توصیه های مهم غذایی در ماه رمضان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پلو های مخلوط با حبوبات، سبزیجات و گوشت بهترین انتخاب ها برای وعده سحری است و روزه داران از غذا های گوشتی کمتر استفاده نمایند، زیرا گوشت احتیاج بدن را به آب افزایش می دهد.

توصیه های مهم غذایی در ماه رمضان

برنامه ریزی برای داشتن یک تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان با پرهیز از پُرخوری و آشفته خوری، آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی این ماه و توفیق انجام عبادات و مناجات داشت و هم با رعایت مقدار مصرف و تامین احتیاج های غذایی در حد قابل قبول، از زیان های ناشی از کمبود غذایی در امان بود.

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه، استاد تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حمیده اخیانی، پزشک تغذیه در اینباره می گویند: روزه داران باید وعده افطاری خود را با یک غذای مایع و یک شیرینی طبیعی که بهترین گزینه ها شیر و خرما است آغاز کنند، اما اگر فردی نمی تواند شیر بخورد و یا نسبت به آن حساسیت دارد توصیه می گردد یک لیوان آب جوشیده یا ولرم مصرف کند و به هیچ عنوان افطار خود را با آب خالی آغاز نکند.

دکتر رحمانی اعلام کرد: برای تامین انرژی مورداحتیاج بدن روزه داران در وعده افطار باید غذا هایی را میل کنند که در آن همه گروه های غذایی از قبیل: پروتئین ها، غلات، لبنیات وسبزیجات وجود داشته باشد و درحد امکان از مصرف غذا های پر چرب مانند غذای سرخ کردنی خودداری کنند.

این متخصص تغذیه ابراز داشت: برای افراد روزه دار بهترین گزینه در وعده افطار استفاده از نان های سبوس دار، پنیر، تخم مرغ، عدسی، سبزیجات و کوکو هایی که با حداقل روغن پخته شده، می باشد.

وی توصیه کرد: سحری مناسب نیز باید از تمام گروه های مهم غذایی که شامل نان و غلات، شیر، گوشت و حبوبات، میوه ها و سبزیجات است، باشد و روزه داران به هیچ عنوان وعده سحری را حذف نکنند، زیرا در این وعده باید غذای کاملی میل گردد تا احتیاج انرژی بدن را در طول روز های بلند تامین گردد.

دکتر رحمانی اظهار کرد:پلو های مخلوط با حبوبات، سبزیجات و گوشت بهترین انتخاب ها برای وعده سحری است و روزه داران از غذا های گوشتی کمتر استفاده کنند، زیرا گوشت احتیاج بدن را به آب افزایش می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: با توجه به طولانی بودن روز و گرمای هوا در وعده سحری باید از سبزیجات میوه ها، شیر و ماست کم چرب استفاده گردد تا آب بدن را در طول روز تامین کنند و از قند های ساده، غذای چرب و پر هضم به شدت پرهیز کنند، زیرا با افت قند خون و سردرد های شدید در این ماه مبارک روبرو می شوند.

وی اظهار کرد: افراد روزه دار از خوردن ترشی یا غذا های پرنمک و پرادویه پرهیز کنیدزیرا خوردن نمک زیاد، احتیاج بدن به آب را تشدید می کند. دکتر رحمانی اعلام کرد: گنجاندن گروه غذایی غلات از اهمیت زیادی برای تغذیه روزه داران برخوردار است، زیرا پروتئین بیشتر بدن از گوشت و غلات تامین می گردد.

این متخصص توضیح داد: یکی از شایع ترین بیماری های افراد روزدار دیابت و فشارخون است. بیشتر انواع دیابت، نوع یک و دو می باشد. در این بیماری میزان قند خون فرد بالاتر از حد معمول است و تغذیه در آن نقش مهمی دارد؛ بنابراین اگر فرد مبتلا به دیابت بخواهد روزه بگیرد بهتر است تحت نظر پزشک معالج خود و با در نظر داشتن توصیه های لازم، اقدام به روزه داری کند.

وی ابراز کرد: افراد دیابتی که در ماه مبارک روزه می گیرند، مصرف مایعات کافیبرای شان از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در فاصله بین افطار و سحر مصرف گردد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مهم ترین نکته در خصوص دیابتی ها را پیشگیری از بروز عوارض عروقی ناشی از بیماری و کنترل قند خون است بدین خاطرتوصیه می گردد این افراد از قبل از آغاز ماه رمضان قند، فشار و چربی خون خود را کنترل کنند و سپس با صلاحدید پزشک روزه بگیرند.

دکتر رحمانی اعلام کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان با انسولین هستند بهتر است روزه نگیرند. روزه داری به افرادی که دچار نوسانات قند خون و افرادی که دچار عوارض دیابت مانند نارسایی کلیه، مسائل بینایی و ... هستند و همچنین خانم های باردار دیابتی توصیه نمی گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ابراز داشت: بهترین افطاری برای دیابتی ها مانند وعده صبحانه و شامل نان سبوس دار، مواد غذایی پروتئین دار مانند پنیر، تخم مرغ یا عدسی و لبنیات مانند شیر است. وی اعلام کرد: دیابتی ها باید در طول ماه رمضان به طور مرتب و به ویژه قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و همچنین قبل از سحری قند خونشان را کنترل کنند و اگر دچار افزایش قند خون (بالای 300 میلی گرم در دسی لیتر) شده باشند باید از روزه داری خودداری کنند.

دکتر رحمانی اعلام کرد: افراد مبتلا به دیابت در هر ساعتی از روز که با علائمی مانند ضعف و بی حالی، تپش قلب، لرزش دست و پا، تاری دید، عرق سرد؛ سرگیجه، گرسنگی شدید و ... روبرو شوند باید روزه خود را افطار کنند، زیرا این علائم مربوط به افت قند خون بوده و ممکن است فرد را دچار کما و عوارض شدید کند.

این متخصص اضافه کرد: در صورتی که در ساعات اولیه روز قند خون افراد دیابتی به زیر 70 و در ساعات بعدی به زیر 60 برسد باید روزه شکسته گردد. وی اعلام کرد: مهمترین نکته در تغذیه دیابتی های روزه دار، پرهیز از پرخوری و وعده های سنگین است و از مصرف کربوهیدرات های ساده مانند انواع شیرینی جات نیز باید خودداری کنند.

دکتر رحمانی اعلام کرد که دیابتی ها حتماً باید سحری میل کنند و بین دو وعده حتماً یک میان وعده سبک داشته باشند و مصرف مایعات کافی برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در فاصله بین افطار و سحر مصرف گردد.

دیابتی ها مجاز به مصرف دو واحد میوه با تنوع در فواصل مناسب هستند. دکتر رحمانی اظهار کرد: الگوی غذایی دیابتی های روزه دار به طور کلی باید از چهار گروه اصلی یعنی لبنیات، گوشت های سبک، سبزیجات (سبزیجات خام برای افطار مانند نان و پنیر و سبزیجات تازه و سبزیجات پخته شده برای سحری) و کربوهیدرات های کمپلکس مانند نان های سبوس دار و غلات باشد.

این متخصص در خصوص روزه داری در افراد مبتلا به پرفشاری خون نیز گفت: اگر افراد مبتلا به فشارخون که تحت درمان با قرص هستند قصد روزه داری داشته باشند حتما باید با نظر پزشک متخصص اقدام کنند.

وی با بیان این نکته که تغذیه و ورزش دو عامل بسیار مهم در کنترل فشار خون و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، ابراز داشت: حتی افراد مبتلا به فشارخون بالا نیز با رعایت اصول تغذیه ای درست و ورزش منظم بهبود می یابند و افرادی که دچار افزایش وزن هستند با کاهش وزن یاری زیادی به کنترل فشار خونشان می کنند.

دکتر رحمانی در خصوص تاثیر کاهش وزن در کنترل فشار خون می گوید: اگر افراد دچار افزایش وزن بتوانند به طور متوسط 7 کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند فشار خون سیستولیک آن ها حدود سه دهم یعنی 35 میلی متر و فشار خون دیاستولیک شان 15 میلی متر کاهش خواهد یافت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: روزه داری در افراد مبتلا به فشارخون به میزان قرص های مصرفی شان بستگی دارد. اگر این افراد صرفا یک عدد قرص مصرف می کنند می توانند روزه داری کرده و قرص مورد نظر را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند. اما اگر قرص آن ها بیش از یک عدد و در فاصله زمانی مشخصی مثلا دوازده ساعته باشد باید با نظر و صلاحدید پزشک اقدام به روزه داری کنند.

وی با توجه به ساعات طولانی روزه داری روزه دریافت را برای افرادی که باید در فواصل زمانی دوازده ساعت قرص فشارخونشان را مصرف کنند، توصیه نمی کند و روی صلاحدید پزشک معالج تاکید زیادی دارد.

این متخصص گفت: افراد مبتلا به فشارخونی در ماه رمضان جهت روزه داری حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه بوده و برنامه غذایی شان را متناسب با شرایط سلامتی شان تنظیم کنند تا مسئله ای از نظر دریافت کالری و تنظیم فشار خون به وجود نیاید.

> افراد سالم می توانندمانند سال های گذشته در این ماه رمضان نیز روزه بگیرند

دکتر اخیانی نیز در ادامه اعلام کرد: هیچ مطالعه ای در خصوص روزه داری و خطر ابتلا به کووید 19 انجام نشده است. افراد سالم می توانندمانند سال های گذشته در این ماه رمضان نیز روزه بگیرند، در حالی که بیماران مبتلا به کووید 19 ممکن است مشابه هر بیماری دیگری با مشورت پزشک برای روزه ندریافت خود، مجوز دینی داشته باشند.

این پزشک تغذیه اعلام کرد: تغذیه مناسب و رساندن کافی مایعات به بدن در ماه رمضان بسیار مهم است. افراد باید هر روز، انواع غذا های تازه و غیر فرآوری شده را بخورند و آب فراوان نیز بنوشند. وی ابراز داشت: مصرف دخانیات تحت هیچ شرایطی به ویژه در ماه رمضان و همه گیری کووید -19 توصیه نمی گردد.

افرادی که به طور مرتب سیگارمصرف می کنند ممکن است دچار بیماری های ریوی یا کاهش ظرفیت ریه ها باشند که خطر ابتلا به بیماری شدید کووید -19 را به شدت افزایش می دهد. دکتر اخیانی اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان باید بعضی اصول بهداشتی را افراد رعایت کنند که عبارتند از: اینکه بین افطار و سحر باید میزان کافی مایعات مصرف گردد، از خوردن غذا های پرادویه و سرخ شده پرهیز کنید، در وعده های غذایی ازسبزیجات میل کنید، قبل از خواب و بعد از سحر مسواک بزنید، سیگارنکشید، از مصرف زیاد قند و شیرینی جات بپرهیزید.

این پزشک تغذیه ادامه داد: در این ماه مبارک باید روزه داران از 5 گروه اصلی غذایی (لبنیات، غلات، میوه ها، سبزیجات، میوه ها و پروتئین ها) استفاده کنند، به جای زولبیا و بامیه از کشمش و خرما استفاده کنند، کافئین باعث دفع آب به وسیله ادرار می گردد لذا در این ماه باید از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کرد. وی اعلام کرد: هنگام سیگار کشیدن، انگشتان دست (احتمالا سیگار های آلوده) با لب ها تماس پیدا می کنند، که احتمال ورود ویروس به سیتم تنفسی را افزایش می دهد.

دکتر اخیانی ابراز داشت: در هنگام استفاده از قلیان، به احتمال زیاد قسمتی که در دهان قرار می گیرد و شلنگ قلیان به اشتراک گذاشته می شوند، که این کار نیز انتقال ویروس را تسهیل می کند. این پزشک تغذیه اعلام کرد: با وجود شکل متفاوت اعمال عبادی سال جاری مهم این است که به افراد معتقد اطمینان دهید که هنوز هم می توانند با رعایت فاصله فیزیکی مناسب، تفکر و تامل کنند، خود را اصلاح کنند، دعا بخوانند، از اموال خود به افراد احتیاجمند ببخشند و به آن ها رسیدگی کنند.

وی در سرانجام گفت:: باید از اینکه خانواده، دوستان و بزرگتر ها فاصله فیزیکی رعایت می کنند، اطمینان پیدا کنیم. تشویق به انجام کار های جایگزین و استفاده از ابزار دیجیتال برای تعامل بسیار مهم است. دعا های مخصوص بیماران در کنار پیغام های امیدبخش و آرامبخش روش هایی برای ارج نهادن به آداب ماه مبارک رمضان، ضمن حفظ سلامت عمومی است.

توصیه های تغذیه ای برای روزه اولی ها

هر فردی بسته به توان، استقامت و میزان تحملی که از خود سراغ دارد خود را برای ماه مبارک رمضان مهیا می کند. در این میان بسیاری از نوجوانان سال جاری برای اولین بار روزه داری ماه مبارک رمضان را تجربه می کنند. به گزارش خبرنگاران، روزه دریافت روزه اولی ها و بچه ها شاید برای خانواده ها نگران کننده باشد که با انجام توصیه های متخصصان تغذیه می توانند سلامت و سیستم ایمنی بدن خود را حفظ کنند.

پیغام فرح بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده اند و توانایی روزه دریافت دارند، باید تمام گروه های غذایی را در وعده افطار و سحر لحاظ کنند تا ویتامین و املاح کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دریافت گردد؛ نوجوانان عادت به مصرف مواد غذایی با ارزش بسیار کم دارند و این مواد فقط حجم معده را افزایش می دهند که توصیه می کنیم از مصرف این مواد به خصوص در ماه مبارک رمضان صرف نظر کنند.

او در ادامه اضافه کرد: مصرف چیپس، پفک و تخمه های شور را در این ماه به هیج عنوان توصیه نمی کنیم و باید از مواد غذایی با ارزش بالا استفاده گردد تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نگردد.

توصیه می گردد برای تقویت سیستم ایمنی به موارد کلی زیر توجه کنید:

| نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب و مایعات بین افطار تا سحر

|پرهیز از غذا های کم ارزش مانند: فست فودها، زولبیا و بامیه

| مصرف آجیل و خشکبار بدون نمک

|مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مثل تخم مرغ

| نوشیدن شیر بادام و شیر پسته برای تامین احتیاج بدن نوجوانان

|مصرف حریره چهار مغز برای نوجوانان کم اشتها

|توجه به منابع غنی از کلسیم برای استخوان سازی

| مصرف مکمل ویتامین و املاح با نظر پزشک

| خوردن میوه و سبزی های آبدار به مقدار کافی

|خوابیدن حداقل 8 ساعت در شبانه روز

|مهمترین توصیه سحری خوردن و عدم حذف وعده های افطار و سحری است.

در ماه مبارک رمضان شام چه بخوریم و بیاشامیم؟

کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، گفت: شام به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری، باید مورد توجه قرار بگیرد.

پریسا ترابی در مصاحبه با مهر اضافه کرد: بهتر است هموطنان روزه دار یک ساعت پس از افطار بسیار ساده و سبک، شام بخورند. این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت شام در ایام روزه داری، گفت: در وعده شام می توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکوها، کتلت کم روغن، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، تاکید نمود: غذایی که در وعده شام می خورید، باید کم چرب و کم نمک باشد. وی اضافه کرد: پس از شام و قبل از خواب، مصرف میوه برای سیستم ایمنی و جبران کم آبی بدن توصیه می گردد.

این کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، برای جلوگیری از عطش در ساعات روزه داری، گفت: در وعده شام به جای نوشیدنی های گازدار و آب میوه های صنعتی، بهتر است از آب آشامیدنی سالم، دوغ، نوشیدنی های سنتی و شربت های خانگی استفاده کرد. همچنین در ادامه مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی درباره نوشیدنی های گیاهی مناسب ماه مبارک رمضان نیز گفت: برای برطرف عطش و تشنگی می توان تخم شربتی و خاکشیر را به نسبت مساوی مخلوط کرده و دو ساعت مانده به افطار در آب گرم خیسانده و مقداری آبلیموی طبیعی و گلاب به آن اضافه کرده و می توان آن را با عسل شیرین کرد، البته برای افرادی که قند خون ندارند، ولی افرادی که قند خون دارند، این نوشیدنی را بدون شیرین کردن باید مصرف کنند.

به گزارش ایسنا، محسن پویان ادامه داد: برای برطرف کم آبی و غلظت خون دانه خارمریم، دانه اسفرزه، مقداری گشنیز و تباشیر قلم را با هم مخلوط کرده و به صورت چای یا دمنوش تهیه کرده و بعد از خوردن سحری مصرف گردد. پویان اضافه کرد: بهتر است در تهیه دمنوش ها موارد زیر مورد توجه قرار گیرد، گل و برگ به صورت دم کرده و یا دمنوش مانند چای، پوست گیاه و اندام هایی که نسبتا سفت هستند، 3 تا 5 دقیقه جوشانده گردد و بعد از 20 دقیقه صاف گردد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اضافه کرد: ساقه و ریشه گیاهان را 15 تا 20 دقیقه می جوشانیم و بعد از 20 دقیقه آن را صاف کرده و مصرف می کنیم. مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: روزه داران می توانند از مخلوط ختمی خبازی و گل بنفشه برای خشکی دهان و از اسطوخودوس، بابونه شیرازی، گل گاو زبان و سنبل الطیب برای برطرف سردرد در ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

پیشگیری از خشک شدن گلو در ایام کرونایی رمضان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: اصولا در ایام روزه داری و در ماه مبارک رمضان رعایت اصول تغذیه صحیح نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ما دارد به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان باید اصول تغذیه صحیح یعنی مصرف متعادل از همه گروه های غذایی در وعده سحر و افطار و خودداری از مصرف بی رویه شیرینی و چربی و نمک در ایام روزه داری رعایت گردد.

دکتر زهرا عبداللهی به گزارش سلامت نیوز در ادامه گفت: برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می خوریم نقش بسیار مهمی دارد. غذا های چرب، سرخ شده، پرروغن و پر نمک نیز باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد بنابراین در وعده سحر نکاتی که باید رعایت گردد در درجه اول مصرف کافی سبزیجات و سالاد ها است به این علت که حاوی آب هستند و در طول روز از خشکی دهان و گلو و کم آب شدن بدن پیشگیری می کند.

یکی از عوامل زمینه ساز برای فعالیت ویروس کرونا خشکی گلو است اگر در کنار غذا ها سبزی و سالاد باشد یاری به پیشگیری از خشک شدن گلو می کند. همچنین مصرف سالاد و سبزیجات ویتامین های A. و C. مورد احتیاج بدن برای تقویت سیستم ایمنی بدن را تامین می کند. وی اضافه کرد:

بنابراین یک توصیه مصرف سبزی و سالاد در کنار غذای سحری است نوشیدنی های شیرین برای سحر توصیه نمی گردد برای اینکه احساس تشنگی را در طول روز تشدید می کنند. غذا های چرب و سرخ شده و پر ادویه مناسب نیستند، چون احساس تشنگی و خشکی گلو را بیشتر می کنند.

یکی از اشکالات خوردن غذا های شیرین در سحر این است که در طول روز قند بدن افت می کند. وی گفت: در وعده افطار مهم است مایعات گرم و مواد قندی مثل خرما برای برگشتن قند خون به حالت عادی و یک غذای ساده و سبک استفاده گردد.

درنهایت رعایت اصول تغذیه صحیح یعنی کاهش مصرف نمک و قند و چربی و مصرف سبزیجات و مایعات و آب به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا یاری می کند و برای حفظ عملکرد طبیعی دستگاه های بدن نقش مهمی دارد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن باید برای مقابله با کرونا بالا باشد آیا باید گیاهخواری کرد یا از پروتئین ها بیشتر استفاده کرد، گفت: اصولا در بحث تغذیه یک توصیه کلی مورد تاکید است اینکه باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه مان رعایت کنیم اگر می گوییم 6 گروه اصلی غذایی داریم باید در برنامه غذایی روزانه به طور کافی گنجانده شوند.

توصیه های دارویی ماه رمضان به بیماران

مدیر مجموعه مدد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در ماه رمضان تغییرات بسیار زیادی در بدن رخ می دهد که این امر می تواند شرایط بیماری و دارو درمانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش مهر، مهران ولایی اضافه کرد: بنابراین بیمارانی که مجاز به روزه داری هستند و همزمان به مصرف دارو ها احتیاج دارند باید توصیه هایی را رعایت کنند و پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کنند.

وی گفت: در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان کافی آب و مایعات مصرف کرد. این اقدام ضمن تامین احتیاج بدن روزه داران به مایعات، شرایط لازم را برای دفع مناسب دارو ها و متابولیت های آن ها از بدن فراهم خواهد نمود. ولایی تاکید نمود: عدم رعایت این اصول می تواند منجر به عدم کارایی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری گردد.

وی ادامه داد: بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، توصیه می گردد تا قبل از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود حتماً مشورت کنند. احتیاج به تنظیم و کنترل مرتب قند خون برای همه مبتلایان به دیابت بسیار اهمیت دارد. ولایی گفت: بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند و همچنین در خصوص علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو ها در ماه مبارک آموزش لازم را دریافت کنند.

به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل به همراه بیمار آموزش داده گردد. وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت زیاد خطر تغییر دوز دارو در بیماران انسدادی ریوی (COPD) و صرع در ایام روزه داری، پزشکان و داروسازان باید به این بیماران در رابطه با قطع دارو و بازگشت حملات تشنجی در مبتلایان به صرع، مشاوره دقیق بدهند. همچنین باید توصیه های لازم به بیماران مبتلا به آسم که با قطع دارو های استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند، ارائه گردد.

ولایی، درباره دارو های با خاصیت ادرارآور (مُدِر) گفت: بیماران برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن باید با نظر و مشورت پزشک معالج اقدام به کاهش دوز این دارو ها کنند. جهت درمان بعضی عفونت ها در فرد روزه دار، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف گردد.

وی اضافه کرد: بعضی دارو ها در تداخل با غذا می تواند موجب کاهش، افزایش یا تاخیر در رسیدن دارو به غلظت مناسب آن در خون گردد، بنابراین درباره این دارو ها نیز مشورت با داروساز، امری ضروری و مفید است.

توصیه های غذایی به روزه داران ایام کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورگفت: با توجه به مطالعات مبتنی بر شواهد متخصصان علوم پزشکی همگی معتقدند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلام نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند، بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش واکنش های التهابی می گردد.

جلال الدین میرزای رزاز اضافه کرد: توجه به اینکه جمع کثیری از هموطنان هنوز در قرنطینه های خانگی به سر می برند شاید از این جهت که ساعات بیشتری را به استراحت می پردازند بتوانند توفیق بیشتری در کسب معنویت و نیز فواید روزه داری ببرند و عملاً چیزی که به نظرشان تهدید بوده را به فرصت تبدیل کنند.

وی اعلام کرد: رمضان فرصتی را فراهم می کند که بتوان عادات غلط تغذیه ای که در قرنطینه های خانگی ایجاد شده بود را اصلاح کرده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی اضافه وزن های ایجاد شده و مسائلی نظیر کبد چرب، فشار خون، چربی بالای خون و تنظیم قند را کنترل نمود.

وی به کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند و حدود 5 درصد و بیشتر وزن خود را در این بیماری از دست داده اند توصیه کرد تا بازگشت وزن به شرایط قبل از بیماری نباید روزه بگیرند. وی توضیح داد: افراد با بیماری های زمینه ای حاد یا مزمن روبرو هستند که دارو دریافت می کنند نیز نباید روزه بگیرند؛ و افراد بالای 65 سال نیز با مشورت پزشک در خصوص روزه داری باید تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلاء به کووید 19، گفت: توصیه ما به همه روزه داران، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه 5 گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آن ها با رنگ های متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغز ها گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر لازم است.

وی توصیه کرد: مصرف غذا باید به صورت کاملاً پخته باشد. به خصوص در خصوص گوشت هاو تخم مرغ که کاملاً و به خوبی پخته و طبخ شده باشد. وی گفت: سبزیجات به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتامین سی و پیش ساز ویتامین A. به تقویت سیستم ایمنی یاری می کنند بنابراین تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتماً به صورت کاملاً شسته و ضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید مصرف انواع مرکبات حاوی ویتامین C. هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

منبع: روزنامه آفتاب یزد

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: فرادید
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30972

به "توصیه های مهم غذایی در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های مهم غذایی در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید