قنات های استان کرمان مورد غفلت قرار گرفته اند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناس آب های زیر زمینی و قنات های کرمان گفت: قنات های استان مورد غفلت قرار گرفته به همین علت از اداره کل میراث فرهنگی تقاضا داریم تا هر چه سریع تر این میراث ارزشمند استان را به ثبت ملی برساند و از آسیب صنعت به آن ها جلوگیری کند.

قنات های استان کرمان مورد غفلت قرار گرفته اند

ایسنا: محمد برشان در رابطه با شرح شرایط قنات های استان کرمان اعلام کرد: در حال حاضر هزار و 935 قنات در استان کرمان وجود دارد اما نمی توان گفت از همه آن ها بهره برداری مفید می گردد زیرا بسیاری از آن ها به علت عدم بارندگی تغذیه نشده و خشک شدند. استان کرمان دچار خشکسالی اقلیمی است و این مسئله به شدت بر قنات ها تأثیر گذاشته است.

برشان در ادامه با اشاره به سه قنات استان کرمان که به ثبت جهانی رسیده اند، اظهار کرد: سه قنات گوهرریز جوپار، قاسم آباد و اکبرآباد بروات بم قنات هایی هستند که به ثبت جهانی رسیده اند و درحال حاضر آب دهی بسیار خوبی دارند که در مصارف کشاورزی استفاده می شوند.

کارشناس و پژوهشگر آب در رابطه با صنعت گردشگری قنات ها مطرح نمود: این قنات ها علاوه بر استفاده کشاورزی به عنوان یک جاذبه توریستی نیز محسوب می شدند اما پس از شیوع ویروس کرونا که صنعت گردشگری با افت شدیدی روبرو شد این قناتها نیز از این قائله جدا نبودند.

برشان در رابطه با مرکز قنات های استان کرمان که چند ماه پیش افتتاح شد، نیز شرح داد: فعالیت های این مرکز در راستای موارد فرهنگی و ارتقای گردشگری قنات های استان است؛ در کل این مرکز جهت ساماندهی شرایط قنات ها در استان راه اندازی شده که البته هنوز فعالیت های رسمی خود را شروع نکرده است.

عضو هیئت مدیره مرکز قنات های کرمان در رابطه با امکان احیای قنات های خشک شده در استان توضیح داد: احیای قنات ها با توجه به سفتی خاک آن ها و بسیاری عوامل دیگر کاری پرهزینه است؛ بعلاوه بسیاری از نهاد ها مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و غیره در این کار تصمیم گیرنده هستند.

برشان اضافه نمود: احیای این قنات ها علاوه بر هزینه اقتصادی بالا، خطرات زیادی برای جان انسان نیز دارد؛ بعلاوه برای اموری که برای حفر قنات ها احتیاج است، افراد هیچ آموزشی برای این کار ندیده اند بنابراین با توجه به این موارد توصیه ما این است که در حال حاضر در این راستا کاری انجام گردد و قنات های موجود حفظ گردد.

وی با تأکید براینکه قنات ها سرمایه بزرگ استان و شناسنامه تاریخی آن هستند شرح داد: در استان پنج دبیرخانه ثبت قناتی راه اندازی کردیم تا با یاری ارگان های دیگر قنات های واجد شرایط استان را به ثبت ملی برسانیم تا از آسیب تماشا آن ها جلوگیری گردد.

برشان توضیح داد: قنات های استان بسیار مورد غفلت قرار گرفته به همین جهت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا داریم تا هر چه سریع تر این میراث ارزشمند استان را به ثبت ملی برساند تا از آسیب صنعت به آن ها جلوگیری گردد.

کارشناس آب های زیرزمینی و قنات های کرمان اضافه نمود: حفر چاه های عمیق در کنار قنات ها نباید اتفاق می افتاد؛ در حال حاضر نیز با خطر ضربه ای که کارخانه های صنعتی نزدیک به قنات ها به آن ها وارد می نمایند روبرو هستیم و علت عجله ما برای ثبت ملی آن ها همین است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 69203

به "قنات های استان کرمان مورد غفلت قرار گرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنات های استان کرمان مورد غفلت قرار گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید