آلودگی 250 هکتار از جنگل های بلوط ولیدر به پروانه دم طلایی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به آلودگی حدود 250 از جنگل های بلوط منطقه ولیدر طارم به پروانه دم طلایی اشاره نمود و گفت: پاییز برترین زمان برای مبارزه مکانیکی علیه این آفت است.

آلودگی 250 هکتار از جنگل های بلوط ولیدر به پروانه دم طلایی

به گزارش خبرنگاران زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مهدی آرمیون اظهار کرد: از میان حدود 800 هکتار جنگل در این منطقه تنها حدود 250 هزار از آن به این آفت پروانه دم طلایی آلوده شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی گفته شده در حال حاضر به باغات پایین دست نرسیده است تاکید نمود: وقتی لاروهای این آفت وارد مرحله زمستان گذرانی می شوند آن موقع فرصت مناسبی برای کنترل و مبارزه با آن است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برترین روش مبارزه با آفت پروانه دم طلایی را مبارزه مکانیکی خواند و توضیح داد: با توجه به صعب العبور بودن منطقه امکان سمپاشی و کنترل بیولوژیکی برای این آفت و بعلاوه امکان ورود سمپاش و تراکتور به منطقه فوق میسر نیست.

آرمیون به مبارزه صورت گرفته طی سال های 92 و 93 علیه آفت پروانه دم طلایی اشاره و اسم کرد: باغداران منطقه ولیدر پس از هجوم پروانه دم طلایی از جنگل های ولیدر به باغاتشان جهت مبارزه با آن اقدام به سمپاشی کردند اما با توجه به سیکل زندگی این آفت و نوع زیست ان سموم تاثیر چندانی بر از بین بردن آن نداشت.

وی اضافه نمود: به همین دلیل و جهت نابودی این آفت همه لاروها و لانه های آن ها بریده و جمع آوری شد که این روش بسیار مثمرثمر واقع شده بود و به همین سبب باغداران سموم را کنار گذاشته و به وسیله کنترل مکانیکی اقدام به پاکسازی باغات خود کردند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در مورد سیکل زندگی پروانه دم طلایی یا همان پروانه برگخوار بلوط اظهار داشت: این آفت همانند کرم ابریشم در اطراف خود تار میتند و آغاز به درست کردن لانه می نماید به همین دلیل سم روی آن اثر نخواهد داشت.

آرمیون با اشاره به اینکه پروانه ها آغاز تخم گذار می نمایند، از این تخم ها، کرم هایی بیرون می آید سپس کرم ها آغاز به تغذیه می نمایند و طی 5 مرحله پوست اندازی می نمایند بعد از آن اطراف خود یک تار می تنند و تبدیل به پروانه می شوند، توضیح داد: اما آفت در همان مرحله لارو که آغاز به تغذیه می نماید خساراتی را به باغات و جنگل ها وارد می نماید.

وی با بیان اینکه روی لاروهای آفت پروانه دم طلایی موهایی آغشته به سم وجود دارد، هشدار داد: تماس دست با این لاورهای سمی منجر به ایجاد تاول، سوزش، خارش و ورم می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60414

به "آلودگی 250 هکتار از جنگل های بلوط ولیدر به پروانه دم طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی 250 هکتار از جنگل های بلوط ولیدر به پروانه دم طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید