موبایل ساز ها چگونه سر شما را کلاه می گذارند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: گاهی اوقات در بازاریابی گوشی های هوشمند اقدامات گمراه کننده ای صورت می گیرد، زیرا برند های مختلف خواهان جلب حداکثری توجه کاربران هستند.

موبایل ساز ها چگونه سر شما را کلاه می گذارند؟

اما برند ها برای بازاریابی گوشی های خود به بهره گیری از چه ترفند های سوال برانگیزی روی می آورند و چگونه می توان این اقدامات را تشخیص داد؟ در ادامه به تعدادی از ترفند های بازاریابی گوشی های هوشمند نگاهی می اندازیم.

جعل عکس

یکی از رایج ترین ترفند های بازاریابی گوشی های هوشمند، استفاده از عکس هایی است که با دوربین DSLR ثبت شده، ولی وانمود می نمایند که با دوربین موبایل گرفته شده است. هواوی بار ها از این روش استفاده نموده و مثلا می توانیم به تبلیغات هواوی P9 در سال 2016 و گوشی های سری نوا در سال 2018 اشاره کنیم. مورد دوم زمانی فاش شد که مدل حاضر در عکس، در اکانت اینستاگرام خود عکسی از پشت صحنه ثبت تصویر موردنظر منتشر کرد (تصویر بالا) و معین شد که این عکس در حقیقت یک عکس سلفی نیست بلکه با دوربین حرفه ای DSLR گرفته شده است.

سامسونگ هم در این زمینه سابقه دارد و نمایندگی سامسونگ در برزیل یک عکس حرفه ای را به عنوان نمونه عکس گرفته شده با گلکسی A8 منتشر نموده است. بعضی از این موارد ممکن است به دلیل سهل انگاری نفرات مسوول باشد، اما در هر صورت حتی حالا که دوربین گوشی های هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته اند، چنین اقداماتی بسیار گمراه نماینده محسوب می گردد. این موضوع ما را به فکر می اندازد که در حقیقت شرکت ها چند بار از این ترفند بازاریابی گوشی استفاده نموده اند؟ زیرا این موارد که عنوان کردیم، تنها مربوط به اوقاتی است که این اقدام شرکت ها لو رفته است.

تقلب در بنچمارک

بنچمارک ها اگرچه عملکرد گوشی در دنیای واقعی را نشان نمی دهند، اما در کل به عنوان معیار مناسبی برای مقایسه عملکرد گوشی ها به حساب می آیند. متأسفانه، تقلب در بنچمارک به یکی دیگر از ترفند های بازاریابی گوشی های هوشمند بدل شده که تا حالا بعضی از برند ها به این رویکرد روی آورده اند. در این مواقع برند ها هنگام ثبت بنچمارک کاری می نمایند که گوشی هایشان بهتر از آنچه هستند به نظر برسند.

سازندگان گوشی های هوشمند (و حتی سازندگان تراشه ها) قادر به تشخیص زمان راه اندازی اپلیکیشن بنچمارک هستند و می توانند برای زمان بسیار محدودی، حالت تقویت عملکرد گوشی را فعال نمایند. این حالت عمر باتری را نادیده می گیرد تا بتواند امتیاز بالا برای بنچمارک موردنظر را ارائه دهد. اما این حالت های تقویتی فقط برای زمان محدودی مثمر ثمر واقع می شوند و در مقایسه با بنچمارک های استاندارد، شرایط حقیقی گوشی را نشان نمی دهند.

در بین شرکت های مهمی که در این زمینه مقصر شناخته شده اند می توانیم به برند هایی مانند مدیاتک، هواوی، آنر، اوپو، شیائومی و HTC اشاره کنیم.

تصاویر گمراه نماینده از طراحی گوشی

یکی دیگر از ترفند های ناامیدنماینده بازاریابی گوشی های هوشمند، انتشار تصاویر، طرح ها و رندر هایی از گوشی موردنظر است که در حقیقت جذاب تر از واقعیت محسوب می شوند. به عنوان مثال می توانیم به تصاویری اشاره کنیم که در آن ها حاشیه های نمایشگر باریک تر هستند، بریدگی نمایشگر کوچک تر است یا مثلا شاهد برجستگی کمتر ماژول دوربین هستیم؛ روی هم رفته چندین برند از چنین ترفندی استفاده نموده اند.

یکی از مهم ترین نمونه های این رویکرد، مربوط به گوشی لنوو Z5 است که یکی از مقام های ارشد این کمپانی طرحی از یک گوشی بدون حاشیه (تصویر بالا) منتشر کرد. اما در نهایت معین شد که این گوشی در حقیقت از یک بریدگی نمایشگر عظیم در حد و اندازه های آیفون بهره می برد. از دیگر نمونه ها می توانیم به تصاویر تبلیغاتی هواوی P8 در سال 2015 اشاره کنیم که در آن ها، در سمت چپ و راست نمایشگر حاشیه ای دیده نمی گردد، اما در واقعیت معین شد که این گوشی دارای حاشیه های جانبی ضخیمی است.

فروش فوق العاده و ادعای تمام شدن موجودی

ظاهرا وان پلاس اولین برند تولیدنماینده گوشی های هوشمند محسوب می گردد که به بهره گیری از فروش فوق العاده روی آورد و با این کار تقاضا برای خرید وان پلاس وان افزایش پیدا کرد. در این روش که به آن Flash Sale گفته می گردد، تعداد محدودی گوشی در یک محدوده زمانی معین به فروش می رسد. البته قاعدتا در این مواقع محصولات معمولا با قیمت پایین تری به فروش می رسند، ولی برای گوشی های هوشمند چنین قاعده ای همیشه صدق نمی نماید.

اگرچه فروش فوق العاده برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا مزیت هایی دارد، اما بسیاری از شرکت ها از این روش به عنوان تاکتیک تبلیغاتی بهره می برند. معمولا گفته می گردد اگر کاربران فکر نمایند که یک محصول کمیاب است و به راحتی نمی توانند آن را خریداری نمایند، پس اشتیاق بیشتری نسبت به محصول موردنظر پیدا می نمایند. از جمله شرکت هایی که به فروش فوق العاده علاقه زیادی دارند می توان به شیائومی و ریلمی اشاره نمود.

به همین دلیل، شرکت ها به سرعت اعلام می نمایند که مثلا در روز اول فروش یا در کل دوره موردنظر در ازای فروش گوشی ها چه مقدار درآمد کسب نموده اند. به عنوان مثال، یک برند با افتخار اعلام می نماید در روز اول فروش فوق العاده توانسته 1 میلیون دلار در ازای فروش مدل موردنظر به دست بیاورد. اما اگر مثلا گوشی موردنظر 1000 دلار قیمت داشته باشد، این یعنی شرکت مربوطه توانسته صرفا 1000 گوشی به فروش برساند که در بازار هایی مانند چین، هند و آمریکا چنین عددی بسیار ناچیز محسوب می گردد.

ادعا های گمراه نماینده برای ویژگی های سخت افزاری

این هم یکی دیگر از تاکتیک های بازاریابی شرکت های سازنده گوشی های هوشمند است که در زمینه ویژگی های سخت افزاری، تمام اطلاعات را منتشر نمی نمایند. در این زمینه مدتی قبل در خصوص دروغ شرکت هایی مانند اوپو و سامسونگ درباره میزان زوم دوربین مطلبی را منتشر کردیم، اما این فقط بخش کوچکی از قضیه است.

در همین رابطه می توانیم به دروغ دریافت در خصوص رزولوشن دوربین گوشی هم اشاره کنیم. مثلا یکی از دوربین های اصلی مبتنی بر سنسور 5 مگاپیکسلی به وسیله نرم افزاری رزولوشن آن به 8 مگاپیکسل می رسد، اما شرکت مذکور می گوید این دوربین مجهز به سنسور 8 مگاپیکسلی است.

حالا که صحبت از دوربین شد، باید بگوییم که اخیرا بسیاری از شرکت ها با افزودن دوربین ماکرو می خواهند تعداد دوربین های اصلی را به سه یا چهار عدد برسانند. این در حالی است که دوربین های اولترا واید با داشتن قابلیت فوکوس اتوماتیک می توانند عکس های ماکرو را هم ثبت نمایند و بنابراین دوربین ماکرو اختصاصی اصلا ضروری محسوب نمی گردد. اما تولیدنمایندگان می خواهند برای گوشی خود از دوربین سه یا چهارگانه استفاده نمایند و بنابراین چنین دوربین غیرضروری افزوده می گردد.

یکی دیگر از ترفند های بازاریابی گوشی های هوشمند حذف بعضی جزییات کلیدی از معینات گوشی ها است. به عنوان مثال بعضی شرکت ها در اطلاعات رسمی مربوط به گوشی ها، تکنولوژی مربوط به نمایشگر را ذکر نمی نمایند و حتی در بعضی موارد نام تراشه را هم مطرح نمی نمایند. در رابطه با تراشه ها، مثلا سامسونگ در سایت خود برای بسیاری از گوشی های میان رده و پایین رده صرفا نوشته که تراشه مربوطه از پردازنده 8 هسته ای بهره می برد، ولی در این میان باید خاطرنشان کنیم سرعت هسته های پردازنده اهمیت زیادی دارند.

شفاف بودن یا نبودن، مساله این است

در سال 2018 دو گوشی HTC U12 Plus و شیائومی Mi 8 Explorer Edition با پنل پشتی شفاف معرفی شدند. اما مدتی بعد معین شد که پنل پشتی گوشی شیائومی در حقیقت قطعات اصلی را به نمایش نمی دهد و قطعات به نمایش درآمده صرفا قطعات پلاستیکی تزیینی محسوب می شوند که بر روی برد اصلی تعبیه شده اند. اگر شیائومی از همان ابتدا این موضوع را اعلام می کرد، سروصدایی به راه نمی افتاد، ولی این شرکت در این زمینه دروغ گفت و بعد از فاش شدن این دروغ، نقدها زیادی مطرح شد.

دروغ در خصوص دوربین سلفی زیر نمایشگر

در حال حاضر شرکت های زیادی مشغول توسعه فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر هستند تا کاربران دیگر با چنین دوربینی روبرو نشوند و تعبیه نمایشگر یک دست امکان پذیر گردد. اما در این میان، ریلمی برای تبلیغ گوشی ریلمی 6 پرو از اصطلاح in-display selfie camera استفاده نموده و این در حالی است که گوشی مذکور از حفره نمایشگر بهره می برد. اگرچه چنین دوربین هایی در حقیقت داخل نمایشگر قرار گرفته اند، ولی اصطلاح دوربین زیر نمایشگر به دوربین سلفی مخفی اطلاق می گردد که با چشم دیده نمی گردد. چنین کاری مانند این است که یک شرکت از دوربین گوشی خود به عنوان دوربین 8 K یاد کند، زیرا رزولوشن سنسور آن بیشتر از 33 مگاپیکسل محسوب می گردد نه به این دلیل که واقعا قادر به ضبط ویدیو های 8 K است.

تغییر نام گوشی و عرضه دوباره آن

این هم یکی دیگر از ترفند های بازاریابی گوشی های هوشمند است که به خصوص شرکت های چینی علاقه زیادی به این رویکرد دارند. از جمله شرکت هایی که از این راه چاره استفاده می نمایند می توان به هواوی، اوپو، ریلمی و شیائومی اشاره نمود.

شرکت های موردنظر برای این رویکرد دلایل زیادی دارند که از بین آن ها می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه برای طراحی و ساخت گوشی های جدید و همچنین عدم محبوبیت یک برند در بعضی مناطق اشاره نمود. به عنوان مثال ردمی K30 در چین عرضه شده، ولی همان گوشی در هند به عنوان پوکو X2 معرفی شده است.

در این مطلب کوشش کردیم به 8 ترفند بازاریابی گوشی های هوشمند بپردازیم که امیدواریم شرکت ها از آن ها دست بکشند. آیا در این زمینه می توانید به ترفند های بازاریابی دیگری اشاره کنید که از آن ها دل خوشی ندارید؟ در بخش کامنت ها این ترفند ها را با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34867

به "موبایل ساز ها چگونه سر شما را کلاه می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موبایل ساز ها چگونه سر شما را کلاه می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید