ورزشی تا عمق دوران کودکیمان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ورزش اسپوکس، ورزشی نوپا در دنیا است که گاها می توان فعالیت های مرتبط با این رشته را در پارک های سطح شهر دید. فعالیت هایی آشنا که تا عمق دوران کودکیمان همراهیمان می نماید.

ورزشی تا عمق دوران کودکیمان

به گزارش خبرنگاران، این رشته برای نخستین بار توسط استاد ارشد، محمد رضا هاشم پور در سال 1390 پایه گذاری شد و در سال 2013 این رشته را در چندین اجلاس در دنیا معرفی کردند. هاشمپور در مورد راه اندازی این رشته گفته است زمانی که در پارک افراد کهن سالی را می دیدم که مشغول ورزش بودند، فکر کردم ورزشی را ابداع کنم تا این افراد هم بتوانند در حیطه قهرمانی به فعالیت بپردازند. برای همین این ورزش را پایه گذاری کردم.

رییس کمیته اسپوکس استان اصفهان در گفت و گو باخبرنگار خبرنگاران، در مورد ریشه ورزش اسپوکس اظهار کرد: ورزش اسپوکس مخفف چهارکلمه انگلیسی به معنای ورزش، سریع ترین، قوی ترین و باهوش ترین است که دارای ریشه کاملاً ایرانی است. این ورزش برگرفته از انواع سلاح های ایران باستان است که به صورت ایمن و با روکش اسفنج استفاده می گردد.

محمد قربانی اضافه نمود: از مزایای این ورزش می توان به ارتقا سطح آمادگی جسمانی، افزایش هماهنگی دست و چشم (هماهنگی عصب و عضله)، افزایش قدرت و استقامت عضلانی بیشتر سیستم قلبی عروقی و افزایش انعطاف پذیری اشاره نمود.

وی با اشاره به اینکه اسپوکس از ورزش های جدیدی است که در ایران پایه گذاری شده است، ادامه داد: تاکنون حدود 15 کشور در این رشته مشغول به فعالیت هستند. از سال 1395 فعالیت این ورزش در کشور مورد تائید رسمی وزارت ورزش و جوانان نهاده شد و به فدراسیون انجمن های ورزشی معرفی گردید.

رییس کمیته اسپوکس استان اصفهان شروع فعالیت این رشته در اصفهان را حدود سه ماه خواند و گفت: در اصفهان از دی ماه سال 95 فعالیت کمیته اسپوکس شروع شده است. دوره های مربیگری و داوری در اصفهان 13 و 14 اردیبهشت برگزار می گردد. همچنین مسابقات اسپوکس در 3 بخش مبارزه، نمایشی و اجرای فرم برگزار می گردد که علاقمندان می توانند در زمینه ای که استعداد دارند شرکت نمایند.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای معرفی این ورزش به عموم مردم اظهار کرد: از نخستین اقدامات صورت گرفته در این زمینه می توان به مکاتبه با روسای انجمن های ورزشی شهرستان های استان در مورد معرفی نماینده برای آموزش و فعال شدن شهرستان ها بود که موجب فعال شدن شهرستان های کاشان، شهرضا، اصفهان، فلاورجان، شاهین شهر و... شد.

وی خاطر نشان کرد: برای مباحث استعدادیابی با شهرداری مکاتبه نموده ایم تا بتوانیم روزهای آدینه در پارک های شهر به معرفی این ورزش و استعدادیابی و جذب نیرو بپردازیم. این طرح تا کنون با استقبال خوبی رو به رو شده است و پیروز به جذب افراد زیادی شده ایم. قرار است با معاون آموزش و پرورش استان اصفهان نیز مذاکراتی در مورد معرفی ورزش اسپوکس به دانش آموزان داشته باشیم تا بتوانیم از استعدادهای جوان تر نیز بهره مند شویم.

قربانی در پاسخ به این پرسش که چرا این ورزش زیر نظر انجمن هیئت های ورزشی است با این که این ورزش از رشته های رزمی تشکیل شده است، اظهار کرد: این ورزش افراد را به یاد دوران کودکی خود می اندازد، همان شمشیربازی های دوران کودکی. در واقع پایه و بنیان این ورزش از همین جا می آید.

وی در مورد مسابقات پیش رو برای ورزشکاران این رشته اظهار کرد: در امسال مسابقات جام وحدت و دوستی بین کشورهای کره، تایلند و چهار کشور از حوزه خلیج فارس برگزار می گردد. مسابقات انتخابی تیم ملی قرار بود 15 اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار گردد که به دلیل برگزاری دوره های مربیگری و داوری به بعد از تیرماه موکول شده است. همچنین درصدد برگزاری یک دوره مسابقات بین المللی به میزبانی جزیره کیش یا بندر انزلی هستیم.

رییس کمیته اسپوکس با اشاره به این که این مسابقات شبیه به مسابقات شمشیر بازی با پوششی متفاوت است، توضیح داد: لباسی که برای این رشته طراحی شده شامل شلوار بلند، پیراهن بلند، کلاه و نقاب است. بنابراین هیچ مسئله ای برای تصویربرداری یا پوششهای خبری وجود ندارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14964

به "ورزشی تا عمق دوران کودکیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشی تا عمق دوران کودکیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید