مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس و عوارض جانبی آن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مسمومیت ناشی از ویتامین B بسیار نادر است به این دلیل که ویتامین های متعلق به این خانواده به طور طبیعی در آب محلول می باشند.

مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس و عوارض جانبی آن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مسمومیت ناشی از ویتامین B بسیار نادر است به این دلیل که ویتامین های متعلق به این خانواده به طور طبیعی در آب محلول می باشند.

اصطلاح خانواده ویتامین B به گروهی از هشت ویتامین محلول در آب اشاره دارد. در ابتدا، ویتامین B به نام یک ویتامین تک در نظر گرفته می شد. با این حال، مطالعات تحقیقاتی که پس از آن انجام شد، نشان دادند که خانواده ویتامین B از هشت ویتامین تحت عناوین تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، بیوتین (ویتامین B7)، فولیک اسید (ویتامین B9)، و سیانوکبالامین (ویتامین B12) تشکیل شده است.

مکملهایی که حاوی تمام هشت ویتامین B می باشند را تحت نام ویتامین B کمپلکس می شناسند. بر خلاف ویتامینهای محلول در چربی، ویتامینهای گروه B از طریق ادرار از بدن خارج و دفع می شوند.

هرچند اعتقاد بر این است که این مکمل ها از پتانسیل مسمومیت زایی پایینی برخوردار بوده، اما درصورتی که فردی آنها را در مقادیر بالا مصرف نماید، ممکن است دچار عوارض جانبی موقتی ویتامین B کمپلکس شود.

عوارض جانبی مکملهای ویتامین B کمپلکس

عوارض جانبی ویتامینB کمپلکس ممکن است تنها در صورتی تجربه شوند که این مکملها در دوز و مقادیر زیاد و یا دوزهایی بیشتر از سطوح مصرف قابل تحمل مصرف شوند. اثرات جانبی متداول (در صورت وجود) ناشی از اوردوز یا مصرف بیش از حد ویتامین B کمپلکس به قرار ذیل می باشند:

 سیاه بودن مدفوع

 درد شکم

 یبوست

 تهوع

 استفراغ

 تغییر در رنگ ادرار

 ادرار کردن مکرر

 اسهال

 قرمزی پوست

 خارش

در موارد بسیار نادر، استفاده از این مکملها می تواند واکنشهای آلرژیک، خارش و بثورات، و یا سنگ کلیه را بوجود آورند. ممکن است عوارض جانبی گزارش نشده هم وجود داشته باشند. در صورتی که به عوارض جانبی دچار شدید که ماندگار است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی ویتامین های B به صورت مجزا

در حالی که عوارض جانبی فوق الذکر در ارتباط با گروه ویتامین B کمپلکس بودند، در ادامه عوارض جانبی احتمالی چند مورد از ترکیبات و اجزاء مکملهای B کمپلکس را معرفی نموده و در مقاله ای تحت نام عوارض جانبی ویتامینهای گروه ب ( B ) سایر ویتامینهای این گروه را مورد بررسی قرار داده ایم.

تیامین (ویتامین B1 )

در صورتی که این ویتامین بر طبق میزان مجاز روزانه مصرف شود، به احتمال زیاد عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. در این بخش میزان مصرف توصیه شده روزانه از این ویتامینها بر اساس گروه سنی آورده شده است. مقادیر اعلام شده به نام میزان مجاز یا توصیه شده روزانه از طریق انجمن غذا و تغذیه انستیتو پزشکی تهیه شده اند.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B1

گروه

سن

میزان توصیه شده روزانه (میلی گرم در روز)

نوزادان

6-0 ماهه

2ر0

12-6 ماهه

3ر0

بچه ها

3-1 ساله

5ر0

8-4 ساله

6ر0

مردان

13-9 ساله

9ر0

14 ساله و بالاتر

2ر1

زنان

13-9 ساله

9ر0

18-14 ساله

1

19 ساله و بالاتر

1ر1

زنان باردار

4ر1

زنان شیرده

4ر1

 مصرف مکملهای تیامین، در موارد بسیار نادر، ممکن است منجر به بروز واکنش آلرژیک شود. این شرایط ممکن است موجب ایجاد خارش، بثورات پوستی، یا کهیر شود.

 در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید، فرد مبتلا ممکن است دچار سرگیجه، تورم صورت و زبان، مسائل تنفسی، تنگی در قفسه سینه، یا تغییر رنگ پوست شود.

 احتباس آب، تهوع، بی قراری، تعریق، و ضعف هم در میان عوارض جانبی نادر ناشی از مصرف بیش از حد تیامین قرار دارند.

ریبوفلاوین (ویتامین B2 )

در جدول زیر اطلاعات مربوط به میزان مجاز روزانه ویتامین B2 آورده شده است.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B2

گروه

سن

میزان توصیه شده روزانه (میلی گرم در روز)

نوزادان

6-0 ماهه

3ر0

12-6 ماهه

4ر0

بچه ها

3-1 ساله

5ر0

8-4 ساله

6ر0

مردان

13-9 ساله

9ر0

14 ساله و بالاتر

3ر1

زنان

13-9 ساله

9ر0

18-14 ساله

1

19 ساله و بالاتر

1ر1

زنان باردار

4ر1

زنان شیرده

6ر1

 یکی از عوارض جانبی متداول و بی ضرر ناشی از مصرف ریبوفلاوین تغییر رنگ ادرار به نارنجی متمایل به زرد است.

 مصرف میزان بیش از حد مجاز ممکن است دفعات ادرار و اسهال را افزایش دهد.

 چنانچه فردی نسبت به هر یک از مواد تشکیل دهنده این مکمل آلرژی داشته باشد، ممکن است دچار واکنش آلرژیکی شود که می تواند به کهیر، مسائل تنفسی، تورم صورت، لب، زبان و گلو منجر شود.

نیاسین (ویتامین B3 )

در صورتی که مکملهای این ویتامین را طبق میزان مجاز روزانه مصرف نمایید، احتمال خیلی پایینی وجود دارد که دچار عوارض جانبی شوید.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B3

گروه

سن

میزان توصیه شده روزانه (میلی گرم در روز)

نوزادان

6-0 ماهه

2

12-6 ماهه

4

بچه ها

3-1 ساله

6

8-4 ساله

8

مردان

13-9 ساله

12

14 ساله و بالاتر

16

زنان

13-9 ساله

12

14 ساله و بالاتر

14

زنان باردار

18

زنان شیرده

17

 نیاسین ممکن است موجب گرگرفتگی پوست شود، که می تواند برای چند ساعت تدوام یابد. علاوه بر گلگون شدن پوست، فرد ممکن است دچار قرمزی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش، عرق و یا لرز در طی 4 ساعت از مصرف این مکمل شود.

 سایر عوارض جانبی سرگیجه، اسهال، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، و سوزش سر دل را شامل می شود.

 در موارد بسیار جدی، فرد ممکن است ضربان نامنظم قلب، سردرد مداوم، درد مفاصل، تورم دستها و پاها، و تاری دید را تجربه کند.

 دیگر عوارض جانبی جدی اما نادر شامل بروز مدفوع خونی یا سیاه، درد شدید شکم، تهوع و استفراغ پی در پی، درد عضلات و مفاصل، و زردی چشم می شود.

 در صورتی که شخصی دچار واکنش آلرژیک شود، ممکن است کهیر، خارش و تورم صورت، لب، زبان و یا گلو را تجربه نماید.

مواردی که بایستی پیش از مصرف ویتامین B کمپلکس در نظر گرفته شوند

قبل از مصرف مکمل B کمپلکس، بهتر است با پزشک خود مشورت نموده تا دریابید که آیا نیازی به مصرف مکمل های ویتامین B کمپلکس دارید و یا خیر. بهتر آن است که این مکملها را بدون تجویز پزشک و خصوصاً تحت شرایطی که در ادامه آورده شده است، مصرف ننمایید.

 زنان باردار و یا شیرده بایستی با پزشک مشورت نموده که ببینند آیا نیاز به مصرف ویتامین دارند یا خیر. این مکملها را بایستی به میزان تجویز شده مصرف نمود.

 در صورت داشتن سابقه زخم معده، دیابت، مسائل کبدی، یا نقرس پزشک خود را از آنها مطلع سازید.

 چنانچه داروهای دیگری را مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع داده تا از بروز تداخل دارویی جلوگیری شود.

 اگر نسبت به دارویی دارای حساسیت یا آلرژی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

گرچه مصرف مکملهای ویتامین برای کسانی که از کمبود ویتامین B رنج می برند مفید می باشد، در صورتی که دچار هریک از عوارض جانبی ناشی از مصرف ویتامین B کمپلکس شدید، به پزشک مراجعه نمایید. همچنین بایستی سعی نموده از یک رژیم غذایی سالم پیروی نموده و تغییرات لازم را در سبک زندگی خود ایجاد نمایید. بهتر آن است که بجای مصرف مکملهای ویتامین، منابع غذایی ویتامین B را وارد رژیم غذایی خود کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65787

به "مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس و عوارض جانبی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس و عوارض جانبی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید