بچه ها، والدین مثبت اندیش و کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دو تن از اساتید روانشناسی شخصیت در یادداشتی به نقش والدین مثبت اندیش در مواجهه با بچه ها در ایام شیوع بیماری کرونا پرداخته اند.

بچه ها، والدین مثبت اندیش و کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، فرزانه امیری، کارشناس ارشد روانشاسی شخصیت و علیرضا ملازاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر مسایل بچه ها و نوجوانان در مقاله ای به موضوع شیوع کرونا و نقش والدین مثبت اندیش در تربیت فرزندان شان پرداخته اند که در زیر می خوانید.

کرونا ویروس برای همه ما ترسناک است. برای بچه ها مبتلا به اختلالات مختلفی نظیر اضطراب و نارسایی توجه- بیش فعالی، تعطیلی مدرسه و تهدیدات سلامتی مربوط به ویروس کرونا ناراحت نماینده است. افراد خانواده در خانه و در کنار هم ، باید به هم کمک نمایند تا یک زندگی بی هراس و با اطمینان را در این شرایط تجربه نمایند. در این مقاله چند نکته تخصصی برای صحبت با فرزندان در خصوص کوید-19(COVID-19) که قرار است برای دراز مدت در گیر آن باشیم ، آورده ایم.

طی ماه های گذشته، یک موج سنگین خبری تحت عنوان کوید-19 یا همان ویروس کرونا به راه افتاد. به موازات شنیدن خبرهای منفی مربوط به آن در شبکه های خبری، شبکه های مجازی و سخنرانی های پزشکی یکی بعد از دیگری با هم ترکیب شدند و اطلاعات بسیار جدید و بد هر ساعت با سرعت زیادی می آیند. همراه این خبر های بد، بسته شدن مدارس، حذف و توقف برنامه های عادی زندگی و افزایش استفاده از دستمال توالت و شوینده ها و بسکمک از سوالات بی پاسخ برای شهروندان به ارمغان آمده است و به خانواده ها حس نا امنی را انتقال داده است.

برای خانواده هایی که دارای بچه ها استثنایی شامل بچه ها آهسته گام، اختلالات اضطرابی، ADHD و غیره هستند، به دلیل شایع بودن انتقال اضطراب به کودک، ممکن است اثرات ویروس کرونا حادتر باشد. طبق مطالعه ای که در ژورنال روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، یک چهارم بچه ها و نوجوانان مبتلا به ADHD نیز از یک اختلال اضطراب رنج می برند. این همبودی واقعیتی است که در این لحظه برای بسکمک از خانواده ها غیرقابل اجتناب است.

این که آیا مدارس سال اینده حضوری یا غیر حضوری شده است، به طور ناخواسته میزان بیشتری از وظیفه آموزش بچه ها به عهده والدین افتاده است. والدین باید مسائل و چالش ویروس کرونا را با شرحی روشن و جدی برای کودک شرح دهند، در عین حال این شرح نباید باعث اضطراب و ناراحتی کودک گردد. کودک شما ممکن است در خصوص میزان مرگ و میر، خطرات مسافرتی و میزان مسری بودن بیماری از شما سوالاتی کند. شما موظف هستید، به میزان برطرف احتیاج او اطلاعاتی از این بیماری ارایه نمایند. از سوی دیگر به گونه ای کودک خود را در جریان اخبار روزانه قرار دهید که برای او به جای حس اضطراب و نگرانی، اطمینان خاطر ایجاد کنید. شما باید این کار را در حالی انجام دهید که سلامت ذهنی و روانی خود و فرزندان را مدیریت کنید و در خانه کارهای آموزشی و بازی با کودک را انجام دهید.

ویروس کرونا یک شرایط فرزند پروری خاص ایجاد نموده است که احتیاج به امکانات و آموزش های ویژه ای در این باره دارد. به همین دلیل باید از کارشناسان و متخصصان این امر شامل مسوولان آموزش و پرورش و معلمان و روان شناسان کودک، فراخوان جهانی داده تا در برنامه های خاص شرایط کرونا برای خانواده ها دارای بچه ها مختلف به ارایه برنامه های خاص تربیتی ، عاطفی و آموزشی بچه ها بپردازند. همچنین باید به والدین و دانش آموزان کمک نمایند تا همگی به کمک یکدیگر بتوانیم این دوران را به بهترین شکل ممکن سپری کنیم.

در حالی که همه ما آماده می شویم و اقدامات احتیاطی مانند شستن دست ها را انجام می دهیم و احتیاط های لازم را به جا می آوریم، یک بخش مهم برای آماده سازی این است که نگذاریم اضطراب و نگرانی بر خانواده های ما غلبه کند.

1-بر واقعیت ها تمرکز کنید ، ترس را درک کنید

آنچه می تواند والدین را در مدیریت اضطراب کمک دهد ، درک مفهوم عدم تحمل و عدم ایمنی است.عدم تحمل به طور نامشخص می تواند نگرانی و اضطراب را به مانع بزرگ تبدیل کند. این بدان معناست که وقتی چیزی نامشخص است ، ما تمایل داریم که آن را خطرناک ، ناامن یا سخت ببینیم. ممکن است ما با ترس ، دوری گزینی از انسان ها و با کوشش های نادرست در قبال کرونا واکنش نشان دهیم.

در مواردی از این دست ، سؤال این نیست که چگونه بلاتکلیفی و عدم اطمینان را از بین ببریم. بلکه بهتر است یاد بگیرم چطور با شرایط کنار بیاییم و واکنش های افراطی از خود بروز ندهیم. آیا می توانیم یاد بگیریم که بلاتکلیفی که در رابطه با کرونا وجود دارد را کمی بیشتر تحمل کنیم ؟ آیا ما می توانیم تصور کنیم که در حالی که خطر کرونا وجود دارد، باز هم همه چیز می تواند خوب باشد و اطمینان داشته باشیم که ما قادر خواهیم بود هر چیزی را که پیش می آید کنترل کنیم؟

تا جایی که ممکن است بر روی واقعیات تمرکز کنید چون ما آن ها را در حال حاضر می دانیم. سعی نکنید آینده را پیش بینی کنید یا سناریوهای روز رستاخیز را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. پیش بینی ها مفید نیستند زیرا هیچ کس نمی داند در آینده چه چیزی پیش روی ما است و کوشش برای حدس زدن ممکن است باعث ایجاد و شیوع اضطراب فراگیر گردد. در عین حال , درک کنید که ما در زمانی پر از نامعلومی زندگی می کنیم و این طبیعتا باعث ایجاد نگرانی می نماید.

در خاتمه , مهم است که والدین مطلع باشند و به فرزندان خود بیاموزند که اضطراب و ترس ممکن است وجود داشته باشد ; این احساسات را با رحم و شفقت بپذیرند. همچنین یاد بگیرید که از واکنش های وحشتناک و نادرست تا حد امکان دوری گزینید. بیشتر از ترس بر روی امید تمرکز کنید.

2- اضطراب خود را بشناسید و مدیریت کنید

بچه ها طبیعی به والدین نگاه می نمایند تا متوجه شوند که آیا باید از چیزی بترسند یا از زندگی در هر شرایطی لذت ببرند. بچه ها در شناخت هیجان های والدین بسیار توانمند هستند، پس مهم است که ترس و اضطراب خود را مدیریت کنید تا ترس کودک خود را تقویت نکنید . این موضوع مخصوصا برای والدین بچه های که دارای خلق و خویی مضطرب هستند یا نگرانی قابل توجهی در خصوص چیزی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

البته این مدیریت کردن ساده تر از آنچه فکر می کنید انجام می گردد ، به ویژه هنگامی که ترس واقع گرایانه ای مانند کرونا ویروس وجود دارد. من به والدین توصیه می کنم تا احساسات خود را کنترل نمایند و اگر به تنش و یا استرس توجه نمایند و چنانچه دچار تنش یا فشار روانی زیادی شدند، سعی در پایین آوردن و کنترل آن نمایند. عضلات بدن خود را شل کنید. شانه های خود را قدر شل کنید و آنها را به سمت بال و پایین به آرامی چندین بار حرکت دهید. ماهیچه های صورت خود را شل کنید و سپس چند نفس عمیق به صورت دم و بازدم بکشید.

وقتی این کارها را انجام دادید، در حرکات و صدای شما استرس و تنش کمتری مشاهده خواهد شد. آنگاه به فرزندان خود بگویید بیش از حد نگران نباشند. این گونه با یکدیگر همسوتر خواهید شد.

3 - زمانی که اضطراب شدید دارید، سکوت اختیار کنید

ما اولین عامل ایجاد اضطراب کوىکان خود هستیم. آنها نشانه های اضطراب را از، لحن کلام و زبان، سرعت در کلام و تن صدای بلند ما، می فهمند اگر احساس می کنید اضطراب شما در حال افزایش است. یا متوجه می شوید که صدها دستمال کاغذی در کابینت انباشته نموده اید، هر چند سخت است سعی کنید نفس عمیق بکشید و ضربان قلب خود را پایین بیاورید.

اگر در طی چند روز گذشته اضطراب تان بیشتر شده است، سعی کنید پیاده روی های مکرر در طبیعت داشته باشید و به صدای پرندگان گوش دهید. همچنین به حیوانات وپرندگان غذا ودانه بدهید.

4- آغاز به پرسش کنید و پیگیر حقایق باشید

به آرامی از فرزند خود سؤال کنید، با کودک خود بلند صحبت نکنید یا بیش از حد سوال نپرسید. اجازه دهید آنها به شما بگویند که نگران هستند یا می ترسند یا سؤالاتی در خصوص COVID-19 دارند. اگر پرسشی در این مورد داشتند.، یک بحث مطلعانه با بچه ها خود داشته باشید. به وب سایت ها و منبع قابل اعتماد بروید و به آنها بگویید که دانشمندان در باره ویروس کرونا چه می گویند. به آنها کمک کنید تا درک نمایند که متخصصانی که صحبت می نمایند برای کمک به ما کار و کوشش می نمایند و اجازه دهید آنها یاد بگیرند که چگونه می توانند این دانش را به روشی علمی و متفکّرانه جستجو نمایند. سعی کنید آنها را از جستجو بیش از حد و بهاء دادن به پست های رسانه های اجتماعی، شایعات ایجاد شده در شبکه های اجتماعی منصرف کنید.

توجه: عامل تحریک و تجدید اضطراب بسکمک از افراد ، گسترش اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی و به وسیله فیلم های غیر علمی وساختگی است. بهترین منبع اطلاعات ، سایت سازمان بهداشت جهانی و سایت های معتبر پزشگی و صفحات علمی مرتبط با Covid-19 است. وزارت بهداشت منبع دیگری از اطلاعاتی است که می توانید به آنها اعتماد کنید.

5 - قرار دریافت در معرض اخبار را محدود کنید

به یاد داشته باشید ، اخبار بد تحریک نماینده است و بینندگان را به سمت خود سوق می دهد. این امر آمار بینندگان را بالا می برد ، که به نوبه خودنتیجه تبلیغاتی بیشتری را به همراه دارد. دیدن تصاویری از افرادی که در بخش های بیمارستانی ماسک می پوشند و شنیدن گزارش های خبری کرونا ویروس در تمام طول روز می تواند ناراحتی را در هر کسی افزایش دهد ، اما مخصوصاً در افرادی که از قبلاً مستعد اضطراب می باشند. کارشناسان می گویند این ایده خوبی است که زمان مشاهده اخبار را در مکان های مشترک خانوادگی خانه خود کاهش دهید. در صورت لزوم، گزارش های خبری را به طرز گسسته ای از تلفن همراه خود و دور از فرزندان خود بخوانید. به گوش های کوچک توجه داشته باشید زمانی که گزارش های خبریی را تماشا می کنید یا می شنوید، در این نزدیکی هستند.

6 - همه چیز را به اشتراک نگذارید

ممکن است بچه ها در خصوص میکروب ها و بیماری ها و در بعضی موارد حتی مرگ سوالاتی داشته باشند. سعی کنید مکالمه را در خصوص بیماری به حداقل برسانید، مگر اینکه مستقیماً از شما سؤال نمایند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به آنها اطمینان دهید که گروه های بزرگسالان متخصص مسئول برای حفظ امنیت و سالم نگه داشتن همه کوشش می نمایند. همچنین می توانید خاطرنشان کنید که دلیل تعطیلی بسکمک از تجمعات این است که کارشناسان می گویند که خانه امن ترین و سالم ترین مکان برای شماست. شنیدن این جمله در خانه بمانید. اطمینان خاطر ترین پیغام برای فرزند شما است.

اگر فرزند شما به دلیل اضطراب از دارو استفاده می نماید و احساس اضطراب او افزایش یافته است، تردید نکنید. نگرانی های خود و فزندتان را با روانپزشک یا پزشک معالج خود در میان بگذارید.

7 -یک روال را حفظ کنید

بچه ها مبتلا به ADHD به طور روزمره شکوفا می شوند. ایجاد اختلال در مدرسه می تواند برای آنها بسیار ناراحت نماینده باشد. برای جبران این تغییر ناگهانی و بزرگ برنامه، سعی کنید یک روال روزانه مطمئن را در خانه به وجود آورید. هر روز در همان زمان بیدار شوید. حکایت از زمان های خاص برای دانشگاهیان، ورزش و سرگرمی. به طور منظم وعده های غذایی را با هم بخورید، و به خاطر داشته باشید این نظم آرامش بخش و اطمینان بخش است.

8- انتظار علائم اضطراب غیر کلامی را داشته باشید

در بچه ها کوچک، اضطراب اغلب به شکل رفتارهایی مانند بغل کردن، گریه یا کج خلقی کردن، ظاهر می گردد. نگه داشتن رژیم های غذایی و روال معمول تا حد ممکن، احساس امنیت را به بچه ها می دهد. بغل کردن های بیش از حد (گفتن داستان زمان خوابیدن کودک) به همراه بعضی از توجه های اضافی یک به یک ، مسیری طولانی را به سمت ایجاد یک کودک مضطرب پیش می برد.

9- سعی کنید بازی کنید و بخندید

بازی های تخته ای را انجام دهید، یک خانه سازی یا کارت بازی کنید، کوکی و کیک بپزید، یا پیاده روی خانوادگی کنید. به فرزندان خود نشان دهید که همه برنامه های لغوها مهم است. اگر یک رویداد بسیار پیش بینی شده یا استراحت بهاری لغو شده است، سعی کنید برای آن در آینده یک تاریخ مجدداً تنظیم و جایگزین کنید تا هر کسی چیزی را داشته باشد که منتظر آن باشد.

بعضی اوقات سخت است، اما سعی کنید طنز را در همه چیز پیدا کنید. شوخی در خصوص این که چگونه دست همه ما در اثر شستن زیاد خشک و زبر شده است و بعضی از کرم های خوشبو نرم نماینده دست را برای استفاده، با همکاری هم پیدا کنید. در خصوص رویاهای دستمال توالت ، صف های طویل و طولانی در فروشگاه ها و قفسه های خالی کالا جک بسازید و با هم شوخی کنید.

شاید کمی به نظر غیر عادی بیایید اما سعی کنید در این مواقع کمی طنز پرداز باشید.. اگر شما به خصوص دارای روحیه خلاق و ماجرا جو هستید، می توانید وانمود کنید که این اردو زدن است و چادر را در اتاق نشیمن برپا کنید یا یک بازی شبیه خانه انجام دهید.

10- به فرزندان خود هدف نوع محبت آمیز در قرنطینه بودن را یادآوری کنید

اغلب اوقات وقتی بچه ها هدف بالاتری از امور را درک می نمایند می توانند بعضی از معنا سازی هارا انجام دهند که به آنها اجازه می دهد تا کنترل شرایط خود در دست بگیرند. به عنوان مثال، بعضی ممکن است بگویند ، ما باید اکنون در خانه بمانیم تا ویروس را به دیگران منتقل نکنیم. ما بزرگسالان خوب خواهیم شد اما اگر در خانه بمانیم می توانیم مطمئن شویم که مادربزرگ ، پدربزرگ و بچه ها نیز سالم می مانند.

11- به خود یادآوری کنید این نیز می گذرد

اگر درست برنامه ریزی کنید، می توانید خاطرات دلپذیری را برای بچه های خود رقم بزنید. در آینده آنها در این باره خواهند گفت : که آن موقع مادر و پدر سعی کردند به من همه چیز را بیاموزند، آنها ن کار شان را به نحو احسن انجام دادند. برای یک کودک، این می تواند یک ماجراجویی متفاوت باشد، به خصوص ما والدین می توانیم به ایجاد این داستان و ماجراجویی جالب کمک کنیم. برای ما ، کار شغلی ، تحصیل در خانه یک کار دلهره آور است. ممکن است بعضی افراد برایشان نارحت نمایند ه باشد که در شرایط کرونا به یک معلم ، یک کارمند، یک مادر یا پدر و بازیگر همه این نقش ها تبدیل شده اند ، اما اگر ما این ها را بخشی از زندگی خود بدانیم احساس می کنید برای کمک به سلامتی خانواده و جامعه تان خودتان را قرنطینه نموده اید.

12- بهداشت عمومی را با بچه ها خود خوب، تمرین کنید

شستن منظم و مکرر دست ، روش شماره یک برای از بین بردن گسترش میکروب ها است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و وزارت بهداشت توصیه می نماید حداقل 20 ثانیه دست ها را با آب و صابون بشویید (دو دور آهنگ تولدت مبارک یا دو بار گفتن کامل حروف الفبا). اگر صابون و آب در دسترس نیستند ضدعفونی نماینده دستی که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد جایگزین قابل قبولی است. به کودک خود بیاموزید و یاد آور کنید، قبل از غذا خوردن ، پس از دست زدن به زباله ، بعد از استفاده از توالت و خصوصاً بعد از تمیز کردن بینی ، شستن دست هایش را فراموش نکند.

از لمس صورت خود با دست خودداری کنید. نحوه سرفه یا عطسه در یک دستمال را به کودک خود نشان داده و دستمال ها را به راحتی در سرتاسر خانه، خصوصاً در اتاق خواب، حمام و آشپزخانه در دسترس قرار دهید. از خوردن مشترک غذا و نوشیدنی خودداری کنید و به بچه ها یادآوری کنید که از افرادی که عطسه یا سرفه می نمایند دوری نمایند و در حال حاضر از دست دادن یا لمس دستان دیگران خوداری نمایند. درعوض ، با کلام به افراد دیگر سلام کنید و یا خانواده خود را به چالش بکشید تا یک روش جدید از یک تبریک بدون تماس برای سلامتی خود را طراحی نمایند.

خانه خود را تمیز و ضد عفونی کنید اما زیاده روی نکنید. هنگام تمیز کردن و ضدعفونی کردن دستکش یکبار مصرف بپوشید و بعد از هر بار تمیز کردن آنها را دور بندازید. سطوح ، پیشخوان ها، کابینت ها، و لباس هایی که اغلب با بدن مستقیما در تماس هستند و لمس می شوند را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. ضد عفونی نماینده محلول های سفیدنماینده و الکلی رقیق شده را طبق دستورالعمل های سازنده بهره ببرید. استفاد از جا رو برقی برای تمیز کردن گرد و غبار را طبق معمول انجام دهید. تلفن همراه خود را نیز طبق دستورالعمل سازنده آن تمیز کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37782

به "بچه ها، والدین مثبت اندیش و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها، والدین مثبت اندیش و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید