختهای آن مانند پیاده راه و فضای سبز ساخته گردد و هر مغازه ای بخشی از هنر اصفهان را به نمایش درآورد.

شهردار اصفهان در مورد نمایش هنرهای مختلف اصفهان در چهارباغ بیان نمود: این هنر می تواند در حوزه تغذیه و با راه اندازی رستوران هایی با غذاهای سنتی باشد، می تواند صنایع دستی و یا خلاقیت ها و نوآوری های جدید و کاربردی کردن صنایع دستی، برپایی پاتوق ها و نمایش تئاتر باشد.

نوروزی بیان نمود: این رویایی است که مجموعه شهرداری برای آینده چهارباغ ترسیم نموده که البته به چهارباغ هم ختم می گردد.

وی با اشاره به اجرای چنین برنامه هایی در خیابان سپاه در سال آینده توضیح داد: برای میدان امام حسین(ع) نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده که با خیابان سپاه به میدان نقش دنیا متصل شده و سپس میدان امام علی هم به گذر فرهنگ و هنر تبدیل خواهد شد، این جهت به گونه ای خواهد بود که هنر و اصالت اصفهان را به نمایش بگذارد.

شهردار اصفهان با اشاره به آماده کردن زیر ساخت ها اظهار کرد: این عرصه هم اکنون آماده است تا هنرمندان با حمایت های معنوی و شورای شهر با حمایت های مادی در تعامل با مجموعه شهرداری به صحنه بیایند؛کمااینکه آیین نامه ای برای حمایت از هنرمندان در مدیریت شهری در حال تدوین است.

نوروزی با بیان اینکه طرح پیاده راه سازی چهار باغ منتج به جذب سرمایه گذاری و ایده های نو می گردد بیان نمود: وقتی چهارباغ با استقبال گردشگر روبه رو می گردد به این معنا است که زیر ساخت ها و زمینه هایی ایجاد شده که این مکان و مغازه ها جوابگوی احتیاج گردشگران شده و افراد آن را به عنوان محل تفریح جمعی و انفرادی می نمایند که علاوه بر تفریح از سایر امکانات فرهنگی نیز بهره می برند.

تعامل مردم و مسئولان شهری برای رونق گذر فرهنگی چهارباغ

وی اضافه نمود: بخش هایی از تغییرات به عهده کسبه و واحدهای صنفی مستقر در چهارباغ است که با تغییر شغل ها و استقبال از کسب و کارهای جدید و ایده پردازی استارتاپ ها جلوه ای نو به این گذر تاریخی دهند؛این فرایند شروعی داشت که در تابستان شاهد استقبال و حضور پر رنگ شهروندان و مسافران بودیم و این شروع باید سرعت گرفته و با سرمایه گذاری و ایده پردازی مردم در حوزه های مختلف اهداف رویایی محقق گردد.

با قرار دریافت کشور در شرایط مالی کنونی می گردد به اجرای چنین طرح هایی در مناطق مختلف شهری که منجر به ارز آوری و تحول در منطقه و رونق کسب و کار از یک سو و از سوی دیگر موجب افزایش نشاط و شادابی شهروندان می گردد، امیدوار بود که البته با تعامل تمامی بخش های مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر و همکاری مردم امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیغام /س

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5932

به "خبرنگاران اصفهان گزارش می دهد؛ گذر فرهنگ و هنر چهارباغ عباسی بهاری تر از هرسال به استقبال مسافران نوروزی می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصفهان گزارش می دهد؛ گذر فرهنگ و هنر چهارباغ عباسی بهاری تر از هرسال به استقبال مسافران نوروزی می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید