پیکسل 6؛ پرچم دار مشترک گوگل و سامسونگ برای رقابت با آیفون 13

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شاید فکر کنید پیکسل 6 و 6 پرو قرار است به نام پرچم دارهای گوگل راهی بازار شوند، اما ممکن است اینطور نباشد و در واقع این پرچم دارها فقط نام گوگل را یدک بکشند؛ در واقع با توجه به خبرهایی که می شنویم، این سامسونگ است که در فراوری پیکسل 6 و مدل پروی آن نقش کلیدی و مهمی ایفا خواهد نمود و حتی تصور بر این است که شرکت کره ای می خواهد با همکاری گوگل با اپل و آیفون 13 رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

پیکسل 6؛ پرچم دار مشترک گوگل و سامسونگ برای رقابت با آیفون 13

همانطور که می دانید، سامسونگ فقط فراورینماینده گجت هوشمند به حساب نمی آید و برای شرکت های فراورینماینده محصولات سخت افزاری، قطعات مختلف هم فراوری می نماید. از جمله این موارد می توان به پردازنده، نمایشگر، سنسور دوربین و … اشاره نمود که در حال حاضر همین کار سامسونگ را به یکی از عظیم ترین تامین نمایندگان دنیا تبدیل نموده است. پیش تر فقط شاهد فعالیت گسترده این شرکت در زمینه نمایشگر بودیم اما طی سال های اخیر و با ورود شرکت های چینی، سامسونگ توانست در فروش پردازنده و دوربین هم به یکی از قطب های عظیم دنیا تبدیل گردد تا جایی که اکنون بعد از TSMC، عظیم ترین شرکت فراورینماینده تراشه در دنیا است.

با دانستن این موضوع، گوگل تصمیم گرفت برای فراوری پرچم دار بعدی خود با سامسونگ وارد همکاری گردد تا بلکه بتواند آیفون 13 را به چالش بکشاند. این دو شرکت در فراوری ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 هم با یکدیگر همکاری کردند و نتیجه آن محصولی شد با سیستم عامل WearOS گوگل که فوق العاده غنی از اپلیکیشن و قابلیت های نرم افزاری است. شکی نیست سامسونگ این کار را برای رقابت با اپل و ساعت های هوشمند این شرکت انجام داده است. اما اینطور که به نظر می رسد، برنامه گوگل و سامسونگ فقط به همینجا ختم نمی گردد و پروژه همکاری دو شرکت ظاهرا بلند مدت خواهد بود.

گوگل تجربه زیادی در فراوری سخت افزار دارد اما هیچوقت در این زمینه نمی توان آن را با سامسونگ یا اپل مقایسه کرد. عمده فعالیت این شرکت نرم افزاری است و در این بخش هم شرکت کار خود را با اندروید، به برترین شکل ممکن انجام داد. اما دیدیم که طی چند سال اخیر، گوگل کوشش کرد فعالیت خود را تا فراوری گوشی های هوشمند هم توسعه دهد. این شد که سری پیکسل را شاهد بودیم؛ تنها محصولاتی که لذت کار با اندروید خالص را در اختیار کاربران قرار می دهند و از کیفیت و امکانات خوبی هم برخوردارند.

پیکسل ها اما هیچوقت به میزان گلکسی ها و آیفون ها مشهور و محبوب نشدند. علت اصلی این امر قیمت بالا و بازار عرضه محدود است. در کمتر بازاری شاهد عرضه محصولات سخت افزاری گوگل هستیم و اگر هم باشیم، قیمت آن ها به نسبت قابلیت های سخت افزاری که در اختیار کاربران قرار می دهند بسیار بیشتر است. بنابراین ارزش خرید آن ها در مقایسه با سایر محصولات از برندهای دیگر کاهش پیدا می نماید.

به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت در این راستا به سامسونگ اعتماد کند که در حال حاضر به اسم عظیم ترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا شناخته می گردد و تجربه بسیار بیشتری هم در این زمینه دارد. گوشی هایی که قرار است در نتیجه این همکاری فراوری شوند پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو هستند که ظاهرا گوگل و سامسونگ قرار است برای رقابت با اپل و آیفون 13 آن را طراحی و روانه بازار نمایند.

البته در ابتدا قرار بود رونمایی از گوشی های سری پیکسل 6 سال قبل رخ دهد. حال به خاطر مشکل کمبود تراشه بود یا اینکه خود گوگل در فرایند طراحی و توسعه این سری به مشکل برخورد معین نیست و از این بابت اطلاعی نداریم اما هرچه که بود، این اتفاق قرار است سال جاری رخ دهد و سال گذشته گوگل برخلاف میل باطنی هیچ پرچم داری در بازار نداشت. جز پیکسل 5 که البته باید آن را پرچم دار خود گوگل بدانیم نه محصولی که حتی نزدیک به پرچم دارهای ارزان شرکت های دیگر باشد.

پیکسل 5 پرچم دار رویایی گوگل نبود، اما پیکسل 6 احتمالا خواهد بود

همانطور که اشاره شد، پیکسل 5 را نمی شد پرچم دار خطاب کرد. شاید در مقایسه با تمام گوشی های دیگر گوگل این گوشی با در نظر گرفتن قابلیت ها و امکاناتی که داشت یک پرچم دار به حساب می آمد اما در مقایسه با نماینده های دیگر از شرکت های رقیب حرفی برای گفتن نداشت. برای مثال قلب تپنده این محصول اسنپدراگون 765G بود؛ پردازنده قابلی که توانایی زیادی در امور پردازشی و گرافیکی داشت اما اصلا نمی شد آن را با اسنپدراگون 865 مقایسه کرد که پرچم دارهای سال گذشته مجهز به آن راهی بازار می شدند.

علت دیگری که باعث می شد پیکسل 5 را پرچم دار ندانیم، وجود دو دوربین اصلی و فوق عریض روی پنل پشتی آن بود که البته کیفیت خوبی داشتند و امتیاز خوبی هم کسب کردند اما نه آنقدر خوب که بتوان آن ها را با دوربین های پرچم دارهای دیگر مقایسه کرد. سایر قابلیت های سخت افزاری نسبتا خوب بودند اما باز هم نه در حد نماینده های اپل و سامسونگ. در آن موقع که پیکسل 5 راهی بازار شد، رقبایی چون گلکسی نوت 20 اولترا و آیفون 12 پرو وجود داشتند که خب هر محصولی نمی تواند با آن ها رقابت کند و پیکسل 5 هم هرگز نتوانست این کار را انجام دهد.

اما برای فراوری پرچم دار نو، گوگل عزم خود را جزم کرد تا به طور جدی با اپل وارد رقابت گردد و این کار را هم با یاری شرکتی انجام خواهد داد که رقیب دیرینه اپل به شمار میرود؛ یعنی سامسونگ! شرکتی که در حال حاضر به شدت با اپل در زمینه های مختلف در رقابت است و اصلا دلش نمی خواهد قافله را به این شرکت ببازد. هرچند در بخش گوشی های بالارده و پرچم دار، اپل با اختلاف معناداری بالاتر از سامسونگ واقع شده است و طی چند سال اخیر با عرضه گوشی های خوب و قدرتمند با قیمت مناسب توانست نظر مثبت بسیاری ها را به خود جلب کند.

اما سامسونگ و گوگل برآنند تا با گوشی های سری پیکسل 6 به این حکمرانی که به احتمال بسیار فراوان با سری آیفون 13 هم ادامه خواهد داشت سرانجام دهند. اینطور که به نظر می رسد، همکاری دو شرکت آمریکایی و کره ای برای فراوری پیکسل 6 حتی قبل از عرضه پیکسل 5 شروع شده بود. تصمیم بر این بود که سامسونگ پردازنده سفارشی تنسور، سنسورهای دوربین، نمایشگر و مودم پیکسل 6 را فراوری کند و گوگل هم قرار بود آن را همان سال قبل راهی بازار کند. اما این اتفاق به هر علتی که بود رخ نداد. اگر به معینات پیکسل 5 نگاهی بیندازید و آن را با معینات پیکسل 4A 5G مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که گوگل فقط این گوشی را برای خالی نبودن بخش پرچم دار خود راهی بازار کرد وگرنه هیچ تفاوت دهن پرکنی بین آن ها وجود ندارد. اما با سری پیکسل 6 چرا!

نام محصولگوگل پیکسل 4A 5Gپیکسل 5 5Gپیکسل 6 و پیکسل 6 پرو
پردازنده و رماسنپدراگون 765G با 6 گیگابایت حافظه رماسنپدراگون 765G با 8 گیگابایت حافظه رمتراشه سفارشی تنسور با 8/12 گیگابایت حافظه رم
دوربین12 مگاپیکسلی اصلی - 16 مگاپیکسلی فوق عریض - 8 مگاپیکسلی سلفی12 مگاپیکسلی اصلی - 16 مگاپیکسلی فوق عریض - 8 مگاپیکسلی سلفی50 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی فوق عریض - 48 مگاپیکسلی پریسکوپی (در مدل پرو) 8 / 12 مگاپیکسلی سلفی به ترتیب در مدل استاندارد و پرو
نمایشگر6.2 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 60 هرتز6.0 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 90 هرتز6.4 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 90 هرتز / 6.7 اینچی با پنلی از جنس OLED و رفرش ریت 120 هرتز
باتری3885 میلی آمپر ساعت4080 میلی آمپر ساعت4614 / 5000 میلی آمپر ساعت
فناوری شارژ بی سیمندارددارددارد
استاندارد ضد آبنداردIP68 ضد آب و گرد و غبارIP68 ضد آب و گرد و غبار
بلندگوی استریودارددارددارد
جک 3.5 میلی متری هدفونداردنداردندارد
قیمت500 دلار هنگام عرضه700 دلار هنگام عرضهاحتمالا 800 / 1000 دلار هنگام عرضه

همانطور که مشاهده کردید، پیکسل 5 در واقع همان پیکسل 4A 5G بهبود یافته به شمار میرود، نه محصولی که در حد و میزان های یک پرچم دار باشد. یک سری قابلیت بیشتر نظیر رفرش ریت 90 هرتز، پوشش ضد آب، شارژ بی سیم، باتری عظیم تر و مواردی از این دست قرار نیست یک گوشی را پرچم دار و دیگری را به میان رده تبدیل کند. به نظر می رسد گوگل فقط می خواست یک سری ویژگی اضافه در پیکسل 5 قرار دهد و آن را به بازار عرضه کند. اینکه این ویژگی ها چه باشند و چه کاربردی داشته باشند خیلی مد نظر این شرکت نبود. در نتیجه گوگل نتوانست با برترین های بازار، حتی آن هایی که در محدوده قیمتی مشابه و در بعضی موارد با قیمت کمتر راهی بازار شدند رقابت کند.

آیا پیکسل 6 برای عرضه در سال 2020 آماده بود؟

اما اینکه می گوییم پیکسل 6 قرار بود در سال قبل راهی بازار گردد باعث می گردد یک سوال دیگر هم در فکرمان شکل بگیرد. اینکه آیا اصلا این گوشی آماده عرضه بود و گوگل آن را عرضه نکرد یا خیر؟ همین پرسش تعدادی مورد را به فکرمان می آورد:

  • اگر قرار بود پیکسل 6 آماده عرضه باشد، اصلا پیکسل 5 هم نباید وجود می داشت.
  • اگر قرار نبود پیکسل 6 به بازار عرضه گردد، این یعنی تراشه تنسور قرار بود در پرچم دار سال 2020 گوگل یعنی پیکسل 5 مورد استفاده قرار بگیرد.
  • در هر دو صورت، می توانستیم شاهد عرضه یک پرچم دار قدرتمند با پردازنده تنسور، دوربین پریسکوپی و قابلیت های مجذوب کننده باشیم که شبیه به پیکسل 5 بود و نه پیکسل 6.

اینطور که به نظر می رسد، گوگل آماده بود تا با عرضه پرچم دار قدرتمندش، اپل و سامسونگ را هدف قرار دهد. اگر دقت کنید، خبرها و شایعاتی که پیش تر پیرامون پردازنده این شرکت منتشر می گردد از این موضوع حکایت دارند که قدرت آن معادل قدرت اسنپدراگون 870 است و این یعنی تنسور اصلا برای قرارگیری در پرچم دار سال گذشته طراحی شده بود و چه بسا از لحاظ پردازشی، پرچم دارهای سال گذشته را هم شکست می داد که خب دیدیم هیچ چیز طبق برنامه های این شرکت پیش نرفت. اما نکته هیجان انگیز ماجرا اینجاست که این اتفاق به نوعی پیکسل 6 را هم تحت تاثیر قرار داد.

اینطور که گفته می گردد، پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو قرار است به نسخه دیگری از پردازنده اگزینوس 2100 مجهز شوند که فناوری یادگیری ماشین گوگل هم به آن اضافه شده است. درست شنیدید؛ غیرممکن است گوگل بتواند در همین مدت زمان کم یک پردازنده قدرتمند فراوری کند مگر اینکه از سامسونگ بخواهد همان پردازنده اگزینوس 2100 خود را با فناوری منحصر بفرد یادگیری ماشین گوگل طراحی کند و آن را تنسور بنامد. بدین ترتیب گوگل هم یک تراشه اختصاصی خواهد داشت و نقش سامسونگ هم ظاهرا کم رنگ تر می گردد.

تفاوت پردازنده (CPU) گرافیک (GPU) و TPU این است که CPU وظیفه محاسبات منطقی و پردازش ورودی خروجی کامپیوتر را بر عهده دارد و در واقع یک پردازشگر عمومی است [نقش گرافیک هم معین است] اما TPU تراشه های سفارشی قدرتمندی هستند که برای انجام پروژه هایی با چارچوب خاص طراحی شده اند. (برگرفته از مقاله ای در وب سایت ServerGuy با مضمون تفاوت بین CPU و GPU با TPU)

پیکسل 6 و 6 پرو با سنسور G1 سامسونگ؛ قدیمی اما قدرتمند

یکی از نشانه هایی که ما را مطمئن می سازد پیکسل 6 و 6 پرو پرچم دارهای سال گذشته بودند، سنسور دوربین G1 است که سامسونگ آن را سال گذشته رونمایی کرد. اما با این حال گوگل میخواهد پرچم داران نو خود را به آن مجهز کند و اهمیت خاصی هم به نو یا قدیمی بودن آن نمی دهد. این سنسور در ماه مه سال 2020 رونمایی شد و قرار بود گوگل در پیکسل 5 از آن استفاده کند که این اتفاق به هر علتی که بود رخ نداد.

این سنسور اکنون بیش از یک سال است که در بازار حضور دارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، باید از آن به اسم سنسوری قدیمی یاد کنیم. خصوصا اینکه سامسونگ در حال حاضر سنسور GN2 را هم راهی بازار نموده است. از این سنسور در پرچم دارهای نوی نظیری شیائومی می 11 اولترا استفاده شد که شاهد عملکرد خیره نماینده ای هم از آن بودیم. بنابراین دو پرسش هست که باید در رابطه با GN1 مطرح گردد؛ آیا این سنسور قدیمی است؟ بله! آیا این سنسور عملکرد بدی دارد؟ به هیچ اسم! در تمام آنالیز هایی که پیش تر صورت گرفت، این سنسور توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و فراموش نکنید، عکاسی فقط به سخت افزار مربوط نیست و نرم افزار هم نقش مهمی در آن دارد. خصوصا اگر گوگل بخواهد قابلیت های نرم افزاری اش را روی یک سنسور پیاده کند؛ آنوقت است که نتیجه خارق العاده خواهد بود.

اگر به خاطر داشته باشید، پیکسل 5 در آنالیز های وب سایت Dxomark امتیاز نسبتا خوبی گرفت اما جالب است بدانید سنسوری که گوگل در آن استفاده نموده متعلق به سنسور دوربین پیکسل 3 بود که آن هم تفاوتی با سنسور اصلی پیکسل 2 نداشت. طبیعتا هرگونه پیشرفتی در این زمینه بسیار عظیم تلقی می گردد خصوصا اینکه این پیشرفت به خودی خود بسیار عظیم و محسوس هست. گوگل قبلا هم نشان داده که با سخت افزار چهار سال پیش هم می تواند معجزه کند، GN1 که متعلق به یک سال پیش است! بعد از تراشه و نمایشگر، دوربین سومین قطعه سخت افزاری پیکسل 6 به شمار میرود که سامسونگ سازنده آن خواهد بود و باید دید آیا گوگل می تواند با اعمال تغییرات نرم افزاری در این بخش آیفون 13 را شکست دهد یا خیر.

تنسور عملکرد درخشانی در بنچمارک نداشت اما می تواند پیکسل 6 را به قهرمان داستان تبدیل کند

همانطور که اشاره شد، تنسور پردازنده سال گذشته به شمار میرود و به همین دلیل مقایسه آن با اسنپدراگون 888، تراشه A14 اپل یا اگزینوس 2100 اشتباه است. چه برسد به اینکه بخواهیم آن را با تراشه های قدری چون اسنپدراگون 895، تراشه A15 اپل یا اگزینوس 2200 مقایسه کنیم که از پردازشگر گرافیکی AMD در آن استفاده شده است و سامسونگ می خواهد از آن به اسم قلب تپنده سری گلکسی S22 استفاده کند. اما نکته ای که وجود دارد این است؛ تنسور در برابر این پردازنده ها از لحاظ قدرت پردازشی خالص حرفی برای گفتن ندارد اما در دنیای واقعی آیا این حجم از قدرت سخت افزاری برای رسیدگی به کارهای روزمره احتیاج است؟

طبیعتا هرچه سرعت گوشی بالاتر باشد، کارها سریع تر و بهتر انجام می گیرند منتها اسنپدراگون 870 که تنسور قدرتی معادل قدرت آن دارد هم در حال حاضر در اجرای هیچ بازی یا نرم افزار سنگینی کم نمی آورد. بنابراین در استفاده روزمره، تنسور هیچ مسئله ای نخواهد داشت و با بالاترین سرعت و کیفیت، احتیاج کاربران را جوابگو خواهد بود.

همین موضوع راجع به دوربین هم صدق می نماید. شاید سامسونگ و شیائومی گوشی های خود را به دوربین هایی با سخت افزار نو و بسیار قدرتمند مجهز نمایند، شاید اپل با همکاری سونی در این بخش درخشان ظاهر گردد، اما گوگل باز هم می تواند از لحاظ کیفیت عکاسی، پا به پای این شرکت ها حرکت کند و حداقل کاربران خود را راضی نگه دارد. بنابراین به نظر می رسد قدیمی بودن پیکسل 6 و 6 پرو آن هم به مدت یک سال خیلی مسأله جدی به حساب نمی آید.

نکته ای که فراموش نکنید ماهیت گوگل است؛ گوگل به اسم یک شرکت عظیم نرم افزاری شناخته می گردد و نه سخت افزار. آنچه که قرار است در پیکسل 6 و 6 پرو ببینیم، تجربه بی نظیر نرم افزاری است. گوگل می خواهد از لحاظ نرم افزاری، یک گوشی فوق العاده را راهی بازار کند. حال اینکه وظیفه ساخت سخت افزار آن بیشتر بر عهده کدام شرکت است خیلی برای گوگل اهمیت ندارد. این تجربه بی نظیر هم فقط قرار نیست به وسیله اندروید 12 به کاربران منتقل گردد، بلکه قابلیت پرداز تصویر، رندر ویدیو، تشخیص صدا و مواردی از این دست است که گوگل می خواهد در آن ها فوق العاده ظاهر گردد. پیش تر هم گوگل گفته بود که در گوشی های نو خود یعنی سری پیکسل 6 و 6 پرو میخواهد روی سه مورد بالا تمرکز داشته باشد.

تاریخ عرضه؛ سپتامبر یا اکتبر؟

در حال حاضر خبرهای زیادی پیرامون سری پیکسل 6 منتشر شده است اما در هیچ یک از این خبرها چیز دقیقی در رابطه با تاریخ رونمایی یا عرضه این گوشی ها نشنیدیم. متاسفانه هنوزم نمی دانیم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد اما یک تیزر از نائب رئیس شرکت آمریکایی شاید ایده خوبی در رابطه با این موضوع به ما بدهد. اگر بخواهیم بر اساس تاریخ رونمایی پیکسل 5 نظر دهیم، سری نو باید 25 روز دیگر یعنی در تاریخ 30 سپتامبر رونمایی شوند (8 مهر). اما تعجب نمی کنیم اگر گوگل کمی زودتر از انتظار از گوشی های خود رونمایی کند.

همانطور که می دانید، سری پیکسل 6 یک بار به صورت نه چندان کامل معرفی شده اند. اما رونمایی کامل و رسمی آن ها هنوز اتفاق نیفتاده است. از طرفی باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که اپل میخواهد در همین ماه و احتمالا در روز چهاردهم (23 شهریور) از گوشی های سری آیفون 13 رونمایی کند. خیلی منطقی خواهد بود اگر گوگل تصمیم بگیرد اندکی زودتر از این تاریخ، گوشی های خود را رونمایی کند. به هر حال به نظر می رسد گوگل میخواهد پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را با همکاری سامسونگ به رقیبی برای آیفون 13 تبدیل کند. خصوصا اینکه این روزها سیاست خود را در راستای آپدیت نرم افزاری گوشی هایش هم تغییر داد و بیشتر شبیه به اپل شد.

اگر گوگل بخواهد زودتر از انتظار از سری پیکسل 6 رونمایی کند باید این اتفاق در تاریخ 13 سپتامبر یعنی 22 شهریور و به طور دقیق تر یک روز قبل از رونمایی آیفون 13 رخ دهد. اینکه چنین تاریخی را برای این گوشی در نظر گرفتیم یک حدس بی راه نیست؛ در واقع نائب رئیس این شرکت چند وقت پیش اسکرین شاتی از صفحه قفل یک گوشی پیکسل با حسگر اثرانگشت درون صفحه منتشر کرد که به نظر می رسد پیکسل 6 باشد. اما نکته مهم تر، زمانی است که ساعت نشان می دهد. 9:13 دقیقه در واقع می تواند همان 13/9 یا همان 13 سپتامبر باشد.

گوگل فرصت این را دارد که یک بار برای همواره خود را در بازار گوشی های هوشمند مطرح کند و برای همواره در فکر کاربران باقی بماند. این می تواند آخرین شانس غول نرم افزاری دنیا باشد که بتواند در بازارهای عظیم دنیا محصولات خود را به فروش برساند و مانند سامسونگ و اپل مشهور و محبوب گردد. طبیعتا انتظار نداریم این اتفاق همین سال جاری رخ دهد چرا که به نظر می رسد آیفون 13 آنقدری مورد پسند کاربران واقع گردد که نتوان با آن رقابت کرد. اما خب اگر گوگل بتواند بی نقص ظاهر گردد، قطعا می تواند طی سال های آینده پیشرفت محسوسی داشته باشد. به هر حال ما منتظر هر دو گوشی هستیم؛ هم پیکسل 6 و هم آیفون 13 تا ببینیم آیا محصول مشترک سامسونگ و گوگل می تواند نماینده اپل را به زانو در بیاورد یا خیر.

به نظر شما آیا پیکسل 6 می تواند به لطف سامسونگ با آیفون 13 رقابت کند؟

منبع: PhoneArena

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63502

به "پیکسل 6؛ پرچم دار مشترک گوگل و سامسونگ برای رقابت با آیفون 13" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکسل 6؛ پرچم دار مشترک گوگل و سامسونگ برای رقابت با آیفون 13"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید