چرا فکر می کنم همه از من متنفر هستند؟!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر نگران این هستید که همه از شما متنفر باشند، باید بگوییم که در این تجربه تنها نیستید و این احساس بسیار رایج است، به خصوص زمانی که برای اولین بار وارد یک محیط اجتماعی نو می شوید. محیط اجتماعی نو می تواند به معنی شغل نو، دانشگاه یا حتی دیدار با دوستان دوستان تان باشد. علاوه بر این، ممکن است وقتی متوجه می شوید که دوستان تان بدون شما به جایی رفته اند، این احساس به سراغ شما بیاید و با تماشا آنچه که دیگران در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، تشدید گردد.

چرا فکر می کنم همه از من متنفر هستند؟!

معمولاً کسانی که این افکار منفی را تجربه می نمایند، دچار گوشه گیری می شوند و اغلب از حضور در گروه های بزرگ می ترسند، چون نگران قضاوت آن ها در خصوص خودشان هستند. این افراد همه چیز را بیش از حد تجزیه و تحلیل می نمایند و در پی معنای پنهان در کلمات یا اعمال دیگران می گردند تا عدم علاقه یا تنفر آن ها را نسبت به خودشان ثابت نمایند.

در این مقاله از خبرنگاران مگ به این سؤال پاسخ می دهیم که چرا احساس می کنید همه از شما متنفر هستند و چگونه می توانید این افکار منفی را کنترل نموده و احساسات آزاردهنده ناشی از آن را برطرف کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دلایلی که باعث می شوند احساس کنید همه از شما متنفرند

به گفته کارشناسان، مردم اغلب درگیر سوگیری تأییدی هستند. به عبارت دیگر، تمایل دارند که روی نکات منفی تمرکز نمایند و نکات مثبت را نادیده بگیرند. حتی راه هایی برای تداوم باورهای منفی در خصوص خود پیدا می نمایند. آنیتا چلیپالا (Anita A. Chlipala) که درمانگر و نویسنده است، درباره این موضوع می گوید: مردم افکار خود را بدون اینکه آنالیز نمایند که درست هستند یا نه، باور می نمایند.

این یک احساس رایج برای کسانی است که برای اولین بار به یک مکان نو می فرایند یا تغییراتی را در زندگی خود تجربه می نمایند. با این حال، می تواند در موقعیت های دیگر هم رخ دهد. وقتی عکس دوستان تان را بدون اینکه خودتان در آن مکان حضور داشته باشید در رسانه های اجتماعی می بینید، احساس می کنید که کنار گذاشته شده اید. بعلاوه وقتی در خصوص یک رویداد اجتماعی می شنوید که به آن دعوت نشده اید، ممکن است این احساس را تجربه کنید.

شاید برایتان آرامش بخش باشد که بدانید تقریباً همه افراد ممکن است هر از گاهی چنین احساسی پیدا نمایند. به اعتقاد آنیتا چلیپالا، علت رایجی که باعث می گردد برخی از افراد این نگرانی را ابراز نمایند این است که احساس می نمایند مردم نمی خواهند در کنار آن ها باشند. چلیپالا می گوید: شناخت تحریف های شناختی مهم است. من معمولاً می بینم که مردم حتی متوجه نمی شوند که تفکر آن ها ناسالم است و این در حقیقت یک تحریف شناختی است.

تحریف های شناختی رایج

تحریف شناختی روشی است که باعث می گردد فکر ما درباره موضوعی که حقیقت ندارد، متقاعد گردد. تحریف شناختی معمولاً باعث تقویت افکار و احساسات منفی می گردد؛ یعنی چیزی به خودمان می گوییم که درست به نظر می رسد، اما در حقیقت فقط باعث می گردد که نسبت به خودمان حس بدی پیدا کنیم. بیایید نگاهی به برخی از الگوهای فکری منفی بیندازیم که باعث می شوند تعدادی از مردم باور نمایند که هیچ کس آن ها را دوست ندارد.

1. تفکر همه یا هیچ

تفکر همه یا هیچ در میان افرادی که با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می نمایند، رایج است. این تفکر زمانی رخ می دهد که از نظر شما همه چیز یا سفید است یا سیاه و هیچ حد وسطی وجود ندارد. معمولاً در چنین الگوهای فکری از کلماتی مانند هرگز یا همواره استفاده می کنید.

به عنوان مثال، به جای اینکه به این فکر کنید که دوست تان به طور اتفاقی در یک رویداد حضور داشته است، به سرعت به این نتیجه می رسید که حتماً از قبل برای شرکت در آن برنامه ریزی نموده است، اما شما را دعوت ننموده است.

2. فاجعه سازی

وقتی فاجعه سازی می کنید، هر اقدام کوچکی را که انجام می دهید، در فکر تان آن را به یک فاجعه تبدیل می کنید. برای مثال، وقتی تولد یکی از دوستان خود را فراموش می کنید، این نگرانی در فکر تان ایجاد می گردد که همه شما را یک فرد بی ملاحظه و سهل انگار می دانند و به همین علت تصمیم گرفته اند که در آینده شما را به برنامه های تفریحی خود دعوت ننمایند.

3. شخصی کردن

این تحریف شناختی زمانی اتفاق می افتد که شخص همه کارهایی که دیگران می نمایند یا حرف هایی که می زنند را به خود می گیرد و خودش را مخاطب اصلی این کارها یا صحبت ها تصور می نماید. برای مثال، ممکن است دوست شما به علت یک مشکل خانوادگی که هیچ ارتباطی با شما یا هر چیزی که گفته اید یا انجام داده اید ندارد، با شما تماس نگرفته باشد، اما شما فکر کنید که حتماً کاری نموده اید که او از تماس گرفتن صرف نظر نموده است.

4. فیلترهای فکری

این زمانی است که شما چیزهای خوب را نادیده می گیرید و فقط روی جزئیات منفی تمرکز می کنید. بنابراین به جای یادآوری لحظات خوبی که با دوست تان داشته اید، به یاد چیزی می افتید که باعث پشیمانی شما شده است، حتی اگر شواهد نشان دهد که این موضوع برای دوست شما مهم نیست.

راه های سالم برای قالب بندی مجدد افکار

عبور از این تحریف های شناختی به تمرین احتیاج دارد. شما می توانید برای هر تحریف جایگزین سالم تری را تمرین کنید. بعلاوه اگر متوجه شدید که در مواجهه با سایر عوامل استرس زا دچار تحریف های شناختی می شوید، مراقبه یا سایر تکنیک های کاهش استرس را امتحان کنید.

خودتان را به چالش بکشید تا به توضیحات جایگزین فکر کنید. بعلاوه می توانید از مردم بازخورد بخواهید. به عنوان مثال از آن ها بپرسید: فکر می کنم از من متنفری. آیا این درست است؟ حتی می توانید با ملایمت بیشتری به این موضوع بپردازید و بپرسید: من احساس می کنم که این اواخر تنها کسی هستم که به برقراری ارتباط تمایل دارم. آیا اتفاقی افتاده است؟ می خواهم مطمئن شوم که تو را ناراحت ننموده ام یا باعث جریحه دار شدن احساسات تو نشده ام.

بعلاوه به یاد داشته باشید که مردم اغلب به جزئیات کاری که شما انجام داده اید، توجه نمی نمایند. اگر نگران این هستید که در یک مهمانی حرف احمقانه ای زده باشید و همین موضوع باعث عدم دعوت شما به سایر مهمانی ها و رویدادها شده باشد، به یاد داشته باشید که بیشتر مردم واقعاً به آن فکر نمی نمایند.

چلیپالا خاطرنشان می نماید که باید این افکار منفی را بشناسید تا به یک الگوی فکری رایج تبدیل نشوند. در یک مطالعه، محققان پس از اولین گفت وگو یا تعامل افراد غریبه با یکدیگر از آن ها نظرسنجی کردند که توجه به نتایج به دست آمده می تواند برای همه ما مفید باشد. در این تحقیق محققان دریافتند که همه افراد بیشتر از آنچه که فکر می کردند مورد علاقه همسالان خود هستند. بعلاوه متوجه شدند که همه افراد در طول یک تعامل بیشتر بر آنچه که می گویند یا انجام می دهند تمرکز می نمایند تا رفتار دیگران.

در پی یاری باشید

اگر فقط گاهی اوقات احساس می کنید که دیگران از شما متنفر هستند و این احساس زودگذر است، به درمان احتیاج ندارید. اما اگر مدت زیادی است که چنین احساسی را تجربه می کنید و می خواهید از کسی برای مقابله با این طرز فکر یاری بگیرید، در پی یک درمانگر شناختی-رفتاری باشید. چنین شخصی می تواند به شما در تشخیص الگوهای فکری ناسازگار یا تحریف های شناختی که اغلب تکرار می شوند، یاری کند. علاوه بر این، به شما یاری می نماید تا راه هایی برای اصلاح این الگوی فکری پیدا کنید.

کلام پایانی

اگر فکر می کنید که دیگران از شما متنفر هستند، باید بدانید که افرادی زیادی این احساس را تجربه می نمایند. آن ها همه گفت وگوهای خود را تجزیه و تحلیل می نمایند و در همه کلمات و جمله ها در پی چیزی می گردند که نشان دهنده تنفر دیگران باشد. شب ها تا دیروقت بیدار می مانند و به این فکر می نمایند که چرا همه از آن ها متنفر هستند. حتی از تعداد لایک هایی که در شبکه های اجتماعی دریافت می نمایند ناراحت هستند و احساس می نمایند که ارزش عشق و محبت را ندارند.

خوشبختانه، خیلی بعید است که همه اطرافیان شما واقعاً از شما متنفر باشند. در حقیقت، به احتمال زیاد این احساسات منفی از افکار شما نشأت می گیرند. به عنوان مثال، بیش از حد روی جزئیات منفی تمرکز می کنید یا همه چیز را شخصی سازی می کنید و تمام صبحت ها و اعمال دیگران را به خودتان نسبت می دهید. در حالت عادی این احساسات باید زودگذر باشند، اما اگر دائمی هستند و زندگی شما را مختل نموده اند، به درمانگر شناختی-رفتاری مراجعه کنید تا راه های مقابله با آن را بیاموزید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 78206

به "چرا فکر می کنم همه از من متنفر هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فکر می کنم همه از من متنفر هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید