روش های تربیت کودک شجاع از راه درست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.

روش های تربیت کودک شجاع از راه درست

روش های تربیت کودک شجاع از راه درست

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ، بچه ها و نوجوانان امروزه در جهانیی عظیم می شوند که به طور فزاینده ای در رقابت هستند و مقایسه خواهند شد. درک این موضوع بسیار آسان است که کسانی که موفقیت و خوشبختی کسب نموده اند به طور حتم قوی و باهوش بوده اند. حقیقت این است که هیچ یک از ما با ژن موفقیت یا خوشبختی متولد نشده ایم. موارد بسیاری وجود دارد که منجر به موفقیت و خوشبختی می گردد اما یکی از قدرتمندترین آن ها شجاعت است.

در پشت همه موفقیت ها ؛ شکست ها و تغییرات غیر منتظره ای وجود دارند. بدون استثنا این قضیه برای شجاعت نیز صدق می نماید. برای شجاعت ضروری است روش های کسب آن را دانست که در این قسمت به آن ها اشاره خواهد شد :

آموزش به بچه ها برای شجاع بودن :شجاعت چیست ؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که برای بچه ها و نوجوانان مهم است تا بدانند این است که شجاع بودن همواره با شجاعت احساس نمی گردد. همانطور که در این بخش از نمناک می خوانید شجاعت غالبا از دید بیرونی نیرومند بوده و با اعتماد به نفس به نظر می رسد گاهی اوقات نیز بی پروا یا هیجانی بنظر می رسد اما از دید درونی می تواند ترسناک و غیر قابل پیش بینی باشد که عموما باترس، تردید و یا اضطراب همراه است. شجاعت از دید بیرونی و درونی متفاوت است و دلیلش هم آن است که شجاعت و ترس همواره در کنارهم هستند زیرا اگر ترسی نباشد احتیاجی به شجاعت نخواهد بود.

شجاعت درونی سبب اضطراب و ترس می گردد همین امر سبب می گردد تا خودمان را تحت فشار قرار داده و کارهایی را انجام دهیم که احساس دشواری یا ریسک پذیری آن ها را داریم. گاهی اوقات شجاعت فقط برای چند ثانیه اتفاق میافتد پس ضروری است به اندازه کافی شجاع بود.

مهم است که بچه ها در خصوص شجاعت آگاهی داشته باشند اما ممکن است اثرات آن فورا مشاهده نگردد. شجاعت ممکن است به معنای مهربانی با فردی که تازه وارد کلاس محسوب می گردد باشد، یا کوشش برای آموختن چیز جدید و یا صحبت در خصوص آن چه که به آن اعتقاد دارید. غالبا این امور با تشویق همراه نمی شوند و یا اگر باشند به ندرت اتفاق می افتند.

چگونه کودک شجاعی تربیت کنیم؟

همه ما می خواهیم که احساس امنیت داشته باشیم. ناخوشایند است که از این احساس فرار کنیم. امنیت بستری مناسب را برای رشد کودک فراهم می نماید حتی اگر این احساس برای چند لحظه اتفاق بیفتد. به همین منظور ضروری است روش هایی را برای تربیت کودک شجاع در نظر بگیریم که برخی از آن ها عبارتند از :

صحبت از شجاعتی که هم اکنون آن ها دارند :

بچه ها و نوجوانان تا حد انتظارات ما پیش می فرایند. درمورد شجاعتی که درون آن ها وجود دارد، صحبت کنید. به آن ها بگویید که چقدر شجاع هستند، به عنوان مثال با بیان جملاتی چون:من می دانم که تو چقدر شجاع هستی، من دوست دارم که تو گاهی اوقات تصمیمات سختی بگیری حتی اگر راهکاری ساده تر نیز باشد، به من اعتماد کن و تویکی از شجاع ترین افرادی هستی که من می شناسم.

اجازه شکست را به کودک بدهید :

شکست و طرد شدن اغلب نشانه این است که شجاعتی را تجربه نموده اید. هر تجربه اطلاعات و خرد جدیدی را به همراه دارد. شکست یک رشد اساسی برای کودک ونوجوان محسوب می گردد.

شما همواره آماده نخواهید بود و این امر یعنی شجاعت :

به فرزند خود بگویید که گاهی اوقات حل کردن یک مسئله بدون آمادگی قبلی رخ می دهد و وقتی زمان آن فرا برسد آمادگی و یقین قبلی احساس نخواهد شد و گاهی ممکن است شما نباشید، این امر سبب شجاعت او می گردد.

امتحان کردن مهارت جدید اهمیت دارد :

فرزند خود را ترغیب کنید تا به امتحان کردن فعالیت هایی بپردازد که او را به لبه های عاطفی و جسمی سوق می دهد مانند درام، ورزش و موسیقی. هر چیزی که به پرروش حقیقت زندگی یاری کند او را قدرتمند می سازد. به او بگویید توانایی مقابله با هرچیزی را داشته باشد و آنقدر شنماینده نباشد.

مثال و الگویی برای فرزند خود باشید :

هرکاری کنید تا نزد فرزندتان بی نظیر به نظر برسید. در خصوص زمان هایی که ترس، اندوه و عصبانیت به شما فشار میاورد با او صحبت کنید. در خصوص ایده های مخاطره آمیز خود صحبت کنید، زمان هایی که تصور نموده اید متفاوت است و یا حتی زمان هایی که با احساس کوچک بودن کارهای عظیمی را انجام داده اید. بگذارید آن ها درک نمایند که شجاعت شما درون آن ها نیز است.

به آن ها فرصت جسارت دهید :

شجاعت فقط در خصوص فشار های زندگی نیست، بلکه برخی اوقات صحبت از فشار آوردن به دوستانی است که ممکن است شما را از کار بازدارند، انتظارات محدود نماینده آن ها، رسانه، اکثریت و جهان. بارها و بارها پیش آمده است که ذهن های خلاق جهان را تغییر داده اند. یکی از دلایلی که جهان توانایی انجام امور عظیم را دارد، ذهن جوانی است که به اندازه کمی شجاعت داشته باشد چگونگی انجام امور را به چالش کشیده و به آنچه که هدفش است متمرکز شده است. نظرات آن ها را بخواهید زیرا گاهی برخی از ایده های آن ها هرچند کوچک جهان را تغییر خواهد داد.

هنگامی که انگیزه شجاعت باشد رفتار غیر قابل تحمل می گردد :

برخی اوقات رفتارهای شجاعانه تحت نفوذ رفتار قرار می گیرند. هنگامی که این رخ داد از شجاعت پشتیبانی کنید و رفتارتان را تغییر دهید. به فرزند خود بگویید درمورد آنچه احساس می نماید صحبت کند به او بگویید حتی اگر رفتار برشجاعت غلبه کرد او را شکست دهد.

فضایی را برای شکوفایی بینش و بصیرت آن ها اختصاص دهید و به آن ها بیاموزید چگونه از آن استفاده نمایند :

بصیرت جادویی نیست و کانون هوشیاری انسان است. احساسات و نبوغ انسانی با ضربه زدن به این بصیرت پنهان می گردد. پاسخ ترس ذاتی یا احساس این که چیزی صحیح نیست به شدت تحت تاثیر پیغام هایی است که از عصب واگ به مغز ارسال می گردد. عصب واگ طولانی ترین جفت اعصاب است که در مغز وجود دارد. هرکاری که انجام می دهیم به این پیغام ها بستگی دارد. این بخش شامل شجاعت نیز می گردد. بر احساسات خود غلبه کنید و آن ها را ترغیب کنید و بدون درنظر دریافت آنچه درست انجام می گردد عمل کنید. دراین هنگام قلب چه می گوید؟ آیا احساسی دارید که باید انجام پذیرد؟ گاهی اوقات این احساسات از طرف شما ناشی می گردد و می داند که بهترین چیست. توجه به آن ها گاهی میتواند ارزشمند باشد.

و خود صحبتی به میان می آید:

صحبت کردن با خود یکی از عظیمترین راه هایی است که باعث می گردد از محدوه های خود فراتر رویم. این امر سبب شجاعت می گردد و ممکن است به سختی قابل توجه قرار گیرد. به کودک درون خود اطلاع دهید که در صورت ترس می توانند به خودشان غلبه نمایند و همواره نسبت به آنچه فکر می نمایند باشند دراین شرایط شجاع تر خواهند بود. شجاعت می تواند یک فکر، عمل یا احساس باشد. بدن و مغز تفاوت را درک نمی نمایند که شجاعت شجاعت است و ترس همان ترس.

هیچ گاه برای تغییر دیر نیست :

به فرزند خود بگویید که تغییر جهت، تغییر فکر یا تغییر دوستان هیچ گاه دیر نیست. با داشتن کمی شجاعت می توان به آن ها دست یافت. تجربه های جدید خرد جدیدی به همراه دارند. همواره با فکری جلو بفرایند که شجاعت پشت آن باشد.

نتیجه به اندازه عمل، مهم نیست :

هنگامی که احساس امنیت داشته باشید تمرکز خود را برای پیشگیری از هرگونه شکست می گذارید. هرزمان که می توانید آن ها را تغییر می دهید یا اینکه اقداماتی انجام می دهید که شجاعتی به همراه دارد. بسیاری از بچه ها و نوجوانان به دلیل ترس از رفتار شجاعانه خود دوری می نمایند اما اگر هدف را بر اساس شجاعت تنظیم نمایند هر غیر ممکنی ممکن خواهد شد. گاهی اوقات حتی ممکن است افکار شجاعانه احمقانه بنظر برسند اما اگر این فرایند رخ داد پیغامد های آن را در نظر بگیرید شاید برای پیشرفت مهم باشند و با هرفرصتی شجاعت خود را تقویت کنید.

حس ماجراجویی آن ها را تقویت کنید :

اجازه دهید فرزندانتان، درون شما را ببینند در این شرایط است که از روش های جدید و فکرهای خلاقانه بهره می برند. با نوبتی متفاوت یا امتحان کردن غذایی جدید آن ها ظرفیت درونی شان را کشف می نمایند و توانمندی شجاعتشان را بهبود می بخشند.

به آن ها اجازه دهید مرتبا شجاعت خود را جشن بگیرند :

یک مراسم هفتگی خانوادگی در نظر بگیرید و از کودک خود بخواهید شجاعتی که در این هفته داشته است را با شما به اشتراک بگذارد زیرا راهی برای پیشبرد ریسک پذیری و انجام کارهای غیر ممکن برای آن ها محسوب می گردد. ضروری است که آن ها درک نمایند شجاعت در اشکال و اندازه های مختلفی پیش رویشان خواهد بود.

شجاعت چیزی است که برای آن ها درست است :

گاهی شجاعت در خصوص انجام کاری ترسناک بنظر می رسد و گاهی اوقات درست. به فرزند خود بگویید تماشای یک فیلم ترسناک، ترسناک است ولی احتیاج به شجاعت دارد. شجاعت تنها به معنای نه گفتن به موضوعی نیست اما ممکن است سبب انجام کار صحیح گردد.

سه راهکار که به آن ها یاری می نماید تا فارغ از صدای درونی کار درست را انتخاب نمایند:

  • آیا این کار به کسی آسیب می رساند ؟
  • آیا این کار خلاف قانون است یا سبب شکسته شدن قانون مهمی می گردد ؟
  • آیا احساس خوبی برایتان به همراه دارد ؟

تصمیم گیری درمورد درست یا غلط بودن کاری، اولین و مهم ترین مرحله است. نه گفتن همواره آسان نیست به همین دلیل شجاعت به میان میاید. تمام شرایط را در نظر بگیرید و اگر مبتنی بر دردسر نمی گردد آن را با شجاعت تمام به اتمام برسانید.

و خاتمه....

چنانچه بارها و بارها در بخش تربیت فرزند در نمناک گفته ایم فرزند شما ممکن است معتقد باشد که شجاعت با روش های عظیم، حرکات عظیم، شاهکارهای ابرقهرمانانه بوجود میاید اما واقعیت این است که آن ها با قهرمانی خود سبب این امور می شوند. به آن ها تحقق بخشیدن آرزوها و هدف را بیاموزید نه آنکه احساس کوچکی نمایند. با ترس هایشان مقابله نمایند تا معنای شجاعت را دریابند.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44639

به "روش های تربیت کودک شجاع از راه درست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تربیت کودک شجاع از راه درست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید