سفر به روستاهای شگفتی آفرین، جاده های گردشگری صعب العبور است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران، گروه استان ها: بسیاری از گردشگرانی که به خراسان جنوبی سفر می نمایند برای دیدن جاذبه ها و جذابیت های خاورستان باید کوله بار سفر بربندند و فراتر از بیرجند، قائن و فردوس و نهبندان به روستاهای استان سر بزنند.

سفر به روستاهای شگفتی آفرین، جاده های گردشگری صعب العبور است

در خراسان جنوبی قلعه زیبای کهن را باید در روستای فورگ، شگفتی ها و آداب و رسوم دیرینه را در ماخونیک و آب و هوای دل نشین به همراه یک زیارت معنوی را در مصعبی و کریموی سرایان جست و جو کرد.

اما در بین همه روستاهای زیبا، جذاب و دیدنی خراسان جنوبی نام دو روستای خراشاد در شهرستان بیرجند و چنشت در شهرستان سربیشه بسیار به گوش می رسد.

خراشاد به واسطه صنایع دستی منحصر به فرد آن و هنر دست زنان این روستای هدف گردشگری که همان توبافی است کاندیدای ثبت دنیای شد و ارزیابان یونسکو نیز چندی پیش از کارگاه های موجود توبافی بازدید کردند.

روستای چنشت نیز از جهت وجود آرامگاه امام زاده و سیدی واجب التعظیم از سلاله نیکان، غار تاریخی چنشت، آداب و رسوم منحصر به فرد و رنگ و طرح سنتی لباس های دختران و زنان چنشت که آنجا را به سرزمین رنگ ها معروف نموده، مورد توجه گردشگران است.

مسیر خراشاد به چنشت می تواند به عنوان جاده گردشگری استان مطرح گردد

نکته قابل توجه این است که بسیاری از صاحب نظران و گردشگران بر این عقیده هستند که اگر مسیر و جاده ای قابل دسترس و بهسازی شده بین خراشاد و چنشت وجود داشته باشد، آن جاده نقش مهمی در رونق گردشگری این استان ایفا خواهد نمود.

با وجود چنین جاده ای گردشگران می توانند در مدت زمان کوتاهی از دو روستای گردشگری خراسان جنوبی بازدید نمایند و از طرف دیگر مسیر دسترسی مردم بیرجند به روستای چنشت و روستای کاهین نیز کوتاه تر می گردد.

این در حالی است که در شرایط فعلی از شهرستان بیرجند که به واسطه مرکزیت استان، معمولا محل اولیه اسکان گردشگران است، برای سفر به چنشت ابتدا باید به روستای کاهین در شهرستان سربیشه و از آنجا به چنشت رفت.

رضا دنیا زاده از هم وطنان لر کشور که به واسطه مسائل کاری چند سالی است در بیرجند زندگی می نماید، به خبرنگاران گفت: از آنجایی که در بیرجند آشنا و فامیلی نداریم معمولا روزهای تعطیل برای گذران اوقات فراغت به روستاهای خراسان جنوبی می رویم.

اوقات فراغت را با گردشگری در روستاهای خراسان جنوبی پر می کنیم

وی اظهار کرد: من و همسرم بیش از بسیاری از اهالی خراسان جنوبی روستاهای خراسان جنوبی را دیده ایم و از دهسلم تا ماژان و روستاهای منطقه درح بازدید نموده ایم.

دنیا زاده با اشاره به اینکه به خراشاد و چنشت نیز مسافرت نموده است، اعلام کرد: من ابتدا به روستای کاهین و بعد از آن به چنشت رفتم ولی به نظرم علی رغم جذابیت های چنشت به ویژه در مورد غار تاریخی آن، جاده دسترسی به این روستا بسیار سخت است.

وی با اشاره به ضروت سهل الوصول بودن مسیرهای دسترسی به روستاهای هدف گردشگری یادآور شد: خراسان جنوبی روستاهای بسیار جذاب و دیدنی دارد که و فراهم شدن زیر ساخت های بیشتر بی شک منجر به رونق گردشگری می گردد.

براتی از جمله هم استانی هایی است که چنشت دیار مادری او است. وی در گفت و گو با مهر گفت: بهسازی جاده خراشاد به چنشت برای مردم دو روستا بسیار مفید خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مسیر اصلی روستای چنشت از سمت روستای گردشگری کاهین نیز مشکلاتی دارد.

براتی اعلام کرد: در اطراف جاده چنشت سنگ های بزرگی قرار گرفته است که شاید در تابستان مسئله ای ایجاد نکند ولی در زمستان و هنگام باران و برف احتمال ریزش آن در مسیر جاده وجود دارد که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده گردد.

وی با اشاره به اینکه ما همه اهالی یک استان هستیم و پیشرفت هر نقطه از خراسان جنوبی پیشرفت همگان محسوب می گردد، ادامه داد: از مسئولان درخواست می کتیم که به چنشت نیز مانند دیگر روستاهای هدف گردشگری نگاه نمایند.

اتصال خراشاد به چنشت مسیر گردشگری را سهل تر می نماید

حسین عباس زاده معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی که در یک نشست خبری برای اولین بار پیشنهاد بهسازی مسیر روستای خراشاد به چنشت را مطرح نمود، به خبرنگاران اعلام کرد: بر اساس تجربه کسانی که مسیر خراشاد به چنشت را طی نموده اند، این مسیر صعب العبور بوده و برای همه وسائل نقلیه قابل استفاده نیست.

وی اظهار کرد: اگر اتصال دو روستای خراشاد به چنشت فراهم گردد بی شک گردشگران زیادی می توانند در مدت زمان کوتاه از جاذبه های گردشگری این دو روستای مهم و اثر گذار خراسان جنوبی بازدید داشته باشند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: صنایع دستی خراشاد و ارزیابی آن برای ثبت دنیای و فعالیت 170 کارگاه صنایع دستی، آداب و رسوم و لباس های سنتی مردم خراشاد از جمله جاذبه های این دو روستا است.

اعطای مجوز دو اقامتگاه بوم گردی در چنشت

حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگاران، اظهار کرد: خراشاد به واسطه صنایع دستی برای مردم خراسان جنوبی شناخته شده است و حضور ارزیابان یونسکو نیز بر شهرت این روستا افزوده است.

وی اعلام کرد: چنشت نیز از جمله روستاهای هدف گردشگری با جذابیت های بالا است و برای حضور گردشگران در این روستا و اسکان آنان افراد درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی داده اند که تا کنون دو مجوز صادر شده است.

نامه نگاری برای بهسازی جاده خراشاد به چنشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز با تأیید اینکه بهسازی مسیر روستای خراشاد به چنشت در رونق گردشگری مؤثر است، ادامه داد: در این زمینه از طرق مختلف با راه و شهر سازی مکاتبه نموده ایم که تا کنون نتیجه ای نداشته است.

بی شک یکی از مهمترین زیر ساخت های گردشگری راه و حمل و نقل است، این مهم را نباید فقط در لغو پروازهای فرودگاه بیرجند جست و جو کرد، بلکه گاه صعب العبور بودن یک جاده روستایی گردشگر را از بازدید منصرف می نماید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 2588

به "سفر به روستاهای شگفتی آفرین، جاده های گردشگری صعب العبور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به روستاهای شگفتی آفرین، جاده های گردشگری صعب العبور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید