آنچه درباره جرم گیری گوش باید بدانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برای برطرف گرفتگی گوش برترین راهکار شستن آن است. شستشوی گوش را می توان در منزل هم انجام داد اما بهتر است این کار به وسیله پزشک متخصص انجام گردد.

آنچه درباره جرم گیری گوش باید بدانید
گوش انسان به صورت طبیعی جرم فراوری می نماید که علاوه بر چرب کردن و نرم نگهداشتن گوش از ورود آلودگی و رشد باکتری ها در این عضو بدن نیز پیشگیری می نماید.

جرم (واکس) گوش ماده ای زرد رنگ و چرب است و حالت چسبندگی دارد. این موم با خاصیت اسیدیته مانع از رشد باکتری و قارچ می گردد. جرم گوش به طور طبیعی و خودبه خود به سمت بیرون گوش حرکت می نماید و از مجرای گوش خارج می گردد بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد.

در حالت طبیعی، گوش کنترل کاملی بر فرایند فراوری این موم دارد زیرا ترشح و فراوری بیش از اندازه این ماده چسبناک می تواند به انسداد موقتی گوش منجر گردد.

بعلاوه، اجتماع بیش از حد موم در گوش سبب گوش درد، کاهش شنوایی و سوت کشیدن گوش می گردد. در چنین شرایطی بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام های لازم به پزشک مراجعه کند.

بعلاوه بد نیست بدانید که فقدان جرم گوش ممکن است منجر به خشکی گوش و خارش آن گردد.

هدف از شست وشوی گوش چیست؟مجرا و پرده گوش بسیار حساس هستند. فراوری واکس زیاد در گوش ممکن است به آسیب تماشا ساختار این اعضا منجر گردد و در نهایت روی شنوایی فرد تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، خارج کردن واکس اضافه با شستشوی گوش یکی از ایمن ترین و کم خطرترین روش های پزشکی است که اندازه ریسک آسیب تماشا این عضو بدن در آن بسیار پایین است.

در بعضی مواقع ممکن است اجسام خارجی همچون غذا، حشره، سنگریزه یا آشغال به داخل گوش راه پیدا نمایند و در همان جا بمانند. در چنین مواردی، باید فورا این اجسام از گوش خارج شوند تا به عمق نرسند و به پرده گوش آسیب نرسانند. برای این منظور، گوش فرد باید شست وشو داده گردد.

شست وشوی گوش حتما باید از طریق پزشک متخصص و در مطب صورت بگیرد تا خطری برای شنوایی بیمار بدنبال نداشته باشد.1

چه موقع برای جرم گیری گوش باید اقدام کرد؟مجرای گوش تحت شرایط مناسب هیچ گاه نیازی به پاک کردن ندارد. با این حال شستشوی گوش گاهی ضرورت می یابد. چنانچه جرم انباشته شده به حدی برسد که منجر به بروز علائم بگردد یا از معاینه از طریق متخصص جلوگیری کند، گوش باید شستشو داده گردد. این عارضه انباشته شدن سرومن (وکس یا موم) نام دارد و با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

گوش درد، پر یا کیپ بودن گوش یا احساس گرفتگی گوش

از دست دادن شنوایی (کری) جزیی که ممکن است پیشفراینده باشد.

وزوز، زنگ زدن یا صدا دادن گوش

خارش، بدبو بودن یا ترشح داشتن گوش

سرفه2

روش های خانگی برای شست و شوی گوش

استفاده از آب و نمکآب نمک را می توان برای شستشوی کانال گوش بکار برد. این یک روش ساده و معمول برای پاک کردن جرم گوش در خانه است. برای این کار می توانید از سرنگ بهره ببرید و یا اینکه بدون سرنگ آن را انجام دهید. آب نمک باعث نرم و متلاشی شدن جرم موجود در گوش و خروج آسان تر آن می گردد.

برای انجام این کار یک قاشق چای خوری نمک را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید تا به طور کامل حل گردد. سپس یک پنبه را گلوله نموده رد آب نمک بزنید؛

و با فشردن آن چند قطره آب نمک را در گوش خود بریزید. هنگام انجام این کار باید گوش شما به سمت سقف باشد. به مدت 5 دقیقه در همین حالت بمانید. سپس سر خود را 180 درجه بچرخانید و در حالت مخالف گذاشته تا آب نمک از گوش تخلیه گردد. بخش بیرونی گوش خود را نی با یک دستمال تمیز، از جرم های خارج شده پاک کنید.

دقت داشته باشید که حرارت آب گرم باید با حرارت بدن یکسان باشد. چراکه در صورت تفاوت ممکن است باعث ایجاد سرگیجه در شما گردد.

پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)اندازه مساوی از آب و آب اکسیژنه را مخلوط کنید. حتماً از آب اکسیژنه زیر 3 درصد بهره ببرید وگرنه می تواند مضر باشد. چند قطره از آن را داخل گوش بریزید و سرتان را به یک طرف خم کنید. اجازه دهید مایع مدتی در گوشتان بماند. حال، سرتان را به سمت مقابل خم کنید و اجازه دهید مایع اضافه خارج گردد. این محلول برای برطرف چربی گوش موثر است.

روغن بچه/گلیسرینچند قطره روغن بچه یا روغن ملین را با قطره چکان داخل گوش بریزید تا چربی های گوش نرم شوند. یک توپ پنبه ای را در دهانه گوش قرار دهید تا روغن چند دقیقه در داخل گوش بماند. این کار باعث می گردد که روغن قبل از رسیدن به چربی های گوش از مجرای گوش خارج نگردد. پس از مدتی توپ پنبه را بردارید تا روغن اضافه از داخل گوش خارج گردد. روغن باعث می گردد که چربی فشرده داخل گوش نرم شده و به راحتی خارج گردد.

محلول سرکه و الکل طبیاستفاده از سرکه سفید به همراه الکل طبی یکی از مناسب ترین روش ها برای جرم گیری گوش به شمار می آید. در این روش با استفاده از مقادیر برابر سرکه و الکل محلولی تهیه نموده و چند قطره از آنرا به داخل گوش بچکانید. این عمل شاید کمی آزار دهنده باشد، اما در سرانجام شما را از شر چربی های گوش خلاص خواهد نمود.

روغن زیتونیکی از برترین روش ها برای حذف چربی گوش استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن چربی گوش است، تا چربی ها راحت تر از گوش شما خارج شوند. دو یا سه قطره از روغن زیتون را در هنگام خواب در داخل گوشی که با چربی اضافه مسدود شده بریزید. این کار را 3-4 روز تکرار کنید. حذف چربی گوش از طریق روغن زیتون راهی موثر است زیرا باعث نرم شدن چربی گوش می گردد و خروج آن را ساده تر می نماید.

کیت حذف جرم گوشچندین نوع کیت حذف چربی گوش مثل دبراکس، ماکس پرورینز، اسکویپ کایروسول در بازار وجود دارد. دستورالعمل استفاده این بسته ها در داخل آنها آمده است. این کیت ها نسبت به شستشوی گوش راه چاره بهتری هستند.

نکته: بهتر است قبل از استفاده از هر نوع کیت، و به ویژه اگر کیت را برای کودک زیر 12 سال خریداری می کنید، با پزشک مشورت کنید.

جوش شیرینبرای انجام این کار یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با 2 قاشق چای خوری آب مخلوط کنید تا جوش شیرین کاملا حل گردد. سپس 3 الی 4 قطره از محلول را در گوش چکانده و 10 دقیقه بنشینید. سپس با ریختن چند قطره آب گرم در گوش اقدام به خارج کردن مواد و شست و شوی گوی خود نمایید.

هشدار!با تمام راههای مذکور بهتر است پاکسازی گوش به روش درستی انجام گیرد. لذا یکی از روش های ممکن این است که 10 دقیقه پیش از استحمام، یک یا دو قطره هیدروژن پراکسید را در گوش بچکانید. این قطره ماده چسبناک داخل گوش را به مایع تبدیل نموده و باعث می گردد در حین دوش گرفتن پاکسازی به راحتی انجام گردد. این کار را یکبار در ماه انجام دهید.

بعضی مواقع خشکی پوست داخل کانال گوش باعث تشکیل جرم بیشتر می گردد. می توانید با چکاندن روزانه یک قطره روغن معدنی داخل گوش محیط را مرطوب سازید. نکته قابل توجه این است افرادی که سابقه جراحی گوش را داشته و یا حفره ای در پرده گوش خود دارند از این قطره های ذکر شده اجتناب نمایند. این افراد با انجام این کارها در معرض عفونت و سرگیجه قرار می گیرند، کافی است از لیف حمام برای تمیز کردن کانال خارجی گوش استفاده نمایند.

کم کردن تجمع و فراوری موم گوش با اسیدهای چرب امگا 3تجمع بیش از حد جرم گوش می تواند نشانه ای مبنی بر کم بود اسیدهای چرب امگا 3 در بدن باشد. از این رو اصلاح این کمبود می تواند شمکل را به راحتی حل نماید. بعضی از مواد غذای غنی از این اسیدها، ماهی ساردین، ماهی کولی و ماهی آزاد، و بعلاوه دانه های روغنی از جمله گردو و بادام، هستند. در این زمینه با مشورت پزشک می توانید از مکمل نیز بهره ببرید.3

پی نوشت:

1.www.yjc.ir

2.www.hidoctor.ir

3.www.namehnews.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 66855

به "آنچه درباره جرم گیری گوش باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره جرم گیری گوش باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید