رویترز: متحدان آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران بی رغبت هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، منابع متعددی در کشورهای متحد آمریکا می گویند به دلیل اینکه مشارکت در پیشنهاد واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی، به زعم تهران اقدامی ضد ایرانی است، این دولت ها تمایل چندانی برای همراهی با آمریکا ندارند.

رویترز: متحدان آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران بی رغبت هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی رغم ادعای آمریکا مبنی بر مشارکت کشورهای زیادی در طرح تشکیل ائتلاف دریایی برای تسهیل کشتی رانی در خلیج فارس، منابع آگاه می گویند که متحدان واشنگتن تمایل چندانی برای پیوستن به این طرح ندارند.

به نوشته خبرگزاری رویترز شش منبع آگاه از مذاکرات آمریکا با متحدان خود، می گویند آن کشورها اما برای ارائه تجهیزات نظامی یا نیروی جنگی به ائتلاف آمریکایی به بهانه تنش زایی های ایران، بی رغبت هستند.

وزارت خارجه آمریکا به بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش ها و کشتی های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا ائتلاف نظامی دریایی در منطقه تشکیل گردد تا مانع چنین حملاتی گردد.

یک مقام ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نگردد، به این خبرگزاری گفت هدف آمریکا البته ایجاد ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران نیست بلکه فقط میخواهد تا نیرویی در منطقه ایجاد کند که مانع حملات به کشتی های تجاری گردد.

دو منبع در کشورهای حاشیه خلیج فارس و یک منبع امنیتی بریتانیا درباره این بی میلی متحدان آمریکا برای پیوستن به این پیشنهاد می گویند به دلیل اینکه همراهی در این ائتلاف، خطر افزایش تنش ها و درگیری با ایران را دارد، احتمالا مشارکت این کشورها فقط در حد ارائه خدمه و تجهیزات دریایی باشد که هم اکنون در آب های منطقه حضور دارند.

یک دیپلمات غربی می گوید: آمریکایی ها می خواهند ائتلافی از داوطلب ها برای مقابله با حملات آینده [دریایی] ایجاد نمایند. هیچکسی اما نمی خواهد در جهت درگیری و بخشی از فشارهای آمریکا علیه ایران باشد.

کاترین ویلبارگر معاون موقت وزارت دفاع آمریکا درباره نگرانی ها و سوءتفاهم های اخیر درباره این پیشنهاد به رویترز گفت: این طرح برای شروع درگیری نظامی نبود. واشنگتن در این پیشنهاد خود میخواهد به کشتی ها اقدامات شناسایی پیشگیرانه ارائه دهد و متحدان آمریکا نیز در آب های نزدیک آنها گشت زنی نموده و کشتی های تجاری را اسکورت می نمایند. (جزئیات بیشتر)

یک مقام فرانسوی اما تاکید نمود که کشورش هیچ برنامه ای برای اسکورت کشتی ها در آب های نزدیک ایران نداشته و طرح آمریکا را غیرسازنده می داند زیرا نه تنها باعث کاهش تنش ها نمی گردد بلکه از نظر تهران، اقدامی ضدایرانی است.

منابع امنیتی بریتانیا نیز می گویند اسکورت تمام کشتی های تجاری اقدامی ناپسند و نادرست است، دیدگاهی که به نوشته رویترز در بین چندین کشور دیگر متحد آمریکا نیز مشترک است.

یک مقام غربی عالی رتبه در پکن نیز توضیح داد که دولت چین به هیچ وجه حاضر به شرکت در این ائتلاف دریایی نیست.

یک مقام کره جنوبی نیز در پاسخ به سوال رویترز درباره تصمیم سئول برای پیوستن به این ائتلاف شرح داد که واشنگتن هنوز درخواست رسمی نداده است.

این خبرگزاری همچنین تحلیل می نماید که اگر دولت ژاپن تصمیم بگیرد در این طرح دریایی آمریکا مشارکت کند، افکار عمومی این کشور بیش از پیش دچار گسستگی و مخالفت فعلی با اعزام نیرو به خارج از کشور می گردد.

یک مقام از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می گوید: آمریکایی ها با هر کسی که ذره ای تمایل به ایجاد هر نوع [ائتلافی] داشت، صحبت کردند؛ تمرکزشان هم بیشتر به آسیا بود که اهمیت امنیت محموله های [نفتی] برای آنها بالاست، اما پاسخ چندانی دریافت نکردند.

دیگر مقام عربی نیز گفت که این کشورها هیچ کاری شبیه پیشنهاد آمریکا انجام نخواهند داد.

یک مقام نظامی سعودی نیز در پاسخ به سوال رویترز درباره نقش ریاض در طرح واشنگتن، گفت همان نقشی خواهد بود که ائتلاف سعودی طی سال های قبل در بحبوحه جنگ یمن در دریای سرخ ایفا نموده و شامل اسکورت کشتی های تجاری می گردد.

یک مقام عربی با بیان اینکه آمریکا نمی خواهد در این کار تنها باشد، شرح داد: منابع کافی در منطقه برای این کار وجود دارد. آمریکا می خواهد تاییدیه بین المللی را نیز برای این اقدام داشته باشد. آنها نمی خواهند بار اقتصادی فقط بر دوش خودشان باشند.

منبعی در وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نگردد، اطلاع داد که در ادامه نشست ضد ایرانی ورشو، این بار بحرین در فصل پاییز میزبان نشست های کارگروه مرتبط با امنیت کشتیرانی و هوانوردی خواهد بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 10120

به "رویترز: متحدان آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران بی رغبت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: متحدان آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران بی رغبت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید