وسوسه آب و بی رحمی رودخانه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استان البرز به سبب طبیعت بکر و جاده های گردشگری همواره پای ثابت سفرهای پرشمار مردمی از گوشه و کنار کشور به ویژه پایتخت بوده که در این میان رودخانه های پرآب و خروشان این استان باوجود جذابیت و طراوت خاص گاهی حلاوت گردشگری را به کام افراد بی احتیاط و دیگران تلخ می نمایند.

وسوسه آب و بی رحمی رودخانه

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، البرز با گسترده پنج هزار و 800 کیلومترمربع و جمعیتی حدود سه میلیون نفر با طبیعتی جذاب و منطقه ای خوش آب وهوا از گذشته تا به امروز کانون توجه جهانگردان داخلی و خارجی بوده و همین جذابیت ها در کنار یافتن شغل مناسب سبب شده تا جمعیت 250 هزارنفری آن در دهه 50 به بیش از 15 برابر در زمان کنونی برسد و این تراکم جمعیتی هم برای مردم و هم برای طبیعت منطقه

خسارت بار و زیان آور بوده به ویژه آنکه بی احتیاطی ها در کنار دست درازی به طبیعت، اراضی و آب ها با مرگ بسیاری از مردم همراه شده است.

افزایش جمعیت و ساخت وسازهای فراوان سبب شد تا امروز بسیاری از فضاهای باغی و سبزه زارهای استان البرز در سایه ساخت وسازها محو و نابود گردد و در کنار آن پدیده های مخربی مانند بیابان زایی، آلودگی هوا همراه با گردوخاک سیمای این منطقه سرسبز را خاکستری کند.

در این میان بسیاری از دشت ها و کوهپایه ای سرسبز البرز از بین رفته و هرروز عرصه بر زمین های کشاورزی و باغات تنگ تر می گردد ضمن آنکه حفاری بیش از 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز سبب شده تا سفره های آب زیرزمینی استان مورد دستبرد قرار گیرد و آبخوان ها (محل تجمع آب های زیرزمینی) تا حدود زیادی از آب تهی گردد.

اگرچه تخریب طبیعت و مسائل زیست محیطی موضوع اصلی این گزارش نیست اما همین تعرض ها به محدوده آب های سطحی و منابع طبیعی همراه با بی احتیاطی سبب شده تا حوادث ناگواری در محدوده رودخانه هایا پدیده های زیست محیطی مخرب دیگری برای مردم منطقه رقم بخورد.

همان طور که می دانیم در جریان خشک سالی های 2 دهه گذشته رودخانه های دائمی و فصلی کشور و استان البرز آسیب کلی دیدند و نگرانی زیادی برای مردم و دوستداران محیط زیست به وجود آمد اما بارش ها طی 2 سال آبی یعنی 98-97 و 99-98 امید تازه ای در دل ها به وجود آورد و نشاط و طراوت را به طبیعت و رودخانه ها بازگرداند.

وجود رودخانه های زیبا و خروشان در استان البرز بااینکه جذابیت خاصی برای جهانگردان دارد اما این زیبایی زمانی اوج لذت را در دل ها می نشاند که هیچ فرد جهانگردی ریسک خطر را به جان نخرد و حلاوت طبیعت را به کام خود و دیگران تلخ نکند.

حفظ محیط زیست و بهره بردن از مواهب طبیعی و خدادادی موجب می گردد تا انسان ها و موجودات بتوانند به خوبی و متعادل از اثرات ارزشمند این مواهب استفاده نمایند بدون آنکه به خود و نعمت های الهی آسیبی وارد نمایند.

  • هشدار | احتمال افزایش تعداد غرق شدگان در رودخانه کرج
  • کشف جنازه مرد 40 ساله در رودخانه کرج

از دیگر سو بااینکه در این ماه ها و روزهای کرونایی برخلاف سال های گذشته جهانگردی و سفرهای غیرضروری به مناطق مختلف کشور توصیه نمی گردد اما بعضی حتی فرزندان عزیز و خردسال خود را به نام گردش و سیاحت در آب های خروشان به کام مرگ می کشانند و حوادث تلخی برای خانواده و اطرافیان برجای می گذارند.

قصه های غم انگیز حوادث ناگوار رودخانه های خروشان استان البرز فراوان است چه والدینی که بچه ها خردسال خود را در این آب ها ازدست داده و چه خانواده هایی که در سوگ پدر یا مادر یا نوجوانان و جوانان خود عزادار شده اند.

آنچه وجه مشترک تمام این حوادث است تنها بی احتیاطی و توجه نکردن به هشدارهاست که شاید در پس وسوسه آب به بهانه تفرج یا دریافت عکس و سلفی یادگاری در بستر رودخانه به وجود آمده است.

قبل از پرداختن به حوادث رودخانه های البرز، معرفی هریک از این رودخانه ها خالی از لطف نیست و شناخت از آن ها شاید یاریی باشد به افرادی که تا به امروز با مخاطرات این مکان ها آشنایی پیدا ننموده اند.

رودخانه کرج

رودخانه کرج یکی از پرآب ترین رودخانه های کشور است که از دامنه های رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد. رودخانه کرج که در امتداد جاده کرج - چالوس واقع شده، 75 کیلومتر طول و پنج تا هشت متر عرض دارد، سرچشمه اصلی این رودخانه کوه کلون بستک است و درنهایت انتهای رودخانه کرج به دریاچه نمک در قم می ریزد.

رودخانه کرج استان البرز در راستا خود دشت های زیادی همچون دشت کرج و شهریار را سیر آب می نماید و پس از طی راستای طولانی به رود جاجرود می پیوندد. از این رودخانه، رودهایی همچون سیجان، گوراب، اویزر، هفت چشمه و … سرشاخه می گیرند و همچنین وجود این سرشاخه ها باعث ایجاد ییلاقات زیبایی در طول راستا این رودخانه شده است.

در سال 1342 بر روی رودخانه کرج سد امیرکبیر کرج ساخته شد که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های جهانگردی کرج شده است. علاوه بر این در فصول بهار و تابستان ماهیگیری در رودخانه کرج به دلیل وجود انواع ماهی همچون قزل آلا، خیاطِ، سس و … بسیار رواج پیدا می نماید که امروزه متأسفانه به دلیل صید بی رویه شاهد کم شدن گونه های ماهی این رودخانه هستیم.

مهم ترین سرشاخه های این رودخانه خروشان عبارت اند از کندر، کندر آب، دره نمرک- کلنا، دره انگلج (وینه)، دره نوجان، رشک بهشت، شاه سارق، خور، سیجان، چاران، سرزیارت، گوراب، ارنگه، هفت چشمه، آدران- دوران، خوزنکلا، اویزر، نشتارود- کلها، واریان، قصردره (رزکان)، مورود، وصال دره، شلنک، سرک، لانیز، شهرستانک، کلارود- گشتادر- کسیل، گرماب، آزادبر- آسیاب درگاه، سرنساء، ولایترود- دیزین، پی کنار، شیرکمر- سوتک و وارنگه رود.

از مهم ترین چشمه های تغذیه نماینده رودخانه حفاظت شده کرج نیز می توان به چشمه های سوتک، سفید سوتک، شیرکمر، سیکنو، کریم چال- وارنگه رود، نمرک، جیان- کندر، قل قل چشمه سرزیارت، شاهی خور، هفت چشمه، چشمه دره، قصر ناصرالدین شاه- شهرستانک، دره بصال- شهرستانک، بیدار چشمه باغستان و پی کنار اشاره نمود.

رودخانه کرج تأمین نماینده آب آشامیدنی تهران، آب کشاورزی مناطق هم جوار و منبع تأمین برق کشور است. این رودخانه درگذشته تمام باغ های شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می کرد ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی رویه مصرف آب شرب در کلان شهر تهران، بخش عمده آب این رودخانه برای مصرف آشامیدنی به تهران منتقل می گردد درنتیجه سهم آب باغ های استان البرز از این رودخانه بسیار کاهش یافته است.

رودخانه کرج از سال 1346 خورشیدی در شمار رودخانه های تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرارگرفته است. این رودخانه یکی از قطب های مهم جهانگردی استان البرز به ویژه در شاخه اسپرت توریسم به شمار می رود و همه ساله در فصل صید (اواخر بهار تا اواخر تابستان) پذیرای شمار زیادی از جهانگردانی است که به ورزش ماهیگیری علاقه دارند.

طبق گزارش ها ماهی قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی خیاطِ، سس ماهی و ماهی سر مخروطی سیاه فلس ازجمله ماهیان موجود در رودخانه کرج می باشند اما متأسفانه در زمان حاضر به دلیل استقرار واحدهای خدماتی، اراضی کشاورزی، مراکز مسکونی روستایی، ورود انواع فاضلاب های شهری و کشاورزی، تهدید زیستگاه و همچنین به دلیل گستردگی منطقه استحفاظی و وسعت حوزه عمل و کمبود نیروی انسانی و امکانات، به وسیله صید غیرمجاز کاهش چشمگیری در جمعیت بعضی از انواع این گونه ها مشاهده شده است.

این رودخانه باوجود ظرفیت های فراوان تا به امروز بسیاری از خانواده های ایرانی خاطرات تلخی از آن به واسطه اشتباه یا بی احتیاطی و مرگ عزیزان خوددارند.

رودخانه برغان

روستای برغان از مناطق دیدنی و زیبای استان البرز بوده و یکی از مهم ترین جاذبه های جهانگردی این استان محسوب می گردد. این رودخانه در 20 کیلومتری شمال آزادراه کرج - قزوین قرار گرفته است.

برغان یکی از مناطق خوش آب وهوای شهرستان ساوجبلاغ محسوب می گردد و آب وهوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. رودخانه های شاهرود و سنج از کنار روستای برغان عبور می نمایند و این باعث شده زیبایی های این منطقه دوچندان گردد.

وجود این 2 رودخانه که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند بر آب وهوای این منطقه دیدنی تأثیر بسزایی داشته اند. خانه های قدیمی و بازار این منطقه جهانگردان بسیاری را مجذوب خود می نماید. این یک اتفاق خوب است که روستاهایی در کنار شهرها باقی مانده اند تا مکانی برای مردمی باشد که روزهای هفته خود را در دودودم شهری سپری می نمایند.

در این حال این رودخانه ها زیبا گاهی در فصول بارش رنگ خشم به خود می گیرد و نمی توان در بسیاری از مواقع به حریم آن نزدیک شد چه برسد به آنکه بچه ها و نوجوانان در کنار این رودخانه بازی نمایند.

رودخانه طالقان

رودخانه طالقان یا طالقان رود، رودخانه مهم شهر طالقان در استان البرز است که از کوه های کندوان و کهار عظیم سرچشمه می گیرد. این رود با دریافت بیش از 15 رود عظیم و کوچک ازجمله دیران و کرک بود، در دره طالقان به سمت غرب جریان می یابد و پس از عبور از حاشیه جنوبی شهر طالقان و 11 کیلومتری غرب روستای شهرک، به رودخانه اندک و الموت می پیوندد که درنتیجه آن، رودخانه پرآب شاهرود تشکیل می گردد. رودخانه طالقان حدود 180 کیلومتر طول دارد.

در سال 1385 سد مخزنی چندمنظوره طالقان با ظرفیت حدود 450 میلیون مترمکعب بر روی این رود احداث شد.

در سال های اخیر با احداث سد طالقان میزان حوادث غرق شدگی در این رودخانه کم نبوده به ویژه آنکه بسیاری از جهانگردان در فصل گرما این منطقه خوش آب وهوا را برای تفرج و سرگرمی انتخاب می نمایند.

رودخانه طالقان به سبب ذوب برف در کوه های سربِ فلک کشیده همیشه خروشان و زیبایی این جلوه خاص طبیعی را باید با حفظ رعایت فاصله نظاره گر بود.

رودخانه کردان

رودخانه کردان از ارتفاعات کهار عظیم سرچشمه می گیرد. این رود با جهت شمال شرقی- جنوب غربی از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور می نماید و سپس در اطراف روستای نجم آباد به رودخانه شور می ریزد. از شاخه های اصلی رودخانه کردان می توان به دروان و برغان اشاره نمود.

روستای کردان یکی از مناطق ییلاقی سرسبز و بی نظیر اطراف پایتخت محسوب می گردد. این منطقه بسیار موردتوجه جهانگردان قرار می گیرد. به طوری که به خصوص مردم تهران در تعطیلات آخر هر هفته کردان را برای تفرج و تفریح و استراحت انتخاب می نمایند.

رودخانه کردان از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور می نماید و در اطراف روستای نجم آباد به رودخانه شور می پیوندد. تمام راستای که این رود آبی بلند طی می نماید سبز و دیدنی هستند و به نوعی هرکدام به تنهایی یک جاذبۀ جهانگردی محسوب می شوند. گاهی طغیان این رودخانه در زمان بارش ها تهدیدی برای مناطق اطراف بوده و اگرچه در فصل گرما از میزان آب آن کاسته می گردد اما نقاط حادثه خیز آن کم نیست و تا به امروز این رودخانه قربانیان زیادی در فهرست کتاب غرق شدگان در آب داشته است.

لذت بخشی از جاذبه ها با رعایت نکات ایمنی

وجود این جاذبه های طبیعی از نعمت های خدادادی بوده و جهانگردی آن هم در شرایط بدون کرونا زمانی ارزشمند است که مردم و جهانگردان سلامتی خود و طبیعت را مهم شمرده و فاصله مناسب با حفظ نکات زیست محیطی این مناظر را نظاره گر باشند.

معرفی این جاذبه های طبیعی به این معنا است که باید در حفظ و صیانت از این سرمایه های ارزشمند طبیعی بکوشیم و به خاطر لحاظ لذت بخش احتیاط و خود مراقبتی را فراموش نکنیم.

آجریان رودخانه ها برای حفظ حیات و محیط زیست

خشکی و کم آبی رودخانه ها خسارتی عظیم برای محیط زیست انسانی، جانوری و گیاهی است به ویژه آنکه استفاده از این مواهب برای شرب و تأمین آب محصولات کشاورزی و باغات توأم با پرورش ماهی از مزیت های مالی این سرمایه های طبیعی به شمار می رود.

کاهش سطح آب رودخانه ها طی 2 دهه خشک سالی و کم بارشی در کشور و استان البرز خسارات فراوانی به محیط زیست طبیعی و انسانی وارد کرد و مشکلاتی به وجود آورد، موضوعی که سبب شد تا اهمیت آب و استفاده بهینه از آن ها به محوری ترین مسائل اجتماعی، حیاتی و مالی کشور تبدیل گردد.

گسترش بیابان ها و تهی شدن سفره های آب زیرزمینی از مهم ترین پیامدهای خشک سالی ها در کشور بوده که نزول رحمت الهی در این 2 سال اخیر موجب شد تا حوضه های آبریز استان البرز جان دوباره ای بگیرد.

رودخانه یا آب، آتش و کوه هریک دارای مخاطرات بالقوه خود بوده و تنها استفاده مناسب و اصولی از این مواهب است که می تواند به زندگی انسانی، گیاهی و جانوری لذت خاص بچشاند.

خطاهایی که آخرین تجربه زندگی می گردد

ورود غیر محتاطانه به حریم رودخانه های خروشان در فصول مختلف سال همیشه خطرات جبران ناپذیری همراه بوده و کسانی که هشدارها را نادیده می گیرند درواقع آخرین برگ زندگی خود و عزیزانشان را رقم زده اند.

انعکاس اخبار تلخ در رسانه ها درواقع با این هدف است که بسیاری از این حوادث عبرت گرفته و ریسک خطر را به جان نخرند.

درگذر از حاشیه جاده کرج - چالوس خانواده هایی را می بینیم که کنار رودخانه چادر مسافرتی برپا نموده و بچه ها خود را در محدوده های آبی رها می نمایند یا اینکه عظیم سالان خود هم به تفرج و سرگرمی در مکان های کم عمق آب یا عمیق روی می آورند که شمار جان باختگان ناشی از این رفتارها کم نیست.

سال گذشته حدود 28 نفر در رودخانه های استان البرز جان خود را از دست دادند که تعدادی از آنان بچه ها و نوجوانان بودند.

در سال های پیش از آن هم شمار جان باختگان رودخانه های استان البرز پرتعداد بوده و این در حالی است که بارها اخبار این حوادث به وسیله رسانه ها انعکاس یافته است.

اتراق در کنار رودخانه ها اولین گام بی احتیاطی در جهانگردی بوده که حوادث بعدی را در پی دارد و به همین دلیل از مردم و جهانگردان خواسته می گردد که هیچ گاه در نزدیکی رودخانه ها ازجمله چهار رودخانه خروشان کرج، طالقان، برغان و کردان توقف ننمایند و در صورت نظاره گری آب باید فاصله مناسب رعایت گردد.

در میان چهار رودخانه خروشان استان البرز، رودخانه کرج بیشترین سهم از حوادث غم انگیز را دارد چراکه این رودخانه از محدوده شهری عبور نموده و در حاشیه جاده جهانگردی کرج - چالوس قرار گرفته است.

از ابتدای امسال تا به امروز 9 نفر در استان البرز غرق شده اند که تمام این حوادث مربوط به رودخانه کرج بوده است.

نخستین حادثه در اوج شیوع کرونا و اواخر فروردین امسال رخ داد که جوان 28 ساله هنگام قایق سواری در پایین دست رودخانه کرج و در محدوده سرحد آباد جان خود را از دست داد.

نفرات بعدی هم در طول راستا رودخانه و در نقاط مختلف غرق شدند و بعضی اجساد پس از چند روز جستجو و تفحص توسط گروه های امدادی هلال احمر، آتش نشانی کرج و فردیس و سایر گروه های غواصی کشف و از آب بیرون آورده شد.

در طول سال های گذشته که مسئله ای به نام شیوع بیماری کرونا مانع جهانگردی نبود بازهم مسئولان اجرایی و کارشناسان امور آب مردم را به پرهیز از حضور در محدوده رودخانه های خروشان فرامی خواندند و علت آن این است که حریم و بستر رودخانه هیچ گاه جای امنی برای تفرج و سرگرمی نیست.

روی دیگر قضیه اینکه هیچ گاه متولیان امور و کارشناسان توقف حتی در محدوده رودخانه های فصلی به مردم و جهانگردان توصیه نمی نمایند چراکه در فصل بارندگی ممکن است با کمترین بارش این رودخانه ها هم به خروش بیایند چه برسد به اینکه توقف در حاشیه رودخانه های خروشان به طغیان آب هم منجر می گردد.

بر همین اساس دستگاه های متولی مانند شرکت آب منطقه ای استان البرز از شروع فصل بارش بلاصله در اطلاعیه های پیاپی از مردم بومی و جهانگردان می خواهند به هیچ وجه در حاشیه رودخانه های دائمی و فصلی توقف ننموده و در این مکان ها حضور پیدا ننمایند.

بارشی که در بستر رودخانه کرج حادثه ساز شد

سیل تیرماه 94 ازجمله حوادثی است که در روستای سیجان واقع در 15 کیلومتری شمال شرقی کرج و در مجاورت رودخانه کرج آن هم در زمان خشک سالی و پس از زمان معمول فصل بارش در رسانه های جمعی کشور خبرساز شد، حادثه ای که به دنبال حدود 11 دقیقه بارش به جان باختن هشت نفر، نابودی یک صد دستگاه خودرو سبک و سنگین همراه با تخریب بخشی از 2 روستا تبدیل شد.

این بارش ناگهانی سبب غافلگیری و گرفتاری ده ها جهانگرد و عزادار شدن چندین خانواده شد، سیل ناگهانی اجساد قربانیان خود را به رودخانه کرج کشاند و مدت زیادی طول کشید تا این اجساد پیدا شدند ضمن آنکه بقایای بدنه خودروها ازجمله چند دستگاه تریلر در پایین دست رودخانه کرج یعنی در محدوده شهرستان های شهریار و فردیس به دست آمد.

به دنبال این حادثه غم انگیز بود که توقف جهانگردان در محدوده رودخانه کرج و حتی سرشاخه های آن خطرساز توصیف شد و از جهانگردان خواسته شد تا به هیچ عنوان در محدوده این رودخانه و رودخانه های فصلی مرتبط با آن اتراق ننمایند. این حادثه غم انگیز سبب شد تا ده ها نشست کارشناسی برای آسیب شناسی موضوع در دستگاه های اجرایی و رسانه های جمعی برگزار گردد.

سیل سیجان اگرچه با هوشیاری یک بانوی دهیار و بیمه پیش از حادثه روستائیان تا حدودی با ترمیم خسارات همراه شد اما آسیب های روحی ناشی از جان باختن تعدادی از هم وطنان که در میان آنان یک عروس و داماد وجود داشت، فراموش ناشدنی است.

مردم به هشدارها توجه نمایند

داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز می گوید: تمام رودخانه های استان دارای تابلوهای هشداری بوده و باید مردم و جهانگردان به این علائم و هشدارها توجه نمایند.

وی ادامه داد: بااینکه نیروهای امدادی و حفاظتی در بعضی نقاط رودخانه ها استقرار دارند اما طول این رودخانه ها زیاد بوده و نیروی حفاظتی به اندازه این مسافت وجود ندارد.

نجفیان تأکید کرد که چهار رودخانه خروشان کرج، برغان، کردان و طالقان در طول سال مملو از جهانگردانی است که به نظاره این مواهب می نشینند و انتظار می رود که اطلاع رسانی ها به وسیله رسانه های جمعی و تابلوهای هشداری مانع از ریسک خطر توسط جهانگردان گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اضافه کرد: تمام کوشش ما بر این است تا رودخانه ها به عنوان سرمایه های طبیعی از آلودگی ها و تخریب بسترها حفظ گردد و امسال برنامه های مناسبی برای صیانت از این منابع داریم.

وی بیان داشت: 2 دغدغه اصلی در بخش آب های سطحی استان البرز وجود دارد که نخست تعرض افراد سودجو و سازندگان بناهای غیرمجاز در بستر این رودخانه ها بوده و موضوع دوم ورود مردم و جهانگردان به حریم آب است که حادثه ساز می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز تأکید کرد که طرح مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه های استان با جدیت شروعشده و در روزهای اخیر بخشی از این ساخت وسازها تخریب شد که این فرایند ادامه دارد.

وی گفت: موضوع دوم پیشگیری از حوادث غرق شدگی است که امیدواریم با یاری جوامع محلی، امدادگران و همکاری خوب جهانگردان بتوانیم این حوادث را کنترل و متوقف کنیم.

نجفیان تأکید کرد که توجه مردم و جهانگردان به تابلوهای هشداری موجب پیشگیری از حوادث غرق شدگی در رودخانه های البرز خواهد شد.

پایین بودن دما مخاطره رودخانه های البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، پایین بودن دمای هوا را مهم ترین مخاطره رودخانه های استان برشمرد و گفت: ازآنجاکه آب این رودخانه ها از ذوب شدن برف در ارتفاعات سرچشمه می گیرد، دمای آن پایین بوده و در مدت زمان 20 ثانیه سبب انقباض رگ های بدن و از دست دادن تعادل جسمی حتی در افراد شناگر و غواصان می گردد.

وی بیان داشت: وجود نقاط رسوبی و شدت جریان آب از مخاطرات دیگر رودخانه های استان البرز است که بسیاری جهانگردان به این موضوع آگاهی نداشته و سعی می نمایند در نقاط کم عمق به حریم آب ورود نمایند اما در میان رسوب گم می شوند.

نجفیان تأکید کرد که مردم هیچ گاه نباید به حریم رودخانه های البرز در محدوده های عمق یا کم سطح ورود نمایند چراکه هر یک از این نقاط دارای مخاطرات خاص خود است.

وی اضافه کرد: رودخانه های استان سرمایه های ارزشمند برای استفاده های بهینه در بخش شرب، حفظ اکوسیستم، مصارف کشاورزی و طبیعی بوده که باید از این سرمایه ها به خوبی مراقبت کنیم ضمن آنکه حفظ این جلوه ها موجب پایداری جریان طبیعت برای حال و آیندگان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان البرز بیان داشت: سال گذشته و امسال با استفاده از آب رودخانه های استان توانستیم بخشی از سفره های آب زیرزمینی را تقویت کنیم و این برنامه در سال های آینده ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در طول سال های گذشته بخش عظیمی از آب سفره های زیرزمینی استان البرز برداشت شده و خسارات فراوانی به این سفره ها واردشده است که در کوشش هستیم در زمان بارش و طغیان رودخانه ها، بخشی از سیلاب ها را به سفره های زیرزمینی راهنمایی کنیم.

نکته انتهای

رودخانه ها جلوه های زیبای طبیعی و شاهکار خلق هستی بوده که با توجه به تجربه خشک سالی ها باید از این سرمایه های طبیعی به خوبی استفاده کنیم.

به خطر انداختن جان خود و عزیزان در این مکان ها نه تنها لذت بخش نبوده بلکه تجربه تلخ و شاید انتها زندگی برای افرادی است که جانب احتیاط را فراموش می نمایند.

حضور در حاشیه رودخانه های خروشان ازجمله رودخانه های استان البرز زمانی ارزشمند لذت بخش است که فاصله مناسب رعایت شده و از سوی از آلوده کردن آب خودداری گردد.

تکرار حوادث تلخ سال های گذشته و امسال باید آینه عبرتی برای تمام جهانگردان حریم رودخانه ها در کشور و البرز باشد.

طبق گزارش های دریافتی از شرکت کل آب منطقه ای استان البرز از ابتدای سال زراعی جاری تا به امروز حدود 540 میلی متر بارندگی در استان البرز ثبت شده که حدود 130 درصد بیشتر از میانگین بلندمدت در این استان است.

این بارش ها موجب شده تا آب رودخانه های استان بیشتر از حد معمول بوده و 2 سد مخزنی کرج و طالقان به مرز سرریز برسد.

شدت آب رودخانه کرج به حدی است که در سال های گذشته و باوجود کم بارشی ها چند دور مسابقه های قایقرانی آب های خروشان بین المللی در این رودخانه برگزار گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32798

به "وسوسه آب و بی رحمی رودخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسوسه آب و بی رحمی رودخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید