مزایای تخم مرغ های پاستوریزه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پاستوریزاسیون فرایندی است که در آن با استفاده از حرارت بالا، میکروب های بیماری زا را از بین می برند، در این صنعت با توجه به تنوع محصولات، زمان و دماهای متفاوتی جهت پاستوریزاسیون مورد استفاده قرار می گیرد که در این راستا انواع میکروب های بیماری زا از بین می فرایند و عاری از میکروارگانیسم هایی از قبیل سالمونلا، لیستریا، ای کولای، آنفلوآنزا و... می شوند. این فرآورده ها دارای طیف وسیعی هستند که عبارتند از: تخم مرغ پاستوریزه شده در پوسته، تخم مرغ پاستوریزه مایع،

مزایای تخم مرغ های پاستوریزه

مزایای تخم مرغ های پاستوریزه

پاستوریزاسیون فرایندی است که در آن با استفاده از حرارت بالا، میکروب های بیماری زا را از بین می برند، در این صنعت با توجه به تنوع محصولات، زمان و دماهای متفاوتی جهت پاستوریزاسیون مورد استفاده قرار می گیرد که در این راستا انواع میکروب های بیماری زا از بین می فرایند و عاری از میکروارگانیسم هایی از قبیل سالمونلا، لیستریا، ای کولای، آنفلوآنزا و... می شوند. این فرآورده ها دارای طیف وسیعی هستند که عبارتند از: تخم مرغ پاستوریزه شده در پوسته، تخم مرغ پاستوریزه مایع، تخم مرغ منجمد، خشک شده، کریستالی و .... .

مراحل پاستوریزاسیون تخم مرغ

1) مرحله پیش از شکستن: در این مرحله تخم مرغ ها توزین شده، تازگی آنها بررسی می شود و به عبارتی آنها را درجه بندی می کنند.

2) شکستن: پس از شکستن تخم مرغ ها، زرده و سفیده را از پوسته جدا می کنند، مرحله شکستن از طریق تجهیزاتی انجام می شود که به طور اتوماتیک پوسته را شسته، ضد عفونی کرده و سپس آن را می شکند. در مرحله بعد زرده را از سفیده جدا کرده و یا آنها را به صورت مخلوط از پوسته خارج می کنند. امروزه تجهیزات شکست تخم مرغ تغییرات زیادی کرده است به گونه ای که تعداد زیادی تخم مرغ در زمان کوتاهی شکسته می شود. این تجهیزات کاملا مطابق با استانداردهای بین المللی است. پس از آن محصول فیلتر شده و از میان یک خنک کننده وارد تجهیزات بخش بعدی می شود.

3) تصفیه و استاندارد کردن: در مرحله جداسازی تخم مرغ به زرده، سفیده و کل تخم مرغ تقسیم می شود. در این مرحله مایع تخم مرغ را از الک های مخصوصی عبور می دهند تا ذرات کوچک پوسته، شالاز و غشای زرده آن جدا شود. در این مخازن، محصولات بر حسب رنگ، مواد خشک و میزان چربی تقسیم بندی و استاندارد می شوند.

4) پاستوریزاسیون: در این مرحله محصول مایع تخم مرغ در معرض یک دمای بالا قرار می گیرد تا تمامی میکروارگانیسم های بیماری زای آن از بین بفرایند. این امر به تولید محصولی مطمئن کمک می نماید، در دستگاه پاستوریزاسیون زرده و کل تخم مرغ مایع در نهایت تا دمای 65 تا 67 درجه سانتی گراد و سفیده مایع تا دمای 55 درجه سانتی گراد حرارت داده می شوند که زمان حرارت دادن در حدود 5/2 تا 5/3 دقیقه است. مدت زمان این عملیات به میزان شکر و نمک افزوده بستگی دارد، لازم به ذکر است که اگر دما خیلی بالا باشد سبب انعقاد پروتئین تخم مرغ می شود. پس از تولید، فرآورده ها به سرعت خنک می شوند تا کیفیت آنها ثابت بماند. یکی از آزمایش های مهم در این مرحله تست وجود سالمونلاست که در صورت منفی بودن، آن محصول مجوز فروش را کسب می نماید.

5) فریز، یخچالی و خشک کردن (تولید پودر): مدت نگهداری محصولات مایع تخم مرغ با انجام عملیات هایی چون فریز و خشک کردن افزایش و تنوع می یابد. بعد از مرحله تولید، محصولات مایع تخم مرغ را در ظروف و کارتن هایی که جنس لایه درونی آنها از نوع پلاستیک است، نگهداری می کنند.

انجماد: جهت تولید فرآورده های تخم مرغ جامد، ظروف مورد نظر با مایع تخم مرغ پاستوریزه شده پر می شود و ناگهان دما را به 35- درجه سانتی گراد می رسانند، سپس این محصولات فریز شده را در دمای 18- درجه سانتی گراد ذخیره می کنند.

محصول فریز شده زمانی که مایع می شود به حالت یک سیال واقعی در می آید. لازم به ذکر است که محصولات منجمد زمانی که در دمایی کمتر از 12- درجه سانتی گراد نگهداری شوند دارای ماندگاری طولانی هستند.

یخچالی کردن مایعات: محصولات تخم مرغ مایع ممکن است به سرعت پس از تولید به مصرف نرسند از این رو سرد کردن این فرآورده ها امری ضروری جهت حفظ و نگهداری آنهاست. محصول زرده و مایع کل تخم مرغ باید در دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد و فرآورده مایع سفیده تخم مرغ باید در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد نگهداری شود. زمان ماندگاری این فرآورده ها در دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد تا زمانی که در آنها باز نشده باشد، 2 تا 10 روز و پس از گشودن در تا 3 روز است.

7 مزیت فرآورده های تخم مرغ

1) کیفیت: اغلب فرآورده های تخم مرغ از نظر ارزش غذایی، طعم و خواص مشابه با تخم مرغ های تازه هستند و این کیفیت در طول نگهداری هم ثابت می ماند.

2) ماندگاری و بهداشت: تمامی میکروب ها و ارگاهمم های موجود در این فرآورده ها با انجام عمل پاستوریزاسیون از بین رفته اند.

3) مزیت اقتصادی: کاهش مراحل جمع آوری، حمل و نقل، حذف زیان های حاصل از شکستگی تخم مرغ ها و ... سبب افزایش مزیت های اقتصادی آنها گشته است. اما مهم ترین مزیت اقتصادی این مجموعه ثبات قیمت تخم مرغ است، به این صورت که می توان در فصول کم مصرف تخم مرغ را در سردخانه ذخیره کرد و در زمانی که قیمت بالا است اقدام به تولید تخم مرغ مایع کرد. در واقع با این روش مصرف تخم مرغ صنعتی را می توان ذخیره سازی کرد.

4) کاهش فضای نگهداری: هنگامی که تخم مرغ معمولی به فرآورده های تخم مرغ تبدیل شود فضای کمتری را جهت نگهداری اشغال می نماید و جابه جایی آن هم راحت تر صورت خواهد گرفت.

5) پایداری: زمانی که روش های ذخیره سازی متناسب با نوع محصول باشد و آنها را تحت تاثیر شرایط یخچالی و فریزری نگهداری نماییم، قابلیت نگهداری آنها افزایش می یابد.

6) یکنواختی: اگر فرآورده های تخم مرغ به طور مناسبی فرآوری شوند یک محصول خالص و یکنواخت حاصل خواهد آمد که دارای همان خواص تخم مرغ معمولی خواهد بود.

7) راحتی و سهولت مصرف: فرآورده های تخم مرغ به گونه ای تهیه شده اند که فرد مصرف کننده در مصرف آنها دچار هیچ گونه مسئله ای نخواهد شد و دستورالعمل استفاده از آنها هم بسیار راحت و میزان هدر رفتن این فرآورده ها هم ناچیز است.

از جمله کاربرد های تخم مرغ پاستوریزه می توان به موارد ذیل اشاره کرد: انواع شیرینی و دسر ها، نان و کیک، سس مایونز، بستنی، پاستا، غذای کودک، رستوران ها و رستوران های فست فود، مکان هایی مانند: بیمارستان ها، هتل ها، پادگان ها و...

منبع:www.salamat.com

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64664

به "مزایای تخم مرغ های پاستوریزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای تخم مرغ های پاستوریزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید