نمی توانیم نسبت به آینده فضای مجازی بی تفاوت باشیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: جهان از هاستینگ فیزیکال عبور نموده و از خدمات ابری به سمت وب مبتنی بر بلاک چین حرکت می نماید که این مقدمه ای بر حذف حکومت ها بوده و از مسائل مهم آینده است و ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

نمی توانیم نسبت به آینده فضای مجازی بی تفاوت باشیم

به گزارش خبرنگاران، سید ابوالحسن فیروزآبادی در نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی کشور گفت: باید نسبت به تحولات حوزه فضای مجازی در آینده هوشیار و در برابر مسائل روز این تکنولوژی فعال باشیم.

وی گفت: کثرت، تنوع و پیچیدگی فضای مجازی بسیار زیاد بوده و تحولات این حوزه سریع است، اما کشور در برابر آن مکانیزم، چالاکی و مقاومت لازم را نداشته و هنوز با وجود سرانجام نسل و دوره بعضی از این تحولات نتوانستیم رفتار متناسب با آن را با نگاه به آینده داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حکمرانی و اقتصاد فضای مجازی تاکید نمود: در سال های اخیر 6 شرکت برتر جهان در حوزه ICT بودند و این در حالی است که این شرکت ها همه آمریکایی هستند و انحصار جهانی در اختیار آنهاست. شرکت های بزرگ سایبری آمریکا به سمتی حرکت می نمایند که حکومت ها و اختیارات ملی کوچک شوند و یک نظام ذی نفع شکل بگیرد که در این نظام شرکت های آمریکایی حکومت می نمایند که نمونه آن شرکت آی کن ICANN است که تمامی اعضای موثر آن آمریکایی هستند و مابقی اعضا غیر آمریکایی و فقط نقش مشورتی دارند.

فیروزآبادی با بیان این که گوگل نیز هر هفته یک شرکت در حوزه های نرم افزار، سخت افزار، تلکام و سرویس ها خریداری می نماید، گفت: برای حمایت از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان کوچک احتیاج است تا در مرحله نخست شرکت های بزرگ در حوزه فضای مجازی در کشور شکل بگیرند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: حوزه ICT پاردایم حاکم اقتصادی و تکنولوژیکی جهانست، اما در کشور این حوزه متولی مشخصی ندارد و ما در حکمرانی فضای مجازی هنوز در وب 2 هستیم و صرفا در حوزه فیزیکالی اقداماتی انجام شده است و در مسائل مهمی همچون اقتصاد دیجیتال متولی نداریم.

وی اضافه نمود: پیش از این حوزه ICT به دو شاخه مهم سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شد، اما در حال حاضر حوزه پلت فرم هم تعریف می گردد که در انحصار تعداد کمی شرکت آمریکایی است و تکنولوژی ها بر روی این لایه قرار می گیرند که این می تواند برای ما نیز فرصتی باشد که بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی در تدوین سند نظامات شبکه ملی اطلاعات به این حوزه توجه ویژه نموده و در آن تاکید گردیده که برای آن سرمایه گذاری کنیم.

وی اظهار کرد: برای این که بتوانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم باید در حوزه قانون گذاری فضای مجازی به فهم مشترک برسیم که متاسفانه در کشور گفتمان و فهم مشترک وجود نداشته و دچار واگرایی فهمی و معرفتی در حوزه فضای مجازی هستیم.

فیروزآبادی گفت: در مجلس احتیاج به نظارت و فعالیت بیشتری است و قوانین مهمی همچون حق امتیاز و مالکیت معنوی هنوز در کشور مصوب نگردیده و فهم مشترکی در آن وجود ندارد و ما در این زمینه تسلیم قواعد خارجی هستیم که اگر این مهم اصلاح نگردد، صنعت داخلی شکل نگرفته و رشد نخواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: سازمان نظام صنفی با پشتوانه اعضای خود می تواند در این حوزه مشخص استراتژی کند و یک نظام رصد داشته باشد که در چه حوزه هایی احتیاج است که وارد شویم و با چالاکی و همگرایی می توان با همراهی دولت و ملت و بخش خصوصی مسائل را برطرف کرد.

وی با بیان این که سازمان نظام صنفی می تواند اتاق فکر تشکیل دهد و مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا یکی از اعضای آن باشد، اضافه نمود: ما فاقد مدل اقتصادی مناسب هستیم و در حوزه تعرفه گذاری یک مدل ناقض در کشور وجود دارد در حوزه هایی همچون خرید و فروش محتوا هنوز مدل اقتصادی نداریم و اندازه بازار حوزه فضای مجازی یک چهارم ظرفیت آن است که باید اصلاح گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 944

به "نمی توانیم نسبت به آینده فضای مجازی بی تفاوت باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توانیم نسبت به آینده فضای مجازی بی تفاوت باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید