نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) چگونه است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به منظور قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) برگها را با دمبرگ، جدا کنید و دمبرگ را با حفظ حدود 5/2 تا 3 سانتیمتر از طول آن در بستر مناسب بکارید.

نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) چگونه است؟

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - گل قاشقی که با نام پیرومیا نیز شناخته میگردد به دلیل زیبایی برگها، نگهداری آسان، پایین بودن قیمت و تکثیر سادهاش یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی در میان افرادی است که به تازگی نگهداری از گل و گیاه را شروع نمودهاند. واریتههای فراوانی از این گیاه شامل پیرومیای ساده و پیرومیای ابلق قابلیت کشت و پرورش در ایران را داشته و علاوه بر آن این گل قابلیت، کشت به صورت گروهی و به عنوان پوشش گلدان را دارد. معمولا گل قاشقی را به وسیله قلمه زدن تکثیر میکنند. در ادامه شیوه قلمه زدن گل قاشقی و نحوه نگهداری از گیاه گردآوری شده است. با خبرنگاران همراه باشید.

شیوه قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا)

  • در ابتدا ساقهها یا برگهایی از گیاه همراه با دمبرگ که سالم و بدن افت هستند را انتخاب نمایید. ساقهها را بین پنج الی هفت سانتیمتر ببرید. در خصوص انواع گوشتی گیاه گل قاشقی، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می گردد .
  • قلمه ها را به گلدانهای کوچکی که از نظر سایز بین هشت تا دوازده میباشند انتقال دهید. بستر مناسب برای کاشت قلمه گل قاشقی ماسه شسته شیرین و یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت است.
  • دمای محیط گلخانه را بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد حفظ کنید. در این دما قلمه ها خیلی زود ریشهدار میشوند.
  • توجه داشته باشید، تا زمان ریشهدار شدن بستر قلمهها همواره باید مرطوب باشد، میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانهای ایجاد نمائید.
  • ضروری است، هرچند وقت یکبار برای تبادل هوا پلاستیک را بردارید و یا اینکه چند سوراخ برای تهویه هوا، در پلاستیک ایجاد نمایید .
  • به طور کلی، ریشه کردن قلمهها بین بیست تا بیست وپنج روز طول میکشد. زمانی که ریشهها کامل شد، آنها را به گلدانهای اصلی انتقال دهید.
  • گفتنی است، گیاه گل قاشقی به دلیل نداشتن ریشه زیاد، برای انتقال قلمهها احتیاج به گلدان خیلی عظیم ندارد و در گلدانهای سایز چهارده و گلدانهای کاسه ای ویا به اصطلاح آویز نمایانتر میگردد .
  • بهترین زمان برای قلمه زدن گل قاشقی فصل بهار است، البته در صورت تامین دمای محیط مناسب، در هر زمانی از فصل سال میتوان انجام داد.

شرایط نگهداری گیاه گل قاشقی

خاک : خاک مناسب و مطلوب برای کاشت گل قاشقی، مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه می باشد .

نور: گیاه گل قاشقی همانند اغلب گیاهان آپارتمانی، احتیاج به نور غیر مستقیم خورشید داشته، مناطق پرنور یا نیمه سایه اطاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسبترین مکان برای نگهداری گیاه است. گفتنی است، این گیاه در زیر اشعه چراغ فلورسنت پژمرده می گردد .

دما: مناسبترین دما برای نگهداری گل قاشقی دمای 18 تا 30 درجه سانتیگراد است. این گیاه به سرمای زیاد مقاومت ندارد و حداکثر می تواند در زمستان 15 درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

آبیاری: احتیاج آبی این گیاه بسیار پایین است و آبیاری زمانی انجام میگیرد که خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شده باشد. البته دقت کنید آبیاری آنقدر به تعویق نیفتد که برگ ها پژمرده شوند .

رطوبت هوا: مهپاشی گیاه، هفتهای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد .

کوددهی: کود مورد احتیاج این گیاه را می توان به میزان 2 گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد .

تعویض گلدان : ریشه های این گیاه سطحی و ریز است، بنابراین گلدان کوچک برای گیاه مناسبتر است، به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم گلدان را با یک اندازه عظیمتر تعویض نمایید .

منابع: کتاب پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل، سایت جامع گل و گیاه، باغبانی سبز

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47180

به "نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری و قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا) چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید