غبار در آسمان 5 کلان شهر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هوای تهران، کرج، اصفهان، اهواز و مشهد برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است.

غبار در آسمان 5 کلان شهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از گروه ایرانشهر، هنوز چند روزی از بارندگی ها در بیشتر استان های کشور نگذشته است که دوباره گرد و غبار مهمان آسمان کلان شهرها شد؛ گرد و غباری که هوای 5 کلان شهر را برای گروه های حساس ناسالم کرده است و پیش بینی ها از تداوم آن خبر می دهد.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز، از بالا رفتن میزان ذرات آلاینده در استان خبر داد و گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از سیستم سنجش کیفیت هوا، شاخص آلودگی در کرج 107، ساوجبلاغ 139، نظرآباد 127 و فردیس 126 است.

وی پیش از این در گفت وگو با خبرنگاران 63 درصد منبع آلودگی کلان شهر کرج را مربوط به منابع متحرک اعلام کرده بود که بر اساس قانون باید تردد آن ها کنترل می شد، اما نه تنها در این زمینه اتفاقی نیفتاد که ما شاهد افزایش ناوگان هم در شهر بودیم.

در اهواز هم خبرها حاکی از وضع ناسالم هوا برای گروه های حساس است. شاخص میزان ذرات معلق، بر اساس آمار مرکز کنترل کیفیت هوای اداره کل محیط زیست خوزستان، کمتر از 2/5 میکرون، در شهر اهواز برابر با 110 گزارش شده است.

شرایط کیفی هوای شهر اصفهان هم کمی بالاتر از اهواز و روی میانگین 116 در شرایط ناسالم ثبت شد. هواشناسی اصفهان برای کلان شهر اصفهان و مناطق صنعتی و پر جمعیت تا خاتمه روز دوشنبه پایداری هوا، کاهش کیفیت هوا و شرایط ناسالم برای گروه های حساس را پیش بینی کرده است.

در کلان شهر مشهد اما فقط هوای 3 منطقه مشهد در وضع هشدار و آلوده برای گروه های حساس اعلام شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این باره گفت: کیفیت هوا در مناطق سجاد با 115، وحدت با 108 و طرق با 103 ای. کیو. آی در شرایط هشدار و آلوده برای گروه های حساس است.

تورج همتی افزود: شاخص کیفیت هوا در مناطق الهیه و شهید مفتح، پاک و در 18 ایستگاه دیگر مستقر در شهر مشهد سالم گزارش شده است.

در پایتخت هم بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا با میانگین 122 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

پیش از فعالیت سامانه بارشی جدید در نیمه اول آذرماه هم استان های اصفهان، تهران، قزوین، خراسان رضوی، مرکزی و آذربایجان غربی با معضل آلودگی هوا روبه رو بودند، به طوری که برخی روزها مدارس این استان ها تعطیل اعلام شده بود.

آلودگی هوا این روزها در شرایطی اتفاق می افتد که 7 سال پیش طرح جامع کاهش آلودگی هوای 8 کلان شهر تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان ابلاغ و دستگاه های ذی ربط موظف شدند به اجرا و رعایت احکام این برنامه در محدوده حریم شهرهای مذکور اقدام کنند. کارشناسان امروز معتقدند اگر مصوبه های این طرح به طورکامل اجرا می شد وضع آلودگی هوا در کلان شهرها تا این حد بحرانی نمی شد.

پیش بینی ها نشان می دهد آلودگی هوا تا روز دوشنبه ادامه دارد و بعد از آن، با ورود سامانه بارشی به کشور طی روز دوشنبه تا پنجشنبه شاهد بارش برف، باران، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و تگرگ در استان های کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، غرب قم، ایلام، لرستان، نیمه غربی اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، هرمزگان، غرب کرمان، غرب یزد، خلیج فارس و تنگه هرمز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی و غرب خراسان رضوی خواهیم بود.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19035

به "غبار در آسمان 5 کلان شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبار در آسمان 5 کلان شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید