ده نمکی: آنتن را می توان با مضامین انقلابی پر کرد
به گزارش مجله یک کامپیوتر، ساخت بعضی مضامین شاید در سینما با برگشت سرمایه امکان پذیر نباشد، اما در تلویزیون با تبلیغات می توان زمینه بازگشت هزینه آنرا فراهم کرد.
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، روز چهارشنبه نشست صمیمی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار گردید و در این مراسم طی تقدیر از جمال شورجه تقدیر صورت پذیرفت، در این مراسم که به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و باغ موزه دفاع مقدس و سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، بسیاری از سینماگران در خصوص معضلات و مسائل سینمای انقلاب سخنرانی کردند.
مسعود ده نمکی در این مراسم گفت: اگر در این جلسات هر فیلمسازی دو پیشنهاد عملیات و کاربردی به مسئولان بدهد، به نظرم خیلی یاری نماینده است، به نظرم به اندازه کافی درباره غصه ها، اندوه ها و کاستی ها اطلاع داریم.
کارگردان مجموعه اخراجی ها در خصوص موضوع مهم مخاطب در حوزه سینمای دفاع مقدس گفت: پتانسیل 300 الی 400 هزار نفری نیروهای مسلح حتی سربازان چیز کمی نیست . اگر همین تعداد مخاطب را بگردد با یک بلیط دو الی سه هزار تومانی برای پر کردن اوقات فراغت روانه سینما کرد، راستا ساخت آثار دفاع مقدسی هموارتر می گردد. چون مخاطب کف چنین آثاری اگر اعضای نیروهای مسلح باشند، میزان فروش از مخاطب فیلم های اجتماعی بالاتر خواهد رفت. کاری که آنان در حوزه سینمای اجتماعی می نمایند، آماری سازی و غیره و غیر که در جریان آن هستیم، این طرف مخاطب جریان سینمای دفاع مقدس به صورت واقعی شکل می گیرد.
ده نمکی در ادامه اشاره نمود: اگر این کار را کردیم و خانواده نیروهای مسلح را مخاطب سینمای انقلاب و دفاع مقدس شد، با احتساب خانواده های آنان مخاطبان به یک میلیون نفر خواهد رسید. این کار بودجه آنچنانی هم احتیاج ندارد. سالیانه مگر چند فیلم دفاع مقدس ساخته می گردد؟با توافقی میان سران نیروهای مسلح می گردد، بدون آنکه هزینه ای برای آنان داشته باشد.
ده نمکی در این مراسم خطاب گفت: اگر به این سمت رفتیم سینمای انقلاب و دفاع مقدس را واتیکانیزه نکنیم. نگوییم که انقلابی های بیایند فیلم های سینمای انقلاب و دفاع مقدس را ببیند و افرادی که جز خانواده های نیروهای مسلح ما نیستندحذف شوند. باید سینمای انقلاب و دفاع مقدس را درون ها تمامی خانواده های ببریم، منظورم عموم مردم است. عموم مردم هستند که باید با چنین قصه هایی آشنا شوند وبسترهایش را باید فراهم کرد.
کارگردان معراجی ها اضافه نمود: غیراز بحث سیاست گذاری به نظرم بعضی مسائل قابل حل نیست مگر با اراده دوستان دلسوزد. شما اگر فیلم دفاع مقدس ساختید و در چرخه اکران قربانی شد، گویی فیلمی نساخته اید. باید برای ساخت چنین آثاری امتیازات ویژه ای قائل شوید. من که دارم این حرف را می زنم از زاویه نگاه خودم می گویم چون احتیاجی نداشتم. نباید فیلم طنز را با سایر آثار مقایسه کرد. چرخه اکران نظام باید به این مدیریت برسد که رقابت سالمی درآن باشد و برای سینمای انقلاب و دفاع مقدس امتیاز ویژه قائل شوند، یعنی تعداد سالن ها و سانس ها باید مدیریت شده باشد. اگر این سیاست اعلامی باشد قر می زنند و می گویند این ها دوباره رانت خواری کردند، البته اگر رانتی هم باشد برای مردم هست. مثل این کار را برای سایر آثار می نمایند. شما ببیند در جدول اکران بعضی فیلم ها را ده ماه در حوزه اکران نگاه می دارند. تصور کنید اگر فیلم ما بود و برنامه هفت گزارش پخش می کرد چرا این فیلم 5 تا سالن بیشتر دارد، ... . ولی در خصوص آثار خودشان که آثار ضد اجتماعی و حتی ضد ارزشی هست، کسی حرفی نمی زند. همه چیز برعکس شده آن ها پوزیسون شدند و ما اپوزیسون.
ده نمکی در خصوص چرخه تبلیغات باز گفت: توقع از صدا و سیما هست که موضوع تبلیغات سینمای انقلاب و دفاع مقدس حل نماید. شما فیلم دفاع مقدسی بسازید اما اگر امکان تبلیغ نداشته باشید، فیلم قربانی خواهد شد. با این سیاست گذاری این امکان بوجود می آید که فیلم های دیگر به سمت مسائل ارزشی بروند، نه اینکه صرفا در خصوص دفاع مقدس باشد. مثلا سازمان صدا و سیما اعلام می کرد هر کس در فیلمش احترام به پدر و مادر یا سلام دادن را ترویج کند،فلان امتیازی تبلیغی به فیلم داده خواهد شد. جالب اینجاست که در فیلم های ما اصلا سلام دادن وجود ندارد. در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم می گردد چنین کاری کرد.
کارگردان فیلم رسوایی در ادامه گفت: چه بساطی است که راه انداختند که فیلم دفاع مقدسی باید با ده تا واسطه باید در رده های بالا بتواند آشنا پیدا کند، تا تیزر آن پخش گردد.
سینماگر ارزشی نمی تواند تیزر تبلیغاتی برای فیلمش بگیرد. امتیازات تشویقی و تبلیغی باید برای کسانی اتفاق بیفتد که همه سرمایه خودشان را برای مضامین ارزشی می گذارند، باید امکان تبلیغ برایشان فراهم گردد. اگر نیروهای انقلابی به سینمای انقلاب و دفاع مقدس بها ندهند در این حوزه دیگه کلاهمان پس معرکه است. اگر این اتفاق هم شکل بگیرد ،؛مثلا 4 نفر را هم می گذارند که این فیلم در راستا انقلاب هست یا خیر، که مثلا 100 تا تیزر آیا بدهند آیا ندهند.
شما فیلم مطربی هم بسازی همین مقدار تیزر به شما می دهند شما درباره شهدا هم فیلم بسازی همان مقدار تیزر می دهند. این مسئله باید در رده های بالا حل بگردد که کف تیزرهای یک فیلم تبلیغاتی و انقلاب دفاع مقدس 700 الی 800 باید باشد، بیشترتیزر دادن را باید به محتوای اثر مرتبط نمایند. یک بحث دیگر هم دارم که بعضی مضامین را شاید در سینما نتوان کار کرد اما می توان درباره آن ها سریال ساخت. این افرادی که در حوزه سینمای جنگ استخوان خرده نموده اند، بیکار توی خانه نشسته اند. ساخت بعضی مضامین شاید در سینما با برگشت سرمایه امکان پذیر نباشد، اما در تلویزیون با تبلیغات می توان زمینه بازگشت هزینه آنرا فراهم کرد. آنتن را می گردد با مضامین ارزشی و انقلابی پر کرد و در حوزه سیاست گذاری باید ساخت 4 الی 5 اثر انقلابی باید در سیاستگذاری ها نقش اساسی داشته باشد. در بحث ارزان سازی باید به این نکته اشاره کنم که باید ادوات سینمای جنگ را فراوری کنیم. نیروهای مسلح توانایی این کار راهم دارند، شما وزارت دفاع را مامور کنید که ادوات نمایشی جنگ را فراوری کند، یعنی اسلحه و ادوات نمایشی جنگ را فراوری کند و فراوری کردن آن بسیار ارزان تمام می گردد، وقتی فراوری سینمای جنگ ارزان گردد، تعداد فراوریات هم بالا خواهد رفت.
منبع: خبرگزاری دانشجو