هیچ وقت در تخت خوابتان کار نکنید

به گزارش مجله کامپیوتر، بوق خبر/ مقاومت در برابر وسوسه کار در فضایی راحت به خصوص در محاصره بالش ها و ملحفه نرم شاید کار دشواری باشد. بعضی هم می گویند کار کردن روی تخت به آن ها یاری می نماید اضطراب کمتری داشته باشند و خلاقیت شان را بیشتر می نماید. اما کار کردن در جای خواب خود ممکن است بیشتر از هر چیزی به سلامت جسمی و روانی شما آسیب بزند.

هیچ وقت در تخت خوابتان کار نکنید

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا باید از تبدیل محل خواب تان به محل کار خود پرهیز کنید.

1- مغز و الگو های خوابتان را به هم می ریزد

مغز ما تختخواب را به مقوله خواب و استراحت ربط می دهد. کارشناسان می گویند وقتی در محل خواب تان کار می کنید، فکر تان رفته رفته آنجا را به فعالیت های دیگری جز خواب ربط می دهد. این سردرگمی ممکن است الگو های خواب همیشگی تان را برهم بزند یا باعث بی خوابی یا اختلال ریتم شبانه روزی گردد.

استفاده از وسایل الکترونیک مثل موبایل و لپ تاپ در تخت هم ممکن است به سلامت تان صدمه بزند. قرار دریافت در معرض نور آبی این وسایل در هنگام شب مانع از ترشح ملاتونین یا همان هورمون خواب در بدن می گردد که بر روی ساعت طبیعی خواب بدن اثر می گذارد. کمبود خواب هم می تواند باعث انواع بیماری ها و مسائل قلبی گردد.

2- روی بازدهی تأثیر می گذارد

اگر فکر انجام وظایف شغلی تان در خانه مضطرب تان می نماید، به این فکر کنید که انجام آن ها در اتاق خواب تان چه اثری خواهد داشت. در تحقیقی در آمریکا 72 درصد شرکت کنندگان به انجام کار در تختخواب خود اذعان نموده بودند. احتمال تجربه اختلالات خواب در این افراد به علت اضطراب و نگرانی بیشتر بود.

پایین بودن کیفیت خواب می تواند باعث کاهش انرژی و درنتیجه، بازدهی در سر کار گردد. اگر اتاق خواب تان کم نور باشد هم احتمال احساس خستگی در شما بیشتر می گردد.

3- فرم بدنتان را تغییر می دهد

ساختار و نرمی تشک باعث می گردد وقتی روی تخت می نشینیم قوز کنیم یا روی آن لم دهیم. این شرایط اگر ادامه یابد به مرور باعث انواع درد های بدنی به خصوص در قسمت گردن، پشت و لگن می گردد.

به گفته پزشکان، صرف اینکه حالا دردی احساس نمی کنید علت نمی گردد که مسئله ای برایتان پیش نیامده باشد. در حقیقت درد زمانی بروز پیدا می نماید که احتمالاً دیگر آنقدر دیر شده که کاری برای حل مشکل از دست تان برنمی آید. این امر می تواند به بروز مسائل شدیدی مانند خشکی دائمی پشت و آرتریت هم بیانجامد.

4- تختخواب پناهگاهی برای باکتری ها است

وقتی پوست تان در تماس با ملحفه قرار می گیرد، سایش ناشی از H ن لایه بیرونی سلول های پوستی را از بین می برد. به گفته متخصصان پوست، این سلول های پوستی حامل چربی، عرق و آب دهان هستند و محل ایده آلی برای رشد باکتری ها و مایت های گرد و غبار محسوب می شوند. تعامل بلند مدت با این ارگانیسم ها ممکن است باعث بروز آلرژی، حمله های آسم یا بیماری های پوستی گردد.

تحقیقی بر روی نمونه باکتری های به دست آمده از تشک تختخواب هم نشان داد تخت ما از دستشویی کثیف تر است. واحد تشکیل کلنی در هر اینچ مربع یک روبالشی بعد از یک هفته استفاده 17 هزار برابر کاسه توالت است. ملحفه تخت هم بعد از یک هفته استفاده 24 هزار برابر بیشتر از دستگیره در دستشویی باکتری دارند.

5- می تواند روی رابطه زناشویی اثر بگذارد

تحقیقات نشان داده توجه به تلفن همراه هنگام صحبت با شریک عاطفی خود ممکن است اثری غیر مستقیم بر میزان رضایت از رابطه و افسردگی داشته باشد. این مسأله در خصوص دیگر وسایل الکترونیکی که از آن ها برای کار استفاده می گردد هم صدق می نماید.

تختخواب برای فکر ما تداعی گر قرار دریافت در مکانی است که برای سهیم شدن با شریک عاطفی مان در نظر گرفته شده است. کار کردن در تخت در حضور شریک عاطفی تان ممکن است احساس نادیده دریافت شدن در او به وجود آورد و در نهایت حس نزدیکی آن فضا را از بین ببرد.

چند راه حل برای به حداقل رساندن آثار منفی کار در تخت

یک روتین خواب برای خودتان داشته باشید

یک عادت خوب که باید در خودتان ایجاد کنید این است که تخت تان را برای استراحت و خواب نگه دارید. انجمن روانشناسی آمریکا هم توصیه می نماید یک روتین خواب منظم داشته باشید، مثلاً هر روز سر یک ساعت ثابت از خواب بیدار شوید و بخوابید تا مسئله ای در خواب تان ایجاد نگردد.

محل کارتان را بیرون اتاق خوابتان برپا کنید. اگر مجبور شدید، خلاق باشید

اگر فضای کافی ندارید، می توانید یک محل کار موقتی برای خودتان درست کنید. مثلاً روی جایگاه یا زمین کار کنید و از کاناپه به اسم میز بهره ببرید. می توانید هم خلاقیت به خرج دهید و از وسایل خانه بهره ببرید، مثلاً از میز اتو به اسم میز بهره ببرید.

اگر هیچ راه دیگری جز کار در تخت نداشتید، سعی کنید حالت نشستن روی جایگاه را شبیه سازی کنید. می توانید پشت و زیر زانوهایتان بالش بذارید تا تکیه گاه بدن تان گردد. سعی کنید صفحه دستگاه را تا ارتفاع چشم هایتان بالا آورید و از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

گجت ها و وسایل کارتان را در اتاق خوابتان نگذارید

حذف منابع نور آبی و بیرون بردن وسایلی که باعث اضطراب یا نگرانی می شوند به بهبود چرخه خواب بیداری تان یاری می نماید. ایجاد یک مرز آشکار میان کار و زندگی شخصی می تواند رابطه شما با شریک عاطفی تان را هم بهبود بخشد.

از حداقل یک ساعت قبل از خواب دیگر کار نکنید

کارشناسان می گویند داشتن یک روتین پیش از خواب یاری می نماید راحت تر از حالت بیداری وارد زمان خواب شویم. از آن یک ساعت می توانید برای استراحت، مدیتیشن یا دریافت یک دوش انرژی بخش بهره ببرید.

از انجام فعالیت های اضطراب آور پیش از خواب خودداری کنید، چون ممکن است باعث فعال شدن هورمون اضطراب یعنی کورتیزول شوند که هوشیار و بیدارتان نگه تان خواهند داشت.

اتاق خوابتان باید فضایی مناسب خواب داشته باشد

اتاق خواب باید ساکت، تاریک و خنک و از تهویه مناسبی برخوردار باشد. این امر به بهبود کیفیت خواب یاری می نماید. بهتر است از پرده های ضخیمی بهره ببرید که جلوی نور را بگیرند تا این سیگنال را به مغز دهد که وقت خواب رسیده است. تشک و بالش تان هم باید راحت و البته تمیز باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 59480

به "هیچ وقت در تخت خوابتان کار نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ وقت در تخت خوابتان کار نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید