کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ناسا خاطرنشان کرد که آب مایع نه تنها در بخش تاریک و سرد ماه، که در سطح آفتابی آن و بیشتر از آنچه تصور می کردند وجود دارد.

کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ یا سوفیا (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, SOFIA) مولکول آب (H2O) را در دهانه کلویوس (Clavius) کشف کرده است. این دهانه، یکی از بزرگ ترین دهانه های برخوردی سطح ماه است که از زمین دیده می شود و در نیم کره جنوبی ماه قرار گرفته است. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره وجود آب در سطح ماه خواهید خواند.

در رصدهای قبلی از سطح ماه ردپای هیدروژن مشاهده شده بود، اما دانشمندان قادر به تفکیک بین آب و ماده شیمیایی مشابه آن (OH) نبودند. داده های این منطقه از ماه نشان می دهد که آب در غلظت های 100ppm تا 412ppm در یک مترمکعب خاک ماه پخش شده است؛ تقریباً برابر با یک بطری کوچک آب.

ناسا در تلاش است تا با برنامه سفر به ماه آرتمیس، پس از سال ها دوباره انسان را بر روی ماه فرود آورد. حالا این کشف جدید ناسا هیجان دستیابی به ماه را چند برابر کرده است. زیرا اندازه گیری های اجرا شده میزان آب در عرض های جنوبی را بیش از عرض های شمالی ماه نشان می دهد و قرار است فضانوردان آرتمیس در قطب جنوب ماه فرود بیایند که این موضوع می تواند احتمال کشف مستقیم آب را افزایش دهد.

دانشمندان سال 2009 میلادی یافتن نشانه هایی از آب در ماه کشف کرده بودند و در سال 2018 وجود آب در سطح ماه به صورت یخزده نیز تأیید شد. اما اکنون محققان در مطالعات تازه نه تنها وجود آب در سطح ماه را تأیید کرده اند، بلکه دریافتند که سطح ماه می تواند مقدار زیادی لکه های یخ آب را در سطح نقاط تاریک خود پنهان کرده باشد و حتی مناطق در معرض تابش نور خورشید نیز دارای آب باشد.

پل هرتز (Paul Hertz) سرپرست بخش اخترفیزیک ناسا نیز در این زمینه گفت: ما در گذشته نشانه هایی داشتیم که H2O (آبی که می شناسیم) ممکن است در قسمت روشن ماه وجود داشته باشد. اکنون می دانیم که چنین چیزی واقعا وجود دارد. کشف آب در ماه درک ما را از سطح این قمر به چالش می کشد و پرسش های جالب توجهی را در مورد منابع مربوط به کاوش در اعماق فضا ایجاد می کند.

تلسکوپ سوفیا (SOFIA) در سال 2007 میلادی با همکاری مشترک آلمان و آمریکا راه اندازی شد. این رصدخانه هوایی یک تلسکوپ 3 متری بر روی یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 مدل اس پی سوار است، که آسمان را در طیف 1 تا 655 میکرومتر طراحی شده است. این رصدخانه می تواند در ارتفاع 12 کیلومتری به هر نقطه از زمین پرواز کند و به این ترتیب از 85٪ لایه رطوبتی جو زمین فراتر رفته و امواج مادون قرمز از فضا را دریافت می کند.

درنگاه اول، دسترسی آسان به آب خبر خوبی برای ناسا محسوب می شود؛ اما هنوز ناشناخته های بسیاری دررابطه با پژوهش جدید وجود دارد. اگر آب طبق انتظار در خاک ماه نهفته باشد، استخراج آن نیازمند تلاش بسیار خواهد بود. ناسا و شرکت های خصوصی درحال همکاری برای دستیابی به اطلاعات مستقیم از سطح ماه هستند. داده های به دست آمده از کاوشگرهای آینده و مشاهدات بعدی مشخص خواهد کرد که فضانوردان ماه قادر به استفاده از این آب خواهند بود یا نه.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43439

به "کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهد جدید از وجود آب در سطح ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید