محصول سینمایی مشترک اکو در راه است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو بعدازظهر امروز سه شنبه 23 مرداد در محل باشگاه خبرنگاران خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران بر گزار گشت.

محصول سینمایی مشترک اکو در راه است

در ابتدای این نشست مظاهری فعالیت های موسسه فرهنگی اکو را جلوه ای از دیپلماسی عمومی یا همان دیپلماسی فرهنگی نامید و اظهار داشت: اگر به اساسنامه موسسه فرهنگی اکو که 24 سال قبل در سازمان ملل متحد به تصویب رسید نگاه کنیم، بر لزوم تقویت دیپلماسی فرهنگی بر آن تاکید گردیده است.

وی ظرفیت دیپلماسی عمومی را وسیع و در صلح جهانی تاثیرگذار دانست و در ادامه با اشاره به چند اقدامی که در دوره اخیر فعالیت این موسسه صورت گرفته است، به پیشنهاد ایجاد اتحادیه خبرنگاران کشورهای عضو اکو توسط این موسسه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و از موافقت معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد برای ایجاد این اتحادیه تا دو ماه آینده اطلاع داد.

وی همچنین از مساعدت ریاست مجلس شورای اسلامی برای ایجاد فراکسیون اظهار داشتمان فرهنگی اکو در مجلس سخن اظهار داشت و بیان کرد: ما پیشنهاد تشکیل این فراکسیون را به وزرای امور خارجه و سفرای 10 کشور عضو اکو اطلاع داده ایم.

در ادامه، خبرنگاران رسانه های خارجی به طرح سئوالات خود از رئیس موسسه فرهنگی اکو پرداختند. خبرنگاران آناتولی علت راه اندازی نگردیدن نشریه اکو به زبان ترکی را جویا گردید و همچنین از او پرسید که آیا اکو در ایران سعی در گسترش فرهنگ ایران دارد یا فرهنگ کشورهای عضو اکو؟ و همچنین خواستار توضیحاتی از مظاهری درباره برنامه موسسه فرهنگی اکو برای فراوریات فرهنگی و هنری در کشورهای عضو اکو گردید.

مظاهری در پاسخ به این سئوالات اظهار داشت: ما در حال حاضر علاوه بر سایت اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، اکوتایمز و اکوهریتیج را داریم. ما نه تنها به سفارت ترکیه و سفیر ترکیه بلکه به دیگر سفارتخانه ها هم اعلام نموده ایم که اگر همکاری نمایند، موسسه فرهنگی اکو آمادگی ایجاد سایت و مجلات به زبان های مرسوم در کشور های عضو اکو را دارد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو همچنین با اذعان به اینکه ایده ایجاد اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای عضو اکو هنوز محقق نگردیده است، از امضای تفاهم نامه مناسب با حوزه برون مرزی صدا و سیما برای فعالیت های رسانه ای در کشور های عضو اکو سخن اظهار داشت.

مظاهری همچنین با اشاره به اینکه در روز اول بعد از استقرارم درموسسه فرهنگی اکو اظهار داشتم که اکو با خرد جمعی همه 10 کشور عضو اداره خواهد گردید اظهار داشت: تاکنون هر برنامه ای که انجام گردیده است، به خواست و حضور نمایندگان همه کشورهای عضو بوده هر چند در برخی از برنامه ها نمایندگان تنها چند کشور حضور داشته اند.

وی در عین حال پاکستان و ترکیه را در کنار ایران به عنوان 3 کشور فعال عضو اکو نام برد که در عین حال در تصمیمات اکو تنها یک رای دارند.

مظاهری در ادامه درباره فراوریات مشترک فرهنگی و هنری میان کشورهای عضو این سازمان از امضای تفاهم نامه ای امیدوار نماینده با حضور نمایندگانی از افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان در مشهد مقدس برای فراوری یک محصول مشترک سینمایی در روزهای گذشته اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد این فیلم در این دوره به مرحله اکران برسد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مشترک کشورهای عضو اکو در حوزه موسیقی از اجرای کنسرت حسام الدین سراج با همکاری پاکستان، تاجیکستان و افغانستان اطلاع داد.

در ادامه خبرنگار یونیوز لبنان درباره شایعه کنار گذاشته گردیدن ایران از پروژه جاده ابریشم که طرح مشترکی میان کشورهای عضو اکو است، این موضوع را رد کرد و اظهار داشت: جاده ابریشم یک جاده با جغرافیای تعیین است و ایران هم در پروژه یاد گردیده به سهم خود همکاری های مهمی دارد.

وی سپس از مشکلات در دریافت حق عضویت کشورهای عضو موسسه فرهنگی اکو گلایه کرد و در ادامه در پاسخ به سئوال نماینده خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خصوص برنامه های موسسه فرهنگی اکو برای توسعه همکاری ها با حوزه های تمدنی آمریکای لاتین و جنوب اروپا بیان کرد تاکنون و در یک سال و نیم گذشته که مسئولیت موسسه فرهنگی اکو را برعهده داشته ام با بیش از 90 سفیر در این موسسه دیدار نموده ام که مباحث مختلفی در این ملاقات ها مطرح گردیده است. همکاری های مشترکی را با کشورهای آمریکا لاتین، آ. سه. آن، اروپا و حوزه شانگهای برای توسعه اظهار داشتمان های فرهنگی شروع کردیم که برخی از این برنامه ها اجرایی هم گردیده است.

وی برگزاری هفته فیلم اسپانیا و مکزیک با حضور پررنگ کشورهای غیر عضو اکو در نگارخانه و نمایشگاههای عکس این موسسه را از جمله این موارد برشمرد.

خبرنگاری از یک رسانه جمهوری آذربایجان نقش موسسه فرهنگی اکو را در تقویت دیپلماسی فرهنگی میان کشورهای عضو جویا گردید که مظاهری اظهار داشت: با دانشگاههایی مانند تهران و علامه طباطبایی همکاری هایی را در این خصوص شروع نموده ایم. امسال قصد داریم در یکی از کشورهای عضو اکو (بجز ایران) میزبان روسای موزه های ملی کشورهای عضو اکو و همچنین روسای دانشگاههای هنر این کشورها باشیم.

نماینده ای از یک رسانه افغانستان از مظاهری پرسید چرا اکو نتوانسته است نقش موثری در تقویت ارتباطات فرهنگی و توسعه روابط تجاری میان کشورهای عضو داشته باگردید؟ که مظاهری در پاسخ اظهار داشت: به رغم ظرفیت های گسترده ای که در حوزه فرهنگ و تمدن ملل کشورهای عضو اکو وجود دارد برخی برداشت ها وعوامل ثانویه از جمله ناامنی ها، چالش های زیست محیطی و مناقشات قومی و نژادی بر این ظرفیت ها تاثیر می گذارد اما به طور اخص در مورد افغانستان، کارهای زیادی در موسسه فرهنگی اکو انجام گردیده است و به جرات می توانم بگویم که هر برنامه ای که از افغانستان به ما پیشنهاد گردیده باگردید، به شرط تامین بودجه، بدون کم و کاست انجام گردیده است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در یک سال و نیم گذشته این مسئولیت را برعهده داشته است تاکید نمود که هیچ نیرو و کادری با خود به این موسسه نیاورده است بجز تعدادی مشاور که در موارد مقتضی و در قالب اتاق فکر به او یاری می رسانند.

وی همچنین در خصوص تجلیل از مفاخر افغانستان هم اظهار داشت: در مورد استاد نجیب مایل هروی که در بستر بیماری بسر می برد، بنده از ایشان عیادت کردم و تجلیل لازم از وی صورت گرفت.

خبرنگاری از تلویزیون العهد عراق از مظاهری در مورد عضویت کشورهای دیگر در موسسه فرهنگی اکو پرسید که مظاهری اظهار داشت: برای پیوستن دیگر کشورها به حلقه کنونی اکو، اجماع آرا لازم است اما می توانم بگویم که جشن نوروز با همکاری عراق، هندوستان و مغولستان با 10 کشور فعلی عضو اکو در سازمان ملل متحد به ثبت رسید و امیدواریم نوروز آتی را به صورت ویژه در چند کشور جشن بگیریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: mehrnews.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 110

به "محصول سینمایی مشترک اکو در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصول سینمایی مشترک اکو در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید