در ایام ماه رمضان، این غذاها نخورید

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران : یک کارشناس تغذیه با اشاره به استمرار شرایط کرونایی در ماه مبارک رمضان، به تشریح مهمترین باید و نبایدهای تغذیه ای روزه داران در این ماه پرداخت.

در ایام ماه رمضان، این غذاها نخورید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، شاط احمدی، با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان و ادای فریضه روزه داری در این ماه، در مورد نکات و توصیه های تغذیه ای برای روزه داری در این ماه، گفت: در ماه مبارک رمضان هم مثل دیگر روزهای سال پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی مصرف تمام گروه های غذایی به تناسب و به مقدار کافی جهت تامین احتیاجهای بدن توصیه می گردد.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان هم مانند روزهای عادی سال، سه وعده غذایی سحری، افطار و شام را داریم و به هیچ عنوان حذف یکی از این وعده ها توصیه نمی گردد و افراد برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج باید هرسه وعده غذایی را در برنامه خود لحاظ نمایند.

این کارشناس تغذیه از سحر به عنوان اصلی ترین وعده غذایی در ماه رمضان یاد کرد واضافه کرد: از نظر تغذیه ای روزه دریافت بدون صرف وعده سحری هرگز توصیه نمی گردد، چرا که افرادی که بدون سحری روزه می گیرند دچار کمبود بیش از حد انرژی شده و سوخت ناقص چربی ها در بدن آنها منجر به سردرد و احساس ناخوشایند خستگی در طول روز می گردد، پس افراد باید حتما وعده سحری را در ایام روزه داری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در این وعده باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پرانرژی استفاده گردد.

احمدی گفت: مصرف غداهای شیرین در وعده سحری توصیه نمی گردد، چرا که مواد غدایی شیرین با تحریک ترشح بیشتر انسولین و افت قند خون منجر به گرسنگی زودرس می شوند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: همچنین مصرف نوشیدنی های کافیئن دار و گازدار هم به علت اینکه مدر هستند و موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روز می شوند، توصیه نمی گردد.

احمدی گفت: استفاده از غذاهای با پروتیین بالا مانند انواع کباب و نیز غداهای خشک و پر روغن مانند کتلت و کوکو و غذاهای آماده و کنسروی مثل سوسیس و کالباس و نیز غذاهای پرادویه و چرب مثل کله پاچه که موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شوند هم در وعده سحری توصیه نمی گردد و به طور کلی غذاهای سبک تر مثل انواع پلوها (لوبیا پلو ،عدس پلو و...)همراه با سالاد و انواع خورش در حجم مناسب برای وعده سحر مناسب تر هستند.

وی اضافه کرد: همچنین افراد در وعده سحر باید از صرف غذاهای شور و چای غلیظ پرهیز نموده و بهتر است از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده نموده تا مانع بروز عوارض و مسائل گوارشی گردد.

این کارشناس تغذیه در مورد وعده افطار و باید و نبایدهای آن هم، گفت: آغاز افطار باید با صرف مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ یا آش سبک به همراه چندعدد خرما باشد، همچنین مصرف نان و پنیر و سبزی و مایعات به همراه خرما هم بهترین افطاری محسوب می گردد.

وی اضافه کرد: در وعده افطار باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین مانند غذاهای سرخ کردنی که زمینه بروز ناراحتی های گوارشی را فراهم می نماید، پرهیز کرد.

وی مطرح نمود: مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار توصیه نمی گردد و بهتر است افراد خرما و کشمش را جایگزین این خوراکی ها نمایند.

احمدی در ادامه بر فاصله انداختن میان وعده افطار و شام تاکید نمود و اضافه کرد: بهتر است صرف وعده شام به فاصله زمانی یک تا دو ساعت بعد از افطار موکول گردد و در این فاصله افراد می توانند مصرف آب را داشته باشند و در وعده شام نیز باید از غذاهای سبک استفاده گردد تا روزه داران خواب راحتی داشته باشند.

احمدی در ادامه با اشاره به استمرار شیوع کرونا در ماه مبارک سال جاری گفت: در این شرایط داشتن تغذیه صحیح جهت تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دوچندان می یابد و افراد باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: باتوجه به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی باید حفظ تنوع و تعادل در رژیم غذایی را در ماه مبارک رمضان در اولویت قرار دهیم و بامصرف کافی میوه و سبزی و تامین ویتامین ها و املاح و آنتی اکسیدان ها از این طریق و نیز مصرف پروتئین کافی به وسیله مصرف گروه گوشت و لبنیات کم چرب و حبوبات و نوشیدن هشت لیوان آب در فاصله افطار تا سحر سیستم ایمنی را تقویت کنیم.

احمدی گفت: مصرف میوه و سبزیجات علاوه بر دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب می تواند ویتامین هایی مثل ویتامین A و C و نیز املاحی مثل منیزیم و ... که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند را برای بدن تامین کند.

این کارشناس تغذیه گفت: در روزهای روزه داری در شرایط کرونایی باید مصرف غذاهای شیرین و پرادویه و چرب، زولبیا و بامیه و قند و شکر به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن و استفاده از ترشیجات و شوریجات و انواع سس های تند و پرادویه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می گردد، محدود گردد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54988

به "در ایام ماه رمضان، این غذاها نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ایام ماه رمضان، این غذاها نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید