خواص زنجبیل چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، زنجبیل از محبوب ترین ادویه جات مورد استفاده در آشپزی بخصوص در غذاهای آسیایی و هندی می باشد که در طب سنتی نیز صندلی ویژه ای داشته و از صدها سال پیش در زمینه های مختلف دارویی و درمانی استفاده شده است.

خواص زنجبیل چیست؟

ریشه زنجبیل را می توان به صورت تازه، پودر شده، خشک و به شکل روغن یا آب میوه مصرف کرد. این ادویه پرخاصیت هم خانواده هل و زردچوبه است و اغلب در هند، جامائیکا، فوجی، اندونزی و استرالیا فراوری می گردد.

خواص زنجبیل چیست؟

به طور کلی مصرف میوه ها و سبزیجات در طولانی مدت خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند اما بعضی گیاهان همچون زنجبیل در این زمینه ید طولایی دارند. در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین خواص زنجبیل، این ادویه معجزه گر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1. زنجبیل برای دستگاه گوارش بسیار مفید است زیرا ترکیبات فنلی موجود در آن به کاهش ناراحتی های گوارشی یاری نموده، فراوری بزاق و صفرا را بهبود می بخشد و همزمان با عبور مواد غذایی و مایعات از دستگاه گوارش به مهار انقباضات معده و گوارشی یاری می نماید.

زنجبیل روی آنزیم های تریپسین و لیپاز پانکراس اثر مثبت می گذارد و با افزایش تحرک دستگاه گوارشی و روده از بروز یبوست و سرطان روده عظیم جلوگیری می نماید.

2. جویدن زنجبیل خام یا نوشیدن چای زنجبیل از درمان های خانگی رایج برای برطرف حالت تهوع در طول دوره درمان سرطان می باشد.

همچنین به نظر می رسد زنجبیل حالت تهوع ناشی از بیماری ماشین (بیماری حرکت) را کاهش می دهد اگرچه از استفراغ جلوگیری نمی نماید. زنجبیل برای درمان حالت تهوع شایع بارداری نیز مفید است.

3. نوشیدن چای زنجبیل در فصل سرما روش عالی برای گرم نگه داشتن بدن از داخل است و درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا محسوب می گردد.

کافیست 20 تا 40 گرم زنجبیل تازه را به یک فنجان آب داغ اضافه و بعد از دم کشیدن میل کنید. افزودن یک تکه لیمو یا اندکی عسل علاوه بر خوش طعم کردن چای زنجفیلی باعث افزایش ویتامین C و خاصیت ضد باکتریایی این چای خوشمزه می گردد.

4. نتایج مطالعه ای که روی 74 داوطلب در دانشگاه گرجستان انجام شد نشان داده مصرف روزانه مکمل های زنجبیلی درد عضلانی ناشی از تمرینات ورزشی را تا 25 درصد کاهش می دهد.

زنجبیل برای کاهش درد شدید دوران قاعدگی (دیسمنوره) درخانم ها نیز مفید می باشد.

5. زنجبیل از دیرباز برای کاهش التهاب و درمان بیماری های التهابی همچون آرتریت استفاده می شده است.

نتایج مطالعه منتشر شده توسط نشریه تحقیقات پیشگیری از سرطان نشان داده مصرف مکمل های زنجبیلی خطر ابتلا به سرطان روده عظیم در 20 داوطلب مورد آزمایش را کاهش داده و تحقیقات صورت گرفته روی زنجبیل از این ادویه به عنوان درمان نسبتا موثر و بی خطر برای درمان التهاب در بیماری آرتروز یاد نموده است.

6. زنجبیل به کاهش کلسترول یاری نموده و خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد. به نظر می رسد این ادویه پرخاصیت برای کنترل قند خون نیز مفید است، اگرچه احتیاج به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد اما در صورت اثبات علمی، مصرف زنجبیل به عنوان بخشی از فرایند درمانی بیماری قلبی و دیافت در نظر گرفته خواهد شد.

هشدارها

اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA) زنجبیل را به عنوان یک افزودنی غذایی معرفی می نماید که به طور کلی بی خطر بوده و عوارض چندانی ندارد.

زنجبیل از ادویه جاتی است که برای بسیاری از افراد هیچ خطری نداشته یا عوارض جانبی آن بسیار کم است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز علائم رفلاکس اسید، سوزش دهان و اسهال گردد. مصرف مکمل های کپسول زنجبیل خطر بروز سوزش سر دل ناشی از زنجبیل را کاهش می دهد.

میزان اثر بخشی و عوارض جانبی مکمل های زنجبیلی در برندها و فرمولاسیون مختلف، متفاوت است اما به طور کلی توصیه می گردد از مصرف بیش از 4 گرم زنجبیل خشک در روز اجتناب نموده و خانم های باردار مصرف این ادویه را چه به صورت مکمل یا در پخت و پز به کمتر از 1 گرم در روز کاهش دهند.

دانشمندان به همه افراد توصیه می نمایند هنگام استفاده از مکمل های مختلف از جمله مکمل های زنجبیلی احتیاط لازم را داشته باشند.

خانم های باردار و افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، دیابت یا اختلالات لخته شده خون حتما درباره افزایش مصرف زنجبیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت نمایند.

از مصرف مکمل های زنجبیل به همراه آسپرین یا سایر داروهای رقیق نماینده خون اجتناب کنید.

محققان خاطر نشان می نمایند بسیاری از ترکیبات موجود در زنجبیل به طور کامل مورد تحقیق و آنالیز قرار نگرفته اند، به همین دلیل نمی توان گفت تمامی ادعاهایی که درباره این ادویه می شنوید توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده است.

ارزش غذایی زنجبیل

مواد مغذی موجود در 100 گرم ریشه تازه زنجبیل به صورت زیر است:

انرژی: 79 کالری

کربوهیدرات: 17.86 گرم

فیبر: 3.6 گرم

پروتئین: 3.57 گرم

شکر: 0

زنجبیل همچنین حاوی انواع مختلف ویتامین همچون فولات، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین C و مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، زینک، آهن و غیره می باشد.

از جمله ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در زنجبیل می توان به جینجرول، بتاکاروتن، کپسایسین، اسید کافئیک، کورکومین و سالیسیلات اشاره نمود.

منبع: medicalnewstoday

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57351

به "خواص زنجبیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص زنجبیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید