خبرنگاران تداوم پیروزی های بین المللی در گرو همبستگی داخلی است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران-خبرنگاران- کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه با توهین به رییس جمهوری چیزی درست نمی گردد، گفت: اگر می خواهیم پیروزی های ایران در صحنه بین المللی ادامه داشته و فشارهای واشنگتن علیه تهران به نتیجه نرسد، راه آن وحدت، همبستگی و همدلی است وگرنه با افتراق و اختلاف راه برای آمریکا هموار می گردد.

خبرنگاران تداوم پیروزی های بین المللی در گرو همبستگی داخلی است

مهدی ذاکریان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه 2231 گفت: لغو اتوماتیک محدودیت های تسلیحاتی ایران و انتها محدودیت های ایجاد شده برای رفت وآمد 23 شخصیت حقیقی و حقوقی از دستاوردهایی است که برجام برای ایران به دست آورد.

وی گفت: دولت ترامپ دو اقدام جدی برای جلوگیری از انتها محدودیت های تسلیحاتی انجام داد؛ یکی آنکه قطعنامه ای به شورای امنیت برد که بر اساس آن محدودیت های تسلیحاتی ایران برای مدت نامعلومی ادامه یابد و حتی اروپایی ها را هم قانع کردند برای مدتی ولو چند ماهه محدودیت های تسلیحاتی ایران تمدید گردد ولی در هر دو کوشش ناکام ماندند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تنها دستاورد برجام لغو تحریم ها و محدودیت های تسلیحاتی نیست، توضیح داد: براساس برجام تحریم های مالی هم لغو است اما آمریکا با خروج خود از برجام، تحریم ها را به صورت یکجانبه مجددا اعمال نموده در حالی که حتی اروپایی ها هم اذعان دارند که آن تحریم ها غیرقانونی است.

وی ادامه داد: مشکل آنجاست که وزارت خزانه داری آمریکا شرکت ها و بانک های کشورهای مختلف را به دلیل همکاری با ایران جریمه و تحریم می نماید و همین مسئله موجب ترس و عدم همکاری شرکت ها و بانک های بین المللی با ایران شده است.

تداوم پیروزی های بین المللی ایران در گرو وحدت و همبستگی داخلی است/ با توهین به رییس جمهوری چیزی درست نمی گردد

این استاد دانشگاه لغو محدودیت های تسلیحاتی را دستاورد مهمی برای ایران و حقوق بین الملل و شکست سنگینی برای آمریکا برشمرد و اعلام کرد: اگر می خواهیم پیروزی های ایران در صحنه بین المللی ادامه داشته و فشارهای واشنگتن علیه تهران به نتیجه نرسد، راه آن وحدت، همبستگی و همدلی است وگرنه با افتراق و اختلاف، راه شکست ایران و نه آمریکا هموار می گردد.

ذاکریان با بیان اینکه با بی احترامی و توهین به مقامات از جمله رئیس جمهور که دارای پشتوانه رای 24 میلیون نفر است، هیچ چیز درست نمی گردد، ابراز داشت: در شرایطی که آمریکا علیه ایران یک جنگ تمام عیار مالی به راه انداخته و خود و متحدان منطقه ای اش از هیچ کوششی برای شکست ایران فروگذار نیستند، باید برای حل مسائل مردم کوشش کرد.

وی با بیان اینکه هرگونه توهین و بی احترامی بازی کردن در زمین آمریکاست، مطرح نمود: ما در شرایطی که باید آمریکا را ضعیف کنیم، با اقداماتی مانند توهین به رییس جمهور، گل به خودی می زنیم و خودمان را تضعیف می کنیم.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل آمریکا، ما نباید نگاه کنیم بایدن یا ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گردد. هر کسی پیروز انتخابات نوامبر گردد، فرقی ندارد بلکه مهم است نگاه کنیم مردم از ما چه می خواهند.

جنگ تحمیلی را به یاد داشته باشیم، اهمیت لغو محدودیت های تسلیحاتی را متوجه می شویم

ذاکریان با یادآوری اهمیت لغو محدودیت های تسلیحاتی یادآور شد: اگر جنگ تحمیلی را به یاد داشته باشیم که هیچ کس به ایران سلاح نمی فروخت و در مقابل، همه کشورها به عراق سلاح می فروختند، هواپیما اجاره می دادند و نیروی نظامی از کشورهای مختلف در نبرد علیه ایران همراه ارتش عراق حضور داشتند، اهمیت لغو محدودیت های تسلیحاتی را متوجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات عظیم در صنعت دفاعی در کشور اجرا شده است، بیان نمود: هیچ کسی منکر پیشرفت هایی که در کشور در حوزه صنعت دفاعی شده، نیست اما متوجه باشیم که ایران نباید جزیره جدا افتاده از نظام بین المللی باشد و دنیا در این حوزه هم رشدهای زیادی داشته و دارد و لازم است ایران هم از این رشدها بهره برداری کند و از طرفی بتواند دستاوردهای خود را در قالب مراودات تجاری به کشورهای دیگر بفروشد.

آمریکا استانداردهای بین المللی را نقض می نماید

این استاد دانشگاه درباره ادعای کشورهای غربی از جمله آمریکا مبنی بر آنکه لغو محدودیت های تسلیحاتی موجب تشدید بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می گردد، گفت: آمریکا خود را سرور دنیا می داند و می خواهند نظمی را تحمیل کند اما ایران این نظم دیکته شده را قبول ندارد. البته این موضوع به معنای آن نیست که ایران نرم ها و ارزش های بین المللی رعایت نمی نماید. از قضا کشوری که استانداردهای حقوقی و بین المللی را نقض نموده، ایران نیست بلکه آمریکاست و همین مسئله موجب اعتراض متحدان سنتی آمریکایی ها یعنی اروپایی ها شده است.

ذاکریان با بیان اینکه آمریکا به دروغ موضوع مذاکره با ایران مطرح می نماید، گفت: آنچه آمریکا به عنوان مذاکره مطرح می نماید، تحمیل یکطرفه خواسته ها و نظراتش به ایران است در حالی که هر مذاکره بده بستانی است. برجام نیز همینطور بود یعنی توافقی نبود که 100 درصد نظرات ایران تامین شده یا به طور کامل مبتنی بر خواسته های 1+5 باشد بلکه توافقی مرضی الطرفین و مبتنی بر خواسته های دو طرف بود.

وی اضافه نمود: ایران در برجام می خواست حق غنی سازی اش به رسمیت شناخته گردد و برای اولین بار در دنیا چنین حقی به رسمیت شناخته شد در حالی که هیچ آمریکا چنین حقی را برای هیچ کشوری از جمله متحدان و دوستان نزدیک خود هیچ گاه به رسمیت نشناخته است اما از طرفی مقرر شد ایران برای مدتی درصد غنی سازی اش را از 3.67 درصد افزایش ندهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به دیگر توافقات اجرا شده در برجام توضیح داد: درخواست طرف مقابل از ایران خواهان اصلاح قلب راکتور اراک و تبدیل شدن فردو به مرکز تحقیقاتی بود. در مقابل هم ایران خواهان لغو تحریم های مالی و تسلیحاتی، خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد و مختومه شدن پرونده موسوم به پی ام دی و در نهایت مختومه شدن پرونده ایران در شورای امنیت بود.

تحریم ها موثر بودند، کاخ سفید تحریم پشت تحریم نمی اضافه نمود

ذاکریان درباره واکنش احتمالی دولت ترامپ به لغو محدودیت های تسلیحاتی هم گفت: آمریکا برای لغو نشدن محدودیت های تسلیحاتی هر کاری انجام داد ولی پیروز نشد. در نهایت هم به گمان خود مکانیزم به اصطلاح ماشه را فعال کرد اما هیچ کس قبول نکرد. در مقابل این مسئله تحریم های جدیدی را اعمال می نماید که البته موثر واقع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تحریم های آمریکا برای ایران مشکل ایجاد نموده اما منجر به نتیجه مطلوب برای واشنگتن نشده است، ابراز داشت: اگر تحریم های آمریکا موثر بودند که کاخ سفید تحریم پشت تحریم نمی اضافه نمود. فردی اتومبیل خود را تغییر می دهد که آن اتومبیل مشکل دار باشد یا نیازهای او را تامین نکند. آمریکا تحریم های جدید اعمال می نماید چون تحریم هایش نه توانسته منجر به تغییر رفتار ایران گردد و نه نیازهای آمریکا را تامین نموده است.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42891

به "خبرنگاران تداوم پیروزی های بین المللی در گرو همبستگی داخلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم پیروزی های بین المللی در گرو همبستگی داخلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید