خواص هویج سیاه چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خواص هویج سیاه چیست؟ شاید شما هم تا به حال حتی نام آن را نشنیده باشید. هویج سیاه دارای مزه ای بسیار شیرین و خوشمزه بود و دارای خواص و مزایای زیادی می باشد که در این مقاله به آنالیز آنها پرداخته ایم.

خواص هویج سیاه چیست؟

بیشتر افراد ممکن است تا به حال هویج سیاه را ندیده و یا نخورده باشند. اما این نوع هویج در بسیاری از کشور های آسیایی وجود دارد و استفاده از آن در رژیم های غذایی، بسیار معمول و رایج است.

هویج سیاه چیست؟

هویج سیاه نوعی هویج رنگی می باشد که با نام علمی داکوس کروتا شناخته شده و اغلب در کشور های چین و هند می توانید آن را پیدا کنید. هویج به طور سنتی، نارنجی رنگ است و در آمریکا و سایر نقاط دنیا یافت می گردد. ولی می تواند در رنگ های مختلف دیگری نیز وجود داشته باشد از قبیل: قرمز، بنفش، سفید، زرد و سیاه. این تنوع رنگ به دلیل زیاد بودن ترکیبات موجود در هویج می باشد. هویج سیاه و بنفش تیره مقدار زیادی آنتوسیانین دارند، در حالیکه هویج نارنجی و زرد، بتاکاروتن و سایر مواد فعال دیگر را دارا می باشند.

هویج سیاه طعم منحصر به فردی دارد و اساسا از نظر طعم و مزه با هویج سفید و نارنجی تفاوت دارد. طعم این رنگ از هویج شیرین بوده و پس از خوردن، مزه و عطر خوشایندی از خود به جا می گذارد. درون این هویج، از پوست آن تیره تر به نظر می رسد. هویج سیاه بیشتر در شرق رشد نموده و یافت می گردد با این حال می توانید از فروشگاه هایی که محصولات وارداتی دارند، این سبزی منحصر به فرد را پیدا کنید. عصاره هویج سیاه نیز برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

خواص هویج سیاه چیست؟

این نوع هویج غنی از مواد مغذی می باشد و رنگ آن به خاطر وجود آنتو سیانین است. از فواید سلامتی آن می توان به درمان بیماری آلزایمر، تقویت قوه تشخیص، کاهش التهاب، بهبود هضم و جلوگیری از سرطان اشاره نمود. در ادامه به سایر خواص این رنگ از هویج خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: خواص بی نظیر آب هویج برای کبد

1. درمان آرتریت روماتوئید

بعضی از مواد تشکیل دهنده و فعال در هویج سیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هستند و می توانند به کاهش بیماری مزمن و فشار اکسیداتیو یاری نمایند از جمله بیماری آرتریت روماتوئید.

2. درمان سرطان

به علت سطح بالای آنتو سیانین در هویج سیاه، این گیاه از بدن شما در برابر هجوم سلول های سرطانی دفاع می نماید. آنتی اکسیدان ها نیز به حذف رادیکال های آزاد و خنثی سازی فعالیت سلول های سرطانی می پردازند.

3. یاری به هضم

از دیگر خواص هویج سیاه یاری به هضم غذا می باشد. هویج دارای فیبر است و برای سیستم گوارشی بسیار ضروری می باشد؛ چراکه فیبر موجود در هویج قادر به تحریک حرکت روده و بهبود جذب مواد غذایی می باشد. علاوه بر این فیبر می تواند سطح کلسترول را کاهش داده و مقدار انسولین و گلوکز را تنظیم کند که این موضوع برای بیماران دیابتی خبر خوبی خواهد بود.

4. بیماری آلزایمر

آنتی اکسیدان های موجود در هویج سیاه، از رسوب پلاکت بتا آمیلوئید در مغز که می تواند منجر به تراکم عصبی و بیماری هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون گردد، ممانعت به عمل آورد.

5. بینایی را بهبود می بخشد

بتاکاروتن موجود در هویج، برای تقویت بینایی مفید است و همانند یک آنتی اکسیدان عمل نموده و می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش داده و از بروز آب مروارید جلوگیری کند و باعث می گردد به مدت طولانی تری، دید بهتری داشته باشید.

6. کاهش بیماری های گوارشی

از دیگر خواص هویج سیاه یاری به بهبود و کاهش بیماری های گوارشی است. آب هویج سیاه، پاک نماینده ای عالی برای دستگاه گوارش بوده و این ویژگی به دلیل محتوای بالای آهن و ویتامین C موجود در آن است. همچنین برای یبوست، اختلالات معده و سایر مسائل گوارشی بسیار موثر می باشد.

7. سلامت پوست و پیشگیری از آکنه

هویج سیاه باعث درخشندگی پوست می گردد و همچنین در درمان آکنه بسیار موثر بوده است.

سایر خواص هویج سیاه

1 - کنسانتره (اَفشره یا عصاره) آب هویج سیاه، 12 برابر بیشتر از کنسانتره هویج معمولی آنتی اکسیدان دارد.

2 - در مقابل تغییر دما و pH پایدار است و می توان از آن به عنوان رنگ دهنده طبیعی غذا استفاده کرد.

3 - عصاره هویج سیاه به یاری می نماید که رنگ طبیعی خود را حفظ کند و پایدار بماند.

4-عصاره آب هویج شامل 40 ٪ بیشتر بتا کاروتن در مقایسه با کنسانتره هویج معمولی است.

5 - هویج سیاه حاوی ویتامین A و سلنیوم است که برای موارد زیر بسیار مفید می باشد:

  • پوست
  • بینایی و سلامت چشم
  • مناسب برای مو
  • مناسب برای پوست
  • افزایش اسپرم
  • ضد عفونی نماینده
  • ضد سرطان (آنتی اکسیدان)
  • یاری به جریان خون بهتر

6 - عصاره آب هویج سیاه و سفید اشتها آور بوده، باعث هضم بهتر غذا می گردد و شامل ویتامین B است که آرام بخش می باشد.

7- از دیگر خواص هویج سیاه، فواید آن برای کبد و معده است.

8-هویج سیاه سرشار از کلسیم، پتاسیم و آهن بوده که این عناصر برای استخوان ها و دندان ها مناسب است؛ همچین دارای ویتامین A، B، C. است که برای قلب، چشم و رگ های خونی بسیار مفید می باشند.

بیشتر بدانید: با خواص هویج آشنا شوید

کالری آب هویج سیاه

10 تا 100 گرم آن شامل فقط 20 کالری می باشد.

موارد مصرف هویج سیاه

هویج سیاه را نیز می توانید مانند دیگر انواع آن در دستورهای آشپزی مورد استفاده قرار دهید. هویج سیاه بخاطر طعم شیرینی که دارد بطور خام نیز مصرف می گردد. همچنین می توانید آن را بخار پز نموده و یا در خورشت یا سوپ خود از آن بهره ببرید.

از این نوع هویج به عنوان یکی از اجزا سالاد نیز می توان استفاده کرد. ترشی هویج سیاه نیز بخاطر طعم خاص و شیرینش بسیار مورد توجه می باشد. عصاره این هویج موارد استفاده زیادی دارد از جمله برای رنگ طبیعی مواد غذایی، از این عصاره استفاده می نمایند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از مواد غذایی با رنگ طبیعی استفاده نمایند تا مواد غذایی با رنگ های مصنوعی؛ بنابراین عصاره هویج سیاه، در این مورد بسیار مفید است. مواد غذایی بسیاری با رنگ تیره وجود دارد و این موضوع به دلیل وجود آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی در این محصولات است.

عوارض جانبی هویج سیاه

اگر چه این هویج مزایای بسیاری دارد، اما گاهی نیز عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست، واکنش های آلرژیک، مسمومیت و مسائل فشار خون در اثر مصرف آن مشاهده شده است. بسیاری از این عوارض زمانی بروز پیدا می نماید که مقدار فیبر، پتاسیم و بتاکاروتن بیش از حد استفاده گردد. مصرف بیش از اندازه بسیاری از مواد غذایی ممکن است خطرناک باشد؛ به خصوص برای سلامت دستگاه گوارش. این بدین معناست که بعضی افراد به هویج حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف انواع مختلف آن پرهیز نمایند تا از بروز تورم، بثورات پوستی و مسائل معده جلوگیری نموده باشند.

برگرفته از: organicfacts ، carrotmuseum.co.uk

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49439

به "خواص هویج سیاه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هویج سیاه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید