واگذاری پرسپولیس و استقلال، همه می دانیم بعید است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اکبر منتشلو ، تجربه کاملاً ناموفق سالهای اخیر در بحث واگذاری تیم های لیگ برتری به بخش خصوصی، تجربه ای است که هیچ گاه درسی از آن گرفته نمی گردد و همواره بحث واگذاری تیمها به بخش خصوصی سر زبان ها بوده و هست. متاسفانه با نگاهی به آنچه که در باره واگذاری برخی تیم ها مثل نفت، راه آهن و ... به بخش خصوصی اتفاق افتاده است واهمه در باره واگذاری تیم ها به بخش خصوصی بیشتر و بیشتر شده است و باید اقرار کرد که فارغ از همه کاستی های که فوتبال کشورمان دارد، بحث واگذاری تیمهای لیگ برتری یکی از پروژه های کاملا ناموفق در فوتبال بوده است. هرچند مسائلی مثل حق پخش تلویزیونی و ... نیز هیچ گاه در فوتبال به سرانجامی نرسیده، اما بحث خصوصی سازی ضربات جبران ناپذیری را به فوتبال وارد نموده و هیچ گاه منفعتی برای فوتبال کشورمان نداشته است. همانطور که ذکر شد واگذاری برخی تیم های لیگ برتری به بخش خصوصی عملاً به نابودی این تیم ها ختم شده است و پرونده هایی را در فوتبال روی هم انباشته که واقعاً هیچ کس قادر به حل و فصل آنها نیست.

واگذاری پرسپولیس و استقلال، همه می دانیم بعید است

در این بین واگذاری تیم های پرطرفدار و پایتخت نشین پرسپولیس و استقلال هم داستان جداگانه ای دارد، در طول سالهای گذشته (قریب به سه دهه) همواره بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی وجود داشته و حتی به اخذ پاکت های پیشنهادی هم رسیده است، اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداده است. واقعا هم نمی توان گفت که این به انتها نرسیدن بحث واگذاری به نفع تیمی مثل پرسپولیس یا استقلال بوده است و یا به ضررش. چرا که از یک طرف بحث تجربه واگذاری بسیاری از تیم ها را پیش رو داریم و عواقبی را که برای آنها داشته است را به وضوع می بینیم و از طرف دیگر آماده نبودن زیرساخت های واگذاری تیمها به بخش خصوصی از جمله حق پخش تلویزیونی، عدم شفافیت مالی باشگاه ها، نبود استادیوم های اختصاصی برای تیم ها و ... همیشه چالش های جدی را برای واگذاری تیم ها به بخش خصوصی به وجود آورده است.

در چنین شرایطی طی روزهای اخیر باز هم بحث واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی حسابی داغ شده است و البته با واکنش های منفی و مثبت بسیاری نیز روبرو شده است. برخی ها از واگذاری این تیم ها به بخش خصوصی در بورس حمایت کردند و برخی ها واگذاری پرسپولیس به پیشکسوتان قدیمی پرسپولیس را مطرح کردند و حتی برخی از عدم توانایی مالی افراد شخصی برای خرید پرسپولیس و استقلال حرف زدند. اما آنچه که در این بین مورد تغافل قرار گرفته این است که واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی وارد دهه سوم شده و هیچ گاه اتفاق نیفتاده است و به احتمال زیاد این بار هم مثل همیشه در انتها همه این گمانه زنی ها، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و از طرف دیگر با وضعیتی که فوتبال کشورمان دارد و بحث تجربه واگذاری تیم های دیگر و همچنین موضوع زیرساخت های واگذاری به بخش خصوصی، چطور می توان امیدوار بود که استقلال یا پرسپولیس اولا واگذار شوند و در ثانی در صورت رخ دادن این اتفاق این تیم ها تا کی می توانند در لیگ برتر فوتبال دوام بیاورد در حالی که برخی تیم های دیگر مثل سپاهان، ذوب آهن، پیکان، سایپا و ... همچنان از بخش دولتی بهره مند باشند.

به طور حتم مثل تیم های قبلی و شاید بیشتر از آنها خواستار زیادی برای تصاحب استقلال و پرسپولیس پا پیش خواهند گذاشت، اما آیا با شرایطی که گفته شد، واگذاری این تیم ها به بخش خصوصی عاقلانه خواهد بود. رقابت پرسپولیس و استقلال با تیم های که از آنها نام برده شد، چگونه خواهد بود؟ بی شک تفاوت فاحشی بین استقلال و پرسپولیس و چند تیمی که در سالهای گذشته به ظاهر به بخش خصوصی واگذار شد، وجود دارد و به طبع آن مسائل هم بزرگتر و بیشتر خواهد بود که خود به خود با کوچکترین مشکل، بحرانی بزرگ به وجود خواهد آمد.

واگذاری همه دارایی ها به علاوه بدهی های قطعی و احتمالی!

جالب است که این بار استقلال و پرسپولیس لقمه ای شده اند که به راحتی از گلوی کسی پایین نخواهد رفت. پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی درباره تفاوت واگذاری و مزایده این دوره استقلال و پرسپولیس با مزایده قبل این دو باشگاه می گوید: در مزایده ای که قبلا برگزار گردید، برند استقلال و پرسپولیس همراه یک استادیوم و ساختمان باشگاه به مزایده گذاشده شده بود اما در مزایده ای که قرار است برگزار گردد سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به فروش خواهد رسید که این شامل همه دارایی های باشگاه است و بدهی های قطعی و بدهی های احتمالی هم جزئی از سهام باشگاه است. هر چند در طول سالهای اخیر کوشش های زیادی برای سروسامان دادن به وضعیت مالی این دو باشگاه اجرا شده است، اما باید این واقعیت را پذیرفت که تعیین کردن بدهی های قطعی و احتمالی پرسپولیس و استقلال به این آسانی ها نخواهد بود و واگذاری سهام این باشگاه ها قطعاً نیازمند شفافیت مالی این باشگاه ها خواهد بود.

11

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3511

به "واگذاری پرسپولیس و استقلال، همه می دانیم بعید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری پرسپولیس و استقلال، همه می دانیم بعید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید