درباره بنا و معماری قلعه دورام

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شهردورام در ناحیه شمال شرقی انگلستان بیشتر به خاطر وجود کیلسای جامع دورام و قلعه دورام مربوط به قرن 11 میلادی شناخته می شود. در سال 1986، قلعهٔ دورام به طور مشترک با کلیسای جامع دورام که در فاصلهٔ کمی از فضای سبز کاخ واقع شده است در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

درباره بنا و معماری قلعه دورام

قلعهٔ دورام (Durham Castle) دژی است متعلق به دوران نورمان ها که در شهر دورامِ انگلستان، بر بلندای تپه ای بالاتر از رود ور و جنب کلیسای جامع دورام بنا شده است. این بنا از سال 1840 تاکنون به طور کامل در اختیار کالج دانشگاه دورام قرار داشته و بازدید عمومی از آن، به سبب آنکه خالی نبوده و بیش از 100 دانشجو در آن ساکن هستند تنها از طریق گشت های ویژه امکان پذیر است.

  • تاریخچه ایجاد بنا

قلعهٔ دورام در سدهٔ یازدهم میلادی در شمال انگلستان ساخته شد. دلیل انتخاب این منطقه نمایش قدرت پادشاه نورمان ها به انگلیسی تبارهای شمالی بود که در پی شکست فتوحات نورمان ها در سال 1066، هنوز مردمانی رام نشدنی و بی ثبات باقی مانده بودند. پادشاه نورمان همچنین کسی را برای مقام اسقفی دورهام تعیین کرده و اختیارات سلطنتی به او داده بود و این فرد در قلعهٔ دورام اقامت داشت. این قلعه تا زمانی که قلعه اوکلند به اقامتگاه اصلی اسقف های دورام تبدیل شد کاخ اسقف ها بود و سپس آن را به کالج تبدیل کردند.

تالار بزرگ قلعهٔ دورام که توسط اسقف آنتونی بک در اوایل سدهٔ 14 میلادی ساخته شد بسیار بزرگ بوده و تا اواخر سدهٔ پانزدهم که اسقف ریچارد فوکس آن را کوچکتر نمود بزرگترین نوع تالارهای سلطنتی در بریتانیا شناخته می شد. با این حال این تالار پس از کوچک شدن نیز هنوز 30 متر طول و 14 متر ارتفاع دارد.

نمای شمالی و باروی دوقلوی قلعه دورام

  • بنای آموزشی قلعه

قلعهٔ دورام در سال 1837 از سوی اسقف ادوارد مالتبی به دانشگاه تازه تأسیس دورام به عنوان مسکن دانشجویان هدیه شد و کالج دانشگاه (به انگلیسی: University College) نام گرفت. معمار آنتونی سالوین با استفاده از نقشه های اصلی، برج ویران شدهٔ قلعه را بازسازی نمود و بنا در سال 1840 افتتاح شد. امروزه نیز بیش از 100 دانشجو در این قلعه سکونت دارند که بیشترشان در همان برج ساکن هستند.

دانشجویان و کارکنان کالج دانشگاه غذایشان را در تالار بزرگ اسقف بک صرف می کنند. دو نمازخانهٔ کوچک قلعه هنوز هم برای عبادت یا کارهایی همچون اجرای نمایش مورد استفاده واقع شده است. دیگر امکانات درون قلعه شامل کتابخانهٔ کالج، دفاتر مربوط به کالج و بخش IT است. در طی تعطیلات دانشگاهی، اتاق های قلعه برای کنفرانس های بیشتر علمی یا استفاده به عنوان اتاق هتل عرضه می گردد. بازدید عمومی از قلعه تنها محدود به گشت هایی است که برای بازدید از آن در نظر گرفته شده است. با این حال قلعه دورهام در سال 2011 به منظور انجام عملیات نوسازی بسته شده و پیش بینی می گردد در اکتبر 2011 دوباره بازگشایی گردد.

کلیسای جامع دورام | این تالار پس از کوچک شدن نیز هنوز 30 متر طول و 14 متر ارتفاع دارد.

  • میراث جهانی یونسکو

در سال 1986، قلعهٔ دورام به طور مشترک با کلیسای جامع دورام که در فاصلهٔ کمی از فضای سبز کاخ واقع شده است در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کالج دورام

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16037

به "درباره بنا و معماری قلعه دورام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بنا و معماری قلعه دورام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید