آسیب مدیران مشکوک به دوران دورکاری
به گزارش مجله یک کامپیوتر، در یک سال اخیر که بسیاری از کسب وکارهای جهان به ناچار به دلیل همه گیری کرونا، به سمت دورکاری رفتند، یکی از چالش های مهم در برابر کارفرمایان و مدیران مجموعه های کسب وکاری پیدا کردن راهکاری برای اطمینان حاصل کردن از کارایی و بازده افراد در دوران دور کاری بوده و هست.

اما بر اساس مطالعات اجرا شده، در بسیاری از موارد، پیگیری و رصد بیش از اندازه فعالیت کارکنان نه تنها باعث افزایش بازده کاری نمی گردد بلکه بیشتر ترغیبشان می نماید تظاهر به مشغول بودن و کار کردن از خود نشان دهند.
در ادامه با مرور نتایج حاصل از تحقیقات اجرا شده در این رابطه بازخوردهای به دست آمده از این اقدامات و راه چارههای بهبود بهره وری کارمندان در دورکاری را از نگاه متخصصان این حوزه آنالیز خواهیم کرد.
بر اساس نتایج مطالعه اجرا شده در شرکت تحقیقاتی بین المللی گارتنر، کارمندان زمانی که مدیرانشان با استفاده از سیستم های آنالیز عملکرد، خروجی کارکرد روزانه شان را رصد می نمایند، دو برابر بیشتر محتمل است که تظاهر به انجام کار نمایند. موسسه گارتنر برای انجام این مطالعه تحقیقاتی که در دی ماه 99/ ژانویه 2021 اجرا شده است، 2400 کارمند و متخصص را مورد نظرسنجی قرار داده و از تحلیل این پرسشنامه ها به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا نموده است.
بر اساس این نظرسنجی، بعضی از کارشناسان عقیده داشتند نقش اصلی مدیر یک مجموعه ایجاد فضای انگیزشی برای کارمندان به نحوی است که بتوانند بهترین عملکردشان را ارائه نمایند. اما ارائه بهترین عملکرد، زمانی که کارمند احساس کند مورد اعتماد نیست، کار بسیار دشواری خواهد بود.
اگر فردی احساس کند مدیران مجموعه به او اعتماد ندارند در زمان دورکاری بدون رصد شدن از سوی نرم افزارهای کنترل گر در حال اجرا وظایفش است، ناخودآگاه فضای اعتماد از سمت او نیز شکسته می گردد و حس مثبتی برای انجام کار صادقانه باقی نخواهدماند.
سنگینی نگاه مدیران بر صفحه نمایشگر کارمندان
بر اساس آمارهای منتشر شده در یک سال گذشته، بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان به سمت استفاده از نرم افزارهای رصدگر سوق پیدا نموده اند تا بتوانند با استفاده از این ابزارهای فناورانه کارکرد کارمندان دورکارشان را آنالیز نمایند.
بعضی از این نرم افزارها این امکان را در اختیار مدیران قرار می دهند که بتوانند میزان استفاده از کیبورد رایانه توسط کاربر را رصد نمایند، به صورت فواصل زمانی منظم، اسکرین شاتی از صفحه مانیتور کارمند برایشان ارسال گردد یا حتی تاریخچه جست وجوهای کاربر را در طول ساعات کاری رصد نمایند.
رید بلکمن، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مشاوره اخلاقی ویرچو کانسالتنت در این باره می گوید: در چنین حالتی نباید از تظاهر کارمندان به کار کردن متعجب شویم. هرچه میزان تعقیب و کنترل در مورد هر چیزی بیشتر باشد، تمایل افراد برای به بازی دریافت آن سامانه بیشتر خواهد بود. به ویژه اگر احساس نمایند خروجی نهایی سامانه و کنترلی که رویشان اعمال شده است، غیرمنصفانه است.
به همین جهت این متخصص حوزه اخلاق کاری، معتقد است، مدیران به جای این حجم از نگرانی در مورد بازده کاری کارمندانشان در دوران دورکاری بهتر است به این نکته توجه نمایند که چرا به چنین نرم افزارهایی احتیاج دارند؟ چه کارهایی برای ایجاد انگیزه در میان کارمندانشان پیش از به کارگیری هر نرم افزاری باید انجام دهند که از آن غافل مانده اند؟ حتی اگر به نظرشان چنین نرم افزارهایی برآورد بهتری از بهره وری کارمندان در دوران دورکاری در اختیارشان می گذارد، باید پیش از به کارگیری این نرم افزارها، موضوع را با کارمندانشان در میان بگذارند و اهداف مورد انتظار از استفاده از این سیستم را برایشان توضیح دهند. به این ترتیب اگر هر ابهامی برای کارمندان وجود داشته باشد می توانند مطرح نمایند تا درک بهتری از ماجرای استفاده از این نرم افزارهای رصدگر پیدا نمایند و در برابر آن گارد نداشته باشند.
دوربین ها خاموش!
در تحلیل نتایج این مطالعه، معین شده است کنترل و رصدگری مدیران، شاید ابتدای همه گیری کرونا که یکباره همه کسب وکارها در کوشش بودند تا به اجبار فضای کار کردن در دفترکار را در خانه های کارمندانشان شبیه سازی نمایند، با نیت و قصد سوئی همراه نبوده است. اما پس از مدتی اخلاق انسانی و ملاحظات اخلاقی در نحوه این آنالیز ها در بسیاری از مجموعه ها کمرنگ شده است.
نکته جالبی که از نتایج این آنالیز به دست آمده این است که در کسب وکارهایی که برای ایجاد تعامل بیشتر هنگام دورکاری میان کارمندان، اقدام به برگزاری جلسات متعدد مجازی داشتند، کارمندان 1.2درصد بیشتر از لحاظ روحی احساس فشار و خستگی از کار داشتند. زمانی که کارمندان به مرحله خستگی شدید برسند، کارایی آنها تا 33درصد و میزان مشارکت شان در کارها تا 44درصد کاهش خواهدیافت. در نهایت 54درصد از این کارمندان با مدیر و خواسته هایش همراه نخواهندبود. به همین خاطر توصیه می گردد در جلسات مجازی میان کارمندان، اجباری برای باز بودن دوربین همه افراد اعمال نگردد. یا نهایتا فقط
در چند دقیقه احوالپرسی های ابتدای جلسه برای تعامل نزدیک تر کامندان، همه افراد دوربین های خود را فعال نمایند و پس از آن در طی جلسه اگر کسی تمایل داشت دوربینش را غیرفعال کند، آزادی عمل داشته باشد.
نکته ای اصلی که از نتایج این تحقیق به خوبی می توان آن را درک کرد، این است که در تعاملات انسانی، خیلی زمان ها نمی توان بر اساس منطق اصول کاری و راه چارهها را مشخص کرد. گاهی آنچه به نظر بهترین راه چاره به نظر می رسد در عمل کمترین اثربخشی را خواهدداشت. به همین دلیل کسب وکارها در تعامل با نیروی انسانی باید به صورت مداوم هر راه چاره و اثراتش را پایش نمایند، تا بتوانند به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا نمایند.
عسل اخویان طهرانی - دانش و سلامت
برگرفته از: Forbs
منبع: جام جم آنلاینبانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوسها