خبرنگاران تکم خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آستارا - خبرنگاران - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا از اجرای تکم خوانی هنرمندان بومی در آستانه سال نو و بهار، در رستوران ها و واحدهای پذیرایی بین راهی این شهرستان خبر داد.

خبرنگاران تکم خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

پردل امیری نژاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران گفت: هنرنمایی تکم خوانان تا آغاز نوروز ادامه خواهد داشت و این هنرمندان به خاطر آمدن عید، اشعارشان را با رقصاندن عروسک چوبی می خوانند و از مردم مژدگانی می گیرند.

وی گفت: تکم، عروسکی چوبی است و به فردی که این عروسک را می چرخاند تکم خوان یا تکم گردان گفته می شود و طی سال های گذشته از تعداد تکم خوانان در روستا و مناطق شهری آستارا کاسته شده و این رسم باید با برنامه های فرهنگی احیا شود.

وی ادامه داد: در اشعار تکم خوانان نوید رسیدن بهار موج می زند و در سال های نه چندان دور، پدران و مادران ما برای ورود تکم خوانان به حیاط خانه هایشان، لحظه شماری می کردند و حضور آنها و شنیدن اشعارشان را خیر و برکت سال نو تلقی می کردند.

امیری نژاد گفت: در چهار روز گذشته از 15 واحد پذیرایی بین راهی در گردنه حیران آستارا در قالب گشت مشترک با شبکه بهداشت و درمان بازدید و بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: غذای لونگی این شهرستان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و به زودی شماره ثبت آن صادر خواهد شد.

امیری نژاد اضافه نمود: ترکیبات و طعم برخی غذاها در آستارا بومی و محلی است و در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت باسترما، چغرتما و بورانی پلو هم پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: غذاهای محلی نقش عمده ای در معرفی فرهنگ بومی منطقه دارند و معرفی آنها از طریق رسانه ها، باعث کاسته شدن گرایش مردم به غذاهای آماده می شود.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان 170 نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده و بخش قابل توجهی از آنها به شهرستان آستارا مربوط است.

شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت، با جاذبه های طبیعی، تاریخی و تجاری و 26 واحد پذیرایی بین راهی در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مناطق گردشگرپذیر ایران است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53942

به "خبرنگاران تکم خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تکم خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید