پوست خشک و خارش زمستانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر کنار ساحل میامی منزل دارید و در حال مطالعه این کتاب هستید، احتمالاً می توانید از خواندن این فصل صرف نظر کنید و از منزل بیرون بروید. در هوای گرم و مرطوب حمام آفتاب بگیرید. پوست خود را در معرض رطوبت هوای

پوست خشک و خارش زمستانی

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

10 روش محافظت از پوست

اگر کنار ساحل میامی منزل دارید و در حال مطالعه این کتاب هستید، احتمالاً می توانید از خواندن این فصل صرف نظر کنید و از منزل بیرون بروید. در هوای گرم و مرطوب حمام آفتاب بگیرید. پوست خود را در معرض رطوبت هوای گرم قرار دهید. لذت ببرید و روز خوبی را سپری کنید. بسیار خوب. حالا که ساکنان این نواحی رفته اند که حمام آفتاب بگیرند بقیه ما می توانیم به کار خودمان بپردازیم یعنی جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست و ریزش آن ها در اثر خاراندن و ادامه یافتن این شرایط تا خاتمه زمستان و فرا رسیدن بهار. بله. ما که در آب و هوای سرد و خشک زندگی می کنیم- یعنی نقاطی که وسایل حرارتی فراوری کننده گرمای مصنوعی روز و شب کار می کنند- به رنج و عذاب ناشی از خشکی پوست و خارش زمستانی خوب واقفیم. خوب، حال با این مسأله چه باید کرد؟ راه حلش ساده است. درجه وسیله حرارتی را کم کنید و به فلوریدا بروید! نمی توانید بروید؟ پس لااقل درجه بخاری را کم کنید. این کار قدم بزرگی در جهت داشتن پوستی سالم تر در طول زمستان است. اقدامات بسیار دیگری هم می توان در این زمینه انجام داد که ما بسیاری از آن ها را در زیر توضیح می دهیم. اما یک اصل در همه این دستورات مشترک است: خشکی پوست از کاهش آب پوست - نه چربی آن- ناشی می شود. ضمن مطالعه این فصل از کتاب و ضمن پرداختن به کارهای روزمره خود در طول زمستان نکته فوق را همیشه به خاطر بسپارید؛ در این صورت پوستتان بسیار سپاسگزار خواهد شد.

با نوشیدن سعی در رفع خشکی نکنید

بسیاری از کتاب ها و مجلات زیبایی، نوشیدن روزانه 7 الی 8 لیوان آب را جهت مرطوب نگه داشتن پوست و پیشگیری از خشکی آن توصیه می کنند. باور نکنید. دکتر کنس نلدنر در این باره می گوید: اگر به طور کامل دهیدراته شده باشید، (یعنی آب بدن از دست رفته باشد) پوست خشک می شود. اما اگر آب به حد کافی در بدن وجود داشته باشد به احتمال زیاد نمی توان خشکی پوست را با نوشیدن آب رفع یا تعدیل نمود.

به عضوی که احتیاج دارد آب بدهید

برترین روش برای آب رساندن به پوست قرار دادن آن در آب است. دکتر پرل اشتاین قرار دادن پوست به مدت 15 دقیقه در آب ولرم را - نه آب داغ- توصیه می نماید. این باور را هم که هر روز باید حمام کرد به دست فراموشی بسپارید. به طور کل و با یک حساب سرانگشتی در خصوص پوست باید گفت: کمتر حمام کنید و از آب خنک تر استفاده نمایید.

پوست را نرم کنید

دکتر پرل اشتاین اعتقاد دارد که پس از هر بار استحمام باید پوست را (با مرطوب کننده) مرطوب نمود. رطوبتی که ضمن قرار گرفتن در آب جذب پوست می شود تمایل به تبخیر شدن دارد. اگر دایماً حمام کنید مسأله مرطوب نگه داشتن پوست اهمیت مضاعف می یابد. مرطوب کننده هر چیزی است که موجب حفظ رطوبت پوست شود. به گفته دکتر پرل اشتاین بسیاری از مردم چنین تصور می کنند که دلیل استفاده از مرطوب کننده باز گرداندن چربی از دست رفته به پوست است. اما این باور به طور کامل صحیح نیست. تنها این مطلب را به خاطر داشته باشید که خشکی پوست در نتیجه از دست رفتن آب عارض می شود نه چربی. وی در ادامه می گوید: همه می دانند که کوتاه کردن ناخن های دست و پا پس از حمام کردن چقدر ساده تر است. این مورد نمونه خوبی از جذب آب به وسیله پوست در اثر استحمام است. استعمال مرطوب کننده پس از حمام کردن به حفظ این رطوبت و در نتیجه جلوگیری از خشک شدن پوست یاری می نماید.

بدن را کاملاً خشک نکنید

دکتر نلدنر می گوید: تأثیر استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست نمدار بلافاصله پس از استحمام، نسبت به زمانی که پوست کاملاً خشک شود بسیار بیشتر است. منظورمان این نیست که باید از داخل وان یا زیر دوش به بیرون بپرید و فوراً لوسیون به پوست بمالید. بلکه با چند بار قرار دادن حوله بر روی پوست و سپس برداشتن آن، رطوبت کافی بر روی پوست قبل از استعمال لوسیون باقی می ماند. هدف این است که اندازهی از این رطوبت در پوست به دام افتد و این مسأله اولین اصل در مبارزه با خشکی پوست است.

فریب تبلیغات را نخورید

دکتر هاوارد دانسکی معتقد است که هیچ چیزی مثل ژل های هیدروکربنی ساده و روغن های معدنی برای مرطوب کردن پوست مناسب نیست. در واقع برای افرادی که نوع مرطوب کننده برایشان چندان مهم نباشد تقریباً هر نوع روغن نباتی (مانند روغن آفتاب گردان و بادام زمینی) یا روغن هیدروژنه (مثل کریسکو) می تواند در رفع خشکی پوست و خارش زمستانی مؤثر باشد. این قبیل روغن ها حکم نرم کننده هایی مؤثر، خالص، سالم و بی ضرر را دارند. به علاوه بسیار هم مقرون به صرفه قیمت هستند. اما این روغن ها یک اشکال دارند. همه آن ها چرب هستند. مردم غالباً محصولاتی را دوست دارند که خوشبو و خوشایند باشند و آن ها را شبیه یک خوک چرب و چیلی نکند. انتخاب نوع روغن بستگی به این دارد که بخواهید چقدر هزینه کنید. چه بویی بدهید و چه احساسی پیدا کنید. همه مرطوب کننده ها یک کار را انجام می دهند و هیچ گونه روش علمی برای اثبات بهتر بودن محصولات تجاری موجود در بازار نسبت به سایر روغن ها وجود ندارد. انتخاب هر یک از موارد مذکور بستگی کامل به نظر شخصی شما دارد.

از آرد جوی دو سر برای درمان بهره ببرید

تعدادی از پژوهشگران بر این باورند که مردم در حدود 4000 سال پیش برای اولین بار به اثر شفابخش آرد جوی دو سر در درمان و تسکین پوست پی بردند. امروزه هنوز هم بسیاری از مردم این اثر را کشف می کنند. به عقیده دکتر دانسکی آرد جوی دو سر هنگام استحمام همانند یک عامل تسکین بخش عمل می نماید. کافی است 2 فنجان آرد جوی کلوییدی (از جمله آرد آونیو که در داروخانه موجود است) را به آب نیم گرم داخل وان بیافزایید. منظور از آرد جوی کلوییدی آردی است که خوب آسیاب شده به شکل پودر نرمی درآمده و در آب به صورت معلق بماند. به علاوه می توان از آرد جوی دو سر به جای صابون استفاده کرد. اندازهی آرد جوی کلوییدی را در پارچه ای بپیچد و آن را داخل آب فرو ببرید. سپس از آب خارج نموده و بفشارید و از آن به جای لیف معمولی استفاده نمایید.

از صابون های چرب بهره ببرید

بیشتر صابون ها حاوی قلیا می باشند. قلیا با آن که خیلی خوب تمیز می نماید اما با خشک کردن پوست موجب تحریک آن می شود. دکتر پرل اشتاین به افراد دارای پوست خشک توصیه می نماید از مصرف صابون های قوی مثل Ivory و Dial خودداری نموده و در عوض صابون های چرب تری نظیر Neutrogena,Basis یا Dove را جایگزین آن ها کنند. در ترکیب صابون های چرب اندازه بیشتری ترکیبات چرب- نظیر کُلد کرم، کره ی کاکائو، روغن نارگیل یا لانولین- به کار می رود. صابونی مثل Dove در حقیقت اصلاً صابون نیست، بلکه بیشتر شبیه کلدکرم است. در عوض سایر صابون ها به این صورت نیستند. صابون های چرب هر چند قدرت پاک کنندگی زیادی ندارند اما در عوض کمتر باعث تحریک پوست خشک می شوند و واقعاً با صابون های دیگر تفاوت دارند.

خیلی صابون نزنید

به گفته ی دکتر پرل اشتاین صابون فاقد خاصیت درمانی است. آمریکایی ها مردمی هستند که زیاد از صابون و عطر استفاده می کنند. بنابراین متخصصان پوست با مسائل پوستی بیماران در نتیجه مصرف زیاد صابون، بیش از مسائل ناشی از عدم استفاده از صابون مواجهند.

از دستگاه مرطوب کننده یاری بگیرید

بخشی از مشکل خشکی و خارش پوست از گرمای خشک (هوای خانه) در فصل زمستان نشأت می گیرد. وسیله ی حرارتی رطوبت هوای داخل خانه را به 10% تقلیل می دهد. در حالی که رطوبت 30 تا 40 درصدی جهت حفظ رطوبت پوست به حد ایده آل نزدیک تر است. به همین جهت همه ی متخصصان استفاده از یک دستگاه بخور را در طی ماه های خشک زمستان- با رعایت احتیاطات لازم- توصیه می کنند. مردم اغلب تصور می کنند گذاشتن یک دستگاه بخور در خانه کافی است. اما دستگاه های مرطوب کننده هم مثل دستگاه های خنک کننده تا واقعاً بزرگ نباشند قادر به مرطوب کردن کل هوای خانه نخواهند بود. اگر می خواهید دستگاه بخور را در اتاق خواب بگذارید، مطمئن شوید که در اتاق را بسته اید و رطوبت از اتاق خارج نمی شود. آیا انجام بعضی کارها مثل باز گذاشتن در حمام هنگام استحمام ممکن است تأثیری بر هوای خانه داشته باشد؟ به گفته دکتر نلدنر بله. ممکن است تا حدودی مؤثر باشد. زیرا حتی کمترین اندازه رطوبت هم یاری کننده است. هنگامی که در طول زمستان از وسیله حرارتی استفاده می کنید در واقع رطوبت هوا به کلی گرفته می شود.

خنک نگه داشتن هوا

یک روش خوب برای مبارزه با خارش زمستانی دراز کردن دست و خاموش کردن وسیله حرارتی است! خنک نگه داشتن هوای خانه در زمستان ممکن است مؤثر باشد. دلیل این مسأله آن است که هوای خنک دارای اثر بی حس کنندگی است و سبب می شود احساس راحتی کنید. هنگامی که هوای خانه را زاید گرم می کنید، عروق خونی متسع می شوند و وقتی عروق متسع شوند چرخه ی خارش- سوزش دوباره شروع می شود. اما زمانی که پوست را چه با آب و چه با هوای سرد خنک می نمایید، احساس خوبی پیدا می کنید. چنانچه پوست خنک نگه داشته شود خارش تخفیف می یابد.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65350

به "پوست خشک و خارش زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست خشک و خارش زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید