خبرنگاران صعود کهار؛ تجربه ای که تصورها را تغییر داد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- نابینایان صعود کننده به ارتفاعات چهار هزار متری کهار باور دارند حس پیروزی صعود، تمام پیش زمینه های ذهنی آنان از قله و کوه تغییر داده است.

خبرنگاران صعود کهار؛ تجربه ای که تصورها را تغییر داد

زمانی که از ورزش نابینایان سخن به میان می آید شطرنج، گلبال، فوتبال پنج نفره و شنا بیش از دیگر رشته ها مورد توجه قرار می گیرد و تصور صعود به یک قله چهار هزار متری سخت و غیر قابل امکان است زیرا این صعود احتیاج به تمرکز دارد؛ تمرکزی که نابینایان سخت نورد را در راستای قرار می دهد که بدون شک خطراتی آنان را همراهمی می نماید خطراتی که در پاره ای مواقع توسط همنورد های بینا بطرف می گردد.

اما از نخستین ساعات روز آدینه تا آغازین ساعت های بامداد شنبه کوهنوردان نابینا داستانی را رقم زدند که در دل خود پایداری و استقامت دارد. صعود جمعی از کوهنوردان نابینا به ارتفاعات چهار هزار متری کهار از مجموعه رشته کوه های البرز از آن دسته داستان هایی دارد که نماد غلبه بر محدودیت به شمار می رود.

راستا کوه پیمایی طولانی و نفرات باید زمان زیادی را طی نمایند زمانی که ممکن از سختی راه و شیب تند کوه آنان را از ادامه راستا بازگرداند. راستا صعود کوهنوردان طولانی بود و بیش از 12 ساعت زمان برای فتح قله احتیاج بود زمانی که از ساعت 8 و سی دقیقه صبح آغاز و در ساعت 10 شب به انتها رسید.

شاهد صعود نابینایان از همت این گروه سخن به میان می آورد و اذعان می نماید که طولانی بودن راه و شیب تند چنان کار صعود را سخت نموده بود که 2 همنورد بینای این کاروان از راستا پشیمان شدند.

صعود تا ارتقاع سه هزار 200 متری ادامه داشت اما همت بعضی از کوهنوردان موجب شد تا آنان قصد حضور در ارتفاع چهار هزار متری داشته باشند؛ در این راستا افرادی مانند مسعود طاهریان، سعید شمس راد، بهنام دلیر، همایون شاهمرادی، مرجان فیاض و لاله عرب زاده، 6 کوهنورد نابینا و کم بینای گروه بودند که با یاری 4 همنورد بینا، پیروز شدند قله کهار را صعود نمایند.

همایون شاهمرادی در راستا برگشت از قله کهار به خبرنگار خبرنگاران گفت: تجربه خاص و به یاد ماندنی بود که بدون شک نشان از استقامت کوهنوردان نابینا دارد. زمانی که به بالاترین نقطه قله قهار رسیدم حس خوبی داشتم که کم نظیر بود زیرا مجموعه چند نفری که هدف گذایی شده بود توسط چند تن از ورزشکاران به صورت یک دل و یک نفس به آن رسیدیم.

او گفت: در زمان صعود به مانند اعضای یک خانواده شادی ها را تقسیم کردیم و بدون شک این می تواند تجربه فراموش نشدنی باشد.

همچنین مسعود طاهریان از دیگر صعود نمایندگان نهایی بود که گفت: از صبح تصمیم داشتم که نماز خود را در بالاترین نقطه بخوانم. فضای شادی بود که روحیه فراوانی به ما داد و این موجب شد حس پیروزی را تجربه کنم.

طاهرین که نابینای مطلق است می گوید: با وجود مسائل فراوانی از ابتدای راستا تا قله بیش از 21 کیلومتر تجربه کردم.

اما این صعود فقط مختص مردان نبود بلکه خانم ها نیز در این کوهپیمایی نقش داشتند. لاله عرب زاده در این زمینه می گوید حس صعود زیباترین حس پیروزی جهان است و من پس از 2 سالی که در کوهنوردی حضور داشتم این اولین تجربه من برای فتح قله بود.

او با بیان اینکه نابینای مطلق هستم تصوری از قله ندارم مطرح کرد: زمانی که به خط انتها راستا رسیدم و پا بر بالاترین نقطه قله گذاشتم بدون شک قله را با تمام وجود حس کردم. الان تصورم از قله متفاوت از تمام دوران زندگیم است.

عرب زاده می گوید: صعود بدون همراه و همدل امکان پذیر نیست تمام کسانی که در این صعود نقش داشتند یاری کردند تا مزه واقعی یک صعود را تجربه کنیم.

به گزارش خبرنگاران اولین صعود نابینایان به قله چهار هزار متری نشان از یک عزم جدی در ورزش این قشر دارد عزمی که می تواند تصور بسیاری از نابینایان و کم بینایان از محیط اطراف را به واقعیت نزدیک کند. با این شرایط حمایت از ورزش کوهنوردی برای نابینایان می تواند صعود کهار، آغازی بر تحول این رشته در بین نابینایان دانست؛ آغازی که هدف گذاری آنان صعود به ارتفاعات مانند دماوند باشد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9118

به "خبرنگاران صعود کهار؛ تجربه ای که تصورها را تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صعود کهار؛ تجربه ای که تصورها را تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید