مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب شرکت پاناسونیک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرکت پاناسونیک به عنوان یکی از برترین و قدیمی ترین شرکت های حوزه فناوری در دنیا، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب شرکت پاناسونیک

به گزارش خبرنگار ، شرکتی که امروز با نام پاناسونیک می شناسیم، به صورت رسمی در 17 مارس 1918 و تحت نام Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works تأسیس شد. پاناسونیک (Panasonic Corporation) شرکتی بین المللی با سابقه و ریشه ژاپنی است که سال هاست در صنعت الکترونیک جهان فعالیت می نماید. پاناسونیک تا سال 2008 با عنوان Matsushita Electric Industrial فعالیت داشت و محصولات خود را تحت برند پاناسونیک و تعدادی برند دیگر به بازار عرضه می کرد، این شرکت در دهم ژانویه سال 2008، گفت که نام رسمی خود را نیز به Panasonic Corporation تغییر خواهد داد. در نهایت در یکم اکتبر همان سال نام شرکت به طور رسمی به پاناسونیک تغییر یافت.

شرکت پاناسونیک در طول تاریخ صدساله خود، برندهای متنوعی را پوشش داده و در نهایت تمامی محصولات را تحت برند پاناسونیک متحد نموده است. محصولات این شرکت مانند هم وطنان رقیبش یعنی سونی، هیتاچی و دیگر برندهای الکترونیکی، بسیار گسترده است. آن ها از تجهیزات کوچک الکترونیکی مانند نیمه هادی ها تا لوازم منزل و تجهیزات سرگرمی هواپیمایی فراوری می نمایند. شرکت پاناسونیک توسط کونوسوکه ماتسوشیتا تأسیس شد.

ماتسوشیتا با تأسیس این شرکت توانست نام خانواده خود را در جهان پرآوازه کند. او که در بعضی رسانه ها لقب خدای مدیریت را به خود اختصاص داده است، پس از تأسیس شرکت در سال 1918، تا سال 1961 به عنوان رئیس آن فعالیت می کرد. ماتسوشیتا در سال 1961 سمت مدیریت را به داماد خود سپرد و تا سال 1971 به عنوان مشاور در شرکت فعالیت داشت. کونوسوکه در سال 1989 در اثر سرطان ریه از جهان رفت. شرکت پاناسونیک در حال حاضر تحت مدیریت کازوشیرو تسوگا فعالیت می نماید و از خانواده ماتسوشیتا، ماسایوکی ماتسوشیتا به عنوان معاون اول در این شرکت مشغول به کار است. در آخرین گزارش منتشرشده، درآمد این شرکت در سال 2017 حدود 70 میلیارد دلار اعلام شده است.

موسس پاناسونیک را بشناسید!

کونوسوکه ماتسوشیتا به خاطر اوضاع نامناسب مالی ژاپن در ابتدای قرن بیستم و همچنین فقر خانواده، از سن 9 سالگی وارد بازار کار شد.

وی در کنار فعالیت کاری در فروشگاه دوچرخه، به تحصیل و مطالعه نیز ادامه می داد. رئیس او از همان دوران کودکی متوجه علاقه شدید کونوسوکه به تجارت و کسب و کار شد. پس از مدتی که خودروها و موتورسیکلت ها وارد خیابان های ژاپن شدند، کونوسوکه تصمیم گرفت شغل خود را عوض کند. کونوسوکه در 15 سالگی به شرکت تجهیزات الکتریکی و روشنایی اوزاکا رفت و در آنجا مشغول به کار شد. وی علاقه زیادی به کار داشت و با رشد مناسب، در سن 22 سالگی به سمت بازرسی شرکت منصوب شد. ایده های این جوان ژاپنی هیچ گاه ذهنش را رها نمی کردند. وی یک سرپیچ لامپ طراحی کرد و ادعا می کرد که عملکردی بهینه تر دارد. البته رئیسش پیشنهاد توسعه این محصول را قبول نکرد و کونوسوکه نیز به ناچار شرکت را ترک کرد تا رؤیایش را تعقیب کند. او در سال 1917 به همراه همسر و برادر همسرش، کارگاه فراوریی و فروشگاه خود را در اوزاکا تأسیس کرد. پس از مدتی نمونه های کامل سرپیچ ها فراوری شدند اما بازار آن ها را نپذیرفت. شرایط سخت روزهای ابتدایی شرکت باعث شد آن ها برای تأمین مایحتاج زندگی بعضی از دارایی های خود را بفروشند. پس از مدتی، کونوسوکه که اعتبار مناسبی بین فعالان صنایع الکتریکی داشت، از یک کارخانه بزرگ ژاپنی، سفارش فراوری صفحات عایق دریافت کرد. وی به همراه همکارانش با جدیت کار کردند تا این سفارش را به بهترین نحو تحویل بدهند و سرمایه لازم برای فراوری انبوه ایده های خود را جذب نمایند.

هدف موسس شرکت پاناسونیک

هدف ماتسوشیتا از تأسیس این شرکت، فراوری تجهیزات برای دیگر کارخانه ها و همچنین فراوری محصولات نوآورانه الکتریکی بود.

وی ایده های خود را در خلال فراوری تجهیزات برای دیگران پیگیری می کرد و از همان سال ابتدایی که تنها سه کارمند داشت، به فکر گسترش تنوع محصولات بود. در انتها سال 1918، رشد مناسب شرکت باعث شد تعداد کارمندان به 20 نفر برسد. اولین محصول ویژه ای شرکت ماتسوشیتا، سرپیچ دوقلو و یک سرپیچ بهینه شده توسط شخص کونوسوکه بود. شرکت ماتسوشیتا در ابتدای فعالیت با فراوری محصولاتی باکیفیت تر و ارزان تر توانست صندلی خود را در میان فراورینمایندگان تجهیزات الکتریکی پیدا کند. پس از مدتی رقبا نیز به فکر کاهش قیمت افتادند و کونوسوکه را در شرایط سختی قرار دادند. البته او با ارتباط مناسبی که با فروشندگان برقرار کرد، توانست از اولین چالش های ایجادشده در مدیریت شرکت سربلند بیرون بیاید.

کونوسوکه ماتسوشیتا، مؤسس افسانه ای پاناسونیک، در 27 آوریل 1989 از جهان رفت. وی که سال های قبل سمت های مدیریتی شرکت را به دیگران واگذار نموده بود، در سال های آخر تنها به عنوان مشاور در پاناسونیک فعالیت می کرد. مرگ وی اتفاقی بزرگ در تاریخ بود که اشخاص بزرگی از رؤسای جمهور کشورهای مختلف تا شخصیت های شناخته شده جهانی فناوری از آن ابراز تأسف کردند. Tanii، مدیر آن موقع پاناسونیک، با روحیه دادن به کارمندان به آن ها گفت که باید با قدرت هرچه بیشتر جهت کونوسوکه را ادامه داد. همسر کونوسوکه نیز که در طول تمام سال های توسعه شرکت به عنوان حامی اصلی او شناخته می شد در سال 1993 از جهان رفت.

ورود جدی پاناسونیک به بازار

سال های انتهای قرن بیستم زمانی بود که نرم افزارها به مرور جای خود را در بازار الکترونیک پیدا می کردند. پاناسونیک با ادغام شرکت MCA به عنوان زیرمجموعه جدید، ورودی جدی به این بازار داشت و در سال 1990 توانست اولین نوت بوک خود را به بازار عرضه کند. ورود به بازار تلفن همراه نیز در همین سال ها رخ داد و Mova P به عنوان اولین گوشی تلفن همراه پاناسونیک در سال 1991 فراوری شد.دستگاه پخش دی وی دی، تلفن های همراه پیشرفته و تلویزیون های پلاسما، از دیگر محصولات مدرنی بودند که تا پیش از انتها قرن بیستم توسط پاناسونیک به بازار عرضه شدند. سال های بعدی با مسائل کوچک و بزرگی برای این شرکت همراه بود و شکست ها و پیروزی های متعدد در رقابت های بازار، بعضی اوقات منجر به کاهش نیرو در این شرکت باسابقه شد. به عنوان مثال آن ها در سال 2012 حدود 40 هزار کارمند خود یعنی 10 درصد از کل نیروی کار را اخراج کردند.

مقایسه میان زوم اپتیکال و دیجیتال در تلفن های هوشمند، کدام روش کارآمدتر است؟

البته در همان سال ورود به بازارهای جدید مانند سیستم های هشدار، سرگرمی های حین پرواز و سیستم های صوتی و تصویری مدرن نیز در برنامه پاناسونیک قرار داشت که با همکاری دیگر شرکت های بزرگ جهان انجام می شد. همکاری های بزرگ پاناسونیک در سال 2014 و با حضور یکی از پیشروترین شرکت های حال حاضر جهانی فناوری یعنی تسلا موتورز انجام شد. این دو شرکت قراردادی برای ساخت کارخانه فراوری باتری خودرو امضا کردند که تا سال 2020 ساخت آن به انتها خواهد رسید. هزینه ساخت این کارخانه حدود 5 میلیارد دلار اعلام شده است و 6500 نفر در آن مشغول به کار خواهند بود. این کارخانه هزینه های فراوری باتری را برای تسلا تا 30 درصد کاهش خواهد داد.

از آخرین قراردادهای همکاری پاناسونیک در دوران مدرن فناوری نیز می توان به همکاری با شهر دنور در سال 2016 اشاره نمود. آن ها قصد دارند با پیاده سازی فناوری های پیشرفته، دنور را به هوشمندترین شهر آمریکا تبدیل نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12231

به "مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب شرکت پاناسونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب شرکت پاناسونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید