موشک ضد زره دهلاویه؛ نابودگر تانک های مرکاوا و آبرامز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، موشک های ضد زره به علت اهمیت در مقابله با توان زرهی دشمن نقش تعیین کننده ای در میدان های نبرد دارند.

موشک ضد زره دهلاویه؛ نابودگر تانک های مرکاوا و آبرامز

به گزارش خبرنگار ، موشک ها از ابتدای اختراع تا به امروز در نبردهای زمینی، دریایی و هوایی و همچنین در حوزه پدافندی نقش مهمی ایفا می کنند. موشک ها انواع مختلفی مانند بالستیک، کوتاه برد، کروز و غیره دارند. آنها در نبردها به ویژه در عملیات های آفندی نقشی تعیین کننده دارند.

از سویی دیگر هم پس از طراحی، ساخت و توسعه تجهیزات زرهی مثل تانک ها و نفربرها همواره جنگ بین سلاح های زره پوش و تجهیزات ضد زره همواره وجود داشته و باعث شده تا ارتش هایی که تمایل به ارتقاء توان رزمی خود و قابلیت های ماندگاری در صحنه نبرد داشته اند علاوه بر حوزه زره پوش در زمینه تجهیزات ضدزره هم سرمایه گذاری های فراوانی انجام دهند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که همواره ادوات زرهی در جهت توسعه برای مقاومت در برابر ضدزره ها، اغلب یک قدم جلوتر قرار داشتند، اما از آنجایی که چنین سلاح هایی هزینه به نسبت کمی از طراحی تا استفاده دارند در کشور های مختلف دنیا به سرعت و متناسب با تهدیدات روز توسعه پیدا کرده اند که کشور ما هم جز همین دسته است.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت استفاده از موشک های ضد زره، خبرنگاران در مجموعه گزارش هایی توانمندی ایران در این حوزه را بررسی و تحلیل می کند. در دو گزارش قبل، موشک های طوفان و رعد بررسی شد و در سومین گزارش از این مجموعه موشک دهلاویه را بررسی و تحلیل می کنیم.

موشک ضد زره دهلاویه روز 17 تیرماه سال 91 توسط سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کشورمان رونمایی و به نیرو های کاربر اعم از ارتش و سپاه تحویل شد. این موشک به یاد شهید چمران و به نام محل شهادت ایشان، دهلاویه نامیده شده است.

این موشک از جدیدترین موشک های ضد زره تاکتیکی ساخت وزارت دفاع کشورمان است که وزنی در حدود 22/7 کیلوگرم دارد که از این مقدار 6/8 کیلوگرم به سرجنگی دو مرحله ای آن اختصاص دارد، برد عملیاتی این سلاح در صحنه درگیری در بازه 100 تا 5500 متر تخمین زده می شود. اگر برای شلیک این موشک از سیستم دید در شب استفاده شود بردِ آن تا شعاع 3500 متری افزایش می یابد.

وزن پرتابگر این موشک 26 کیلوگرم بوده که قابلیت حمل توسط خدمه را دارد. پرتابگر دهلاویه نیز هر چند شباهت هایی به پرتابگر توسن دارد اما در آن؛ لوله حاوی موشک در قسمت فوقانی دوربین قرار گرفته و موشک پس از رصد از طریق دوربین به سوی هدف شلیک می شود.

موشک دهلاویه که نمونه ارتقا یافته موشک کورنت است به 22 ثانیه زمان نیاز دارد تا به حداکثر برد خود پس از شلیک برسد. توان نفوذ سرِ جنگی این موشک برابر با 1200 میلیمتر است که نمونه خارجی آن به خوبی امتحان خود را درنبرد عراق با تانک های آمریکایی آبرامز پس داده است.

نرخ آتش این موشک نیز بین 2 تا 3 شلیک در دقیقه است که با توجه به لزوم دارابودن سرعت عمل در میدان های نبرد عددی خوبی به نظر می رسد.

دهلاویه می تواند تا با هر نوع خودروی زرهی مانند تانک و نفربر مبارزه کرده و بیشتر تانک های قدرتمند دنیا نظیر آبرامز و مرکاوا که مقاومت زره آن ها بین 1000 تا 1300 میلی متر است، در مقابل این موشک ناکام هستند. پس در صورت برخورد این موشک که قدرت نفوذ آن 1200 تا 1300 میلی متر است، این تانک ها قطعا آسیب جدی خواهند دید یا به طور کامل منهدم می شوند.

این موشک با استفاده از بالک های نصب شده در دماغه آن کنترل شده و بالک های عقبی آن نقش پایدارساز را دارند. تمامی این بالک ها در داخل لوله پرتاب به شکل جمع شده قرار گرفته و پس از پرتاب باز می شوند. هدایت آن از نوع نیمه اتوماتیک فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است که تجریه ساخت و بکارگیری چنین موشک ضد زرهی در توفان 5 و تندر نیز وجود داشته است؛ بنابراین می توان دقت بالایی برای دهلاویه متصور بود.

با همکاری متخصصان وزارت دفاع و جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش موشک دهلاویه هواپایه نیز طراحی و ساخته شده که در تاریخ پنجم اردیبهشت امسال رونمایی شد. این موشک، موشک هوا به زمین با هدایت لیزری و برد بیش از 8 کیلومتر و وزن پایین برای اهداف زرهی به صورت نقطه زن با قدرت نفوذ یک متر و و بیست سانتی متر است.

این موشک از هدایت پرتو سوار لیزر بهره می برد و در مقابله با انواع جمینگ های دشمن مقاوم است. کاربرد سامانه کنترل پرتو لیزر و سایت حرارتی تضمین کننده ایمنی موشک در مقابل اختلالات فعال و غیر فعال همچون دود است.

هقتم اسفندماه 93 بود که این موشک در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم (ص) 9 سپاه حضور داشت و عملکرد پیروزی را داشته است. دهلاویه پس از آن نیز در بیشتر رزمایش ها حضوری پیروز و تعیین کننده داشته است.

سایت Defence.pk در خصوص موشک های ضد زره دهلاویه می نویسد که ایران شروع به تولید نسخه ای از موشک ضد زره (دهلاویه) کرده است که هر تانک در دسترس بلوک غرب، یا هر هدف زره پوش دیگر، هلی کوپ تر و هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای در ارتفاع پایین را به خوبی هدف قرار می دهد.

روزنامه Tehran Times در خصوص موشک های ضد زره دهلاویه نوشت موشک ضد زره دهلاویه که یکی از پیشرفته ترین موشک های ضد زره است، توانایی انهدام پیشرفته ترین تانک ها را دارد.

امروز در میدان نبرد زمینی هیچ کدام از ادوات زرهی دشمنان از چنگال موشک های ضدزره ایرانی در امان نیستند، موشک هایی که خیلی وقت است جزو گزینه های روی میز جمهوری اسلامی ایران است و مهر محکمی بر این سخن که دوران بزن در رو به سرانجام رسیده است. بزن در رویی که سال ها خط مشی دشمنان بود، اما امروز باید آن را فراموش کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20839

به "موشک ضد زره دهلاویه؛ نابودگر تانک های مرکاوا و آبرامز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک ضد زره دهلاویه؛ نابودگر تانک های مرکاوا و آبرامز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید