13 عادت بد در تمیز کردن خانه که باید کنار بگذارید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همه ما دنبال روش هایی هستیم که تمیز کردن خانه را راحت تر و سریع تر کند. اما برخی از میانبرهایی که برای این کار پیدا می کنیم، نه تنها باعث سرعت دادن به کارها نمی شوند بلکه در طولانی مدت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند. برخی میانبرها و ترفندها تبدیل به اشتباه در تمیز کردن خانه می شوند و این اشتباهات کم کم عادت می شوند. برخی از این عادت های اشتباه حتی ممکن است به خانه و سایل آن در طولانی مدت آسیب بزند.

13 عادت بد در تمیز کردن خانه که باید کنار بگذارید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

حالا که روزهای آخر سال فرا رسیده و همه به فکر خانه تکانی هستند، فرصت خوبی است تا چند عادت اشتباه در تمیز کردن خانه را بشناسید و اگر شما هم چنین عادتی دارید، آن را کنار بگذارید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

1. نخواندن دستورالعمل مواد شوینده

شاید برای شما پیش آمده که در تمیز کردن بخشی از خانه با وجود استفاده از مواد شوینده مخصوص، پیروز نبوده اید. مثلا برای تمیز کردن گاز از شوینده های مخصوص گاز استفاده می کنید اما آن طور که انتظار دارید نتیجه نمی گیرید. مهم ترین دلیل این تجربه ها این است که دستورالعمل استفاده از مواد شوینده را خوب نمی خوانید.

بیشتر مواد شوینده، عملکرد فوری ندارند و باید صبر کنید تا تاثیر بگذارند. کمی وقت بگذارید و دستورالعمل استفاده از آن ها را بخوانید و دقیقا مطابق با همان از مواد شوینده بهره ببرید.

2.تمام نکردن کارها

موقع تمیز کردن خانه زیاد پیش می آید که مجبور می شویم کاری را نصفه رها کنیم. سعی کنید موقع تمیز کردن خانه، هیچ عاملی شما را متوقف نکند و هر کاری را که آغاز نموده اید به اتمام برسانید. اگر فقط 15 دقیقه برای تمیز کردن خانه وقت دارید، این 15 دقیقه را برای جمع وجور کردن به هم ریختگی ها و گذاشتن هر چیزی در جای خود صرف کنید.

3. صبر کردن تا کثیف شدن بیش از حد خانه

یک اشتباه در تمیز کردن منزل که شکستن این عادت کار بسیار سختی است، این است که افراد صبر می نمایند تا خانه به اندازه ی کافی کثیف گردد. این کار باعث می گردد که تمیز کردن منزل بسیار بیشتر طول بکشد و شما را خسته کند. علاوه بر این، اگر تمیز کردن منزل را کم کم انجام دهید، همواره خانه ای تمیز دارید. هر روز زمان کوتاهی را به تمیز کردن خانه اختصاص دهید و هر بار قسمتی از آن را تمیز کنید.

4. گذاشتن گردگیری برای آخر کار

همواره قبل از اینکه جاروبرقی بکشید، کار گردگیری خانه را انجام دهید. در واقع ابتدا باید تمام گرد و خاک های سر تا پای خانه را بگیرید و در نهایت در آخرین مرحله، خانه را جاروبرقی بکشید تا هر آنچه که از گردگیری روی سطوح و زمین ریخته تمیز گردد.

همانطور که در خصوص دستمال مرطوب ضدعفونی نماینده گفتیم، در خصوص گردگیری هم نباید همه کار را با یک دستمال انجام دهید. از دستمال تمیز بهره ببرید و بعد از آلوده شدن دستمال آن را بشویید و مجددا بهره ببرید یا اگر دستمال یک بارمصرف است، آن را عوض کنید.

5. استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد

شاید فکر کنید که وقتی مقدار کمی مواد شوینده، کثیفی ها را خیلی زود تمیز می نماید، احتمالا مقدار زیاد مواد شوینده نتیجه بهتری دارد؛ اما این طور نیست. اگر از مواد شوینده به مقدار زیاد بهره ببرید نه تنها نتیجه بهتری ندارد، بلکه ممکن است برایتان مشکل هم ایجاد کند.

اول اینکه ماده شوینده اگر به مقدار زیاد استفاده گردد، ممکن است به خوبی پاک نگردد. در نتیجه آن چیزی که از شوینده ها روی اشیا و سطوح باقی می ماند، باعث جذب بیشتر آلودگی ها می گردد. علاوه بر این، استفاده از مقدار زیاد شوینده ممکن است برای دستگاه تنفسی هم مسائلی ایجاد کند. پس، همواره با توجه به دستورالعملی که روی مواد شوینده نوشته شده آن ها را مصرف کنید و همان مقداری را که در توضیحات آمده، از این مواد بهره ببرید. استفاده از مقدار کافی از مواد شوینده، در زمان، پول و آبی که صرف تمیز کردن آن می گردد، صرفه جویی می نماید.

6. تمیز کردن خانه با ابزارهای کثیف

اگر از ابزارها و وسایل کثیف استفاده می کنید چطور انتظار دارید که نتیجه خوبی بگیرید؟

اگر ماشین لباس شویی شما به دلیل جمع شدن رسوب و باکتری ها، بوی نامطلوبی گرفته، انتظار نداشته باشید که لباس های شما خوشبو باشند. قبل از هر چیز ماشین لباسشویی را تمیز کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما پر از گرد و خاک و آلودگی باشد، نمی تواند به خوبی خانه را از آلودگی ها تمیز کند. اسفنج کثیف و چرب، به جای تمیز کردن خانه، باکتری ها و چربی ها را بیشتر پخش می نماید.

برای پیشگیری از این مسائل، هر بار که از ابزارها و وسایل تمیزنماینده استفاده می کنید، بعد از استفاده حتما آن ها را تمیز کنید و کنار بگذارید. بعضی از آن ها را باید هر چند وقت یک بار عوض کنید.

7. رها کردن ظرف های کثیف در سینک

رها کردن ظرف های کثیف در سینک باعث می گردد که فرصت مناسبی برای جمع شدن باکتری ها و حشره ها فراهم گردد. به تمام اعضای خانواده یادآوری کنید که ظرف های کثیف را فورا بشویند یا در ماشین ظرف شویی قرار دهند. سعی کنید عادت کنید که ظرف های کثیف را زودتر بشویید و کنار بگذارید.

8. نگهداری نادرست از شوینده ها و ابزارهای تمیزکاری خانه

اگر وسایل مورد احتیاج برای تمیز کردن خانه و شوینده های مناسب را در جای درست قرار ندهید، پیدا کردن آن ها برایتان سخت می گردد و شاید در دسترس نبودن آن ها باعث گردد که برای تمیز کردن خانه تنبلی کنید. این یک عادت بد است که به راحتی می توانید آن را تغییر دهید.

اگر فضای کافی دارید، وسایل و مواد شوینده هر بخش از خانه را در نزدیک همان بخش نگهداری کنید. مثلا وسایل و مواد شوینده لازم برای حمام را در یک سطل یا سبد مخصوص در قفسه های حمام بگذارید. اگر دو حمام در دو طبقه مجزای خانه دارید، برای هر کدام وسایل شست وشو را آماده کنید و کنار بگذارید.

9. استفاده از یک دستمال ضدعفونی نماینده برای کل سرویس بهداشتی

محصولات شوینده فراوانی در بازار وجود دارد که کار تمیزکاری خانه را راحت تر و سریع تر می نماید. یکی از این محصولات دستمال های مرطوب و ضدعفونی نماینده است. این دستمال ها برای اینکه جایی را سریع تمیز کنید، انتخاب خوبی هستند اما یک بار مصرف اند. بعضی از افراد با یک دستمال مرطوب کل حمام و سرویس بهداشتی را تمیز می نمایند. برای هر قسمت از سرویس بهداشتی یا حتی آشپزخانه، از یک دستمال جدا بهره ببرید.

این دستمال ها برای اینکه تاثیرگذاری اولیه را داشته باشند باید کاملا مرطوب و آغشته به مواد ضدعفونی نماینده باشند. تقریبا برای 4 الی پنج دقیقه قابل استفاده هستند و بعد از این مدت، آن ها را در هر جایی که بهره ببرید، بیشتر باعث پخش شدن آلودگی می شوید.

10. انبار کردن مواد غذایی در یخچال

یکی از عادات بد و اشتباه در تمیز کردن خانه این است که هر غذایی اضافه می ماند خیلی زود به یخچال منتقل می کنید. هر بار بدون مصرف کردن این به جامانده ها دوباره غذای جدید می پزید و ظرف مدت کوتاهی، یخچال پر از مواد غذایی مانده می گردد. وجود این مواد غذایی باعث می گردد که زحمت شما برای تمیز کردن یخچال زیاد گردد، یخچال بوی نامطبوعی بگیرد و باکتری های ناشی از خراب شدن مواد غذایی در یخچال پخش گردد.

همواره به اندازه مورد احتیاجتان غذا بپزید تا چیزی باقی نماند. اگر غذایی باقی ماند، تا زمانی که مصرف نشده غذای جدیدی وارد یخچال نکنید. در خرید مواد غذایی داخل یخچال هم افراط نکنید و به اندازه بخرید. انبار کردن مواد غذایی در یخچال باعث می گردد که فرصت مصرف کردن همه آن ها را پیدا نکنید و بسیاری از آن ها خراب شوند و دور بریزید.

11. مرتب نکردن تخت

حتی اگر تمام قسمت های اتاق خواب مرتب باشد، وقتی تخت خواب را مرتب نمی کنید، همه چیز به هم ریخته به نظر می رسد. عادت کنید که هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، اول تخت را مرتب کنید. با این عادت پسندیده، همواره اتاق خواب و حتی سایر قسمت های خانه مرتب می ماند. چون مرتب کردن تخت به شما انگیزه ای برای مرتب نگه داشتن سایر قسمت های خانه می دهد.

در انتخاب روتختی هم دقت کنید. روتختی های ساده و زیبا که به راحتی مرتب می شوند تهیه کنید. تخت هایی که پر از کوسن و بالش اضافه باشند، نامرتب به نظر می رسند.

12. جمع کردن کاغذها

در طول روز کاغذهای مختلفی وارد خانه ما می شوند؛ از فاکتور فروشگاه ها گرفته تا انواع قبض و آگهی تبلیغاتی و رسید بانک. بعضی از افراد عادت دارند که کاغذها را یک جا جمع می نمایند و دور انداختن و رسیدگی به آن ها را پشت گوش می اندازند. اگر همان موقع فکری برای کاغذهای غیرضروری نکنید، خیلی زود در خانه شما انبوهی از کاغذ، مجله، روزنامه، رسید و… جمع می گردد.

برای ترک این عادت و جلوگیری از جمع شدن کاغذهای اضافه در خانه، یک سبد مخصوص برای چیزهای کاغذی در نظر بگیرید و همه آن ها را در همان سبد نگه دارید. هفته ای یک بار آن را آنالیز کنید و هر چیزی که دیگر لازم ندارید به سطل مخصوص بازیافت انتقال دهید. در خصوص قبض ها و فاکتورهای فروشگاهی و چیزهایی شبیه این، همان موقع که آن ها را دریافت می کنید در خصوصشان تصمیم بگیرید. اگر لازم ندارید در سطل بازیافت بیاندازید و اگر لازم دارید در جایی که باید، آن ها را نگهداری کنید.

برای مدارک و کاغذهای مهم مثلا رسیدهای مالیاتی یک پوشه مخصوص در نظر بگیرید. نقاشی های بچه ها را می توانید قاب کنید و در اتاق شان بزنید یا از آن ها عکس بگیرید و اصل نقاشی را دور بیاندازید. روزنامه ها و مجلات را می توانید به کتابخانه ها، خانه های سالمندان، مدارس و… اهدا کنید. البته بهتر است سعی کنید که نسخه های دیجیتال را بهره ببرید تا از هدر رفتن کاغذ جلوگیری کنید.

13. استفاده از شوینده های قوی و ناملایم

همان طور که استفاده از مقدار زیادی شوینده کار درستی نیست، استفاده از شوینده های قوی و ناملایم هم عادت اشتباهی است که باید کنار بگذارید. در واقع آسیب این شوینده ها می تواند بسیار بیشتر از فواید آن ها باشد. حتی ممکن است به سلامت اعضای خانواده و حیوانات خانگی لطمه وارد کند.

یکی از بهترین نمونه های این شوینده ها استفاده از سفیدنماینده های کلرین است. با وجود اینکه این ماده، ضدعفونی نماینده ای قوی است اما استفاده زیاد از آن هم برای دستگاه تنفس مشکل ساز است و هم بعضی از سطوح را دچار خوردگی، کدری و مسائل دیگر می نماید.

جمع بندی

اشتباه در تمیز کردن خانه باعث می گردد زمان زیادی را صرف نظافت منزل کنید و نتیجه کمی بگیرید. با ترک کردن این عادت ها و ایجاد عادت های مثبت می توانید همواره خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید بدون اینکه وقت زیادی را صرف این کار کنید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52467

به "13 عادت بد در تمیز کردن خانه که باید کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 عادت بد در تمیز کردن خانه که باید کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید