خبرنگاران یک بهله عقاب در قصرشیرین رهاسازی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، قصرشیرین- خبرنگاران- رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین گفت: یک بهله عقاب پس از تیمار توسط محیط بانان این شهرستان روز چهارشنبه در طبیعت رها شد.

خبرنگاران یک بهله عقاب در قصرشیرین رهاسازی شد

پژمان فتاح پور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: این عقاب که به صورت زخمی در طبیعت رها شده بود، توسط نیروهای ارتش به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل شد و پس از مداوا با سلامت کامل در دامن طبیعت رهاسازی شد.

وی گفت: عقاب کوهستانی یک پرنده شکاری از تیره عقابیان است که از پرندگان حفاظت شده محسوب شده و زنده گیری و نگهداری آن منع قانونی دارد.

وی همچنین با گرامیداشت روز زمین پاک (سوم اردیبهشت) گفت: در سراسر نقاط دنیا این روز توسط دوستداران محیط زیست گرامی داشته می گردد که شعار امسال روز زمین پاک سازگاری با تغییرات آب و هوایی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین گفت: پاک نگه داشتن زمین یکی از مولفه های اصلی حفظ محیط زیست و به تبع آن حفظ بهداشت و سلامت انسان ­ها است که به یک روز خاص محدود نمی گردد ولی به خاطر یادآوری اهمیت این مساله به همگان و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست این روز با نام زمین پاک نامگذاری شده است.

فتاح پور ادامه داد: این اداره هر ساله با برگزاری آیین هایی نظیر پاکسازی عرصه های طبیعی و تفرجگاهی شهرستان با همکاری دوستداران محیط زیست و نصب پلاکارد در سطح شهر و توزیع تراکت های زیست محیطی در بین شهر وندان این روز را گرامی داشته است.

او گفت: در امسال با توجه به شرایط کنونی از نظر شیوع بیماری کرونا و در راستای اجرای دستورالعمل های صادره ستاد ملی مبارزه با این بیماری، از برگزاری مراسم پاکسازی صرف نظر کردیم ولی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و نیز حفظ پاکیزگی محیط از زباله اقداماتی از جمله تشدید اکیپ های گشت و کنترل در سطح مناطق و ارایه تذکرهای لازم به افراد و انسداد برخی مسیرهای منتهی به مناطق تفرجگاهی صورت گرفته است.

او افزود: از عموم مردم که نسبت به حفظ محیط زیست و پاکیزه نگه داشتن طبیعت توجه خاص دارند قدردانی می کنیم و از افرادی که سهوی حفظ محیط زیست برای آنان در اولویت کمتری برخوردار است درخواست می کنیم که حساسیت بیشتری را نسبت به رعایت ملاحظه های زیست محیطی به خرج دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین گفت: مردم در شرایط کنونی از رها کردن دستکش و ماسک های مصرف شده به روی زمین و یا در دل طبیعت خودداری نمایند چه بسا این اقدام ضمن عدم رعایت موازین زیست محیطی، زمینه برای انتشار بسیاری از بیماری ها در بحران کنونی کرونا را فراهم می نماید.

وی افزود: مردم و دوستداران طبیعت می توانند مسایل و مسائل زیست محیطی و یا تخلفات حوزه شکار و صید را با شماره تلفن چهار رقمی 1540 و یا شماره 08342424977 اطلاع رسانی نمایند.

هم اکنون قصرشیرین دارای 2 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و 800 هکتار، زله زرد با 39 هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت 170 هزار هکتار است.

در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می نمایند که حفاظت از آن ها نیازمند مشارکت همگانی است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور بشمار می رود.

منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با 39 هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال 1373 تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره نمود.

همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می نمایند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 1 تیر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30069

به "خبرنگاران یک بهله عقاب در قصرشیرین رهاسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک بهله عقاب در قصرشیرین رهاسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید