هوش مصنوعی؛ میدان رقابت غول های تکنولوژی
به گزارش مجله یک کامپیوتر، درست به همین دلیل هم هست که سرمایه گذاری در این تکنولوژی رو به افزایش است تا جایی که بر اساس آمار منتشرشده از سوی Markets and Markets، بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2025 به ارزش 191 میلیارد دلاری برسد.
هوش مصنوعی حالا کاربرد های گسترده ای در بخش های مختلف دارد و ابزار ها و تکنیک های آن به سازمان ها کمک می کند تا عملیات و فرآیند های مختلف را به صورت اتوماتیک انجام دهند و در نهایت خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه بدهند.
درست به همین دلیل هم هست که سرمایه گذاری در این تکنولوژی رو به افزایش است تا جایی که بر اساس آمار منتشرشده از سوی Markets and Markets، بازار دنیای هوش مصنوعی تا سال 2025 به ارزش 191 میلیارد دلاری برسد.
در این میان طبیعتا غول های تکنولوژی تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در عرصه هوش مصنوعی دارند تا به این ترتیب بتوانند محصولات و خدمات بهتری را به کاربرانشان ارائه بدهند. با این اوصاف در اینجا به بررسی چگونگی و فرایند سرمایه گذاری شرکت های بزرگ تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی می پردازیم.
Nvidia: این شرکت سازنده تراشه سرمایه گذاری قابل توجهی در هوش مصنوعی کرده؛ چون تصمیم دارد که از قدرت این تکنولوژی برای رشد آینده خودش استفاده کند. هوش مصنوعی نسبت به الگوریتم های قدیمی، به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین سرمایه گذاری بزرگ در طراحی های جدید تراشه ها یک ضرورت صنعتی است که رقابت جدی را در میان تولیدکنندگان پیشرو ایجاد می کند.
مهم ترین این سرمایه گذاری ها، اما همکاری و شراکت این شرکت با شرکت نرم افزاری Nuance Communications بوده است تا بر اساس آن بتواند از تراشه های یادگیری عمیق و پلت فرم آن استفاده کند و هوش مصنوعی را به عرصه تصویربرداری پزشکی بیاورد.
خدمات تصویربرداری مبتنی بر هوش مصنوعی به متخصصان و پزشکان امکان استفاده از ابزار های جدیدی را می دهد که به کمک آن ها می توانند عکس های رادیولوژی و دیگر تصویربرداری های پزشکی را تحلیل کنند. بر اساس گزارش Accenture، انتظار می رود که بازار درمان مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال 2021 به ارزش 6/ 6 میلیارد دلاری برسد.
Intel: این غول تراشه سازی هم تلاش کرده است تا تاثیر خودش را در دنیای هوش مصنوعی بگذارد و به همین دلیل 117 میلیون دلار در چهارده استارت آپ فعال سرمایه گذاری کرده است که در حال توسعه پلت فرم هوش مصنوعی خودشان هستند.
این شرکت همچنین در سال 2016 دو شرکت Nervana (تولیدکننده نرم افزار های هوش مصنوعی) و شرکت Movidius تولیدکننده تراشه های کم مصرف را خرید تا در نهایت به کمک آن ها پردازنده شبکه ای Nervana را در سال 2019 رونمایی کند؛ پردازنده ای که برای افزایش سرعت یادگیری و درک از الگو های هوش مصنوعی طراحی شده است.
Google: هوش مصنوعی نقش مهمی در استراتژی های گوگل برای رشد آینده اش تحت نظارت و مدیریت ساندرا پیچای دارد. او درباره این موضوع در کنفرانسی در سال 2016 گفت: در بلند مدت ما در دنیای پردازش های کامپیوتری از اولین موبایل به اولین ها در هوش مصنوعی رسیده ایم. در سال 2014 گوگل استارت آپ هوش مصنوعی DeepMind را با قیمت 400 میلیون دلاری خرید.
هوش مصنوعی نقش مهمی در محصولات فعلی گوگل داشته است؛ از الگوریتم های جست وجو تا پاسخ های پیشنهادی در جی میل. دستیار هوشمند گوگل به پردازش زبان طبیعی وابسته است تا بتواند فرمان های صوتی را تفسیر و به صورت مستقل میزی را در یک رستوران رزرو کند.
گوگل همچنین سیستم یادگیری ماشینی خودش یعنی TensprFlow را برای دسترسی هر کسی که آن را بخواهد رایگان کرده و در ماه جولای سال 2017 پروژه جدیدی را برای مطالعه و بازطراحی روش های تعامل انسان با سیستم های هوش مصنوعی با نام People + AI Research initiative (PAIR، معرفی کرده است.
این شرکت همچنین در سال 2018 از برنامه اش برای سرمایه گذاری 25 میلیون دلاری در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی برای مهار مسائل اجتماعی و اقتصادی در سراسر دنیا خبر داده است.
Amazon: اغلب بخش های تجارت بزرگ این شرکت در یکدیگر آمیخته اند. دستیار صوتی هوشمند الکسای این شرکت از شبکه های عصبی بهره می برد تا امکان پردازش زبان طبیعی را داشته، صدای انسان را تحلیل کند و پاسخ مناسب به آن بدهد.
آمازون همچنین یک فروشگاه مبتنی بر هوش مصنوعی را با نام Amazon Go در شهر سیاتل افتتاح کرده است. این فروشگاه که صندوق ندارد، مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی است و محصولاتی را که از قفسه ها برداشته می شوند و اینکه کدام مشتری آن ها را برداشته است، تحت نظارت دارد.
خریداران بعد از ترک فروشگاه و از طریق یک اپلیکیشن می توانند هزینه خریدشان را بپردازند. آمازون همچنین از تکنولوژی یادگیری ماشینی در سرویس ابری AWS خودش هم بهره برده است. مشتریان می توانند از Lex برای ایجاد رابط های تعاملی، از Polly برای تبدیل متن به صوت، از Rekognition برای افزودن قابلیت تحلیل تصاویر به اپلیکیشن ها، از Comprehend برای یافتن دیدگاه ها و روابط به صورت متنی یا SageMaker برای ایجاد، آموزش و به کارگیری الگو های یادگیری ماشینی در ابعاد مختلف استفاده کنند.
Microsoft: غول نرم افزاری دنیا در ماه سپتامبر سال 2016 یک گروه تحقیقاتی و هوش مصنوعی را ایجاد کرد که از میان نرم افزار های ویندوز، آفیس و نرم افزار های تجاری Azure، میان بر می زند. اواخر همان سال Microsoft Ventures سرمایه گذاری جدیدی در استارت آپ های هوش مصنوعی انجام داد.
اولین سرمایه گذاری آن در شتاب دهنده هوش مصنوعی Element AI در شهر مونترال سرمایه گذاری بود و بعد استارت آپ Angolo که از هوش مصنوعی برای ایجاد خلاصه ای از اطلاعات به صورت در لحظه استفاده می کند. بعد از آن مایکروسافت بیشتر روی پدیده خرید مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرد و تنها در سال 2018، پنج شرکت فعال در این زمینه را خرید.
این شرکت همچنین از هوش مصنوعی برای قدرت دادن به چت بات ها در سرویس اسکایپ، تحلیل داده در آفیس 365، ایجاد اپلیکیشن در Azure، پشتیبانی از تعاملات در کورتانا و تطابق جست وجو ها در نتایج جست وجو های Bing بهره می گیرد. مایکروسافت در سال 2019 از برنامه هایش برای سرمایه گذاری یک میلیاردی در شرکت سانفرانسیسکویی OpenAI خبر داد.
این شرکت همچنین از همکاری و شراکت دو ساله با این شرکت برای توسعه تکنولوژی های سوپرپردازشی هوش مصنوعی روی Azure خبر داد.
منبع: فرادیدbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا