60 درصد مدارس آذربایجان شرقی نیازمند نوسازی
به گزارش مجله یک کامپیوتر، سید مرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار:آذربایجان شرقی با این که حدود 5 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و در فهرست برنامه ریزان بودجه ای کشور جزو استان های برخوردار تا نیمه برخوردار به شمار می رود در بعضی مولفه های مهم از جمله آموزش با چالش های جدی روبرو است.

در حالی که استان حدود 720 هزار جمعیت دانش آموزی دارد برای این تعداد تنها 8 هزار مدرسه وجود دارد که البته در این آمار بعضی مدارس قدیمی طی سال های گذشته به خاطر شدت فرسودگی تخریب شده و بازسازی نشده اند و این مساله از تعداد مدارس کاسته و بر تراکم دانش آموزان در دیگر مدارس افزوده است. حدود یک ماه و نیم به آغاز کار مدارس باقی مانده و نوسازی این مراکز آموزشی در استان به ویژه تبریز احتیاج به سرعت بخشی بیشتری دارد. خبرنگاران در گزارشی به آنالیز روند نوسازی مدارس در استان و تبریز طی سال های اخیر و چالش های پیش رو پرداخته است.
- فراز و فرود نوسازی مدارس استان
یکی از پیمانکاران مدرسه سازی و از فعالان عرصه ساخت وساز مدرسه در تبریز و استان با بیان این که نوسازی مدارس در یک دهه گذشته روند خوبی نداشته است، اظهار می نماید: نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در سال های 1380 تا 1385 روند شتابانی داشت، به نحوی که در آن سال ها کارگاه های ساخت مدرسه در همه شهرهای استان به ویژه تبریز دیده می شد. در آن دوران بودجه های خوبی در نظر گرفته می شد و در یک مقطع کوتاه یکی- دو ساله نزدیک به 200 مدرسه در تبریز و استان تخریب و نوسازی شد.
محمدرضا امیدی می افزاید: یکی از رموز موفقیت مدرسه سازی در آن مقطع جلب مشارکت های خیران از یک سو و مدیریت مطلوب پیمانکاران و شناخت اولویت های نوسازی و بهسازی از سوی دیگر بود، به نحوی که در قلب تبریز چند مدرسه مهم و قدیمی به سرعت تخریب و بازسازی شدند؛ مدارسی که چندین هزار دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند. وی بیان می نماید: از اوایل دهه 90 روند نوسازی مدارس با مسائل جدی روبه رو شد و اکنون چندین مدرسه تخریب شده و هنوز به اتمام نرسیده است.
به عنوان مثال، مدرسه طالقانی در خیابان امام خمینی (ره) و مدرسه قدیمی روبه روی هنرستان چمران در خیابان طالقانی و مدرسه ای دیگر در خیابان 17 شهریور چندین سال است که تخریب شده، اما بازسازی نشده اند. این پیمانکار تاکید می نماید: یکی از گلایه های فعالان مدرسه سازی از مسئولان استانی آموزش و پرورش، ساخت باشگاه مجلل فرهنگیان در عین کمبودهای اقتصادی و مسائل متعدد اقتصادی برای نوسازی مدارس بود. سوال این است: آیا نمی شد بودجه 12 میلیارد تومانی ای که آن موقع برای احداث این باشگاه تفریحی صرف شد به ساخت مدارس در حال تخریب اختصاص داده گردد؟
- تفاوت منابع بودجه ای باشگاه فرهنگیان در تبریز
در خصوص انتقاد فعالان مدرسه ساز از صرف بودجه برای ساخت باشگاه فرهنگیان به سراغ مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی رفتیم. جعفر پاشایی درباره این که چرا در اوایل دهه 90 باشگاه فرهنگیان با هزینه بالا و در عین احتیاج مدارس فرسوده در تبریز به منابع اقتصادی احداث شد، می گوید: این باشگاه در خدمت فرهنگیان و به عنوان محلی برای استراحت آنان و پذیرایی از مهمانان فرهنگی احداث شده و یکی از احتیاجهای فرهنگی - تفریحی فرهنگیان استان بوده است. وی تاکید می نماید: منابع بودجه ای احداث باشگاه فرهنگیان متفاوت با نوسازی مدارس بود و هر یک منابع اقتصادی تعیینی داشتند. افتخار مدیران استانی این بود که این محل آبرومند را برای فرهنگیان احداث کردند و البته این مجموعه پذیرای برنامه های فرهنگی و تفریحی برای دانش آموزان نیز هست.
- ضرورت اتمام پروژه های نیمه تمام مدرسه
فرماندار تبریز هم با بیان این که روند ساخت مدارس جدید و نوسازی مدارس قدیمی در تبریز باید سرعت بیشتری به خود بگیرد، بیان می نماید: همت و همراهی خیران و مدیران شهرستانی در این زمینه لازم است و باید این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد. بهروز مهدوی با اشاره به طرح موضوع نوسازی مدارس تبریز در شورای اداری بیان می نماید: نباید قبل از خاتمه یافتن عملیات نوسازی مدارس یا ساخت مدارس تخریب شده و نیمه کاره پروژه دیگری را آغاز کرد. در این زمینه ضرورت دارد دستگاه های مختلف همراهی بیشتری داشته باشند. وی تاکید می نماید: مدیریت منسجم، راهنمایی نیرو، سرمایه و استفاده از ظرفیت های خیران در مدرسه سازی تبریز با ساماندهی منابع موجود را در مدیریت ارشد اجرایی تبریز دنبال می کنیم تا بوروکراسی مانع از کندی کار نگردد.
- 400 کلاس در حال ساخت
مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی با بیان این که روند نوسازی مدارس در سال های اخیر مطلوب نبوده است، بیان می نماید: البته در سال 97 و اکنون در سال 98 بودجه های ملی خوبی به استان اختصاص پیدا نموده، اما حجم احتیاجهای اقتصادی مدرسه سازی در استان زیاد است. در این زمینه احتیاج به تامین منابع اقتصادی از سوی مسئولان استانی، شهرستانی و همراهی خیران داریم.
پیغام صدقی ادامه می دهد: در حال حاضر 60درصد مدارس آذربایجان شرقی احتیاج به نوسازی، تجهیز، بهسازی و مقاوم سازی دارد. سال جاری تا آغاز مدارس 400 کلاس درس شامل 60 پروژه نوسازی و تحویل آموزش و پرورش داده می گردد. وی با اشاره به ضرورت عمل به تعهد خیران عنوان می نماید: در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز، آنان 100 میلیارد تومان تعهد دادند که در ساخت مدارس استان مشارکت داشته باشند که البته امیدواریم این تعهدات جامه عمل بپوشد. صدقی از برنامه ریزی برای ارتباط بهتر با جامعه خیرین خبر می دهد و می گوید: لازم است قدردان خیران در این فرایند نوسازی باشیم، چراکه در سال های گذشته بخش بزرگی از این فرایند بر عهده آنان بوده است و باید راه های جلب مشارکت بیشتر آنان را پیدا کرد.
- لزوم ارائه آموزش در فضای استاندارد
یک سوم مدرسه های آذربایجان شرقی فرسوده و ناایمن هستند و بخشی از جمعیت 720 هزار نفری دانش آموزان استان در مدرسه هایی درس می خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند، در صورتی که فعالیت آموزشی و پرورشی مدرسه ها باید در فضاهای مناسب و دارای ابعاد استاندارد و بر پایه احتیاجهای دانش آموزان انجام پذیرد تا معلم در تدریس و شاگرد در یادگیری احساس رغبت و انگیزه کند و از فعالیت های خود لذت ببرند. از سوی دیگر، بسیاری از شهرهای استان زلزله خیزند و مدرسه های فرسوده، در این میان، می توانند معضل آفرین باشند. بودن دانش آموزان در مدارسی که با یک تکان می تواند منجر به فاجعه هایی بزرگ گردد بسیار خطرناک است. درد تعیین است و چاره نیز تعیین. باید تا دیر نشده آستین ها را بالا زد و اعتبارات لازم را برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده تخصیص داد.
منبع: همشهری آنلاینbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا