دیگر زمان فرصت سوزی نداریم، توصیه هایی به فیلمسازان جوان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که قرار است کارگاه آموزش دکوپاژ در فضای باز و بسته را در مدرسه ملی سینما برگزار کند درباره ضرورت برگزاری این کارگاه به خبرنگاران گفت: به اعتقاد من یکی از دلایلی که فیلمسازان سینمای ایران بعد از ساخت چند فیلم دچار سردرگمی می شوند این است که هنوز به تعریف و چارچوب دقیق درباره ساختار فیلم نرسیده اند و این کاستی به ضعف در دکوپاژ برمی شود.

دیگر زمان فرصت سوزی نداریم، توصیه هایی به فیلمسازان جوان

کارگردان فیلم تبادل نظر در سایه یادآور شد: زمان فرصت سوزی در سینمای ایران به سرانجام رسیده و برگزاری کارگاه های موثر در مدرسه ملی سینما موقعیت مناسب برای راهنمایی استعدادهای جوان را فراهم می نماید.

وی با تاکید بر اینکه دکوپاژ زیربنای ساخت یک فیلم سینمایی است، عنوان نمود: متاسفانه اغلب فیلمسازان جوان از این مهم غافل هستند و اگر فیلمنامه و یا سوژه خوب از فیلمشان گرفته گردد در ساختار حرفی برای گفتن ندارند و به همین دلیل است که فیلمساز بعد از ساخت چند فیلم که حتی آثار خوبی هم هستند دچار یکنواختی در روایت سوژه و داستان می گردد.

سینایی با اشاره به این مطلب که هر اثر سینمایی ساختار مختص به خود را دارد، گفت: یکی از دلایل افت کیفی در روایت داستان های سینمایی این است که فیلمسازان می خواهند براساس یک فرمول واحد فیلم بسازند و فکر می نمایند یک فرمول جوابگوی همه داستان ها است، اما چنین نیست. من بعد از یک عمر فیلمسازی به جوانان توصیه می کنم که به ساختار در آثارشان اهمیت دهند و دست از یکنواختی در روایت بردارند.

کارگردان فیلم عروس آتش توضیح داد: متاسفانه آنچه در سینمای ایران اهمیت دارد توجه به داستان و هنرپیشه است و کمتر توجهی به ساختار و دکوپاژ می گردد بنابراین فکر می کنم جای کارگاه دکوپاژ برای فیلمسازان در سینما ایران خالی بود و از همین رو در نظر دارم برای تعداد محدودی از دانشجویانی که سینما می دانند دکوپاژ در سینمای ایران را تدریس کنم.

کارگردان فیلم سینمایی جزیره رنگین درباره نمایش این فیلم در جشنواره غیر رقابتی ونکوور کانادا نیز به خبرنگاران گفت: چندی پیش فیلم جزیره رنگین در جشنواره غیر رقابتی ونکوور در دو نوبت نمایش داده شد و مورد استقبال نهاده شد. خبر حضور بین المللی این فیلم در ایران بازتاب نداشت که برای من جای تعجب داشت، اما به هر تقدیر جزیره رنگین راه خودش را در سینما پیدا نموده و به زودی توسط مخاطب های ایرانی نیز دیده می گردد.

وی در سرانجام با اشاره به فیلمنامه های در دست نگارش گفت: به طور تعیین روی دو طرح فیلمنامه کار می کنم که در صورت تامین منابع اقتصادی این دو فیلمنامه را کارگردانی می کنم و البته همچنان به ساخت فیلم قطار زمستانی امید دارم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15219

به "دیگر زمان فرصت سوزی نداریم، توصیه هایی به فیلمسازان جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگر زمان فرصت سوزی نداریم، توصیه هایی به فیلمسازان جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید