آیا اکنون زمان خرید روتر وای فای 6 است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با عرضه آیفون های 11 که از وای فای 6 پشتیبانی می کنند؛ اکنون این پرسش مهم مطرح می شود که آیا باید یک روتر وای فای 6 بخریم؟

آیا اکنون زمان خرید روتر وای فای 6 است؟

پیش از این، اسمارت فون های گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 از استاندارد جدید شبکه های بی سیم وای فای پشتیبانی کردند تا اتصال بی سیم سریع تر، قوی تر، با مسافت بیشتر و انبوهی از ویژگی ها و قابلیت های جدید برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: 5 نکته ای که باید پیش از خرید یک روتر وای فای 6 بدانید

روترهای وای فای 6 هم از ابتدای سال 2019 وارد بازار شدند و اگرچه هنوز در ایران به طور رسمی و گسترده نیامده اند و قیمت بسیار بالایی دارند ولی امکان سفارش و خرید آن ها وجود دارد.

بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مصرفی مانند تلویزیون، لپ تاپ، پخش کننده ها و حتی برخی از دستگاه های اینترنت اشیا و خانه هوشمند نیز برچسب Wi-Fi 6 دارند.

وای فای 6 چیست؟

از نظر فنی، وای فای 6 نسل جدیدی از شبکه های بی سیم وای فای به نام 802.11ax است. استاندارد پیش از وای فای 6، استاندارد 802.11ac بود که با عنوان وای فای 5 یا روترهای AC می شناسیم و از سال 2013 تا 2018 جدیدترین استاندارد وای فای بود.

پیش از 802.11ac نیز شاهد وای فای و روترهای 802.11n بودیم که در سال 2008 عرضه شدند و تا همین الان حداقل در ایران حضور دارند و پرفروش اند؛ چون ارزان قیمت هستند.

هفته پیش، موسسه WiFi Alliance برنامه های گسترش وای فای 6 را تصویب و عرضه کرد تا مشخص شود چه دستگاه هایی با وای فای 6 سازگاری دارند و باید از لوگوی WiFi 6 Certified استفاده کنند.

به طور عمومی، وای فای 6 مبتنی بر هر دو باند رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز است. سرعت بیشتر، پهنای باند بیشتر، محدوده پوشش دهی بیشتر، کیفیت سرویس بیشتر و پشتیبانی بیشتری از دستگاه های متصل به وای فای می کند.

یکی از مزایای ویژه وای فای 6، پشتیبانی از نسل جدید پروتکل رمزنگاری اطلاعات WPA3 است.

بیشتر بخوانید: در سال 2019 کدام روتر وای فای 6 را بخریم؟

روترهای وای فای 6 می توانند 10 الی 11 گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشند که در مقایسه با روترهای وای فای 5 با سرعت 7 گیگابیت بر ثانیه، سرعت بیشتری برای آپارتمان ها و محیط های کوچک فراهم می کنند.

موسسه WiFi Alliance می گوید مزیت وای فای 6 برای دستگاه های همراه، کاهش مصرف انرژی و بهبود عمر باتری است.

آیا ما اکنون نیاز به یک روتر وای فای 6 داریم؟

جواب این پرسش مثبت است. همه ما فارغ از اینکه کاربر خانگی، گیمر، کسب وکار یا سرویس دهنده هستیم؛ به روترهای وای فای 6 نیاز داریم. ترافیک اینترنت روز به روز افزایش پیدا می کند، دستگاه های بیشتری به اینترنت متصل می شوند، برای استریم ویدیو و بازی نیازی به سرعت بیشتر و پینگ کمتر داریم و روترهای AC دیگر جوابگو نیستند.

روترهای وای فای 6 قیمت هایی از 130 دلار تا بالای 400 دلار دارند. برخی مدل های رده بالا و فوق پیشرفته مانند ایسوس Asus RT-AX88U قیمت هایی نزدیک به 300 دلار دارند ولی در عوض قابلیت های QoS دارند که اجازه می دهد کارایی شبکه را در محیط های شلوغ افزایش دهید.

این روترهای برای استریم فیلم های 4K از روی نتفلیکس یا بازی فورتنایت و Super Smash Bros. Ultimate مناسب هستند.

آیا دستگاه های فعلی من با وای فای 6 کار می کنند؟

پرسش بسیار مهمی است که کاربران دنبال جوابش هستند. تقریبا هر دستگاهی که از سال 2000 به بعد عرضه شده قابلیت اتصال به وای فای 6 و روترهای وای فای 6 را دارد.

به ویژه دستگاه هایی که از وای فای 4 و وای فای 5 پشتیبانی می کنند؛ قابلیت سازگاری با وای فای 6 را دارند ولی از قلم نیاندازید که این دستگاه ها همان سرعت و محدوده پوشش دهی سابق را خواهند داشت و نباید انتظار داشت در کارای آن ها تغییر چندانی رخ دهد.

هنگامی می توانید از تمام مزایا و قابلیت های وای فای 6 استفاده کنید که دستگاه شما (اسمارت فون، تلویزیون، لپ تاپ، تبلت، پخش کننده و …) نیز مجهز به وای فای 6 باشد و به روتر وای فای 6 متصل شود.

پس چرا باید روتر وای فای 6 خرید؟

هنگامی که دستگاه های قدیمی و فعلی ما از وای فای 6 پشتیبانی نمی کنند؛ پس چرا باید سراغ خرید یک روتر وای فای 6 برویم؟

مهم ترین دلیل آن می تواند پشتیبانی از تعداد دستگاه به طور همزمان برای اتصال به وای فای و اینترنت باشد. روترهای وای فای 6 می توانند به طور همزمان حداکثر با 8 دستگاه لینک اختصاصی داشته و استریم دیتا کنند.

به زودی، هریک از ما در خانه و محل کار خود چندین دستگاه خواهیم داشت که باید به اینترنت متصل شوند و فقط از طریق وای فای این امر میسر است. روترهای فعلی جوابگوی این حجم از دستگاه و ترافیک شبکه نیستند ولی روترهای وای فای 6 به راحتی اجازه می دهند چندین دستگاه در بالاترین سرعت و پهنای باند و بدون افت کیفیت شبکه یا افزایش تاخیر و پینگ و لگ، انتقال دیتا داشته باشند.

از قلم نیاندازید که روترهای وای فای 5 (روترهای AC) حداکثر از 4 دستگاه یا لینک استریم همزمان پشتیبانی می کنند.

آیا اکنون به روترهای وای فای 6 مهاجرت کنیم؟

با همه مزایایی که برای وای فای 6 و روترهای مبتنی بر آن برشمردیم؛ به نظر ما هنوز کمی برای خرید روترهای وای فای 6 زود است.

این روترها تازه وارد بازار شده و قیمت های بالایی دارند. از سوی دیگر، دستگاه های همراه و کامپیوترهای رومیزی بسیار کمی از وای فای 6 پشتیبانی می کنند تا بتوانید از مزیت واقعی این شبکه های بی سیم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین اسمارت فون های وای فای 6 در سال 2019

اگر در ایران زندگی می کنید؛ قطعا برای خرید روتر وای فای 6 کمی زود است و باید حداقل 6 ماه الی 1 سال دیگر صبر کنید. به علاوه، بحث قیمت این روترها بسیار مهم است.

تا چند ماه دیگر، تلویزیون، اسمارت فون ها و لپ تاپ های بیشتر با وای فای 6 عرضه می شوند و آن زمان باید به فکر ارتقای روترهای وای فای خود باشید.

به روزرسانی (20 خرداد 1399)

مطلب بالا در مهرماه سال 98 نوشته شد. زمانی که تازه اسمارت فون های وای فای 6 ترند شده و روترهای وای فای 6 وارد بازار شدند.

اکنون، در خرداد سال 99 باید گفت زمان خرید یک روتر وای فای 6 فرا رسیده است. تقریبا غالب اسمارت فون های رده بالا به وای فای 6 مجهز شدند و قیمت روترهای وای فای 6 نیز شکسته شده است.

در ایران، شاهد ورود چندین مدل روتر وای فای 6 یا همان استاندارد 802.11ax از جمله روترهای مش وای فای ZenWiFi ایسوس هستیم.

از سوی دیگر، نسل جدید استاندارد شبکه های بی سیم وای فای به نام وای فای 6E عرضه شده و در نیمه دوم سال 2020 شاهد ورود اسمارت فون ها و روترهای این نسل خواهیم بود.

بنابراین، اگر می خواهید از مزایای وای فای 6 بهره مند شوید؛ به نظر می رسد اکنون بهترین فرصت برای خرید روترهای وای فای 6 است. البته، به تدریج قیمت این روترها شکسته شده و مثلا در سال 2021 بسیار ارزان تر خواهند شد یا حداقل نسل نخستین این روترها را می توان با قیمت مناسب تری پیدا کرد.

ایسوس ایران در رویداد آنلاینی که یکشنبه این هفته داشت؛ به طور رسمی از مادربردهای سری Z490 خود رونمایی کرد. ایسوس، اولین شرکتی است که…

این راهنمای خرید برای افرادی نوشته شده است که قصد دارند یک روتر بی سیم از فروشگاه ها و بازارهای بیرون از کشور ایران خریداری کنند. در…

سامسونگ سال گذشته از لپ تاپ فوق سبک و زیبای Galaxy Book S خود با پردازنده موبایل هشت هسته ای اسنپدراگون کوالکام رونمایی کرد. لپ تاپی که همیشه…

شرکت آنر (Honor) زیرمجموعه برندهای هواوی، امروز بعدازظهر در خلال معرفی جدیدترین محصولات خود به صورت آنلاین؛ از اولین روتر وای فای 6 خود رونمایی کرد….

اپل هفته پیش از آیفون اقتصادی و ارزان قیمتی به نام SE رونمایی کرد. آیفون SE جدید (SE مدل 2020 هم گفته می شود) یک گوشی با…

هواوی از جدیدترین پرچم دارهای خود رونمایی کرد. خانواده هواوی P40 شامل سه گوشی P40 و P40 Pro و P40 Pro Plus است. پی 40 یک…

اپل این هفته آخرین مدل از محصولات آیپد پرو و مک بوک ایر خود را رونمایی کرد. آیپد پرو 2020 نسبت به مدل 2019 دارای چندین…

هفته ها ماندن در خانه از ترس کرونا و جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک و منحوس، بدون اینترنت غیرممکن است. تازه اگر دورکاری، کار در…

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: شبکه چی
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33709

به "آیا اکنون زمان خرید روتر وای فای 6 است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اکنون زمان خرید روتر وای فای 6 است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید