نقاشی دیواری سه بعدی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نقاشی دیواری سه بعدی

طراحان داخلی و مهندسین معماری همیشه سعی دارند از هر وسیله و هر هنری برای زیباسازی ساختمان ها و ایجاد تنوع در محیط های داخلی استفاده کنند. گاهی حتی تغییراتی در هنرهای قدیمی ایجاد کرده و آن ها را با سبک ساختمان سازی مدرن سازگار می کنند تا بتوانند از خاص بودن آن ها استفاده کنند.

نقاشی دیواری سه بعدی

یکی از هنرهایی که همواره مورد توجه دکوراتورها قرار گرفته است، گچبری مدرن است.

شاید شما هم به این فکر کنید که گچبری، ایجاد طرح ها و نقاشی دیواری سه بعدی با گچ روی دیوار، قدیمی شده است. اما باید بدانید استفاده از این هنر علاوه بر ایران، در کشورهای خارجی نیز مورد توجه واقع شده است. با ما همراه باشید تا در این نوشته از سایت هانیه سلیم اطلاعاتی بسیار کاربردی در مورد تفاوت گچبری کلاسیک و مدرن ، ویژگی ها و کاربردهای گچبری مدرن ارائه دهیم.

گچبری کلاسیک و مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

گچ یکی از بهترین و مهمترین متریال هاست که از دیرباز برای ساختمان سازی و دیوارکشی خانه ها استفاده می شده است. همچنین لطافت، چسبندگی، استحکام، قابلیت رنگ پذیری و انعطاف پذیری آن باعث می شود از آن برای نقاشی دیواری سه بعدی و کنده کاری های زیبا استفاده شود. به هنر خلق طرح های زیبای گچی روی دیوار و سقف خانه ها، گچبری گفته می شود.

به طور کلی گچبری را به دو سبک جداگانه تقسیم می کنند که شامل گچبری کلاسیک و مدرن می شود. اما باید بدانید تفاوت نقوش، طرح ها و نحوه اجرای گچبری کلاسیک و مدرن چیست تا بتوانید بهترین آن ها را بر اساس طراحی داخلی ساختمان و علائق و سلائقتان انتخاب کنید. برخی از تفاوت های گچبری کلاسیک و مدرن را در ادامه شرح می دهیم:

  • یکی از مهمترین تفاوت های گچبری کلاسیک و مدرن نوع نقوش است. می توانیم بگوییم ساده ترین طرح ها، نقوش و مدل ها برای گچبری مدرن استفاده می شود. در این نوع نقاشی دیواری سه بعدی خبری از گل و بوته های پیچیده و شلوغ، طرح های هندسی لایه لایه و تو در تو، موتیف و تاج نیست. طرح ها نیز بیشتر تکرار شده و یکسان هستند.
  • تفاوت دیگر گچبری کلاسیک و مدرن در رنگ آمیزی آن هاست. معمولا هنگام رنگ آمیزی طرح های مدرن از یک یا چند رنگ محدود استفاده می شود. علاوه بر این رنگ ها معمولا ترکیبی از رنگ های خواب و خنثی مانند سفید، طوسی، کرم و آبی هستند.
  • نکته دیگری که باعث تمایز گچبری کلاسیک و مدرن می شود، نحوه اجرای این دو سبک گچبری است. در شیوه کلاسیک طرح ها با دست ایجاد می شوند؛ اما امروزه گچبری مدرن طرح های پیش ساخته ای مانند پلی اورتان دارد که قابل نصب روی دیوار و سقف بوده و سبک هستند. همچنین اجرای آن ها زمانبر نیست و هنگام نصب محیط کثیف نشده و به هم نمی ریزد.

چطور با گچبری مدرن خانه ای زیباتر داشته باشیم؟

اجرای گچبری مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی در ساختمان های امروزی متداول تر از سبک قدیم است؛ چراکه بیشتر ساختمان ها به سبک مدرن ساخته می شوند، چیدمانی مدرن دارند و در تکمیل آن ها از لوازم و وسایل مدرن و تازه استفاده شده است. اما باید به درستی بدانید در کدام نقطه از ساختمانتان می توانید از این نوع گچبری استفاده کنید. ابتدا باید بدانید بر عکس اجرای گچبری سنتی و کلاسیک، در اجرای گچبری مدرن دست شما بسیار بازتر است؛ چراکه طرح ها ساده تر شده اند و می توان از آن در همه نقاط خانه استفاده کرد. اما در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای آن ها را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از طرح های گچبری مدرن دور آینه

اگر می خواهید آینه ای در دیوار سالن یا یکی از اتاق های خود نصب کنید ولی دوست دارید با نقاشی دیواری سه بعدی طرح منحصر به فردی بسازید، می توانید یک طرح ساده اما زیبا از گچبری کلاسیک و مدرن دور آن ایجاد کنید. اما طرح مدرن معمولا همسان با رنگ و طرح گچبری های خانه است. در اینصورت شما توانسته اید علاوه بر ایجاد تنوع در محیط، بدون صرف هزینه زیاد برای خرید آینه ای مجلل، زیبایی را برای ساختمان خود به ارمغان بیاورید.

گچبری مدرن به عنوان نقاشی دیواری سه بعدی

دیوارها جاهای مناسب و مجذوب کنندهی برای اجرای طرح های مختلف گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی هستند؛ چراکه دست افراد در اجرای طراحی بسیار بازتر است. همچنین بر خلاف گچبری های طرح قدیمی، هنگام اجرای طرح های گچبری مدرن نیازی نیست که توازن را بین همه دیوارها رعایت کنید. برای این منظور در صورت نیاز و علاقه می توانید تنها یکی از دیوارها را با گچ طراحی کنید و سایر دیوارها را ساده به حال خود رها کنید. حتی گاهی می توانید برای هر دیوار طرحی مجزا انتخاب کنید. طراحی گچبری مدرن دیوارهای سالن و اتاق های داخل خانه معمولا به شکل زیر است:

  • برای نقاشی دیواری سه بعدی مناسب اتاق نشیمن معمولا طرح هایی بسیار ساده متشکل از اشکال هندسی انتخاب می شود. رنگ گچبری مدرن در اتاق های یک ساختمان نیز معمولا ساده است و برای آن ها از ترکیب رنگی شلوغ و پیچیده استفاده نمی شود.
  • برای نقاشی دیواری سه بعدی اتاق پذیرایی می توان از طرح های پیچیده تری استفاده کرد. برخی حتی طرح هایی شامل درختی با شاخ و برگ های ساده یا طرحی از طبیعت را روی دیوارهای خود پیاده می کنند.

گچبری مدرن برای سقف و دور لوستر

مانند خانه های قدیمی، از گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی نیز می توان برای دور لوستر استفاده کرد. در این صورت سقف خانه ها نیز کمی از سادگی در می آیند، گچبری مدرن به زیبای نورپردازی می شود و جلوه سالن یا اتاق ها به طور کل عوض می شوند. بر خلاف سبک کلاسیک که از طرح های شلوغ اطراف لوستر پیروی می کند، در طراحی گچبری سقف در سبک مدرن معمولا از نقوش بسیار ساده استفاده می شود. نقوش نقاشی دیواری سه بعدی باید به گونه ای باشند که هم برای لوستر و هم برای چراغ های هالوژن مناسب باشند.

گچبری سبک مدرن برای اپن آشپزخانه و ستون ها

اگر به گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی علاقه دارید می توانید به جای دیوار کوب و متریال دیگر، برای اپن و ستون های داخل ساختمان خود از طرح های گچبری مدرن استفاده کنید. اما به این نکته دقت کنید که این طرح ها باید در ساده ترین شکل ممکن باشند؛ چراکه کمی پیچیدگی باعث می شود دکوراسیون و طراحی داخلی خانه شما به هم ریخته به نظر برسد.

چطور گچبری مدرن مجذوب کننده تری داشته باشیم؟

برای مجذوب کنندهیت بیشتر طرح های گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی لازم است از افراد حرفه ای کمک بخواهید. یک گچکار حرفه ای مانند هانیه سلیم قادر است طرح های مختلف گچبری مدرن را به بهترین شکل در جایی مناسب اجرا کند. هانیه سلیم با داشتن تخصص در زمینه دکوراسیون داخلی می تواند علاوه بر ساختن محیطی زیباتر با هنر گچکاری، در سایر زمینه ها مانند پتینه های مبلمان، نقاشی روی چینی و پارچه نیز به شما کمک کند. برای اینکه طرح گچبری چشم نوازتری داشته باشید می توانید از این روش ها استفاده کنید:

  • رنگ های زیبا و مجذوب کنندهی برای گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی انتخاب کنید. گاهی می توانید با اضافه کردن کمی رنگ طلایی جلوه ای خاص به زمینه خاکستری یا سفیدتان بدهید و طرح گچبری مدرن را از یکنواختی در آورده و تنوع به آن بدهید.
  • برای مجذوب کننده تر شدن گچبری کلاسیک و مدرن و نقاشی دیواری سه بعدی داخل خانه خود از نورپردازی استفاده کنید. البته نورپردازی اصولی دارد که باید به آن توجه کنید؛ در غیر این صورت با تابش نور از زاویه ای غلط، جلوه زیبای گچبری تان را خراب می کنید.
منبع: اتاق
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 84069

به "نقاشی دیواری سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی دیواری سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید