طریقه کاشت ریحان در گلدان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کاشت ریحان از ساده ترین گیاهان برای کشت در محیط آپارتمان است. ریحان به راحتی در گلدان رشد نموده و به طور مستمر در طول فصل قابل برداشت است.

طریقه کاشت ریحان در گلدان

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - ریحان از سبزی های مورد علاقه و پرطرفدار بیشتر ایرانیها است و از خواص بی نظیری برای درمان بیماری ها برخوردار است. همانند کاشت سبزی خوردن، کاشت ریحان نیز در گلدان و در فضای آپارتمان بسیار ساده است و در هر زمان و هر فصلی در بستر خاکی و در بستر بدون خاک می توان آن را پرورش داد و ضمن داشتن گلدانی سبز در فضای منزل، از خوردن ریحان تازه لذت برد. ما در خبرنگاران شما را با طریقه پرورش و کاشت ریحان در گلدان هدایت می کنیم.

طریقه کاشت ریحان در گلدان

به منظور کاشت ریحان در گلدان میتوان هم از بذر و هم با استفاده از ساقه های آن استفاده نمود.

کاشت ریحان به وسیله بذر

  • ابتدا بذرهای سالم و استاندارد ریحان را یک روز قبل از کاشت در مقداری آب ولرم بریزید. بذر ریحان را بین 8 ساعت تا سه روز مجازیم در آب نگه داریم تا متورم شوند.
  • گلدان مناسبی را انتخاب نموده و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ پر نموده تا ارتفاع حداقل 15 سانتیمتر گلدان را پر می کنیم. توجه داشته باشید که زهکش خاک به خوبی صورت گیرد.
  • در زمان کاشت، ابتدا بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه منتقل می کنیم تا نم آنها گرفته گردد.
  • بذرها را حداکثر در عمق 5/0 تا 1 سانتیمتری، به صورت فاصله دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتیمتر باشد) روی سطح خاک می پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می پوشانیم، دقت کنید که اگر اندازه بذر دو میلی متر باشد، حداکثر دو میلی متر باید روی آن با خاک پوشانده گردد.
  • در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با تکهای گونی یا یک برگ روزنامه می پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب می ریزیم تا سطح آن کاملا خیس گردد و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین جای ممکن قرار دهید .
  • زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک گردد. باید هر روز آبیاری انجام دهید. اگر بذرهای ریحان را در سینی نشاء کاشته اید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتیمتر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهید.

جالب است بدانید، سبزی ریحان یک مرتبه که چیده گردد، دو مرتبه رشد نموده و بزودی آماده چیدن مجدد می گردد. البته باید هنگام چیدن دقت کنید که دو تا سه بند پایین آن حفظ گردد تا انشعابات جدید ایجاد شوند.

کاشت ریحان به وسیله ساقه

سبزی ریحان را می توانید به راحتی، با استفاه از ساقه های گیاه دوباره سبز کنید. به این منظور:

ساقه های تازه و سالم ریحان را در ظرف آبی قرار دهید تا ریشه بزنند. وقتی ریشه ها حدودا پنج سانتی متر شدند آنها را به گلدان منتقل نموده و با احتیاط بدون اینکه ریشهها آسیب ببینند، در خاک بکارید. در عرض چند هفته برگهای جدید جوانه می زنند و بعد از مدتی یک گیاه کامل خواهید داشت .

شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت ریحان

  • آبیاری: ریحان احتیاج به آبیاری منظم دارد. خاک گلدان بایستی دائما مرطوب باشد، توجه داشته باشید که خاک حالت غرقابی نگردد.
  • نور: همه سبزی ها برای رشد بهتر احتیاج به نور کافی دارند. گلدان خود را در مکانی از منزل قرار دهید که آفتابگیر باشد.
  • خاک: ریحان در همه نوع خاکی روییده میگردد ولی بهترین خاک ترکیبی از خاک باغچه، خاکبرگ و ماسه یا پرلیت است.
  • کوددهی: بهتر است بعد از گذشت حدود دو هفته به ریحانهای روییده شده کود دهیم به ویژه اگر از بستر غیر خاکی مانند پرلیت استفاده نموده باشیم. کود مورد احتیاج را می توانید از فروشگاههای گل و گیاه تهیه کنید.
  • آفات و بیماریها: برای جلوگیری از آفت زدن سبزیها هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنید و به جای سم، روی سبزی ها اسپری نمایید. حتی اگر ریحانها مورد حمله شته ها هم قرار گرفته باشند با این کار، از بین می فرایند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی استفاده نمی گردد، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند . البته راه های دیگری نیز برای پیشگیری از آفت زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می توانیم با قرار دادن و کاشتن گیاه جعفری در گلدان یا همواره بهار در کنار گلدان ریحان خود از آفت زدگی جلوگیری نمایید. با این روش تا 60 درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته ها کاسته می گردد .

منابع: کتاب سبزیکاری در منزل، سایت بوستان، سبز نیوز

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47041

به "طریقه کاشت ریحان در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه کاشت ریحان در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید