چرا افراد دچار بی خوابی می شوند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تاثیر مسائل خواب بر سلامت روان افراد چگونه است؟ اختلالات خواب از جمله مسائل روانشناختی هستند که این روزها افراد بسیاری را درگیر خود نموده اند.

چرا افراد دچار بی خوابی می شوند؟

همه ما می دانیم که خواب خوب نقش موثر و مشخص نماینده ای بر زندگی انسان دارد. این در حالی است که هم خواب بیش از حد و هم کمبود خواب می تواند منجر به بروز بعضی مسائل در سلامت جسمی و روانی و به طور کلی کیفیت زندگی افراد گردد. در این مطلب از خبرنگاران به بیان تاثیرات بی خوابی بر مسائل روانی می پردازیم.

تاثیرات بی خوابی بر مسائل روانی

بیمارى هاى روانى مى تواند سبب بروز مسائل خواب گردد و هم مسائل خواب منجر به تشدید علائم مسائل روانى مى گردد. در ادامه این مطلب به برخى از این عوامل اشاره مى گردد.

فشار و استرس از مسائل روانی که باعث بی خوابی می گردد

تغییرات روحی از جمله افزایش تحریک پذیری و عصبانیت می تواند مقابله با فشارهای جزئی زندگی روزمره را نیز سختتر کند. کمبود خواب می تواند مقابله با استرس و فشارهاى بسیار جزئى را نیز سخت کند و این درحالى است که افزایش فشارهاى روزانه در اثر بی خوابى خود به منبع استرس تبدیل مى شوند.

افسردگى از مسائل روانی که باعث بی خوابی می شوند

گفتنى است بى خوابى مى تواند نشان دهنده اختلال روانى افسردگى باشد. بعلاوه افسردگى مى تواند در اثر بى خوابى یا خواب زیاد نیز به وجود آید، بنابراین این دو عنصر تاثیر مستقیمى بر یکدیگر دارند. یک مطالعه نشان داده که خطر ابتلا به افسردگى در افرادى که دچار بى خوابى هستند دو برابر بیشتر از افرادى است که خواب کافى دارند. بر این اساس کنترل خواب یک اقدام پیشگیرانه موثر براى کاهش خطر ابتلا به افسردگى است. بعلاوه با درمان مسائل بى خوابى مى توان از بروز افسردگى جلوگیرى کرد و یا در صورت بروز آن را درمان کرد.

اضطراب

اضطراب نیز مانند بسیارى از عوامل روانشناختى دیگر مى تواند با خواب ارتباط داشته باشد. به طورى که افراد مبتلا به اضطراب بیشتر در معرض مسائل خواب هستند. علاوه بر این کمبود خواب نیز خود مى تواند منجر به بروز اضطراب گردد. بنابراین افرادى که به طور طولانى مدت با مسائل خواب درگیر هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابى هستند. برای اینکه سلامت روان خود را بهبود دهید به مطلب این اختلال روانی باعث مرگ می گردد! سر بزنید.

اختلال دو قطبی از مسائل روانی که باعث بی خوابی می شوند

اختلالات خواب در بین مبتلایان به اختلال دو قطبی بسیار متداول است. چنین مسائلی می تواند شامل مسائل خواب، چرخه های نامنظم خواب و بیداری و کابوس باشد. اختلال دوقطبی با دوره هاى متفاوتی از خلق و خوی افسردگى و شیدایى همراه است. در حالى که تغییرات خواب می تواند نشانه ای از این بیماری باشد اما مسائل خواب نیز می تواند در فرایند بیماری، نتایج درمانی و کیفیت کلی زندگی فرد نقش داشته باشد.

بیش فعالی از مسائل روانی که باعث بی خوابی می گردد

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی یک بیماری روانی شایع در بچه ها است که حدود 5 درصد بچه ها را بین سنین 6 الى 17 سالگى تحت تاثیر قرار مى دهد. گفتنى است که مسائل خواب در بچه ها مى تواند یک علامت پیش از بروز بیش فعالى و یا علامت خود بیمارى باشد. مطالعات نشان داده که بین 25 تا 55 درصد بچه های که دچار اختلال نقص توجه یا بیش فعالی هستند اختلالات خواب را نیز تجربه می نمایند.

چگونه شرایط را بهبود دهیم؟

از آنجایى که مسائل مربوط به خواب جزو عوامل خطرناک قابل اصلاح در نظر گرفته مى گردد، برطرف آن ها مى تواند در تسکین علائم این اختلالات روانی نیز مفید باشد. البته این بدان معنا نیست که خواب بیشتر یک روش درمانی سریع است اما به هر روى بهتر خوابیدن بخش مهمی از یک برنامه جامع درمانی است. بنابراین توصیه مى گردد اگر با مسائل خواب روبه رو هستید یا بیش از حد مى خوابید در خصوص گزینه های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این وسیله خانه خود را مدرن و به روز کنید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 78615

به "چرا افراد دچار بی خوابی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افراد دچار بی خوابی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید