مالک بزرگ ترین یونیکورن فناوری جهان&hellip؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بایت دانس که در سال 2012 در چین راه اندازی شده، در صدر یونیکورن های جهان قرار گرفته است. این استارتاپ یک شرکت مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که طیف متنوعی از سیستم عامل های محتوایی را در حوزه های آموزش و سرگرمی ارائه می کند و الهام بخش مردم زیادی با زبان ها، فرهنگ ها و جغرافیای متنوع است.

مالک بزرگ ترین یونیکورن فناوری جهان&hellip؟

اپل، مایکروسافت، آمازون، ایر بی ان بی و حتی تایندر، شرکت های بزرگی هستند که به عنوان استارتاپ هایی قدرتمند در حوزه فناوری، فعالیت خود را آغاز کردند و دیری نپایید که به غول های بزرگ تکنولوژی دنیا تبدیل شدند. اما ارزشمندترین یونیکورن دنیا در حوزه فناوری کدام شرکت است؟ آیا یکی از همین غول هایی است که نام بردیم یا استارتاپی است که شاید شما آن را نمی شناسید و چه بسا حتی نام آن را هم نشنیده باشید؟!

قبل از اینکه اسم این یونیکورن را فاش کنیم، بهتر است به این داده ها توجه کنید؛ داده هایی که نشان می دهد استارتاپ تک شاخ مورد نظر ما به جایگاه بسیار برجسته ای در دنیا دست یافته است. ارزش فعلی این کسب وکار، 75 میلیارد دلار است، بیش از 150 بازار دنیا را پوشش داده و محصولات خود را با 75 زبان دنیا ارائه می کند، نزدیک به 6هزار کارمند دارد، یعنی حدود دوبرابر فیس بوک؛ فقط در ماه ژوئن 1 میلیارد کاربر فعال در برنامه های خود داشت. نام این تک شاخ، بایت دانس است.

400 یونیکورن فعال در سال 2019

استارتاپ ها یا شرکت های یونیکورن به کسب وکارهایی گفته می شود که ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته باشند. طبق گزارشی که در سایت CBinsights منتشر شده است، در سال 2019 بیش از 400 کمپانی یونیکورن در سطح دنیا فعال بودند.

البته در این میان، کسب وکارهایی نیز وجود داشتند که فراتر از یونیکورن هستند و با عناوین دکاکورن و هکتوکورن شناخته می شوند. شرکت هایی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار، فراتر از یونیکورن بوده و اصطلاح دکاکورن (decacorn) برای آنها به کار می رود.

در صدر فهرستی که سایت مذکور از یونیکورن های مطرح دنیا ارائه داده، استارتاپ چینی بایت دانس (ByteDance) قرار گرفته است که ارزش آن 75 میلیارد دلار است. این کسب وکار که از نمونه های دکاکورن و فراتر از یونیکورن محسوب می شود، هنوز به مرحله هکتوکورن (hectocorn) که ارزشی بالاتر از 100 میلیارد دلار دارد، نرسیده است.

بایت دانس را بهتر بشناسیم

بایت دانس که در سال 2012 در چین راه اندازی شده، در صدر یونیکورن های دنیا قرار گرفته است. این استارتاپ یک شرکت مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که طیف متنوعی از سیستم عامل های محتوایی را در حوزه های آموزش و سرگرمی ارائه می کند و الهام بخش مردم زیادی با زبان ها، فرهنگ ها و جغرافیای متنوع است.

این استارتاپ که تمرکز خود را بر ساخت سیستم عامل های تعاملی در دنیا اختصاص داده است، هم اکنون مجموعه ای از برنامه های کاربردی را در ساختار خود دارد که در بیش از 150 بازار دنیای در دسترس هستند و مطابق با 75 زبان دنیا طراحی شده اند. این برنامه ها شامل عناوینی مانند TikTok، Helo، Vigo Video، Douyin و Huoshan می شوند.

به طور کلی سیستم عامل های بایت دانس با این هدف تولید شده اند که به کاربران دنیای خود جهت کشف خلاقیت، دانش و لحظات مهم زندگی روزمره کمک کنند؛ ضمن اینکه این امکان را برای مخاطبان خود فراهم می کند که بتوانند با استفاده از تلفن های هوشمند خود، مستقیما به خلق یک محتوا بپردازند. این استارتاپ به کاربران خود اطمینان می دهد که یک محیط آنلاین، امن، سالم و مثبت را برای آنها ایجاد کند.

یکی از نکات متناقض و قابل تأملی که درباره این یونیکورن چینی وجود دارد، این است که نسبت مقالاتی که درباره آن نوشته شده است، نسبت به سایر رقبایش که در درجه های پایین تری قرار دارند، بسیار کم است. در حالی که این استارتاپ بیشترین سهم را در بازار دنیای به خود اختصاص داده است

بایت دانس: در صدر تک شاخ های دنیا

برای نشان دادن ارزش بزرگ ترین استارتاپ یونیکورن دنیا، بهترین ابزار، مقایسه است، به این معنا که باید ببینیم شرکتی مانند بایت دانس که محتوای خود را در قالب سیستم عامل های شناخته شده ای مثل تیک تاک ارائه می کند و نزدیک به 80 زبان زنده دنیا را پوشش می دهد، در میان سایر یونیکورن های دنیا چه جایگاهی یافته است.

بر همین اساس مقایسه ای بین 10شرکت بزرگ دنیا که درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته و در لیست یونیکورن ها قرار دارند، اجرا شده است. بایت دانس با اختلاف قابل توجهی در صدر این لیست قرار گرفته است. نتایج این مقایسه در جدول زیر قابل مشاهده است.

با ارزش ترین استارتاپ های دنیا از جولای 2019

در نمودار فوق، بایت دانس با ارزش 75 میلیارد دلاری در صدر قرار داشته و استارتاپ های دیدی (56 میلیارد دلار)، JUUL (50 میلیارد دلار)، وی ورک (47 میلیارد دلار)، ایر بی ان بی (29میلیارد دلار)، استرایپ (22.50 میلیارد دلار)، اسپیس ایکس (18.50 میلیارد دلار)، اپیک گیمز (15 میلیارد دلار)، گرب (14.30 میلیارد دلار) و دورداش (12.60 میلیارد دلار) در جایگاه های دوم تا دهم قرار دارند.

بایت دانس: در انتهای مقالات دنیا!

یکی از نکات متناقض و قابل تأملی که درباره این یونیکورن چینی وجود دارد، این است که نسبت مقالاتی که درباره آن نوشته شده است، نسبت به سایر رقبایش که در درجه های پایین تری قرار دارند، بسیار کم است. با وجود اینکه بیش از یک میلیون مقاله در زمینه شرکت های یونیکورن نوشته شده است، سهم بایت دانس بسیار کمتر از بقیه است و این در حالی است که این استارتاپ بیشترین سهم را در بازار دنیای به خود اختصاص داده است.

طبق آمار موجود که در سایت signal-ai.com منتشر شده، در کمتر از 10 درصد این مقالات به بایت دانس اشاره شده است. این تناقض زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که متوجه شویم استارتاپ های ایر بی ان بی و اسپیس ایکس، هرکدام بیش از یک سوم این مقالات را به خود اختصاص داده اند. اگر به نمودار زیر توجه کنید، جایگاه کم رنگ بایت دانس را در مقالات متوجه خواهید شد.

حجم مقالات منتشرشده درباره 10 استارتاپ یونیکورن

همانگونه که ملاحظه می کنید، بایت دانس با رنگ آبی، کمترین بازخورد را در مقالات داشته است. از جمله دلایلی که برای این عدم تعادل ذکر کرده اند، بحث های مربوط به تبعیض و تعصب است؛ به این معنا که رسانه های غربی مایل هستند بیشتر به استارتاپ های غربی توجه کنند تا یک نمونه چینی؛ اما این دلیل نمی تواند چندان قانع کننده باشد زیرا این تک شاخ فناوری، در رسانه های چینی نیز چندان پررنگ مطرح نشده است.

فراگیری، راه موفقیت است

یکی از راهکارهای موفقیت آمیزی که باارزش ترین یونیکورن دنیا اتخاذ کرده، فراگیری هوشمند و گسترش استراتژیک است، به طوری که این استارتاپ به یک بازیکن دنیای تبدیل شده که خدمات خود را فراتر از مرزهای چین ارائه می کند. بر همین اساس، بسکمک از برنامه ها و سیستم عامل های این شرکت، مخاطبان دنیای را در دایره تولیدات محتوایی خود در نظر می گیرند.

به همین دلیل می توان از TopBuzz نام برد که در قالب یک برنامه جمع آوری اخبار در سال 2015 راه اندازی شد و به طور اختصاصی بازار آمریکای شمالی و برزیل را هدف قرار می دهد. بایت دانس سال 2016 نیز در برنامه هندی Dailyhunt سرمایه گذاری کرد که در حوزه اخبار فعالیت می کند. همچنین در همان سال، در قالب یک حرکت تاکتیکی دیگر، یکی از سهامدارهای اصلی پلتفرم BABE در اندونزی شد که عملکرد عمده آن در زمینه اخبار است.

سال 2017 برای گسترش استراتژیک بایت دانس، سال مهمی است، چراکه در همین سال دو برنامه معروف Flipagram و Musical.ly را که به ترتیب در زمینه داستانگویی بصری و پخش مستقیم موزیک فعالیت می کنند، خریداری کرد؛ ضمن اینکه برنامه معروف خود به نام TikTok را نیز راه اندازی کرد که یکی از رهبران عمده بازار در زمینه سیستم عامل های اجتماعی به شمار می رود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20377

به "مالک بزرگ ترین یونیکورن فناوری جهان&hellip؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالک بزرگ ترین یونیکورن فناوری جهان&hellip؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید