آغاز تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همزمان با افزایش تراز آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه، عملیات تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن این سد برای پیشگیری از سیلابی شدن رودخانه های پایین دستی بر اثر سرریز شدن این سد دو قوسی تمام بتنی آغاز شد.

آغاز تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب های احتمالی در اردیبهشت ماه سال جاری براساس پیش بینی های هواشناسی، عملیات تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه آغاز شد.

سید جلال شاهرخ اضافه کرد: پیرو اطلاع رسانی های قبلی که در خصوص ورود سیلاب به سد الغدیر ساوه اجرا شده است، در حال حاضر با توجه به آورد مطلوب دریاچه سد الغدیر، مخزن سد به تراز نهایی و تکمیل ظرفیت نزدیک شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم کلی سد الغدیر ساوه 277 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه از مرز 220 میلیون متر مکعب با دبی ورودی 130 متر مکعب بر ثانیه عبور کرد و به تراز نهایی نزدیک شده است.

وی از اجرای دو عملیات برای مدیریت حجم آب ذخیره شده در مخزن سد الغدیر خبر داد و اضافه کرد: بازگشایی دریچه های تحتانی که دو روز پیش به صورت نمادین با حضور استاندار مرکزی انجام شد، از صبح امروز (پنجشنبه) بازگشایی و بخشی از ظرفیت خروجی آب از مخزن سد فعال شد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی، مدیریت مخزن سد الغدیر به منظور کنترل سیلاب های احتمالی که انتظار می رود در روزهای آینده در پی بارش هایی که پیش بینی شده است صورت گیرد را از جمله اهداف باز کردن دریچه های تحتانی سدالغدیر دانست و اضافه کرد: تخلیه رسوب هایی که در پی سیلاب های اخیر به دریاچه سد وارد شده است دومین هدفی است که با بازگشایی دریچه های تحتانی صورت می گیرد.

وی از اجرای این عملیات تا چهار روز آینده خبر داد و اضافه کرد: با افزایش دبی ورودی به سدالغدیر با وجود اینکه کار مدیریت مخزن سد آغاز شده و به نسبت ورودی آب به دریاچه سدالغدیر به همان میزان آب با بازکردن دریچه ها خارج می شود، اما با این حال سرریز آب سد قطعی است.

وی، خروج آب از دریچه های سد الغدیر را متناسب با میزان آورد آب به دریاچه سد دانست و اضافه کرد: کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی مهمترین هدف بازگشایی دریچه هاست و با کاهش دبی ورودی به رودخانه، دریچه ها بسته و ذخیره سازی آب در دریاچه سد ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش حجم آب در سد الغدیر ضرورت مدیریت مخزن احساس می شود، اضافه کرد: در شرایطی که سدها در وضعیت سیلابی قرار می گیرند، یکی از تمهیداتی که دیده می شود کنترل مخزن و آب ذخیره شده است. با هماهنگی های بعمل آمده هیچ مسئله ای در باز شدن دریچه های تحتانی و رهاسازی آب در نقاط پائین دستی سد وجود ندارد و آب کنترل شده ای به پائین دست هدایت خواهد شد و هیچ خطری ایجاد نخواهد کرد.

شاهرخ در ادامه شرح داد: توصیه ما به کشاورزان و افرادی که در مناطق پائین دستی سد ساکن هستند این است که با احتیاط و هوشیاری تمام از کنار رودخانه هایی که در پی سیلابی شدن متاثر از باز شدن دریچه های سد پرآب شدند عبور کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در پی اجرای عملیات تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه خوشبختانه شرایط خاصی در تامین آب شرب شهری ساوه بوجود نیامده و بخشی از نیاز آب شرب ساوه که از سد الغدیر تامین می شود بدون هیچ مشکل و محدودیتی تامین می شود.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه با تاکید بر پایداری سد نیز گفت: هرگونه اظهارنظر در خصوص ناپایداری سد مبنای کارشناسی و علمی نداشته و هم اکنون سد الغدیر ساوه در بهترین شرایط پایداری واقع شده است و هیچ نگرانی و دغدغه خاصی در این خصوص وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای اطمینان کامل از پایداری موجود، بازرسی های دو هفته ای از سد الغدیر که در گذشته انجام می شد به بازرسی روزانه تبدیل شده و تا این لحظه هیچگونه انحرافی از شرایط نرمال مشاهده نشده است و این اطمینان به مردم داده می شود که سد تمام بتنی الغدیر ساوه در مناسب ترین شرایط پایداری واقع شده است.

به گزارش خبرنگاران، سد الغدیر ساوه پس از 22 سال در آستانه سرریز شدن است. دریچه های تحتانی سد از ظرفیت خروج آب تا 220 متر مکعب بر ثانیه برخوردار هستند.

سد الغدیر با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی های راستا انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می شود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6317

به "آغاز تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سد الغدیر ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید