لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای اولین بار در باغ وحش تهران آزمایش می گردد!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آیا لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی امکان پذیر است؟

طبیعت و حیات وحش ایران گونه های نادر و کمیابی را در خود جای داده است که متاسفانه بسیاری از این گونه ها به دلایل مختلف از جمله تخریب زیستگاه و شکار بی رویه در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. پلنگ ایرانی یکی از این گونه هاست که یکی از بزرگ ترین زیرگونه های پلنگ است و بومی منطقه غرب آسیا و ایران است. این جانور هم اکنون در فهرست جانوران در معرض خطر انقراضِ آی یو سی ان (IUCN) یا اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست واقع شده است. با این حال آقای ایمان معماریان، دامپزشک و مدیر باغ وحش تهران در مصاحبه ای که با خبرنگاران داشت از آنالیز امکان لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی خبر داده است. این اتفاق قرار است هفته آینده و به یاری یک تیم حرفه ای آلمانی در باغ وحش تهران مورد آزمایش و آنالیز قرار بگیرد. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر بخوانیم.

لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای اولین بار در باغ وحش تهران آزمایش می گردد!

اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست که به نام آی یو سی ان هم شناخته می گردد مرجع اصلی و معتبر جهانی برای آنالیز وضعیت انقراض و باقی جانوران مختلف در جهانست. این اتحادیه به طور دائم فهرست جانوران در معرض خطر را منتشر می نماید و با مطلع کردن مردم و دولتمردان به بهبود وضعیت این جانوران یاری می نمایند. پلنگ ایرانی هم یکی از این جانوران است که خوشبختانه قرار است اقدامات خوبی در این رابطه انجام گردد.

ایمان معماریان در مصاحبه ای که با خبرنگاران انجام داد این طور اعلام کرد: در حال حاضر در باغ وحش تهران (مجموعه ارم سبز) پلنگ ایرانی ماده ای به اسم کیجا زندگی می نماید که متأسفانه در تله شکارچیان در استان گلستان یک دست خود را از دست داده است. این پلنگ بسیار باارزش است و باغ وحش تهران هم تمام کوشش خود را برای مراقبت از او به عمل می آورد.

آقای معماریان اضافه نمود: قرار است هفته آینده امکان لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی با اسپرم این دو پلنگ نر مورد آنالیز قرار بگیرد. این کار قرار است به یاری یک تیم حرفه ای متشکل از متخصصان آلمانی انجام گردد. به این منظور ما وضعیت کیجا یا پلنگ ماده با ارزشمان را مدام چک می کنیم و آنالیز می کنیم. در صورتی که کیجا در شرایط و وضعیت مناسبی قرار داشته باشد تلقیح مصنوعی را به صورت مستقیم انجام می دهیم. در غیر این صورت، با استفاده از روش های هورمونی القای فحلی کنیم و بعد هم القای تخمک گذاری و لقاح مصنوعی را به این روش انجام می دهیم.

ایمان معماریان با اشاره به حساسیت این موضوع اضافه نمود: تا به حال لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی تنها در یکی دو باغ وحش با پیروزیت صورت گرفته و کار چندان ساده ای نیست. اما با به یاری همان تیمی که این پیروزیت ها را داشته قرار است امکان این امر را در خصوص کیجا آنالیز و بازبینی کنیم. ما خیلی امیدواریم که بتوانیم این کار را برای اولین بار در ایران و منطقه انجام بدهیم و بتوانیم این گونه کمیاب و باارزش را از انقراض نجات بدهیم.

معماریان تاکید نمود: باغ وحش تهران پتانسیل این را دارد که به عنوان ذخیره گاه ژن پلنگ ایرانی در ایران و جهان مطرح بگردد. اما تحقق چنین هدفی نیازمند همکاری و مساعدت های سازمان ها و نهادهای دیگر داخلی و بین المللی است. این پتانسیل فقط در ایران به عنوان زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی وجود دارد و در حال حاضرهم امکان لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی تنها در باغ وحش تهران میسر است.

مدیر باغ وحش تهران در پاسخ به این که احتمال پیروزیت این لقاح مصنوعی چه اندازه خواهد بود توضیح داد: یکی دو مورد نمونه های پیروز در جهان وجود داشته اما این نمونه ها خیلی زیاد نیستند و درصدی نمی توان گفت که اعلام کنیم مثلاً چهل درصد امکان پیروزیت وجود دارد. ما به هر حال کوششمان را می کنیم که از بهترین امکانات استفاده و بهترین شرایط را فراهم کنیم تا بهترین اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه تکثیر گونه های در معرض انقراض یکی از برنامه های اتحادیه باغ وحش های اروپا است، گفت: برنامه اروپایی تکثیر و حفاظت EEP برنامه ای است که تحت نظر اتحادیه باغ وحش های اروپا تکثیر گونه های در حال انقراض را نظارت می نماید. کیجا به این دلیل که مستقیما از طبیعت آمده از نظر ژنتیک بسیار برای ما باارزش است.

دامپزشک باغ وحش تهران در ادامه سخنانش در خصوص امکان لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی صحبت کرد و گفت: ما از مدت ها قبل موضوع لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی را مد نظر داشته ایم. حدود 3 سال پیش اسپرم یک پلنگ ایرانی نر به نام ریکا را ذخیره نموده ایم و از آن موقع در نیتروژن مایع نگهداری می کنیم. علاوه بر این، سال گذشته هم یک پلنگ ایرانی نر از باغ وحش لیسبون پرتغال به باغ وحش تهران منتقل شد تا بتوانیم برای باردار کردن کیجا از اسپرم این پلنگ استفاده کنیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: الی گشت
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4159

به "لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای اولین بار در باغ وحش تهران آزمایش می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای اولین بار در باغ وحش تهران آزمایش می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید